Pagina 2 van 33

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:47
door deadlock
Ik snap echt neit waarom het zo moeilijk is om al die locomotieven ff een smeerbeurt te geven en er wat rijtuigen achter te flikkeren.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:58
door Meltrain
Ik had het niet specifiek over DM '90, maar over een reserve in het algemeen. Sorry, daar had ik iets duidelijker mee moeten zijn.
En wat bedoel je met "consequent"? Ik heb dat (door de NS zelf bedachte citaat :!: ) nu voor de tweede keer gebruikt en volgens mij was dat elke keer terecht.

@ deadlock: Als je al zag hoeveel moeite het kostte om de 1700's voor DD-AR weer in dienst te stellen. Maar ik vind dat je verder wel gelijk hebt: zet de verbouwing van ICR voorlopig stop en je hebt zo weer een stel rijtuigen wat je in de dienst kunt inzetten. Volgens mij zijn er inmiddels ook genoeg Traxx-locs die je daarvoor kunt gebruiken. Zelfs al heb je maar twee van zulke composities, dat kan toch zo weer 14 bakken ICM schelen.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:59
door Daniel
Volgens NS is er geen tekort, gevolg, er worden ook geen maatregelen genomen om dat op te lossen. Immers, het is er niet :wink:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 20:15
door MdJ
Of te wel: het probleem wordt niet gekend, dus er wordt ook niks aan gedaan. Kunnen we met de meest creatieve oplossingen komen, maar dat gebeurd niet. Al helemaal niet op zo'n korte termijn. DM90 moet behoorlijk gereviseerd worden, DDM1 waar het water in de gangen staat is ook niet 1-2-3 ingezet. Ook de linten moeten behoorlijk gereviseerd worden: Dat staat ook al behoorlijk lang stil, en de gereviseerde exemplaren zijn ook niet erg bedijfszeker... (Veolia en Arriva... Syntus heeft voor 6 omlopen 9 treinstellen enorm veel reserve dat defecten geen/weinig effect heeft op de dagelijkse uitvoering)

Qua warme reserve hebben we straks in december 2015 dus plan V over (waar een beleidsregel er voor gezorgd heeft dat het niet wordt ingezet, geen technische!). Daarnaast hebben we extra materieel t.o.v. nu in de vorm van wat 9-rijtuigenstammen ICR en 6-rijtuigenstammen ICR voor de AMRO shuttle. Dus meer capaciteit op Amsterdam-Rotterdam en ik denk dat er (misschien te veel) gegokt wordt op meer gebruik van de HSL en de treinen op de Oude Lijn ingekort worden.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 20:19
door Thom91
Meltrain schreef:Ik had het niet specifiek over DM '90, maar over een reserve in het algemeen. Sorry, daar had ik iets duidelijker mee moeten zijn.
En wat bedoel je met "consequent"? Ik heb dat (door de NS zelf bedachte citaat :!: ) nu voor de tweede keer gebruikt en volgens mij was dat elke keer terecht.
Iedere keer is al teveel omdat het niet getuigd van bijster veel inhoud om iets loos te roepen.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 20:30
door waldo79
^^Ach, die 1-2-3 opmerkingen vallen voortdurend op Somda, maar daar viert het cynisme en elkaar de maat nemen toch hoogtij. Ik hoop dat OVinNL daar verre van blijft (A)

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 24 sep 2015, 20:32
door Thom91
Ook daarom ;)

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 06:05
door SuperGhost
MdJ schreef:Syntus heeft voor 6 omlopen 9 treinstellen enorm veel reserve dat defecten geen/weinig effect heeft op de dagelijkse uitvoering
Ooit eraan gedacht dat Syntus ook treinen zou kunnen inzetten die uit meer dan 1 treinstel bestaat? In de spits kom ik in Zutphen toch altijd de Syntustrein tegen met 2xLint en dat is dan ook wel nodig ook, dus dan weet je ook waarom er 9 treinstellen zijn (al is dat wellicht zelfs nog weinig, aangezien je dan niet alle ritten met 2 treinstellen kan rijden) :wink:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 07:45
door Meltrain
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Ik had het niet specifiek over DM '90, maar over een reserve in het algemeen. Sorry, daar had ik iets duidelijker mee moeten zijn.
En wat bedoel je met "consequent"? Ik heb dat (door de NS zelf bedachte citaat :!: ) nu voor de tweede keer gebruikt en volgens mij was dat elke keer terecht.
Iedere keer is al teveel omdat het niet getuigd van bijster veel inhoud om iets loos te roepen.
Achteraf gezien was het ook niet de handigste uitspraak van NS zelf. Maar ik zal het niet meer doen, ook omdat er verder geen aanleiding meer is.

Verder ben ik benieuwd of NS zelf nog met een uitgebreide verklaring komt nu dit inmiddels in alle media is geweest.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 09:27
door deadlock
Hoe lang nog eigenlijk voordat VlaFlip eruit gaat? De revisie van SGM is toch ook alweer ruim 10 jaar terug begonnen?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 09:43
door Suus
Ik vermoed dat dat gaat gebeuren als de aflevering van de Civity's op gang komt.

Er zijn dan 131 SLT's, 58 FLIRT's en 118 Civity's. Aangezien Limburg eigen treinen krijgt zou dat genoeg moeten zijn.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 09:48
door Meltrain
Vergeet niet dat de SLT's rond die tijd in revisie gaan. Ik weet ook wel dat ze niet allemaal tegelijk weg zijn, maar het aantal SLT's is dus wel minder dan 131, dus mogelijk dat enkele Sprinters dan nog moeten blijven. Al kan het ook zijn dat DD-AR langer blijft in plaats van SGM.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 10:18
door reisthijs
deadlock schreef:Hoe lang nog eigenlijk voordat VlaFlip eruit gaat? De revisie van SGM is toch ook alweer ruim 10 jaar terug begonnen?
15 jaar na revisie zouden ze er uit gaan, dat is dus vanaf 2018 voor de drietjes.

Daarom komen de Civity's vanaf 2018 in dienst.
Meltrain schreef:Al kan het ook zijn dat DD-AR langer blijft in plaats van SGM.
Dat lijkt me een beetje onzinnig. Je kan ook gewoon SGM nog iets langer in dienst houden als het nodig is.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 10:46
door Thom91
Meltrain schreef:Vergeet niet dat de SLT's rond die tijd in revisie gaan. Ik weet ook wel dat ze niet allemaal tegelijk weg zijn, maar het aantal SLT's is dus wel minder dan 131, dus mogelijk dat enkele Sprinters dan nog moeten blijven. Al kan het ook zijn dat DD-AR langer blijft in plaats van SGM.
Je vergeet de VIRM die eerst moet? :P

Edit: en dan vergeet ik nog de ERTMS inbouw

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 12:00
door reisthijs
Volgens dit bericht (van een jaar geleden) gaan ze 10 SLT's per kwartaal aanpakken:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/sprinters_krijgen_eerder_wc_2021-146537

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 12:10
door Thom91
Interessant, tegelijk VIRM & SLT eruit.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 16:18
door rww
Weet iemand wat er richting limburg word gestuurd die resterende jaren? Vlaflip?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 16:38
door Daelea
Volgens Somda (bron die toegang heeft tot de concept-diensten) gaan de [serie=Stoptrein|2015|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Heerlen - Sittard6900[/serie] inderdaad met SGMm rijden.(http://somda.nl/forum/15805/p553375/Die ... s+waar%3F/)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 17:25
door reisthijs
Iets anders viel ook niet te verwachten.
rww schreef:Weet iemand wat er richting limburg word gestuurd die resterende jaren? Vlaflip?
Geen jaren, maar een jaar.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 20:55
door Daniel
reisthijs schreef:
deadlock schreef:Hoe lang nog eigenlijk voordat VlaFlip eruit gaat? De revisie van SGM is toch ook alweer ruim 10 jaar terug begonnen?
15 jaar na revisie zouden ze er uit gaan, dat is dus vanaf 2018 voor de drietjes.
Waarbij het interessant wordt wat ze qua diensten met SGM gaan doen vanaf 2018. Vanaf het moment dat alle drietjes weg zijn kan je namelijk in de herfst geen SGM meer inzetten, voor de tweetjes is er in dat seizoen namelijk een rijverbod in combinaties zonder drietje erbij (i.v.m. het ontbreken van magneetremmen)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 21:14
door Bemined
Het verschil tussen het eerst gereviseerde tweetje en het laatst gereviseerde drietje is niet zo groot dat de drietjes echt allemaal weg moeten voor je aan de tweetjes begint. Daarnaast zijn de tweetjes weliswaar later gereviseerd, ze zijn toch een stuk ouder (1975-1979, terwijl de drietjes uit 1979-1983 zijn). Er zijn twee keer zo veel drietjes als tweetjes, en men kan ook met SGM7 rijden (vorig jaar deed men dat in de herfst, 2 tweetjes en een drietje samen), dus het wordt vooral een kwestie van plannen om aan het eind vooral SGM5 en SGM7 in te delen en geen SGM3 en SGM6. En op het eind zullen de tweetjes en drietjes dan tegelijk uit dienst gaan.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 21:52
door Vinny
Wonderlijk weer. De NS weet al een tijdje dat ze een onderhandse concessie hebben en toch laten ze het er weer op aankomen door net te weinig materieel te bestellen, net te laat te laten leveren, en net lang revisies uit te stellen. Als je niet beter wist zou je denken dat het een commerciƫle marktpartij was die geld verdienen op de eerste plaat zet, de aankleding van de directiekamer op de tweede plaats en het belang van de reiziger op plaats 58, 59 en 60.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 22:04
door Bemined
Het kromme is dat de NS dus wel degelijk voldoende materieel heeft (DDM en ICR) om de uitstroom van Plan V op te vangen. Men heeft echter op basis van aannames besloten materieel weg te laten rotten zonder dat men met zekerheid wist dat er tijdig nieuw materieel binnen zou stromen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 22:07
door Suus
Vinny schreef:Wonderlijk weer. De NS weet al een tijdje dat ze een onderhandse concessie hebben en toch laten ze het er weer op aankomen door net te weinig materieel te bestellen, net te laat te laten leveren, en net lang revisies uit te stellen. Als je niet beter wist zou je denken dat het een commerciƫle marktpartij was die geld verdienen op de eerste plaat zet, de aankleding van de directiekamer op de tweede plaats en het belang van de reiziger op plaats 58, 59 en 60.
DDZ had nog een paar jaar in de sprinterdienst kunnen blijven op het moment dat het ICR van de HSL vrij zou komen als alle V250's uitgeleverd zouden zijn. En de SOV zou afgeschaft worden maar werd last minute juist uitgebreid naar het MBO...

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 22:29
door SuperGhost
Dat laatste moet NS natuurlijk niet over zeuren, want NS heeft zich zelf sterk gemaakt voor het behoudt van de SOV.