Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Do 08 Okt 2015, 12:08

Tja, dan zouden drie jaren van een overschot aan sprinter- en een tekort aan IC-materieel volgen :P

0318
Berichten: 61
Lid geworden op: Ma 19 Jul 2010, 11:47

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor 0318 » Do 08 Okt 2015, 13:03

Een NS-zegsman schreef:Je wil een voorspelbaar product neerzetten met niet elke maand weer andere treinen


Moehahaha! Ik word als reiziger opgescheept met een voortdurende warboel aan treinen op mijn stoptreintraject, meestal SGM en SLT (variërend van 10 bakken SLT in de late avond tot een los SGM-tweetje in de spits) afgewisseld met af en toe een DDAR, NID of zelfs eens ICM. Schaamt deze man zich niet voor zulke onzinuitspraken?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 08 Okt 2015, 13:07

Klaasje schreef:Ik zou er niet verbaasd over zijn als eind 2018 een groot deel van het SGM aan de kant staat en de eerste ICM's naar de mottenballenvloot gaan.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat SGM aan de kant gaat als SNG, de directe opvolger, in dienst komt.

ICM kan in 2018 nog niet gemist worden als er meer IC's moeten gaan rijden (ETMET).

Ik vind het dus helemaal niet zo raar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4445
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor JWM » Do 08 Okt 2015, 13:29

Klaasje schreef:en de eerste ICM's naar de mottenballenvloot gaan.

Ehm, in 2018 zijn er toch nog geen nieuwe Intercity's? Of is het aandeel DDZ wat nu invalt in sprinterdiensten zo groot?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Klaasje » Do 08 Okt 2015, 13:49

reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Ik zou er niet verbaasd over zijn als eind 2018 een groot deel van het SGM aan de kant staat en de eerste ICM's naar de mottenballenvloot gaan.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat SGM aan de kant gaat als SNG, de directe opvolger, in dienst komt.

ICM kan in 2018 nog niet gemist worden als er meer IC's moeten gaan rijden (ETMET).

Ik vind het dus helemaal niet zo raar.

58 Stadlerstellen, het afvallen van de Hoekse Lijn, Limburg en niet eens zoveel plan v maakt wel dat het heel rap gaat met het sprintermaterieel. Goed, SLT moet worden omgebouwd voor ETCS maar dat geeft geen onttrekking van 20 stellen. Bedenk trouwens ook dat ETMET niet per se maakt dat er meer treinstellen nodig zijn. Aangezien ETMET voor een groot deel ook op de drukste trajectdelen van een IC is, zou het per saldo wel eens kunnen dat er tijdens de spits slechts enkele treinstellen extra nodig zijn dan nu.
JWM schreef:
Klaasje schreef:en de eerste ICM's naar de mottenballenvloot gaan.

Ehm, in 2018 zijn er toch nog geen nieuwe Intercity's? Of is het aandeel DDZ wat nu invalt in sprinterdiensten zo groot?

Ik denk dat we het over ongeveer 15-20 stellen DDZ hebben die nu in de sprinterdiensten rijden. Iig genoeg om al het ICM uit de (12)500 in een klap te kunnen vervangen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Do 08 Okt 2015, 16:43

Ik zat net even te rekenen, maar in combinatie met de frequentieverhogingen op de PHS-corridors en de nieuwe sprinter-routes kom ik uit op in totaal net iets meer dan 300 sprinter-treinstellen op het piekmoment, tegen de tijd dat we alle materieelvernieuwingen gehad hebben zijn er 337 sprinter-treinstellen. Nou kan het aan mij liggen, maar ik vind dat niet overdreven ruim.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Do 08 Okt 2015, 17:12

Klaasje schreef:Ik denk dat we het over ongeveer 15-20 stellen DDZ hebben die nu in de sprinterdiensten rijden. Iig genoeg om al het ICM uit de (12)500 in een klap te kunnen vervangen.

Er rijden slechts 9 DDZ4 stellen als sprinter volgens de dienstregeling in de series 4800 en 5600. Plus dat er nog een aantal reservestellen regelmatig als sprinter ingezet worden. Maar zeker geen 15-20.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Do 08 Okt 2015, 18:10

Dan hebben we de 9100 natuurlijk nog.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor timtrein » Do 08 Okt 2015, 19:35

NS en NT hebben het ooit eenmaal zo ingepland, en zijn gewoon niet voornemens om daar nog van af te wijken. Rookgordijn over onderdelen en capaciteit, blabla, en de reizigers zoeken het maar uit. Met serieus je werk doen heeft dat natuurlijk niks meer te maken.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor huibf » Do 08 Okt 2015, 21:26

0318 schreef:
Een NS-zegsman schreef:Je wil een voorspelbaar product neerzetten met niet elke maand weer andere treinen


Moehahaha! Ik word als reiziger opgescheept met een voortdurende warboel aan treinen op mijn stoptreintraject, meestal SGM en SLT (variërend van 10 bakken SLT in de late avond tot een los SGM-tweetje in de spits) afgewisseld met af en toe een DDAR, NID of zelfs eens ICM. Schaamt deze man zich niet voor zulke onzinuitspraken?


Is dat toevallid Deurne-Nijmegen. Hier heb ik alles al zien rijden. Alleen nog geen IC-Direct rijtuigen.

dennistd
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor dennistd » Do 08 Okt 2015, 23:43

Vergeet ook niet het DDAR dat tijdelijk weer in dienst is maar dat er als SNG in dienst is allemaal weer uit gaat.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 09 Okt 2015, 10:40

Dan zitten we nog met de rol van DDM-1 in dit verhaal. De reactivering daarvan duurt erg lang. Zoals het er nu naar uit ziet wordt kan dat een paar maanden nadat het in dienst is gekomen alweer aan de kant worden gezet omdat de Flirts dan instromen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 09 Okt 2015, 10:47

DDM-1 is toch vooral bedoeld om VIRM in revisie te kunnen nemen?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Klaasje » Vr 09 Okt 2015, 10:58

En SLT gaat in revisie en DDZ gaat aan de ERTMS. Op zich is er tijdelijk ook absoluut geen materieeloverschot.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Thom91 » Vr 09 Okt 2015, 11:21

Wubbo schreef:DDM-1 is toch vooral bedoeld om VIRM in revisie te kunnen nemen?

Zo stond het wel in het vervoerplan geloof ik
Komt wel goed schatje.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Moshi » Vr 09 Okt 2015, 11:30

0318 schreef:
Een NS-zegsman schreef:Je wil een voorspelbaar product neerzetten met niet elke maand weer andere treinen


Moehahaha! Ik word als reiziger opgescheept met een voortdurende warboel aan treinen op mijn stoptreintraject, meestal SGM en SLT (variërend van 10 bakken SLT in de late avond tot een los SGM-tweetje in de spits) afgewisseld met af en toe een DDAR, NID of zelfs eens ICM. Schaamt deze man zich niet voor zulke onzinuitspraken?


Jij lijdt aan forumdeformatie. Bij een 'product' gaat het niet om de specifieke trein, dat zal de 'gemiddelde' reiziger een zorg zijn en die weet waarschijnlijk niet eens of die in een SGM of SLT zit. Dat is gewoon hetzelfde product.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 09 Okt 2015, 11:39

Voor de gewone reiziger is SGM, SLT, DDAR, Mat'64 allemaal hetzelfde product: 'stoptrein'.
Voor de planners bij NS trouwens ook. In Brabant rijdt het allemaal door elkaar...

Klaasje schreef:En SLT gaat in revisie en DDZ gaat aan de ERTMS. Op zich is er tijdelijk ook absoluut geen materieeloverschot.
Waar is het sprinteroverschot waar je eerst bang voor was nu ineens gebleven?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Ronaldussen
Berichten: 3100
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 09 Okt 2015, 21:46

Klaasje schreef: DDZ gaat aan de ERTMS.

Waarom hebben ze dat niet gelijk bij de revisie gedaan? Nu ben je dat materieel voor een tweede keer kwijt in een relatief korte periode :roll:
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor deadlock » Vr 09 Okt 2015, 23:00

Omdat het kostenverschil marginaal is, en afgezet tegen de onderhoudskosten van het beveiligingssysteem zou het misschien nog wel eens goedkoper kunnen zijn om het nu pas in te bouwen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Klaasje » Za 10 Okt 2015, 09:53

Bedenk ook dat je met een latere inbouw verder ontwikkelde technologie kunt inbouwen.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor VIRM » Di 13 Okt 2015, 22:26

Wat is de huidige staat van de DDM1-stammen en is er kans dat die weer worden ingezet?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Di 13 Okt 2015, 22:29

De huidige staat van die stammen schijnt best slecht te zijn, met water in de gangpaden enzo. Desondanks worden er weer een aantal stammen (heb het precieze aantal even niet bij de hand) opgelapt die ergens tegen september volgend jaar weer in dienst moeten komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MetroRET » Di 13 Okt 2015, 22:31

11

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9264
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ardan » Di 13 Okt 2015, 22:37

Morgen gaat er een stammetje van Nijmegen naar de Watergraafsmeer (via Deventer). Vertrek rond twaalven, aankomst 14:40.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor timtrein » Wo 14 Okt 2015, 23:34

11 stammen van 4 bakken dus. DDM-1 wordt nu voor de derde keer weer in dienst gesteld. Het beleid om alles zo krap mogelijk te plannen is daarmee duidelijk niet handig gebleken...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten