Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door VIRM »

Vond het wel opvallend dat, ondanks he tmaterieeltekort, NS twee van mijn vaste treinen (2129 en 2131) wist te verlengen van VIRM6 naar VIRM8. Niet dat ik daarover klaag, aangezien het verschil vanochtend erg merkbaar was. :)

Is NS in de toekomst nu wel van plan een goed onderhouden reservevloot te hanteren? Iets dat je op een redelijk korte termijn volledig rijwaardig kan hebben als het nodig is?
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Het tekort zit hem vooral in sprintermaterieel :wink:
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MetroRET »

Vandaar dat DDZ4 ook bijna niet in de IC-diensten zit.

Zit vooral gepland in de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie], [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie]
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Z2N »

VIRM schreef:Vond het wel opvallend dat, ondanks he tmaterieeltekort, NS twee van mijn vaste treinen (2129 en 2131) wist te verlengen van VIRM6 naar VIRM8. Niet dat ik daarover klaag, aangezien het verschil vanochtend erg merkbaar was. :)

Is NS in de toekomst nu wel van plan een goed onderhouden reservevloot te hanteren? Iets dat je op een redelijk korte termijn volledig rijwaardig kan hebben als het nodig is?
Er komen in de komende jaren 176 nieuwe sprinter-treinstellen op het netwerk, met in totaal zo'n 600 bakken enkeldeks capaciteit, dat voor zo'n 450 bakken enkeldeks capaciteit aan materieel vervangt. Deze treinstellen krijgen minder werk (door het krimpende sprinter-netwerk), dus je kan veilig stellen dat er voldoende capaciteit ontstaat binnen de rijvaardige vloot. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Welk krimpende sprinternetwerk? De Limburgse sprinters + Zwolle-Kampen/Enschede verdwijnen weliswaar, maar daar staat tegenover dat er (waarschijnlijk) hogere frequenties komen op o.a. Arnhem-Wijchen, Utrecht-Ede, (Rotterdam-)Goverwelle-Breukelen-Amsterdam, Den Haag-Zwijndrecht, Woerden-Geldermalsen, Leeuwarden-Zwolle, etc.

Volgens mij gaat het sprinternetwerk juist groeien.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door ArrivaBas »

MetroRET heeft ook gelijk. DDZ4 rijdt in sprinters, terwijl daar eigenlijk SLT, DD-AR, SGM (en later DDM-1) hoort te rijden. Als die FLIRT allemaal in dienst zijn houdt men de DD-AR en DDM-1 in dienst en laat men SGM al deels vervangen tot de Civity's komen. Dan kunnen DD-AR en DDM-1 weer terzijde en is alles weer als nieuw wat betreft sprinters. De extra ruimte in de materieelinzet door de spoedorder FLIRTs kan voor lucht zorgen in de Sprinters in de Randstad, terwijl IC's ook verlengd kunnen worden d.m.v DDZ. Zo is de cirkel weer rond (of ovaal :P ) en heeft NS meer ruimte om ook de overvolle treinen de ban in te doen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Klaasje »

SuperGhost schreef:Welk krimpende sprinternetwerk? De Limburgse sprinters + Zwolle-Kampen/Enschede verdwijnen weliswaar, maar daar staat tegenover dat er (waarschijnlijk) hogere frequenties komen op o.a. Arnhem-Wijchen, Utrecht-Ede, (Rotterdam-)Goverwelle-Breukelen-Amsterdam, Den Haag-Zwijndrecht, Woerden-Geldermalsen, Leeuwarden-Zwolle, etc.

Volgens mij gaat het sprinternetwerk juist groeien.
Vaker rijden is heel wat anders dan ook echt veel meer materieel nodig hebben. Als je van 4x SLT8 naar 6x SLT6 gaat dan ben je veel minder extra materieel kwijt dan nodig is voor die frequentieverhoging dan je suggereert.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

VIRM schreef:Vond het wel opvallend dat, ondanks he tmaterieeltekort, NS twee van mijn vaste treinen (2129 en 2131) wist te verlengen van VIRM6 naar VIRM8. Niet dat ik daarover klaag, aangezien het verschil vanochtend erg merkbaar was.
Dat komt omdat men met ingang van deze week enkele andere treinen heeft ingekort. Zo zijn de intercity's Den Haag - Utrecht ingekort, en rijdt de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] in de middagspits met solo VIRM van Deventer naar Enschede.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: RE: Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Klaasje schreef:
SuperGhost schreef:Welk krimpende sprinternetwerk? De Limburgse sprinters + Zwolle-Kampen/Enschede verdwijnen weliswaar, maar daar staat tegenover dat er (waarschijnlijk) hogere frequenties komen op o.a. Arnhem-Wijchen, Utrecht-Ede, (Rotterdam-)Goverwelle-Breukelen-Amsterdam, Den Haag-Zwijndrecht, Woerden-Geldermalsen, Leeuwarden-Zwolle, etc.

Volgens mij gaat het sprinternetwerk juist groeien.
Vaker rijden is heel wat anders dan ook echt veel meer materieel nodig hebben. Als je van 4x SLT8 naar 6x SLT6 gaat dan ben je veel minder extra materieel kwijt dan nodig is voor die frequentieverhoging dan je suggereert.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Alleen zijn de trajecten waar meer sprinters gaan rijden natuurlijk ook de trajecten waar nu capaciteitstekorten zijn, dus zullen daar wel meer treinstellen gaan rijden. :wink:
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Maar die hoge frequenties zijn over kortere trajecten, waardoor je juist weer minder treinstellen nodig hebt :6

Het is lastig te zeggen of het uiteindelijke saldo positief of negatief zal zijn. Je gaat misschien van 4x per uur SLT8 naar 6x per uur SLT6 wat 12% meer capaciteit oplevert en iets meer bakken vereist, echter op de uitlopers van de lijn waar SLT8 onnodig was maar om logistieke redenen de trein niet gesplitst kon worden daalt het aantal bakken dat noodzakelijk is, waardoor je netto alsnog gelijk kunt uitkomen. Dit speelt echter niet op alle lijnen, Rotterdam - Uitgeest zal je in de spits niet veel korter kunnen maken doordat Woerden - Breukelen een halfuurdienst blijft.

Limburg en de Hoekse Lijn leveren trouwens ook aardig wat stellen op, 15% van de SGM vloot rijdt in die concessies.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Michael »

SuperGhost schreef:Welk krimpende sprinternetwerk? De Limburgse sprinters + Zwolle-Kampen/Enschede verdwijnen weliswaar,
Vanaf de zomer van 2017 is de NS de Hoekse Lijn ook kwijt. Dan gaat de RET daar rijden met metro's
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door ODRAIL »

Die lijn moet nog wel omgebouwd en verlengd worden hoor. Ik hoop alleen dat het niet op de manier gaat zoals het bij de Randstad Rail lijnen gegaan is.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Tijdens die ombouw rijden er natuurlijk ook geen treinen :wink: De NS stopt dan ook per april 2017 met de Hoekse Lijn, en het materieel dat daar rijdt kan dus vanaf het derde wijzigingsblad van 2017 (dat meestal de eerste maandag van april ingaat) elders ingezet worden.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Globetrotter »

Freek schreef:
Wubbo schreef:Ik heb de afgelopen tijd ook de bussen voor NS-personeel niet meer gezien geloof ik. Normaal stond er altijd wel eentje in de middagspits op het Moreelsepark in Utrecht, de laatste tijd tref ik ze daar niet meer aan.
De laatste bussen rijden sinds deze week niet meer.
Waren dit toevallig bussen van Besseling (setra S315) die op de Moreelseparfkbuffer rond 17.00u stonden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Meestal zag ik Juijn of Van Fraassen Travelling, maar wellicht dat er ook anderen reden.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Globetrotter »

O, Juijn, sorry. Nu je het zegt, denk ik dat het ook heel goed zou kunnen dat die het was.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

SuperGhost schreef:Welk krimpende sprinternetwerk? De Limburgse sprinters + Zwolle-Kampen/Enschede verdwijnen weliswaar, maar daar staat tegenover dat er (waarschijnlijk) hogere frequenties komen op o.a. Arnhem-Wijchen, Utrecht-Ede, (Rotterdam-)Goverwelle-Breukelen-Amsterdam, Den Haag-Zwijndrecht, Woerden-Geldermalsen, Leeuwarden-Zwolle, etc.

Volgens mij gaat het sprinternetwerk juist groeien.
De Hoekse lijn en Gouda-Alphen gaan ook verdwijnen uit het sprinternetwerk (laatste gaat met apart materieel rijden). Verder gaat het er natuurlijk alleen om dat op sommige trajecten in de spits meer treinen gaan rijden, het dal maakt niks uit. Ik denk dat de behoefte aan sprintermaterieel de komende 2 jaar iets groter zal worden, maar niet veel.
In december komt trouwens ook ICR weer in dienst om de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] te rijden. Daar rijdt nu alleen ICM. Dus het intercitymaterieel zal in hoeveelheid ook toenemen, maar dat is voor de PHS-plannen ook wel nodig.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Globetrotter »

starx schreef:
SuperGhost schreef:Welk krimpende sprinternetwerk? De Limburgse sprinters + Zwolle-Kampen/Enschede verdwijnen weliswaar, maar daar staat tegenover dat er (waarschijnlijk) hogere frequenties komen op o.a. Arnhem-Wijchen, Utrecht-Ede, (Rotterdam-)Goverwelle-Breukelen-Amsterdam, Den Haag-Zwijndrecht, Woerden-Geldermalsen, Leeuwarden-Zwolle, etc.

Volgens mij gaat het sprinternetwerk juist groeien.
De Hoekse lijn en Gouda-Alphen gaan ook verdwijnen uit het sprinternetwerk (laatste gaat met apart materieel rijden). Verder gaat het er natuurlijk alleen om dat op sommige trajecten in de spits meer treinen gaan rijden, het dal maakt niks uit. Ik denk dat de behoefte aan sprintermaterieel de komende 2 jaar iets groter zal worden, maar niet veel.
In december komt trouwens ook ICR weer in dienst om de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] te rijden. .
Heb je daar toevallig een bron van (over de ICR die op de 1900 gaat rijden)?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MetroRET »

1900 gaat over de HSL, lijkt me algemeen bekend.

En dat doe je dus met TRAXX+ICR
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Ze zijn ICR ook niet voor de lol aan het reviseren. Anders had ICR gewoon kunnen blijven rijden in de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en hadden we nu geen materieeltekort gehad (in plaats daarvan nóg meer DDZ als sprinter).
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MLouter »

Krijgt ICR dan wel of geen OBIS eigenlijk?
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Dat wat nu al in de werkplaats is geweest heeft het niet ingebouwd gekregen. Gezien de tunnels op het HSL-traject waar je op een mobiele telefoon ook geen netwerkverbinding hebt verwacht ik het eerlijk gezegd ook niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MLouter »

Maar zeker op een [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] rij je een groot deel dus buiten de HSL, voor dat kleine stukje tunnel vind ik het wel apart. Zeker omdat je de HSL toch al snel als "premium" product ziet.

In die redenering zou je dus ook alles wat door de Blaaktunnel gaat geen OBIS geven. Die paar minuutjes onder de Dortsche Kil overleven we dan wel even zonder hoor. De rest moet gewoon lukken.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Dat van de tunnel lijkt me inderdaad geen goede reden. Anders kun je ook alles wat via de Hanzelijn rijdt van OBIS ontdoen, want die heeft ook een tunnel. Het lijkt me waarschijnlijker dat het ontbreekt, omdat de ICR-inzet slechts voor een paar jaar is.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door microshit »

En het lijkt me vrij aannemelijk dat OBIS toch gewoon even doorwerkt zonder internetverbinding, met de laatst beschikbare gegevens? Om dan na de tunnel weer bij te werken? Vergelijk het een beetje met navigatiesystemen in tunnels... Door het missende GPS signaal werken ze dan even door met een verwachte/gemiddelde snelheid.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten