Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ronaldussen
Berichten: 3086
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 02 Okt 2015, 23:59

Aan het einde van de middag/begin van de avond worden de lokalen weer gevuld door mensen die deeltijdopleidingen/volwasseneducatie volgen.
Ik snap de oproep van NS wel, alleen zou die veel breder moeten zijn. Er zijn zat mensen die van 9 tot 5 werken op kantoor e.d. terwijl dat niet persé noodzakelijk is. Ook is het niet persé noodzakelijk dat heel veel bedrijven zich in de Randstad vestigen.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Geert » Za 03 Okt 2015, 14:21

Wat heeft dat laatste er mee te maken?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor webguy » Za 03 Okt 2015, 14:28

Als er geen concentratie was in de randstad had je ook geen spitsrichting en was het probleem dus minder.
Reisinformatie/nerd

Ronaldussen
Berichten: 3086
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Za 03 Okt 2015, 15:25

Precies wat Webguy zegt. Het is een beetje onzinnig om mensen uit het oosten van het land naar Amsterdam te laten gaan om daar van 9 tot 5 achter een computer te laten zitten en 's avonds weer terug te laten reizen, alleen maar omdat er af en toe een internationale gast op bezoek komt of omdat de naam "Amsterdam" zo hip klinkt op je bedrijfspapieren.
Uiteraard los je dit probleem niet op de korte termijn op, maar je zult er wel over kunnen nadenken en alvast stappen kunnen ondernemen in die richting.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Meltrain » Za 03 Okt 2015, 18:46

Ik mis van de kant van de NS nog steeds een verklaring waarom het Plan V ineens uit dienst genomen moet worden, terwijl dat helemaal nog niet nodig is.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Za 03 Okt 2015, 19:09

Het is allemaal de schuld van Voor Beter OV. Die wilden een rijverbod voor Plan V wegens risico op ontsporingen bij botsingen op overwegen. Dus nu gaan ze eruit en vervolgens worden ze boos dat er materieeltekort is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Mr-W » Za 03 Okt 2015, 19:23

Voor de volledigheid zet ik de reactie van Voor Beter OV op het aanstaande materieel tekort er maar bij
De uitspraak van Van Boxtel, dat de NS een gewond dier is waar de gieren omheen cirkelen, suggereert dat de NS het slachtoffer is van externe factoren. Maar dat is onjuist. De problemen waarmee de NS thans moet zien om te gaan, zijn echter voor het overgrote deel te wijten aan de NS zélf.

De NS heeft te maken met ernstig materieeltekort. Deels komt dat door het onttrekken van rijtuigen aan de normale dienst om de treinen van het totaal mislukte Fyra-project te vervangen (een fiasco waar toenmalig President-Commissaris Jan Timmer inmiddels te overstaan van de Parlementaire Enquêtecommissie Fyra zijn excuses heeft aangeboden). Het materieeltekort is nog verergerd door het verkopen van reservematerieel aan buitenlandse ondernemingen, waardoor tientallen locomotieven werkeloos op het rangeerterrein staan, terwijl de destijds aangeschafte tweedehands Duitse rijtuigen dus niet meer beschikbaar zijn. Tot slot is het uit de dienst halen van de stoptreinen MAT64 niet het gevolg van een niet-beïnvloedbare externe oorzaak (wetgeving stelt geen leeftijdseisen aan treinmaterieel, nog even los van het feit dat jongere exemplaren van dit treintype reeds naar de sloper zijn afgevoerd), maar stoelt uitsluitend op de keuze van de NS, deze treinen op grond van financiële zuinigheid niet te reviseren. Daar komt nog bij, dat er ook geen gebrek aan werkplaatscapaciteit is: een grote onderhoudswerkplaats aan de Zaanstraat in Amsterdam wordt niet tot nauwelijks benut.

Voor Beter OV neemt nadrukkelijk afstand van de oproep van Van Boxtel aan onderwijsinstellingen om de lestijden aan te passen, zodat de treinen in de spits minder druk zullen zijn. Van Boxtel gaat daarmee voor bij aan het feit dat het OV ten dienste dient te staan aan de samenleving, en niet andersom. Daarnaast is het later beginnen, en dus ook later stoppen van het onderwijs voor veel scholieren geen optie, aangezien zij na hun school aan het eind van de middag en ’s avonds nog wat bij moeten verdienen met baantjes zoals in winkels of in de horeca.

Sommigen verwijten ons, dat wij ook geen panklare oplossing hebben. Maar zeg nou zelf: het is de NS die, zich doof houdende voor waarschuwingen van onze kant, forse steken heeft laten vallen, en dan ons verwijten dat we de oplossing niet hebben… Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Toch enkele suggesties van onze kant: de NS dient, in plaats van zijn maatschappelijke rol te verzaken, met de grootste spoed de resterende treinen van het type MAT64 een opknapbeurt te geven en de herindienststelling van een flink aantal terzijde staande dubbeldekstreinen met voorrang te realiseren, in plaats van daarmee te wachten tot het najaar van 2016.Voor Beter OV

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor webguy » Za 03 Okt 2015, 19:29

Ik vraag me af hoeveel feiten er in dat relaas staan. De helft is klinkklare onzin of aannames. Zo kan ik nog wel even verdere gaan.
Reisinformatie/nerd

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Thom91 » Za 03 Okt 2015, 20:45

Meltrain schreef:Ik mis van de kant van de NS nog steeds een verklaring waarom het Plan V ineens uit dienst genomen moet worden, terwijl dat helemaal nog niet nodig is.

Het is irrelevant want het plan-V gaat nooit september 2016 halen.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Meltrain » Za 03 Okt 2015, 21:07

Waarom is dat irrelevant en waarom gaat Plan V nooit september 2016 halen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Thom91 » Za 03 Okt 2015, 21:25

Omdat september de drukste maand is. Vanaf nu neemt de druk alleen maar af en geen enkele revisietermijn van een plan-v haalt september 2016. En het is niet alsof je miljoenen zou moeten investeren voor die drie maandjes die je mist, dat overbruggen we wel..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Meltrain » Za 03 Okt 2015, 22:22

Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor waldo79 » Za 03 Okt 2015, 22:23

Daar is ook geen goede reden voor te geven :o
Mij best :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Za 03 Okt 2015, 23:22

Als we een beetje winter krijgen, krijgen we ook weer een dip in de materieelbeschikbaarheid (tenminste, dat is al jaren zo). Dan is elke bak die kan rijden erg welkom, dus zelfs al zou je plan V nog aan de praat kunnen houden tot wijzigingsblad april dan zou dat erg wenselijk zijn. Daarna is de nood inderdaad minder hoog.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Zo 04 Okt 2015, 12:28

Het probleem zit 'm dus in dat verhaal rond overwegveiligheid. ILenT heeft bedacht dat Mat'64 eigenlijk toch wel baanschuivers zou moeten hebben. NS probeert de boel al jaren te sussen door te zeggen dat het de moeite niet meer waard is omdat de stellen er toch binnenkort uitgaan.

Eerder dit jaar heeft NS dus toegezegd dat ze de laatste stellen in december 2015 aan de kant zouden gaan zetten. Die toezegging is nu een eigen leven gaan leiden.

(bronnen:
Veiligheid treinen type "materieel '64"
Quick scan ontsporingsrisico's materieel zonder baanschuivers)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor waldo79 » Zo 04 Okt 2015, 12:41

En december duurt ook nog langer dan de wisseling naar dienstregeling 2016. Heb je in elk geval de periode tot de kerstvakantie overbrugd :)
Mij best :)

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Thom91 » Zo 04 Okt 2015, 16:13

Meltrain schreef:Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.

Omdat de materieeldruk (Laat ik het zo maar noemen) in het voorjaar lager is dan in de winterse perioden. Je gaat alleen de boot in als het heel erg sneeuwt maar dan rijden we toch aangepaste dienstregeling en hebben we sowieso minder treinstellen nodig.
Komt wel goed schatje.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Zo 04 Okt 2015, 16:24

Bij sneeuw zouden de resterende treinen juist langer gemaakt worden, en omdat het vaak de treinen zijn die over langere trajecten zijn die overblijven en de korte trajecten eruit geknipt worden heb je juist méér materieel nodig voor de winterdienst. Daarnaast was het probleem in eerdere jaren zo dat er een achterstand ontstond in het herstellen van defecten, een trein is dus langer uit de roulatie dan de rest van het jaar. Dus tot februari heb je dan een grotere marge op het reservematerieel nodig.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Thom91 » Zo 04 Okt 2015, 16:32

Ja die worden ook langer gemaakt maar niet zoveel langer dat er geen materieel over is. Verder is de beschikbaarheid van materieel in de winter alleen maar toegenomen de afgelopen jaren.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Meltrain » Zo 04 Okt 2015, 17:45

Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.

Omdat de materieeldruk (Laat ik het zo maar noemen) in het voorjaar lager is dan in de winterse perioden. Je gaat alleen de boot in als het heel erg sneeuwt maar dan rijden we toch aangepaste dienstregeling en hebben we sowieso minder treinstellen nodig.

Ook daar heb je gelijk mee, maar volgens mij duurt "de winterse periode" tot maart / april en niet tot half december. :wink:
Dus nogmaals: waarom materieel aan de kant zetten dat nog zeker tot april kan rijden? En het geeft niet als jij het ook niet weet, want de redenaties van de NS zijn soms ondoorgrondelijk.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Zo 04 Okt 2015, 18:00

Thom91 schreef:Ja die worden ook langer gemaakt maar niet zoveel langer dat er geen materieel over is. Verder is de beschikbaarheid van materieel in de winter alleen maar toegenomen de afgelopen jaren.
We hebben ook nauwelijks winter gehad. Afgelopen winter had maarliefst drie winterdagen, de winter ervoor geen enkele volgens onze Wiki. Dat is niet te vergelijken met de winter van 2012/2013 waarin er 15 dagen met een aangepaste dienstregeling. Dan is het niet zo gek dat het materieelplaatje ook beter is. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met het materieel als we weer een winter krijgen die te vergelijken is met die van 2012/2013.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Zo 04 Okt 2015, 19:17

reisthijs schreef:Het probleem zit 'm dus in dat verhaal rond overwegveiligheid. ILenT heeft bedacht dat Mat'64 eigenlijk toch wel baanschuivers zou moeten hebben.

Ook dat is nog wel oplosbaar. Elders is bijvoorbeeld al eens geopperd om het resterende Mat '64 massaal in de 4600 in te zetten: een lange rit waarin je geenenkele overweg tegen komt. Lijkt dus ideaal om een hoop in kwijt te kunnen en je speelt gelijk ook weer aardig wat SLT vrij zo.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Thom91 » Zo 04 Okt 2015, 19:18

Daniel schreef:
reisthijs schreef:Het probleem zit 'm dus in dat verhaal rond overwegveiligheid. ILenT heeft bedacht dat Mat'64 eigenlijk toch wel baanschuivers zou moeten hebben.

Ook dat is nog wel oplosbaar. Elders is bijvoorbeeld al eens geopperd om het resterende Mat '64 massaal in de 4600 in te zetten: een lange rit waarin je geenenkele overweg tegen komt. Lijkt dus ideaal om een hoop in kwijt te kunnen en je speelt gelijk ook weer aardig wat SLT vrij zo.

Je vergeer Diemen?
Komt wel goed schatje.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Thom91 » Zo 04 Okt 2015, 19:19

Meltrain schreef:
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.

Omdat de materieeldruk (Laat ik het zo maar noemen) in het voorjaar lager is dan in de winterse perioden. Je gaat alleen de boot in als het heel erg sneeuwt maar dan rijden we toch aangepaste dienstregeling en hebben we sowieso minder treinstellen nodig.

Ook daar heb je gelijk mee, maar volgens mij duurt "de winterse periode" tot maart / april en niet tot half december. :wink:
Dus nogmaals: waarom materieel aan de kant zetten dat nog zeker tot april kan rijden? En het geeft niet als jij het ook niet weet, want de redenaties van de NS zijn soms ondoorgrondelijk.

Ik las elders iets over personele veiligheid die ook in het geding is, maar daar weet ik het fijne niet van. Verder lijkt het me vrij onwenselijk om met een stel of zes maar rond te blijven rijden.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Zo 04 Okt 2015, 19:27

Thom91 schreef:Je vergeer Diemen?

Nou ik niet, maar degene die dat stelde wel :P Blijft wel bij die ene dan, maar veel andere opties kan ik zogauw ook niet bedenken. De 4300 zit waarschijnlijk op een eindpunt weer aan een andere serie gekoppeld? Want op zichzelf is die serie ook overwegloos (maar wel 'n stuk korter).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast