Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ik reis er zelf regelmatig mee, ook over het genoemde deel. Nou wil het zo zijn dat er jarenlang ICM7 en ICR7 heeft gereden in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Dit leverde inderdaad in een paar spitstreinen staanplaatsen op. Maar wat ik al zei: in de periode januari-augustus is deze serie wel aanmerkelijk rustiger, omdat er relatief veel studenten mee reizen. Voor de herfst klopt je punt helemaal, maar met de komst van DDM-1 in september zou je dit dan ook weer terug kunnen draaien.

Verder heb ik van somda begrepen dat de [serie=Sprinter|2015|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie] (die volgend jaar de hele dag rijdt) gaat rijden met SGM i.p.v. DDZ (i.i.g. wordt daar over nagedacht). Ik vraag me af of dat allemaal gaat passen, maar het zou wel zitplaatsen opleveren.

Losse ICM-stellen in de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] laten rijden lijkt mij trouwens ook geen slecht plan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Wat trouwens ook niet echt helpt als je materieel tekort hebt is dat de [serie=Intercity|2015|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] nog tot september 2016 met enorme treinen moet blijven rijden die zeker tussen Deventer en Amersfoort maar gedeeltelijk ook nog tussen Amersfoort en Utrecht een forse overcapaciteit bieden. Dat lees ik althans tussen de regels door in het persbericht van NS wat het erover heeft dat er door minder beschikbare perrons door werkzaamheden tot september 2016 kortere treinen tussen Utrecht en Den Haag rijden (wat ook een gevolg van dat combineren met de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] in Utrecht is).
De [serie=Intercity|2015|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] tel ik daarbij even niet mee omdat die stellen weer relatief snel terug zijn op een plek waar ze echt nodig zijn en daarnaast sowieso al op een drukker trajectdeel rijden.
En dat los je ook niet echt handig op door nog meer in Amersfoort een stel van die treinen af te halen, want al heb je op zich een minuut of 20 om het stel om te rijden via de Bokkeduinen zodat het bij de tegentrein bijgeplaatst kan worden het blijft vertragingsgevoelig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Het probleem van op trajectdelen met te grote treindelen rijden is van alle tijden en zal ook nooit opgelost worden. Als je zo gaat rekenen kun je in Zeeland nog een hoop bakken besparen, want die VIRM-VI die daar nu geregeld rijdt is tussen Vlissingen en Middelburg echt nog niet nodig - maar vanaf Bergen op Zoom wel. Helaas werkt de wereld zo niet... Dat probleem heeft de [serie=Intercity|2015|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] ook, maar de serie waar de VIRMen eerder inreden ook: die lange VIRM-treinen waren ook niet nodig tussen Heerlen en Sittard.

Overigens is NS geen liefdadigheidsinstelling: als er ergens krapper gepland kan worden zullen ze dat zeker doen, ook nu al. Het meeslepen van lege zitplaatsen is immers niet gratis. Als het dus al eerder mogelijk was geweest om Mat '64 vrij te spelen hadden ze dat allang gedaan. Dat ze nu nog rijden betekent dat ze kennelijk nog nodig zijn - dat is ook het hele probleem vanaf december.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Hoe willen ze dat met de [serie=Intercity|2015|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] doen dan? Amersfoort Schothorst heeft helemaal geen perrons die zulke treinen aan kunnen, daar kan maar 329 meter langs staan. Ik vrees dat die treinen dus ook sowieso mogen koppelen/splitsen in Amersfoort.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Net zoals nu? Er wijzigt niets in die serie begin 2016. Op Schothorst passen 12 bakken VIRM, daar is het perron voor verlengd een paar maanden geleden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Rijden die treinen niet meer met ICM dan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Nee, al een half jaar of zo niet meer, uit mijn hoofd sinds het verdwijnen van de sporen 18b en 19b in Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Vinny »

Ik zie bij regelmaat tien bakken VIRM in Leeuwarden opduiken. Dat is daar echt niet nodig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Maar eerder op de lijn is dat blijkbaar wel nodig en aangezien splitsen/koppelen erg vertragingsgevoelig is, kan ik me voorstellen dat ze het bij elkaar houden.

ICM in sprinterseries inzetten is niet zo handig, daar is het materieel niet bepaald geschikt voor. (enkele series met relatief weinig stops zou dat eventueel wel kunnen)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Ardan »

In Deventer wordt constant bijgeplaatst en afgetrapt.. Al krijg je je lege deel daar wel wat makkelijker aan de kant dan in Zwolle.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Maar eerder op de lijn is dat blijkbaar wel nodig en aangezien splitsen/koppelen erg vertragingsgevoelig is, kan ik me voorstellen dat ze het bij elkaar houden.

ICM in sprinterseries inzetten is niet zo handig, daar is het materieel niet bepaald geschikt voor. (enkele series met relatief weinig stops zou dat eventueel wel kunnen)
ICM heeft zelfs ooit een keer wat sprinterdiensten op de lijn Hoek van Holland-Rotterdam voor zijn rekening genomen. Ik ben het eens dat het niet meteen het meest geschikte materieel is voor dat soort diensten, maar de NS heeft dat wel eens vaker gepresteerd...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Het probleem van op trajectdelen met te grote treindelen rijden is van alle tijden en zal ook nooit opgelost worden. Als je zo gaat rekenen kun je in Zeeland nog een hoop bakken besparen
Uiteraard, maar je moet je in het geval van die [serie=Intercity|2015|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] wel bedenken dat die eerst afgestemd was op de drukke trajectdelen (dus Amersfoort - Utrecht en Utrecht - Den Haag) en daartoe een lengte X had die prima voldeed. Als ik bijvoorbeeld mijn gebruikelijke trein als voorbeeld neem: dat waren 8 bakken IRM, waarbij er op vrijdagen een losse IRM-VI reed, vooral afgestemd op het stuk Utrecht - Den Haag.
Nu rijden er, om na het splitsen in Utrecht voldoende lengte over te houden in beide vleugels, van maandag t/m vrijdag 12 bakken IRM. Het zijn die vier (en op vrijdag zes) bakken extra die de trein gigantisch te groot maken op een deeltraject waar 8 bakken al zeer ruim waren. En over die bakken heb ik het dus ook, niet over de overcapaciteit die voorheen die 8 bakken voor Amersfoort gaven want dat is vergelijkbaar met jouw voorbeeld uit Zeeland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:In Deventer wordt constant bijgeplaatst en afgetrapt.. Al krijg je je lege deel daar wel wat makkelijker aan de kant dan in Zwolle.
Dat is in Zwolle echt kinderspel. Achteruit richting Rgs of vooruit naar de hoge sporen nadat de knoop voorbij is. In Deventer is het juist moeilijker omdat de blokken allemaal voor goederen zijn ingericht en er heel erg veel heen en weer gejakkerd moet worden om treinstellen op de goede plek te krijgen zonder dat het een half uur kost. Vooral bijplaatsen is echt een probleem in Deventer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

NS roept scholen op lestijden te veranderen

Bericht door Mr-W »

De Nederlandse Spoorwegen hopen dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden als er komend jaar een tekort aan treinen ontstaat. Topman Roger van Boxtel roept de instellingen op mee te werken omdat treinen anders overvol zitten.
Probleemperiode
"We proberen het gat tussen oude treinen eruit en de levering van nieuwe treinen zo klein mogelijk te houden. Maar het is onvermijdelijk dat er een korte periode komt waar het even dringen is" erkent NS interim topman Roger van Boxtel in Nieuwsuur. De probleemperiode duurt volgens Van Boxtel zes a zeven maanden.

NS personeel buiten de spits

Het is de bedoeling dat kantoormedewerkers van NS in de spits plaats maken voor andere treinreizigers. Het bedrijf geeft hen de mogelijkheid gegeven om buiten de spits te reizen of te flexwerken zodat reizigers een plek in de trein hebben.
Treinreiziger.nl
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Geniaal ja, een uur later beginnen om de ochtendspits te ontlasten waarbij al die scholieren door een uur later te eindigen vervolgens middenin de avondspits belanden :roll: Iets met verschuiven van een probleem...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:Geniaal ja, een uur later beginnen om de ochtendspits te ontlasten waarbij al die scholieren door een uur later te eindigen vervolgens middenin de avondspits belanden :roll: Iets met verschuiven van een probleem...
De meeste van die 'harde werkers' zijn ruim voor die tijd alweer op weg naar huis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Tja, ik neem al een tijdje de vroege trein voor de spits echt begint en wordt regelmatig beloond hiervoor met een korte trein 'want de spits moet nog beginnen'. Pas bij de volgende rit wordt er een treinstel bijgeplaatst, welke 's ochtends vroeg nog lekker staat te niksen op het emplacement. Als men nou wil dat mensen buiten de spits reizen, verleng de treinen dan iets langer van te voren, en koppel wat later af. Nu worden op Rotterdam - Utrecht bijvoorbeeld pas om 8:00 treinen verlengd en om 18:00 worden ze al weer afgekoppeld. Als je een uurtje eerder of later reist zit je in een volle ICM6 en staat het derde treinstel te niksen op het emplacement.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:ICM heeft zelfs ooit een keer wat sprinterdiensten op de lijn Hoek van Holland-Rotterdam voor zijn rekening genomen. Ik ben het eens dat het niet meteen het meest geschikte materieel is voor dat soort diensten, maar de NS heeft dat wel eens vaker gepresteerd...
In de 7600 (Zutphen-Nijmegen v.v.) was/is ook zo nu en dan ICM te vinden, eigenlijk heeft daar alles wel in gereden (behalve ICRm/ICK/ICL). Als er echt nood aan de man is kan het uiteraard wel.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Michael »

starx schreef:Ik vraag me af of het probleem eigenlijk wel zo groot is als het lijkt. Op dit moment zijn er 4 treinseries waar nog Plan V in rondrijdt, namelijk [serie=Stoptrein|2015|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie], [serie=Stoptrein|2015|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie], [serie=Stoptrein|2015|Heerlen - Sittard6900[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (en enkele avondseries, maar dat maakt voor de spits niet uit).
Voor deze series samen zijn ongeveer 22 stellen Plan V nodig, exclusief reservestellen. Dit komt neer op ongeveer 2700 zitplaatsen. (2e klas)
Ze rijden ook in de [serie=Stoptrein|2015|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie]/[serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]. Wel gemengd met DDAR en SGMm
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:
Vinny schreef:ICM heeft zelfs ooit een keer wat sprinterdiensten op de lijn Hoek van Holland-Rotterdam voor zijn rekening genomen. Ik ben het eens dat het niet meteen het meest geschikte materieel is voor dat soort diensten, maar de NS heeft dat wel eens vaker gepresteerd...
In de 7600 (Zutphen-Nijmegen v.v.) was/is ook zo nu en dan ICM te vinden, eigenlijk heeft daar alles wel in gereden (behalve ICRm/ICK/ICL). Als er echt nood aan de man is kan het uiteraard wel.
ICM haalt de rijtijden echt wel hoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Gaat meer om het in/uitstapproces (met name in de spits) en dat veel optrekken/afremmen in korte tijd niet echt goed schijnt te zijn voor dat materieel. Maar beter een icm als sprinter dan helemaal geen sprinter.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MdJ »

Dat laatste gaat voornamelijk over de weerstandstellen 4011-4050. De chopperstellen hadden dat probleem veel minder :)
Bij twijfel: gebruik beton.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Dat de NS scholen probeert te bewegen de lestijden aan te passen vind ik buiten alle proporties. Het begint zowat de standaardreactie te worden van een vervoerder met een (dreigend) materieeltekort. Veolia heeft het bij de HAN volgens mij ook al eens geprobeerd, en tevergeefs. NS behoort gewoon treinen te laten rijden op behoorlijke lengte wanneer daar vraag naar is, en niet andersom. Het zou me dan ook heel erg verbazen als de scholen op dit verzoek ingaan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Veolia had dat inderdaad al eens bij zowel de HAN als de RU gevraagd, maar beiden zijn dat dat niet mogelijk was.

Net zoals nu de MBO-raad al heeft aangegeven dat wat NS vraagt niet mogelijk is.

Wat vervoerders vaak vergeten is dat MBO's, HBO's en WO's geen 'normale' scholen zijn zoals basisscholen en het voortgezet onderwijs. In het MBO, HBO en WO zitten veel docenten die uit de praktijk komen en/of bezig is aan een promotieonderzoek en als tegenprestatie ook college's moet geven. Het verzetten van lestijden kan daardoor betekenen dat een deel van deze personen niet meer beschikbaar is en lessen gewoon helemaal niet meer gegeven kunnen worden. Daarnaast zijn er nog wel meer dingen waar ze tegenaan lopen, maar dit is een reden waar vaak niet eens over nagedacht wordt.

Daarnaast gaf de voorzitter van de MBO-raad ook al terecht aan dat zelfs als het zou kunnen je het probleem dan alleen verplaatst van de ochtendspits naar de middagspits.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Freek »

Zeg je nou serieus dat 'praktijkmensen' alleen in de ochtend les kunnen geven en niet in de middag?

Verplaatsen van het probleem naar de middagspits geloof ik niet in. Die is toch al veel gespreider. Bovendien is bestaat de studentenmiddagspits niet echt. Ik heb de cijfers van Veolia van Heyendaal wel eens gezien. Aankomst met het studentenreisproduct ligt daar ongeveer 70% voor 9 uur terwijl voor 15 uur 50 procent alweer verwenen is. Hoezo is er dan geen ruimte om te schuiven?
Laatst gewijzigd door Freek op za 03 okt 2015, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten