Pagina 5 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 02 okt 2015, 23:59
door AppleMoose
Aan het einde van de middag/begin van de avond worden de lokalen weer gevuld door mensen die deeltijdopleidingen/volwasseneducatie volgen.
Ik snap de oproep van NS wel, alleen zou die veel breder moeten zijn. Er zijn zat mensen die van 9 tot 5 werken op kantoor e.d. terwijl dat niet persé noodzakelijk is. Ook is het niet persé noodzakelijk dat heel veel bedrijven zich in de Randstad vestigen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 14:21
door Geert
Wat heeft dat laatste er mee te maken?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 14:28
door webguy
Als er geen concentratie was in de randstad had je ook geen spitsrichting en was het probleem dus minder.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 15:25
door AppleMoose
Precies wat Webguy zegt. Het is een beetje onzinnig om mensen uit het oosten van het land naar Amsterdam te laten gaan om daar van 9 tot 5 achter een computer te laten zitten en 's avonds weer terug te laten reizen, alleen maar omdat er af en toe een internationale gast op bezoek komt of omdat de naam "Amsterdam" zo hip klinkt op je bedrijfspapieren.
Uiteraard los je dit probleem niet op de korte termijn op, maar je zult er wel over kunnen nadenken en alvast stappen kunnen ondernemen in die richting.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 18:46
door Meltrain
Ik mis van de kant van de NS nog steeds een verklaring waarom het Plan V ineens uit dienst genomen moet worden, terwijl dat helemaal nog niet nodig is.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 19:09
door Suus
Het is allemaal de schuld van Voor Beter OV. Die wilden een rijverbod voor Plan V wegens risico op ontsporingen bij botsingen op overwegen. Dus nu gaan ze eruit en vervolgens worden ze boos dat er materieeltekort is.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 19:23
door Mr-W
Voor de volledigheid zet ik de reactie van Voor Beter OV op het aanstaande materieel tekort er maar bij
De uitspraak van Van Boxtel, dat de NS een gewond dier is waar de gieren omheen cirkelen, suggereert dat de NS het slachtoffer is van externe factoren. Maar dat is onjuist. De problemen waarmee de NS thans moet zien om te gaan, zijn echter voor het overgrote deel te wijten aan de NS zélf.

De NS heeft te maken met ernstig materieeltekort. Deels komt dat door het onttrekken van rijtuigen aan de normale dienst om de treinen van het totaal mislukte Fyra-project te vervangen (een fiasco waar toenmalig President-Commissaris Jan Timmer inmiddels te overstaan van de Parlementaire Enquêtecommissie Fyra zijn excuses heeft aangeboden). Het materieeltekort is nog verergerd door het verkopen van reservematerieel aan buitenlandse ondernemingen, waardoor tientallen locomotieven werkeloos op het rangeerterrein staan, terwijl de destijds aangeschafte tweedehands Duitse rijtuigen dus niet meer beschikbaar zijn. Tot slot is het uit de dienst halen van de stoptreinen MAT64 niet het gevolg van een niet-beïnvloedbare externe oorzaak (wetgeving stelt geen leeftijdseisen aan treinmaterieel, nog even los van het feit dat jongere exemplaren van dit treintype reeds naar de sloper zijn afgevoerd), maar stoelt uitsluitend op de keuze van de NS, deze treinen op grond van financiële zuinigheid niet te reviseren. Daar komt nog bij, dat er ook geen gebrek aan werkplaatscapaciteit is: een grote onderhoudswerkplaats aan de Zaanstraat in Amsterdam wordt niet tot nauwelijks benut.

Voor Beter OV neemt nadrukkelijk afstand van de oproep van Van Boxtel aan onderwijsinstellingen om de lestijden aan te passen, zodat de treinen in de spits minder druk zullen zijn. Van Boxtel gaat daarmee voor bij aan het feit dat het OV ten dienste dient te staan aan de samenleving, en niet andersom. Daarnaast is het later beginnen, en dus ook later stoppen van het onderwijs voor veel scholieren geen optie, aangezien zij na hun school aan het eind van de middag en ’s avonds nog wat bij moeten verdienen met baantjes zoals in winkels of in de horeca.

Sommigen verwijten ons, dat wij ook geen panklare oplossing hebben. Maar zeg nou zelf: het is de NS die, zich doof houdende voor waarschuwingen van onze kant, forse steken heeft laten vallen, en dan ons verwijten dat we de oplossing niet hebben… Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Toch enkele suggesties van onze kant: de NS dient, in plaats van zijn maatschappelijke rol te verzaken, met de grootste spoed de resterende treinen van het type MAT64 een opknapbeurt te geven en de herindienststelling van een flink aantal terzijde staande dubbeldekstreinen met voorrang te realiseren, in plaats van daarmee te wachten tot het najaar van 2016.Voor Beter OV

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 19:29
door webguy
Ik vraag me af hoeveel feiten er in dat relaas staan. De helft is klinkklare onzin of aannames. Zo kan ik nog wel even verdere gaan.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 20:45
door Thom91
Meltrain schreef:Ik mis van de kant van de NS nog steeds een verklaring waarom het Plan V ineens uit dienst genomen moet worden, terwijl dat helemaal nog niet nodig is.
Het is irrelevant want het plan-V gaat nooit september 2016 halen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 21:07
door Meltrain
Waarom is dat irrelevant en waarom gaat Plan V nooit september 2016 halen?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 21:25
door Thom91
Omdat september de drukste maand is. Vanaf nu neemt de druk alleen maar af en geen enkele revisietermijn van een plan-v haalt september 2016. En het is niet alsof je miljoenen zou moeten investeren voor die drie maandjes die je mist, dat overbruggen we wel..

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 22:22
door Meltrain
Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 22:23
door waldo79
Daar is ook geen goede reden voor te geven :o

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 03 okt 2015, 23:22
door Wubbo
Als we een beetje winter krijgen, krijgen we ook weer een dip in de materieelbeschikbaarheid (tenminste, dat is al jaren zo). Dan is elke bak die kan rijden erg welkom, dus zelfs al zou je plan V nog aan de praat kunnen houden tot wijzigingsblad april dan zou dat erg wenselijk zijn. Daarna is de nood inderdaad minder hoog.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 12:28
door reisthijs
Het probleem zit 'm dus in dat verhaal rond overwegveiligheid. ILenT heeft bedacht dat Mat'64 eigenlijk toch wel baanschuivers zou moeten hebben. NS probeert de boel al jaren te sussen door te zeggen dat het de moeite niet meer waard is omdat de stellen er toch binnenkort uitgaan.

Eerder dit jaar heeft NS dus toegezegd dat ze de laatste stellen in december 2015 aan de kant zouden gaan zetten. Die toezegging is nu een eigen leven gaan leiden.

(bronnen:
Veiligheid treinen type "materieel '64"
Quick scan ontsporingsrisico's materieel zonder baanschuivers)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 12:41
door waldo79
En december duurt ook nog langer dan de wisseling naar dienstregeling 2016. Heb je in elk geval de periode tot de kerstvakantie overbrugd :)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 16:13
door Thom91
Meltrain schreef:Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.
Omdat de materieeldruk (Laat ik het zo maar noemen) in het voorjaar lager is dan in de winterse perioden. Je gaat alleen de boot in als het heel erg sneeuwt maar dan rijden we toch aangepaste dienstregeling en hebben we sowieso minder treinstellen nodig.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 16:24
door Bemined
Bij sneeuw zouden de resterende treinen juist langer gemaakt worden, en omdat het vaak de treinen zijn die over langere trajecten zijn die overblijven en de korte trajecten eruit geknipt worden heb je juist méér materieel nodig voor de winterdienst. Daarnaast was het probleem in eerdere jaren zo dat er een achterstand ontstond in het herstellen van defecten, een trein is dus langer uit de roulatie dan de rest van het jaar. Dus tot februari heb je dan een grotere marge op het reservematerieel nodig.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 16:32
door Thom91
Ja die worden ook langer gemaakt maar niet zoveel langer dat er geen materieel over is. Verder is de beschikbaarheid van materieel in de winter alleen maar toegenomen de afgelopen jaren.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 17:45
door Meltrain
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.
Omdat de materieeldruk (Laat ik het zo maar noemen) in het voorjaar lager is dan in de winterse perioden. Je gaat alleen de boot in als het heel erg sneeuwt maar dan rijden we toch aangepaste dienstregeling en hebben we sowieso minder treinstellen nodig.
Ook daar heb je gelijk mee, maar volgens mij duurt "de winterse periode" tot maart / april en niet tot half december. :wink:
Dus nogmaals: waarom materieel aan de kant zetten dat nog zeker tot april kan rijden? En het geeft niet als jij het ook niet weet, want de redenaties van de NS zijn soms ondoorgrondelijk.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 18:00
door Wubbo
Thom91 schreef:Ja die worden ook langer gemaakt maar niet zoveel langer dat er geen materieel over is. Verder is de beschikbaarheid van materieel in de winter alleen maar toegenomen de afgelopen jaren.
We hebben ook nauwelijks winter gehad. Afgelopen winter had maarliefst drie winterdagen, de winter ervoor geen enkele volgens onze Wiki. Dat is niet te vergelijken met de winter van 2012/2013 waarin er 15 dagen met een aangepaste dienstregeling. Dan is het niet zo gek dat het materieelplaatje ook beter is. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met het materieel als we weer een winter krijgen die te vergelijken is met die van 2012/2013.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 19:17
door Daniel
reisthijs schreef:Het probleem zit 'm dus in dat verhaal rond overwegveiligheid. ILenT heeft bedacht dat Mat'64 eigenlijk toch wel baanschuivers zou moeten hebben.
Ook dat is nog wel oplosbaar. Elders is bijvoorbeeld al eens geopperd om het resterende Mat '64 massaal in de [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] in te zetten: een lange rit waarin je geenenkele overweg tegen komt. Lijkt dus ideaal om een hoop in kwijt te kunnen en je speelt gelijk ook weer aardig wat SLT vrij zo.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 19:18
door Thom91
Daniel schreef:
reisthijs schreef:Het probleem zit 'm dus in dat verhaal rond overwegveiligheid. ILenT heeft bedacht dat Mat'64 eigenlijk toch wel baanschuivers zou moeten hebben.
Ook dat is nog wel oplosbaar. Elders is bijvoorbeeld al eens geopperd om het resterende Mat '64 massaal in de [serie=Sprinter|2015|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] in te zetten: een lange rit waarin je geenenkele overweg tegen komt. Lijkt dus ideaal om een hoop in kwijt te kunnen en je speelt gelijk ook weer aardig wat SLT vrij zo.
Je vergeer Diemen?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 19:19
door Thom91
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Ik ben het volledig met je eens dat je Plan V geen extra revisie moet geven. Dat is zonde van het geld, aangezien de vervanging eind 2016 instroomt.
Echter, andere bronnen (zoals Op de Rails) vermelden dat de revisietermijn van sommige stellen Plan V nog loopt tot 2016/2017 aangezien de revisies in 2007 en 2008 zijn uitgevoerd.
Zelfs als dat niet zo blijkt en het zoals jij zegt om drie maandjes gaat, betekent dat dat Plan V nog tot juni mee kan. Dan snap ik nog steeds niet waarom het dan al in december buiten dienst gaat.
Omdat de materieeldruk (Laat ik het zo maar noemen) in het voorjaar lager is dan in de winterse perioden. Je gaat alleen de boot in als het heel erg sneeuwt maar dan rijden we toch aangepaste dienstregeling en hebben we sowieso minder treinstellen nodig.
Ook daar heb je gelijk mee, maar volgens mij duurt "de winterse periode" tot maart / april en niet tot half december. :wink:
Dus nogmaals: waarom materieel aan de kant zetten dat nog zeker tot april kan rijden? En het geeft niet als jij het ook niet weet, want de redenaties van de NS zijn soms ondoorgrondelijk.
Ik las elders iets over personele veiligheid die ook in het geding is, maar daar weet ik het fijne niet van. Verder lijkt het me vrij onwenselijk om met een stel of zes maar rond te blijven rijden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 19:27
door Daniel
Thom91 schreef:Je vergeer Diemen?
Nou ik niet, maar degene die dat stelde wel :P Blijft wel bij die ene dan, maar veel andere opties kan ik zogauw ook niet bedenken. De [serie=Sprinter|2015|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] zit waarschijnlijk op een eindpunt weer aan een andere serie gekoppeld? Want op zichzelf is die serie ook overwegloos (maar wel 'n stuk korter).