Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mwa, in de 3500 kun je een aardig zooitje rijtuigen kwijt, denk ik. Het ligt er overigens ook maar net aan hoeveel rijtuigen je achter een loc hangt: DDAR sprint er vandoor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:en in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is maar de vraag of de rijtijden nog te halen zijn
Zijn die überhaupt aangepast dan na het verdwijnen van het ICR uit die serie? Bij mijn weten niet namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mr-W »

Pim-AllianceB95 schreef:Mwa, in de 3500 kun je een aardig zooitje rijtuigen kwijt, denk ik. Het ligt er overigens ook maar net aan hoeveel rijtuigen je achter een loc hangt: DDAR sprint er vandoor.
Daarnaast ligt het er ook aan hoe sterk de loc is
Wubbo schreef:en in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is maar de vraag of de rijtijden nog te halen zijn (naast dat je daar of lang moet keren met een wisselloc of ook loc voor-loc achter moet rijden omdat je anders de kering niet haalt). Of je rijtuigen dus efficient ergens in kan zetten is maar zeer de vraag.
Zijn de rijtijden dan zoveel verandert dan ten opzichte van de ICK tijd? Daarnaast wordt er in Venlo lang gekeerd.
Geert schreef:Eén van die proporties is de bezetting in de trein. Als die onacceptabel hoog wordt zal NS toch wat moeten doen, ook al kost dat veel geld of is het in de uitvoering onhandig
Laat I6/I10 of ICmod maar komen *O*
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door timtrein »

Gedoe met rijtuigen ziet NS echt niet zitten na alle ervaringen van de afgelopen jaren met ÖBB- en ICL-rijtuigen, vrees ik. Los daarvan lijkt het me wel de enige zinvolle mogelijkheid, zij het dat je met loc voor en achter moet rijden dus zullen de machinisten wel protesteren (in de winter tref je achterop een ijskoude cabine bij kopmaken). Inzet van een wisselloc zal wel niet mogelijk zijn (kost een bak personeel, sporen en tijd).

Dan lijken een dikke 30 stellen mat'64 me zinvoller...

Verder leuke suggestie om DDZ-zessen vrij te spelen, maar waar wil je die in godsnaam zinvol inzetten. Ze rijden niet voor niets in de 3600...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:Nee hoor, een brood van 2 euro is altijd duur ten opzichte van een brood van 1 euro, of je nu rijk of arm bent. De betaalbaarheid kan natuurlijk een andere zaak zijn, maar dat is iets anders dan 'duur'.

Duur (woordenboek: het hoog in prijs zijn) is een vergelijking tot de alternatieven, niet een kwalificatie over hoe betaalbaar het is voor je. Een goedkoop product zou immers ook nog altijd onbetaalbaar voor je kunnen zijn.
Psst, spreekwoordelijk ;)
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Nee hoor, een brood van 2 euro is altijd duur ten opzichte van een brood van 1 euro, of je nu rijk of arm bent. De betaalbaarheid kan natuurlijk een andere zaak zijn, maar dat is iets anders dan 'duur'.
Nee, duur is een waardeoordeel. Net zoals zwaar. Wat jij zwaar vindt hoef ik niet zwaar te vinden, wat jij duur vindt hoef ik niet duur te vinden. Betaalbaarheid en duur zijn ook nog eens uitwisselbaar want wat ik betaalbaar vind is gekoppeld aan wat ik duur vind. Wat jij bedoelt te zeggen is dat iets een grotere hoeveelheid euro's kan kosten dan iets anders. Dat is meetbaar. Duur is nooit meetbaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Helemaal mee eens. En voor iedereen die de treinkaartjes hier duur vind: ga eens in Zwitserland een kaartje kopen.

Maar desondanks vind ik de HSL-toeslag toch wel iets bizars. Voor de HSL worden namelijk al veel meer tariefeenheden gerekend, dan de daadwerkelijke lengte (net zoals bij de Hanzelijn trouwens). Dat is al een verstopte toeslag en die is nog wel wat meer dan 2,30 euro.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

Ik bedacht me net iets over plan-V. Hoe zit het eigenlijk met de tevredenheid over het materieel door machinisten? De machinistenvakbond is erg machtig dus wellicht hebben zij ook een vinger in de pap.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

starx schreef:Helemaal mee eens. En voor iedereen die de treinkaartjes hier duur vind: ga eens in Zwitserland een kaartje kopen.
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:
starx schreef:Helemaal mee eens. En voor iedereen die de treinkaartjes hier duur vind: ga eens in Zwitserland een kaartje kopen.
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar :')
Het klopt ook niet helemaal want praktisch iedere Zwitser heeft zo'n 50% kortingskaart die je voor een schijntje kan aanschaffen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Vinny »

Bee schreef:
Vinny schreef:Plan-V is gewoon degelijk materieel dat tegen een stootje kan, en bovendien op vrijwel alle sprinter- en intercitydiensten uit de voeten kan. Ik zou dus zeggen: reviseren die hap. Daarna zit je wellicht ruimer in je materieel, maar dan heb je goede reserve.
Voor iemand die altijd kraait over geldverspilling vind ik dit echt bizar. De revisie die moet gebeuren bij Plan V is zo'n beetje de duurste revisie, namelijk de draaistelrevisie. Dat kost handenvol geld wat je tot december 2016 als FLIRT instroomt echt niet kan terugverdienen. Bovendien is maar de vraag hoe snel je kan beginnen aan die draaistelrevisie.
Ik moet eerst nog maar zien of FLIRT écht in december 2016 instroomt. Kan net zo goed medio of eind 2017 worden, en het zou best kunnen dat ook hier nog wat kinderziektes aan de oppervlakte komen. Volgens mij geldt een draaistelrevisie voor zeven jaar, wat voor de eerste twee jaar al nuttig is en de overige vijf jaar kun je het materieel vast ook nog wel gebruiken. Bovendien valt er in de winter standaard licht spul uit, en dan is het goed om wat zwaar materieel achter de hand te hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door reisthijs »

De eerste Flirt wordt al ergens in mei verwacht, en de kans op kinderziektes lijkt niet zo groot. Het is een model dat al elders rondrijdt en Stadler heeft een goede reputatie. Dat komt heus wel goed.

Of DDM-1 in september weer rondrijdt, dat lijkt me een stuk twijfelachtiger.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Vinny schreef:
Bee schreef:
Vinny schreef:Plan-V is gewoon degelijk materieel dat tegen een stootje kan, en bovendien op vrijwel alle sprinter- en intercitydiensten uit de voeten kan. Ik zou dus zeggen: reviseren die hap. Daarna zit je wellicht ruimer in je materieel, maar dan heb je goede reserve.
Voor iemand die altijd kraait over geldverspilling vind ik dit echt bizar. De revisie die moet gebeuren bij Plan V is zo'n beetje de duurste revisie, namelijk de draaistelrevisie. Dat kost handenvol geld wat je tot december 2016 als FLIRT instroomt echt niet kan terugverdienen. Bovendien is maar de vraag hoe snel je kan beginnen aan die draaistelrevisie.
Ik moet eerst nog maar zien of FLIRT écht in december 2016 instroomt. Kan net zo goed medio of eind 2017 worden, en het zou best kunnen dat ook hier nog wat kinderziektes aan de oppervlakte komen. Volgens mij geldt een draaistelrevisie voor zeven jaar, wat voor de eerste twee jaar al nuttig is en de overige vijf jaar kun je het materieel vast ook nog wel gebruiken. Bovendien valt er in de winter standaard licht spul uit, en dan is het goed om wat zwaar materieel achter de hand te hebben.
Dat komt mooi uit, want Plan V is lichter dan SLT.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ben ik heel naïef als ik hoop dat NS de afgelopen jaren de betrouwbaarheid van SLT (en ander materieel dat problemen had tijdens een koude winter) verbeterd heeft.

Maar nogmaals. Naar mijn smaak wordt het hele probleem zwaar overdreven en is alles met het huidige materieelpark (zonder de Plan V's) gewoon op te lossen. Als van Boxtel meent dat het allemaal niet gaat lukken om de mensen fatsoenlijk te vervoeren, dan moet hij de spitsreizigers maar adviseren de auto te pakken waar dat kan (of in NS-termen: een negatief reisadvies afkondigen), maar dat lijkt mij echt niet nodig.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

starx schreef:Maar nogmaals. Naar mijn smaak wordt het hele probleem zwaar overdreven en is alles met het huidige materieelpark (zonder de Plan V's) gewoon op te lossen. Als van Boxtel meent dat het allemaal niet gaat lukken om de mensen fatsoenlijk te vervoeren, dan moet hij de spitsreizigers maar adviseren de auto te pakken waar dat kan (of in NS-termen: een negatief reisadvies afkondigen), maar dat lijkt mij echt niet nodig.
Het zal inderdaad allemaal ook wel loslopen. De NS ligt maatschappelijk gezien onder een enorm vergrootglas, dus elk hobbeltje word dan natuurlijk ongelofelijk uitvergroot. Als het bij Shell zou zijn, dan zou bijna niemand in de samenleving zich er ook maar een seconde druk over maken. Als er dan bij Shell geen olie meer uit de pomp komt, dan rijden we wel een kilometer verder naar een ander tankstation. Dat gaat met NS een stukje moeilijker, dus als het dan fout gaat, dan merkt iedereen dat. :P
🍉
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door timtrein »

Naja, kijk eens hoeveel volle treinen er nu al zijn en trek daar nog effe 60 bakken vanaf. Succes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Vinny schreef:
Bee schreef:
Vinny schreef:Plan-V is gewoon degelijk materieel dat tegen een stootje kan, en bovendien op vrijwel alle sprinter- en intercitydiensten uit de voeten kan. Ik zou dus zeggen: reviseren die hap. Daarna zit je wellicht ruimer in je materieel, maar dan heb je goede reserve.
Voor iemand die altijd kraait over geldverspilling vind ik dit echt bizar. De revisie die moet gebeuren bij Plan V is zo'n beetje de duurste revisie, namelijk de draaistelrevisie. Dat kost handenvol geld wat je tot december 2016 als FLIRT instroomt echt niet kan terugverdienen. Bovendien is maar de vraag hoe snel je kan beginnen aan die draaistelrevisie.
Ik moet eerst nog maar zien of FLIRT écht in december 2016 instroomt. Kan net zo goed medio of eind 2017 worden, en het zou best kunnen dat ook hier nog wat kinderziektes aan de oppervlakte komen. Volgens mij geldt een draaistelrevisie voor zeven jaar, wat voor de eerste twee jaar al nuttig is en de overige vijf jaar kun je het materieel vast ook nog wel gebruiken. Bovendien valt er in de winter standaard licht spul uit, en dan is het goed om wat zwaar materieel achter de hand te hebben.
Stadler loopt praktisch nooit vertragingen op bij de bouw van het materieel, de FLIRT3 is ontworpen en gebouwd volgens de in de gehele Europese Unie geldende TSI-normen, heeft al toelating in o.a. Duitsland waar de treinen bewijzen zeer betrouwbaar te zijn en Stadler heeft al ruime ervaring met 1,5 kV en ATB. Ik acht de kans op risico's daarom bijzonder laag :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Karl »

Daarbij, er is zo ontzettend gehamerd op het gebruik van bestaande componenten dat ook de toeleveranciers van Stadler (waar ongetwijfeld ook essentiele componenten vandaan komen) gecontroleerd worden door NS. Zijn er wel kinderziektes geweest met Stadler-materieel bij de regionale vervoerders?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door The Greyhound »

Karl schreef:Daarbij, er is zo ontzettend gehamerd op het gebruik van bestaande componenten dat ook de toeleveranciers van Stadler (waar ongetwijfeld ook essentiele componenten vandaan komen) gecontroleerd worden door NS. Zijn er wel kinderziektes geweest met Stadler-materieel bij de regionale vervoerders?
Bij Arriva op de MLL kwamen de treinen snel na aflevering zonder grote problemen in dienst. Wat het bij de NS complex maakt is dat door de ingewikkelde dienstroosters bij de NS eerst het halve machinisten korps moet worden opgeleid.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Reiziger Delft »

timtrein schreef:Naja, kijk eens hoeveel volle treinen er nu al zijn en trek daar nog effe 60 bakken vanaf. Succes.
Het zou wel al helpen als:
-NS meer volgens de geplande lengte rijdt (bijvoorbeeld de stoptrein Zwolle - Utrecht mist vaak een stel, en ja dan is het proppen)
-Treinen op voorspelbare locaties stoppen (IC Utrecht - Amersfoort staat in Utrecht als hij 8 bakken heeft te ver richting Bunnik; voorin propvol, achterin zeeën van ruimte)
-Mensen niet op de balkons blijven hangen maar gewoon doorlopen de coupés in (vaak zijn er zelfs nog zitplekken over terwijl de balkons al overvol zijn)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Klaasje »

De grap is natuurlijk dat voor het rijden op de geplande lengte het nodig is dat er voldoende reserve beschikbaar is. Daarom is het zo frappant dat het materieeltekort dreigt en dat er heel krap wordt ingepland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Reiziger Delft schreef:-Treinen op voorspelbare locaties stoppen (IC Utrecht - Amersfoort staat in Utrecht als hij 8 bakken heeft te ver richting Bunnik; voorin propvol, achterin zeeën van ruimte)
Dat is deels al verholpen met de spoorwijziging naar spoor 9. Het spreidingsprobleem is er nu nog vooral bij de (1)1700 als die 8 bakken heeft want dan helpen de bakbordjes niet zo goed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Mat ’64 kan tot 2017 in dienst blijven

De nu nog rijvaardige treinstellen Mat ’64 hoeven helemaal niet uit dienst. Met regulier onderhoud kunnen de laatste stellen nog tot 2017 mee. NS schermt met wettelijke beperkingen, maar die zijn er niet.

Volgens NS moeten de laatste stellen plan V wel van de baan. Een woordvoerder zegt dat ze een grondige revisie nodig hebben, omdat anders hun ‘wettelijke levensduur’ eindigt. “Opknappen nu de nood zo hoog is? De inspectie staat inzet niet meer toe”, zo tekent de Volkskrant uit de mond van een woordvoerder op. Er zouden aanpassingen aan het exterieur en ‘nieuwe TSI-eisen’ nodig zijn om de stellen door te mogen laten rijden. Daarbij zouden we moeten denken aan een baanschuiver, een gesloten toiletsysteem en aanpassingen op het gebied van passieve veiligheid.

Maar bij de Inspectie is nooit een vraag op tafel gelegd aan welke eisen Plan V zou moeten voldoen om door te mogen rijden. “NS heeft zelf aangegeven met Mat ’64 te willen stoppen”, aldus een woordvoerster. Mocht er toch een revisie plaatsvinden, dan zijn eventuele extra eisen het volgens haar echt maatwerk. Dit voorjaar deed ILT naar aanleiding van een aanrijding in Teuge weliswaar de suggestie om baanschuivers op de stellen te monteren, maar een verplichting was dat allerminst.

NS ontkent in alle toonaarden dat er tot 2017 doorgereden kan worden. Volgens een woordvoerder verloopt de revisietermijn geleidelijk door 2016. Het geleidelijk afvoeren van het materieel zodra de revisietermijn daadwerkelijk is verstreken, zoals NS normaal gesproken altijd doet, is volgens de woordvoerder geen optie. “Je wil een voorspelbaar product neerzetten met niet elke maand weer andere treinen, ingewikkelde onderhoudschema’s, etcetera”, aldus de zegsman.

Bron: OV Magazine
--------------------------------------------

Elders uit het artikel blijkt dat alle stellen (op twee na) in elk geval nog tot mei inzetbaar zijn. Er is dus helemaal geen sprake van "elke maand andere treinen".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Geert »

NS vindt het dus zelf allemaal te ingewikkeld en rijdt dus liever met te korte treinen...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Klaasje »

Ik vind het persoonlijk heel raar: Aan de ene kant loopt een enorme hoeveelheid aan bestellingen waarvan ik mij serieus afvraag waar dat allemaal wel niet ingezet moet worden, mocht de groei tegenvallen is er opeens veel te veel materieel. Tegelijk is iedere vorm van investeren in een oplossing die tijdelijk is en mogelijk ook best rekbaar is om de groei even aan te zien teveel geld. Iets zegt mij dat er iets niet klopt.

Ik zou er niet verbaasd over zijn als eind 2018 een groot deel van het SGM aan de kant staat en de eerste ICM's naar de mottenballenvloot gaan.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten