Materieeltekort dreigt bij NS
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Met een enkele reisafstand van 100 km is om 7.30 uur beginnen niet echt een optie :N Overigens tref ik zelden overvolle treinen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Als ik mij niet vergis is de gemiddelde forensenafstand ook 25 kilometer. Je zou de data van het CBS er eens op na moeten slaan.
Sowieso, 100 kilometer is pittig veel hoor. Dat is ongeveer hetzelfde als iemand die in Tilburg woont en een kantoorbaan heeft op de Zuidas. Dat zijn echt niet zo heel veel mensen die dit doen.
Sowieso, 100 kilometer is pittig veel hoor. Dat is ongeveer hetzelfde als iemand die in Tilburg woont en een kantoorbaan heeft op de Zuidas. Dat zijn echt niet zo heel veel mensen die dit doen.
🍉
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
M'n vader doet Den Haag-Apeldoorn. Dat is 120 kilometer luchtafstand - van de Zuidas uit zou dat dus Antwerpen, Eindhoven of Almelo zijn...
Nu heeft hij het voordeel dat hij ook in de trein kan werken - hij is dus maar 6 ipv 8 uur op kantoor en werkt dan twee uur (een uur per richting) in de trein.
Nu heeft hij het voordeel dat hij ook in de trein kan werken - hij is dus maar 6 ipv 8 uur op kantoor en werkt dan twee uur (een uur per richting) in de trein.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
En de rest van de reistijd slaapt hij?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De gemiddelde woon-werkafstand is inderdaad flink korter, maar dat is op het totaal van alle vervoersmiddelen (inclusief lopen en fietsen). Als je alleen naar de treinreizigers kijkt is de gemiddelde afstand een stuk hoger, zeker als je naar de intercity's kijkt, die worden veel meer gebruikt voor mensen die (ver) boven de gemiddelde afstand van hun werk zitten. Al zal ook voor de trein 100 kilometer bovengemiddeld zijn vermoed ik.
Overigens valt mij 's ochtends wel op dat diverse treinen nog wat aan de korte kant zijn. De sprinters vanuit Woerden naar Rotterdam rijden nog met solo SGM rond 7:00, om pas na aankomst in Rotterdam verlengd te worden tot spitssterkte. Vooral de trein die om 7:30 in Rotterdam Noord aankomt wil daarom nog wel eens goed vol zitten. Dit heeft niets met materieeltekort te maken, want het tweede treinstel staat gewoon op Rotterdam te wachten tot deze bijgeplaatst gaat worden. Als de NS wil dat mensen vroeger gaan beginnen mogen ze dat treinstel wel eens een rit eerder bijplaatsen.
Overigens valt mij 's ochtends wel op dat diverse treinen nog wat aan de korte kant zijn. De sprinters vanuit Woerden naar Rotterdam rijden nog met solo SGM rond 7:00, om pas na aankomst in Rotterdam verlengd te worden tot spitssterkte. Vooral de trein die om 7:30 in Rotterdam Noord aankomt wil daarom nog wel eens goed vol zitten. Dit heeft niets met materieeltekort te maken, want het tweede treinstel staat gewoon op Rotterdam te wachten tot deze bijgeplaatst gaat worden. Als de NS wil dat mensen vroeger gaan beginnen mogen ze dat treinstel wel eens een rit eerder bijplaatsen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Check, ik heb anderhalf jaar Dordrecht - Utrecht gedaan: da's 96 km per spoor. Dat ging op een zeker moment toch wel opbreken en was eigenlijk alleen vol te houden doordat ik nog thuis woonde en het eten klaar stond als ik thuiskwam.Hainje schreef:Als ik mij niet vergis is de gemiddelde forensenafstand ook 25 kilometer. Je zou de data van het CBS er eens op na moeten slaan.
Sowieso, 100 kilometer is pittig veel hoor.
Was dan ook heel erg gemotiveerd om iets dichterbij te gaan wonen toen ik eenmaal een vast contract kreeg, 21 kilometer en net voor de piek van de spits uit kunnen reizen (werk van 7.45 tot 16.30 uur) is ook ideaal: al wel de voordelen van langere spitstreinen maar nog niet de bijbehorende extreme drukte). Behalve als NS weer in de cyclus van treinlengtes zit waarin tot het uiterste wordt ingekort, die komt ongeveer eens in de twee jaar gedurende een wijzigingsblad langs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Vandaag nog nooit zo druk gehad in de NS Spitsbus vanaf Krommenie (dat er een aantal Sprinters uitvielen, zal vast een rol hebben gespeeld ). Zeker wel 12 passagiers. Alleen jammer dat ze OV chip kast hadden weggehaald bij de halte en er geen NS personeel was voor die bonnetjes.
Al met al, een gezellige rit
Al met al, een gezellige rit
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik blijf het belachelijk vinden dat NS insinueert dat studenten oneigenlijke spitsreizigers zijn. Die hebben met hun OV-kaart net zoveel recht om vervoerd te worden als iedereen. Het aanpassen van schooltijden voor een betere spreiding lijkt me niet onmogelijk op de langere termijn, als daar een duidelijke visie achter zit. Maar het voorstellen als ad hoc oplossing om een tijdelijk materieeltekort te overbruggen is echt te zot voor woorden.
Als NS zo graag wil dat het rustiger wordt in de spits dan mogen ze wat mij betreft forensen verzoeken om voortaan de auto te pakken, indien mogelijk. In NS-jargon ook wel een "negatief reisadvies" genoemd.
Als NS zo graag wil dat het rustiger wordt in de spits dan mogen ze wat mij betreft forensen verzoeken om voortaan de auto te pakken, indien mogelijk. In NS-jargon ook wel een "negatief reisadvies" genoemd.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Weet je ik heb hier met NS contact over gehad, zij stellen tegen mij dat er nog helemaal niets vast staat. Voor zover ik weet is ook alleen het AD die dit naar buiten bracht, van andere kranten heb ik dit niet meegekregen. Weet niet of jullie dit wel hebben meegekregen. Ik denk dus dat AD zin had in een relletje en alles ontzettend heeft aangedikt, immers NS bashen is erg populair.
🍉
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Natuurlijk zeggen zij dat, NS heeft hier ook helemaal niets over te beslissen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Bij het HGBTF gaat het gerucht dat de I6-rijtuigen mogelijk naar de Benelux gaan. Deze komen immers vrij als de Vauban/Iris ermee stopt. Is daar meer over bekend? En wat zou er met het ICR dat dan vrijkomt gebeuren?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik denk dat dat niet gaat gebeuren. Hoewel het wel een optie is om op korte termijn materieeltekorten te verminderen. ICR tussen twee TRAXX-en kan op meerdere verbindingen prima ingezet worden.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Dat gerucht is een goed gerucht ;)
Samen met I10 als ik het goed heb opgevangen.
Samen met I10 als ik het goed heb opgevangen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Voor treinreizigers is de gemiddelde afstand 40 kilometer.Hainje schreef:Als ik mij niet vergis is de gemiddelde forensenafstand ook 25 kilometer. Je zou de data van het CBS er eens op na moeten slaan.
Sowieso, 100 kilometer is pittig veel hoor. Dat is ongeveer hetzelfde als iemand die in Tilburg woont en een kantoorbaan heeft op de Zuidas. Dat zijn echt niet zo heel veel mensen die dit doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Tijd is een betere indicator: ongeveer 45 minuten. Waarbij het verschilt per baan: hoe specialistischer hoe langer het mag zijn. Andersom: hoe algemener (zoals kassamedewerker), hoe minder ver.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Intussen is het einde nabij voor Plan V. Dan komt het materieeltekort op zijn hoogtepunt (of liever gezegd dieptepunt). Volgens somda wordt door diverse series de kaasschaaf gehaald. De geplande inzet van SGM en DDAR was tot nu toe te hoog, maar de manco's werden opgevangen door Plan V. Dat kan straks dus niet meer.
Vanaf september stromen DDM-1 en ICR (voor de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]) in en dan zal het tekort worden teruggedrongen. Vanaf december stroomt FLIRT in en komt er een vrijval van SGM uit Limburg en in april 2017 ook van de Hoekse lijn. Dan is het tekort zo goed als verdwenen.
Kortom, nog een jaar door de zure appel heen bijten voor de reiziger (of met de auto gaan natuurlijk :X ). Ik blijf het toch wel jammer vinden dat NS niet iets creatiever is geweest en alle tijdelijke oplossingen als te duur en/of technisch onmogelijk heeft bestempeld.
Vanaf september stromen DDM-1 en ICR (voor de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]) in en dan zal het tekort worden teruggedrongen. Vanaf december stroomt FLIRT in en komt er een vrijval van SGM uit Limburg en in april 2017 ook van de Hoekse lijn. Dan is het tekort zo goed als verdwenen.
Kortom, nog een jaar door de zure appel heen bijten voor de reiziger (of met de auto gaan natuurlijk :X ). Ik blijf het toch wel jammer vinden dat NS niet iets creatiever is geweest en alle tijdelijke oplossingen als te duur en/of technisch onmogelijk heeft bestempeld.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Dat krijg je nu als een publieke dienst uitgevoerd wordt door een commercieel bedrijf, al helemaal als er ook geen concurrentie mogelijk is (want monopolies).
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Zoals al wel vaker gezegd, dit tekort is ontstaan doordat de politiek te lang gedaan heeft over de soap rond de OV-studentenkaart. Jarenlang heeft deze op het punt van afschaffen gestaan (zoals afgesproken in het regeerakkoord Rutte-II), en NS, als gezond denkend (overheids-)bedrijf heeft daarom grote investeringen uitgesteld. Pas in mei 2014 werd duidelijk dat de kaart behouden zou blijven, en als direct daarna materieel besteld zou worden zou dat sowieso nu nog niet geleverd zijn. In het najaar dat volgde werd de bestelling voor nieuwe sprinters afgerond, toen bleek dat met CAF het beste maar niet het snelste bod gekomen was is er een extra bestelling voor FLIRT-materieel gedaan, het eerste van dat materieel komt dezer dagen het land al binnen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Zoals al vaker gezegd, dat verhaal over de studentenkaart is onzin, dat plan is uit 2012, als men dit materieeltekort had willen voorkomen had men in 2011 nieuw materieel moeten bestellen (en daarvoor had men al in 2010 met de aanbesteding moeten beginnen). De bron van dit materieeltekort ligt dus al enkele jaren voor de politiek over de studentenkaart ging discussiëren.
Directe oorzaak is het afzien van de laatste opties van SLT en het wegvallen van de V250, met als achterliggende oorzaak dat de NS de reservevloot heeft laten wegrotten. Had men DDM1 hangende de onzekerheid over de studentenkaart (het was immers nog niet doorgevoerd) warm gehouden dan was er nu geen probleem geweest (of in ieder geval een stuk kleiner probleem). Hetzelfde geld voor ICR, als men dit warm had gehouden tot de V250 het echt goed deed was het probleem ook kleiner geweest.
Wat ook meespeelt is dat men nu opeens versneld de verbinding Den Haag - Eindhoven via de HSL wil laten rijden als compensatie van de falende HSL. Hierdoor moest ICR opeens uit de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] verdwijnen, waardoor DDZ uit de sprinterdienst getrokken moest worden. Terwijl Den Haag - Eindhoven nooit onderdeel van het originele plan met de V250 was. In plaats van dat men dit tot 2018 had uitgesteld zodat men eerst de noodzakelijke dingen kon doen, moest dat zo nodig in 2017 al (eerst was het idee zelfs 2016 maar dat is toen omgewisseld voor de AMRO shuttle). Men heeft door het HSL prestigeproject het normale spoornet op de tweede plaats gezet.
Directe oorzaak is het afzien van de laatste opties van SLT en het wegvallen van de V250, met als achterliggende oorzaak dat de NS de reservevloot heeft laten wegrotten. Had men DDM1 hangende de onzekerheid over de studentenkaart (het was immers nog niet doorgevoerd) warm gehouden dan was er nu geen probleem geweest (of in ieder geval een stuk kleiner probleem). Hetzelfde geld voor ICR, als men dit warm had gehouden tot de V250 het echt goed deed was het probleem ook kleiner geweest.
Wat ook meespeelt is dat men nu opeens versneld de verbinding Den Haag - Eindhoven via de HSL wil laten rijden als compensatie van de falende HSL. Hierdoor moest ICR opeens uit de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] verdwijnen, waardoor DDZ uit de sprinterdienst getrokken moest worden. Terwijl Den Haag - Eindhoven nooit onderdeel van het originele plan met de V250 was. In plaats van dat men dit tot 2018 had uitgesteld zodat men eerst de noodzakelijke dingen kon doen, moest dat zo nodig in 2017 al (eerst was het idee zelfs 2016 maar dat is toen omgewisseld voor de AMRO shuttle). Men heeft door het HSL prestigeproject het normale spoornet op de tweede plaats gezet.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Volgens mij is het de schuld van de politiek dat die laatste deelserie SLT niet is besteld want die schreeuwden opeens moord en brand om een toilet in de sprinters.
En de verbinding Den Haag - Eindhoven via de HSL is natuurlijk ook niet omdat de NS dat zo graag wil maar ook om de politiek te plezieren en vooral niet de HSL te verliezen aan bijvoorbeeld Arriva.
Dus zeker de NS had beter haar best kunnen doen maar de politiek is zeker een van de oorzaken van het huidige tekort.
En de verbinding Den Haag - Eindhoven via de HSL is natuurlijk ook niet omdat de NS dat zo graag wil maar ook om de politiek te plezieren en vooral niet de HSL te verliezen aan bijvoorbeeld Arriva.
Dus zeker de NS had beter haar best kunnen doen maar de politiek is zeker een van de oorzaken van het huidige tekort.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De politiek heeft ook zeker wel invloed gehad, maar de NS had naar mijn idee wel wat meer voor de reizigers moeten opkomen. Braaf doen wat je gevraagd wordt is niet echt een professionele houding, als jij door wat jou gevraagd wordt problemen voorziet dan wordt je geacht dit te communiceren. Natuurlijk kan je advies dan alsnog genegeerd worden, maar dan heb je tenminste wel je verantwoordelijkheid genomen, en kun je degene die dat advies genegeerd heeft daarop aanspreken. Iets wat de NS in deze situatie niet heeft gedaan, vandaar men nu met allerlei smoesjes komt aanzetten, en geen verantwoordelijke durft aan te wijzen.
De jarenlange onttrekking van ICR uit de dienstregeling om het materieel te reviseren en geschikt te maken voor de HSL, puur om circa 10 minuten reistijdwinst te maken, zijn naar mijn idee niet uit te leggen aan de reiziger. En ik betwijfel of de politiek hiermee ingestemd zou hebben als ze deze consequenties goed hadden begrepen. Bij een geleidelijke revisie (waar niet 40% maar 5 á 10% van het materieel uit de roulatie gehaald wordt) had het misschien een jaartje langer geduurd voor Den Haag - Eindhoven via de HSL ging rijden, maar waren de gevolgen voor de reiziger minder fors geweest.
Ook na het afbestellen van SLT waren er nog genoeg opties om het huidige tekort te voorkomen. Immers de NS heeft wel degelijk voldoende materieel, maar er staan circa 100 ICR en 70 DDM rijtuigen stil die niet inzetbaar zijn. De eerste DDM stam is deze week weer begonnen aan proefritten dus er is voortgang, maar dat is gewoon een jaar te laat.
De jarenlange onttrekking van ICR uit de dienstregeling om het materieel te reviseren en geschikt te maken voor de HSL, puur om circa 10 minuten reistijdwinst te maken, zijn naar mijn idee niet uit te leggen aan de reiziger. En ik betwijfel of de politiek hiermee ingestemd zou hebben als ze deze consequenties goed hadden begrepen. Bij een geleidelijke revisie (waar niet 40% maar 5 á 10% van het materieel uit de roulatie gehaald wordt) had het misschien een jaartje langer geduurd voor Den Haag - Eindhoven via de HSL ging rijden, maar waren de gevolgen voor de reiziger minder fors geweest.
Ook na het afbestellen van SLT waren er nog genoeg opties om het huidige tekort te voorkomen. Immers de NS heeft wel degelijk voldoende materieel, maar er staan circa 100 ICR en 70 DDM rijtuigen stil die niet inzetbaar zijn. De eerste DDM stam is deze week weer begonnen aan proefritten dus er is voortgang, maar dat is gewoon een jaar te laat.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De politiek en NS hebben beide schuld aan het huidige tekort.
NS had naar mijn smaak het bieden van voldoende capaciteit als expliciete randvoorwaarde mogen hanteren. Kortom, de politiek kan nog zoveel willen: als er niet voldoende materieel voor de binnenlandse treindienst is, dan houdt het op. Bij de inpassing van alle politieke wensen/eisen is dat niet gebeurd (Fyra-alternatief, afvoer PlanV vanwege ontsporingsrisico, etc.)
NS had naar mijn smaak het bieden van voldoende capaciteit als expliciete randvoorwaarde mogen hanteren. Kortom, de politiek kan nog zoveel willen: als er niet voldoende materieel voor de binnenlandse treindienst is, dan houdt het op. Bij de inpassing van alle politieke wensen/eisen is dat niet gebeurd (Fyra-alternatief, afvoer PlanV vanwege ontsporingsrisico, etc.)
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Jullie praten er nu wel erg makkelijk over maar ondertussen was het voor NS wel de keuze: Of de HSL of geen HSL. En op zichzelf is dat nog niet eens de enige oorzaak van het materieeltekort en zeker niet de laatste invloed die heeft gemaakt dat het nu mis gaat.. Alleen had men meteen DDM moeten gaan opknappen op het moment dat die studentenkaart zou blijven én zou worden uitgebreid. Dat heeft nog zeker een jaar geduurd.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
DDM opknappen vraagt natuurlijk ook capaciteit van Nedtrain. Dat is niet zo 1,2,3 geregeld.
Verder ben ik het wel met je eens en achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk.
Verder ben ik het wel met je eens en achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten