Pagina 10 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 01:32
door dennistd
Ardan schreef:Waar kruisen ze elkaar nu eigenlijk? In Heino en in Nijverdal, daar zit je dus aan vast en moet er gewacht worden, kruising Heino kan bij erge vertraging denk ik wel verplaatst worden naar Raalte. Verder ergens bij Almelo en in Hengelo? In ieder geval niet heel strak voor het enkelsporig worden bij Wierden toch?
Het probleem bij het verleggen van de kruising Heino naar Raalte (bij een trein te laat uit Enschede) is dat je dan een minuut of 10-12 vertraging oploopt. Daarmee wordt de kering in Zwolle weer onhaalbaar, waardoor de terugrit al met ongeveer 5 minuten vertraging begint. Voordat je dat eruit heb gewerkt ben je wel zeker een uur verder lijkt me.

Het enige dat echt werkt in zo'n geval is de rit vanuit Enschede wel in Raalte ipv Heino te laten kruisen, maar vervolgens in Heino te laten keren (en dus Heino-Zwolle-Heino laten uitvallen). Maar daar maak niet je niet echt vrienden mee onder de reizigers denk ik :')

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 02:14
door Ardan
Ik heb het in Aalten vaak genoeg meegemaakt. Daar wordt normaal gekruist, maar bij erge vertraging uit Arnhem mocht de (op tijd rijdende) trein uit Winterswijk al doorrijden naar Varsseveld, om vertraging voor die trein te voorkomen. Het is vervelend dat je dan dus weet dat je nog minstens een kwartier moet wachten op je trein naar Winterswijk.
Situatie en rijtijden zijn redelijk vergelijkbaar met Raalte (Varsseveld) - Heino - Zwolle (Winterswijk), al heb je in Zwolle ook nog ander treinverkeer om rekening mee te houden. Met kort keren in Zwolle beperk je die vertraging al naar 5 minuten geef je aan, dat moet er wel uit te rijden zijn binnen redelijke tijd al zal de tegentrein in Zwolle wel aansluitingen gaan missen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 21:15
door Pim-AllianceB95
Dat werkt dus niet, want dan vertraag je ook alle omlopen achter je. Het zou misschien net kunnen als je in Zwolle reservematerieel en -personeel hebt staan, zodat na aankomst van de trein uit Enschede ook weer direct richting Enschede kan worden vertrokken door een andere compositie, die dan overigens wel een perronspoor tot zijn beschikking moet hebben.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 22:09
door starx
Deze discussie begint een beetje off-topic te raken. De vraag was of het een idee is om de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] (tijdelijk) kort te laten keren, zodat er niet twee stellen midden in de spits 37 minuten staan te niksen. Ik snap dat dat de punctualiteit niet ten goede komt en op een enkelsporig baanvak kan een kleine vertraging vervelende gevolgen hebben voor andere treinen. Als NS genoeg materieel zou hebben was die lange kering natuurlijk geen enkel probleem, maar dit topic gaat er nou juist over dat dat niet het geval is.

Laat ik nog een balletje opwerpen. De [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] keert momenteel ook lang in Vl. Ook die kering zou kort gemaakt kunnen worden. Dan komen er 2 stellen DDZ-4 vrij. Qua zitplaatsen ongeveer equivalent met 6 stellen Plan V.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 29 okt 2015, 16:46
door Bemined
Ik denk dat er hooguit een ICM7 vrijkomen als de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] kort gaat keren. Het is immers niet zo dat alle treinen in deze serie met DDZ8 rijden, en die rijden ook maar in één richting (worden na aankomst direct afgetrapt). In de ochtend keert men overigens al kort in Vl, echter bespaart dit hier niet zo veel materieel, want er staat gedurende deze korte keringen een treinstel te niksen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 29 okt 2015, 17:40
door PietjePrecies
Wie weet is het al eens langsgekomen, maar waarom zet NS geen DM'90 in? Staan in Nijmegen nog een flink aantal...

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 29 okt 2015, 17:43
door SuperGhost
Dat is zo'n beetje de opmerking die het vaakst is langsgekomen :wink:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 29 okt 2015, 17:44
door PietjePrecies
Ah, excuses dan

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 04 nov 2015, 17:04
door Bemined
Het woord 'dreigt' kun je weghalen, gister was de [serie=Stoptrein|2015|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] opgeheven vanwege materieeltekort, vandaag de [serie=Stoptrein|2015|Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal9700[/serie], vanmiddag is ook de [serie=Sprinter|2015|Nijmegen - Wijchen17600[/serie] gehalveerd door dezelfde reden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 05 nov 2015, 16:01
door isadora
NS komt in ieder geval met tekst en uitleg over de grote drukte in haar treinen:
http://nieuws.ns.nl/drukte-in-de-trein/

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 05 nov 2015, 18:03
door Bemined
Tja, liegen kan de NS goed. Probleem van de laatste dagen is dat een kwart van de SGM treinstellen en een derde van de DDZ zessen niet inzetbaar zijn door allerlei storingen. Hierdoor worden er nu haast dagelijks treinen opgeheven door materieeltekort.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 05 nov 2015, 18:11
door Suus
Op een paar spitsversterkingen na gaat het op dit moment nog heel behoorlijk, zeker omdat we op dit moment op het hoogtepunt van het bladvalseizoen zitten.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 05 nov 2015, 18:24
door Bemined
Als bladval de hoofdoorzaak zou zijn zou je een gelijkmatige uitval onder alle materieelsoorten verwachten. Maar dat is dus niet zo, de SLT viertjes zitten op een inzetbaarheid van circa 90%, terwijl SGM op circa 75% zit. Het probleem lijkt dus toch meer bij materieel dan bij blaadjes te liggen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 05 nov 2015, 18:29
door Suus
SGM doet het in de herfst altijd slechter dan SLT, nieuwe remmen of niet. Alleen in de afgelopen twee weken heb ik al drie keer een SGM zien doorglijden in Gouda.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 05 nov 2015, 19:28
door timtrein
Het remgedrag van elke materieelsoort is natuurlijk anders, dus daar kunnen best sterke verschillen bij zijn m.b.t. blaadjes cq. vlakke plekken.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 21:11
door Bemined
De NS sprak vorige week de hoop uit dat het deze week beter zou gaan, maar helaas is dat niet uitgekomen, ook deze week weer volop treinen opgeheven vanwege materieeltekort in de diverse spitsseries. Als ik naar de statistieken van deze week kijk zie ik 8,9% van de SGM vloot die aan de kant staat (als in gehele week geen inzet gemeld), 5,3% van SLT, 3,4% bij VIRM en 2,2% bij ICM. Kijkend naar het gemiddelde per dag dan staat 24,7% van het SGM dagelijks te niksen,tegen 12,8% bij SLT, 9,3 % bij ICM en 7,4% bij VIRM. Zowel op langdurig aan de kant staan als korte defecten scoort SGM dus aanzienlijk slechter dan het overige materieel, dat over dezelfde herfstblaadjes rijdt. Op zich zoals iedereen dus al weet, alleen de NS persoplichting geeft de herfst de schuld dat er een bepaald materieelsoort slecht presteert.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 22:01
door deadlock
Hoe leid je dat precies af dan? SGM is sowieso een pak onbetrouwbaarder dan de andere grote series?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 14 nov 2015, 11:47
door Vinny
Ik begrijp dat sprinters sowieso meer last hebben van vallende blaadjes, maar omdat dat materieel ook meer moet remmen en optrekken is dat wel weer logisch.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 14 nov 2015, 13:28
door Wubbo
Dit soort cijfers hebben inderdaad pas waarde als je ze vergelijkt met een niet-herfstweek. Als ik goed geinformeerd ben heeft SGM namelijk altijd een lagere betrouwbaarheid dan het overige materieel, niet alleen in de herfst.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 14 nov 2015, 16:42
door Bemined
Eerste drie weken van september deden er gemiddeld 76 stellen SGM dienst op een werkdag, de afgelopen twee herfstweken was dat gemiddeld 69. Bij SLT reden in de eerste drie weken van september gemiddeld 114 stellen per dag, tegen 115 de afgelopen twee weken. Waar SGM dus fors minder rijdt, rijdt SLT zelfs een beetje meer (om SGM te vervangen) in de gladde periode.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 14 nov 2015, 17:34
door Wubbo
Waarbij een deel van het niet-rijdende SGM waarschijnlijk de tweetjes zijn die niet solo mogen rijden in de herfst (vanwege hun glijdend vermogen bij gladde sporen). Ik weet niet of die zes tweetjes die normaal Gouda - Alphen - Leiden onveilig maken op reserve zijn gekomen of daadwerkelijk in andere omlopen zijn ingezet.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 14 nov 2015, 17:36
door Jef400
Al vind ik welgeteld 1 treinstel op 115 wel heel erg weinig waarde in deze discussie hebben. Daarnaast zou de inzet van SGMM ook andere oorzaken kunnen hebben dan alleen het weer. En die zie ik hier als leek dan ook niet staan. Het kan allemaal waar zijn wat je zegt. Maar het is voor mij niet controleerbaar en derhalve kan ik het niet als dé waarheid aannemen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:46
door wouter15
NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016

19 november 2015

De NS moet met plannen komen om het probleem van overvolle treinen in 2016 aan te pakken. De Mat ’64-treinen worden namelijk binnenkort uit de roulatie gehaald, terwijl de vervangende treinstellen pas in september 2016 geleverd worden. In de tussentijd worden de treinen beduidend drukker. De NS heeft deze opdracht gekregen van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.


Door het verdwijnen van veertig Mat ’64-treinen, verdwijnen ongeveer 5000 zitplaatsen. De staatssecretaris zegt zich te realiseren dat dit capaciteitstekort niet gemakkelijk opgelost kan worden, maar wil dat de NS een alles-uit-de-kast-scenario bedenkt. De spoorwegmaatschappij moet ‘creatief’ gaan nadenken over mogelijkheden om de overlast voor de reiziger te verminderen. Lees verder

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:53
door WSM
Klinkt alsof er weer heel wat vergaderd gaat worden door de heren managers, om vervolgens vast te stellen dat het een onoplosbaar natuurverschijnsel is. En er is altijd een moment in de toekomst waarop het wel beter zal gaan.

Misschien toch maar snel met die binnenlandse IC-bussen beginnen? NS kan het vervoer nu al niet aan, dus alles wat helpt is meer dan welkom. Kan er semi-IC materieel doorstromen naar semi-stoptreindiensten en is het probleem opgelost.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 19 nov 2015, 19:08
door reisthijs
'Alles uit de kast halen' is om te beginnen Plan V nog wat langer laten rijden.