Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door wouter15 »

Materieel tekort dreigt bij NS

23 september 2015

De Nederlandse Spoorwegen hebben langzaam maar zeker steeds minder treinen tot hun beschikking. Oorzaak is de uitstroom van 41 oude treinstellen van het type Mat '64. Pas in september 2016 zullen er vervangende treinen beschikbaar zijn.


Dat laat het spoorbedrijf weten tegenover Treinreiziger.nl. De uitstroom van de oude mat '64 treinen is eerder dit jaar al begonnen. Begin dit jaar waren er nog 41 stellen rijvaardig, maar aan het einde van dit jaar staan alle treinen van dit type werkloos aan de kant. Daarmee gaan er 5.000 zitplekken verloren. Vervangende treinen zijn er dan nog niet. Lees verder
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door OVwatcher »

Die dingen zijn toch al tijden te oud? Is het dan echt niet mogelijk om ipv in januari/februari pas in september MAT'64 definitief buiten dienst te stellen? 6 a 7 maanden op een gebruiksleven van 50 jaar moet toch weinig uitmaken denk ik dan als leek.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Hoor ik daar DDM?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

OVwatcher schreef:Die dingen zijn toch al tijden te oud? Is het dan echt niet mogelijk om ipv in januari/februari pas in september MAT'64 definitief buiten dienst te stellen? 6 a 7 maanden op een gebruiksleven van 50 jaar moet toch weinig uitmaken denk ik dan als leek.
Het gaat niet om de leeftijd maar om de revisietermijnen. Een trein krijgt gemiddeld elke zeven en een half jaar een revisie. Elke vijftien jaar krijgt een trein een draaistelrevisie. Die revisies kan je nog een beetje rekken met looptijdverlengend onderhoud, maar daar is men bij Plan V wel aardig doorheen. Een nieuwe draaistelrevisie is peperduur en alleen zinvol als de trein nog heel lang mee zal draaien, wat niet het geval is, er komen immers 178 nieuwe sprinters.

Men is dit jaar ook al begonnen draaistellen uit te gaan wisselen, dus draaistellen die nog zo lang mogelijk gebruikt mogen worden zijn onder de bakken gezet die nog het langst mee kunnen. Ook daarvan is het einde nu in zicht, dus het wordt echt even doorbijten.

Met een beetje geluk kunnen eind dit jaar de eerste reviseerde ICR-stammen weer in de s1900 gaan rijden, het DDZ dat vrijkomt kan naar sprinters en voor het nieuwe schooljaar komt DDM-1 weer tijdelijk op de rails.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Volgens bronnen op Somda verlopen de revisietermijnen pas medio 2016 en zijn er zelfs nog enkele Plan V's die tot 2017 mee zouden kunnen qua termijnen. Het is dus echt een beleidsbeslissing ze niet meer in te zetten en niet gebaseerd op de revisietermijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

Niet minder dan terecht ook, je kan de reiziger er echt niet meer mee opzadelen.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Niet minder dan terecht ook, je kan de reiziger er echt niet meer mee opzadelen.
Geen en te korte treinen is daarentegen precies waar je de reiziger wel mee op kan zadelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Ik heb inderdaad liever twee gekoppelde plan v's (waar op zich niet veel mis mee is) in de sprinter tussen Zutphen en Nijmegen dan slechts een SGM II of helemaal geen trein.
Daniel schreef:Volgens bronnen op Somda verlopen de revisietermijnen pas medio 2016 en zijn er zelfs nog enkele Plan V's die tot 2017 mee zouden kunnen qua termijnen. Het is dus echt een beleidsbeslissing ze niet meer in te zetten en niet gebaseerd op de revisietermijnen.
Over hoeveel stellen hebben we het dan? Als het gaat om slechts 2 tot 6 stellen dan is het nauwelijks de moeite waard om die op de baan te houden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door VIRM »

De vraag is: waar komt het materieel vandaan dat de Mat '64'jes gaat vervangen totdat de nieuwe FLIRT's komen? Dan gaan er wellicht kortere treinen rijden op andere ritten. Joepie.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

@Ronaldussen: Om hoeveel stellen het gaat weet ik niet, maar er valt natuurlijk wat voor te zeggen om juist die paar stellen in Limburg in te zetten bijvoorbeeld. Dan kan het zodra de concessie van Arriva daar start gelijk naar de schroothoop en zijn er geen wijzigingen in de omloop enzo meer nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Ik hoop echt dat 13 december geen keiharde datum is, maar dat de stellen pas buiten dienst gaan wanneer hun revisietermijn verlopen is of als er vervangend materieel is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Gekko123 »

Tja, de meeste hobbyisten zagen dit natuurlijk allang aankomen. En ik weet ook niet of het uit dienst gaan per 13 december van het Mat'64 heel serieus moet nemen, in het verleden is al vaker gezegd dat die stellen er met ingang van de nieuwe dienstregeling uit zouden gaan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Misschien kunnen we nog wat DM90 opstarten om het gat te dichten? Kan vast de rijtijden wel halen tussen Meppel en Leeuwarden :twisted:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door waldo79 »

Je mag hopen dat wat gekko123 aangeeft, het te bewandelen scenario is. Houdt die dingen nog even op de baan tot de wisseling van vervoerder in Limburg. Er zullen ongetwijfeld nog zodanig veel bakken mat64 beschikbaar zijn om een pool in de [serie=Stoptrein|2015|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Heerlen - Sittard6900[/serie] op te zetten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Misschien kunnen we nog wat DM90 opstarten om het gat te dichten? Kan vast de rijtijden wel halen tussen Meppel en Leeuwarden :twisted:
Zijn die ook niet aan revisie toe? :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Misschien wel maar dat zijn ze nog wel waard.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Gekko123 »

Technisch gezien zijn de stellen DM'90 zeker nog prima inzetbaar. Grootste probleem met een groot deel van die stellen is dat ze al veel te lang stil hebben gestaan, waardoor ze flink achteruit zijn gegaan. Voordat ze weer inzetbaar zijn zullen ze toch echt gereviseerd moeten worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Iets dat stilstaat gaat niet harder achteruit dan iets dat gebruikt wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Rust roest.
Verder staan er ook nog enkele LINTen werkloos in Amersfoort. Kunnen ze daar nog wat mee? :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door MdJ »

Overigens... Er gaat krapper gepland worden en de hoeveelheid gepland materieel komt overeen met het aantal theoretische reizigers. En dat schijnt te passen volgens de telcijfers.

[Dat de telcijfers in theorie en het aantal reizigers in praktijk niet overeenkomen, door de kleine fluctuaties in het reizigersaanbod en of het feit dat de geplande materieelinzet niet altijd overeenkomt met de materieelinzet in de prakijk, wordt genegeerd.]

Geen tekort = geen plannen om DM90 te reviseren, LINT'en te reactiveren en materieel te huren. De enige [koude] reserve die er is, zijn de 30 stellen plan V die in principe nog tot 2017 mee kunnen...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door regenmaker »

Is het handig dan om LINTen en DM90 onder de draad te laten rijden, terwijl ze op diesel rijden. :?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

regenmaker schreef:Is het handig dan om LINTen en DM90 onder de draad te laten rijden, terwijl ze op diesel rijden. :?
Nee niet echt. Het zou me trouwens niet verbazen als de Talintels de rijtijden nog zouden kunnen halen ook, DM'90 wordt lastiger. Maar het is uit noodzaak eerder gedaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

DM'90 kan je wel vergeten, vrijwel alle langs de baan staande stellen zijn geplukt om de andere rijvaardig te houden..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Dus bij één sneeuwbui (met bijbehorende materieeluitval) is er helemaal geen reserve meer? :?
Ik dacht dat vorig jaar beloofd was dat er voldoende reserve zou zijn (en dat de reiziger voortaan op 1, 2 en 3 kwam).
MdJ schreef:Overigens... Er gaat krapper gepland worden en de hoeveelheid gepland materieel komt overeen met het aantal theoretische reizigers. En dat schijnt te passen volgens de telcijfers.
Welke telcijfers? Ik zie die tellers alleen maar tijdens de daluren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Dus bij één sneeuwbui (met bijbehorende materieeluitval) is er helemaal geen reserve meer? :?
Ik dacht dat vorig jaar beloofd was dat er voldoende reserve zou zijn (en dat de reiziger voortaan op 1, 2 en 3 kwam).
DM'90 heeft sowieso nooit reserve gestaan, en wordt je nooit moe van de 1,2,3 riedeltje wat consequent onder de ctrl-v zit?
Komt wel goed schatje.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten