Pagina 12 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 24 nov 2015, 10:21
door Pim-AllianceB95
Mr-W schreef:
Z2N schreef:Je moet echter wel de Duitsers meekrijgen, en dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend.
Dat lijkt me logisch, de rijtuigen maken extra kilometers en het cateringspersoneel moet ook betaald worden. Daarnaast heeft Deutsche Bahn andere belangen.
JWM schreef:Kan de overheid niet gewoon boetes uitdelen aan NS of is capaciteit weer iets wat in de vrijblijvende concessie HRN niet eens is opgenomen?
De maximale boetes van een aantal regionale concessies liggen zelfs hoger dan die voor het hoofdrailnet.
Ga er maar vanuit dat de bistro gewoon op slot blijft, hoor.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 09:35
door Meltrain
Recordaantal klachten over te volle treinen NS
Geplaatst op: maandag 30 november 2015 05:25

De drukte in de treinen loopt volgens reizigers de spuigaten uit. Een recordaantal klaagt dat ze wel fors moet betalen, maar naar een zitplaats kan fluiten. Reizigersorganisatie Rover noteert deze maand 3600 klachten. En het wordt nog erger.

Het probleem van de volle treinen wordt naar verwachting nog erger omdat NS eind dit jaar oude treinen uit de roulatie haalt, terwijl er pas over een jaar nieuwe zijn. Reizigers klagen steen en been.

Reizigersorganisatie Rover ziet twee oplossingen: het toch langer in bedrijf houden van de afgeschreven treinen. Maar volgens NS is dat veel te duur. Een andere optie is het idee van NS-topman Roger van Boxtel om de universiteiten later te laten beginnen zodat tienduizenden studenten uit de spits verdwijnen, tóch uit te voeren. Eerder werd het weggehoond door zowel de politiek als de onderwijswereld.

Lees verder

NS zegt dus weer dat het "te duur" is om Plan V langer in dienst te houden.
Misschien moeten we woordvoerder Edwin van Scherrenburg zelf maar eens mailen om meer informatie te krijgen? :)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 09:59
door reisthijs
Ah, ze hebben weer een nieuwe smoes bedacht :X

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 14:05
door SuperGhost
Hoe vaak moet het de NS-top nog verteld worden dat de tijden van hogescholen en universiteiten verplaatsen niet haalbaar is voordat ze dat in hun bolle kop krijgen? :N

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 15:45
door Freek
Hoe vaak moeten we je jou vertellen dat het wel kan.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 15:48
door Hainje
Waar een wil is, is een weg! *O*

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 18:39
door SuperGhost
Freek schreef:Hoe vaak moeten we je jou vertellen dat het wel kan.
Inderdaad, want natuurlijk hebben die planners, onderwijzers, etc. uit de onderwijssector er 0,0 verstand van. Buitenstaanders weten veel beter wat er zich af speelt in een sector waar ze niet in thuis zijn :Y

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 18:58
door starx
Ik denk dat het niet onmogelijk is om de lestijden aan te passen en zo de piek in de spits te verlagen. Echter, dan moet dat gebeuren vanuit een breed gedragen visie en niet vanuit eenzijdige paniekvoetbal. Bovendien kun je niet zomaar even halverwege een schooljaar alle roosters overhoop gaan gooien. Dat zou NS met hun eigen roosters en dienstregelingen toch moeten snappen.

NS heeft dit probleem veroorzaakt en weigert het nu zelf op te lossen. Waar een wil is, is inderdaad een weg, maar in dit geval is er vanuit de onderwijsinstellingen terecht geen wil.

Verder heeft Roger van Boxtel gesteld dat NS een gewond dier is dat langzaam moet genezen (niet mijn vergelijking, maargoed). Dat moet je voornamelijk doen door aan jezelf te werken en niet de schuld bij anderen te leggen en al helemaal niet bij de reizigers. Want er is reden genoeg voor reizigers om voortaan de auto te pakken.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 19:31
door MetroRET
Dit zal zeker de winterperiode helpen.
https://www.facebook.com/railwiki/photo ... 44/?type=3

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 19:49
door verfmeer
starx schreef:Ik denk dat het niet onmogelijk is om de lestijden aan te passen en zo de piek in de spits te verlagen. Echter, dan moet dat gebeuren vanuit een breed gedragen visie en niet vanuit eenzijdige paniekvoetbal. Bovendien kun je niet zomaar even halverwege een schooljaar alle roosters overhoop gaan gooien. Dat zou NS met hun eigen roosters en dienstregelingen toch moeten snappen.

NS heeft dit probleem veroorzaakt en weigert het nu zelf op te lossen. Waar een wil is, is inderdaad een weg, maar in dit geval is er vanuit de onderwijsinstellingen terecht geen wil.

Verder heeft Roger van Boxtel gesteld dat NS een gewond dier is dat langzaam moet genezen (niet mijn vergelijking, maargoed). Dat moet je voornamelijk doen door aan jezelf te werken en niet de schuld bij anderen te leggen en al helemaal niet bij de reizigers. Want er is reden genoeg voor reizigers om voortaan de auto te pakken.
Er zijn veel opleidingen waar van 9 tot 6 lessen gepland staan. Als je die mensen buiten de ochtendspits wilt laten reizen moet je die lessen 2 uur verlaten. Dan moeten er tot 8 uur lessen worden aangeboden. Je kan niet van mensen verwachten dat ze pas na 9 uur gaan avondeten, dus zou je daar ook weer een uur pauze voor moeten nemen. Dan krijg je dus de situatie dat mensen van 10 tot 10 buitenshuis zijn, zonder ruimte voor buitenschoolse activiteiten. Voor scholieren, studenten en docenten is dat een ongewenste situatie.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 20:09
door AppleMoose
Plus het feit dat mbo's, hbo's en universiteiten 's avonds ook veel lessen hebben (deeltijd/volwasseneducatie). Zo heel veel ruimte om te schuiven is er dus ook weer niet. Natuurlijk, waar een wil is, is een weg, maar de mogelijkheden zijn niet eindeloos :wink:

Goed om te horen dat mat. 64 nu in ieder geval tot maart blijft rijden. Veel langere verlenging zal er waarschijnlijk niet inzitten omdat de reserveonderdelen ook aan het opraken zijn en het onderhoudscentrum waar mat. 64 wordt onderhouden, aangepast moet worden voor de nieuwe sprinters. (Bron: Railmagazine van oktober)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 20:38
door starx
Laten we hopen dat het waar is dat de PlanV-stellen langer blijven. NS heeft nog niets daarover officieel bekend gemaakt. Ze moeten dan natuurlijk eerst een smoesje verzinnen waarom het opeens wel kan. Want ze hebben beweerd dat het veel te duur en onveilig zou zijn om de stellen langer te laten rijden. Tsja, klets jezelf daar maar eens uit...

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 21:57
door AppleMoose
De NS-pr-mensen hebben wel vaker iets rechtgeluld wat volledig krom was, dat zal ze dit keer vast ook lukken :wink:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 22:57
door Wubbo
Op zich is het terecht dat de discussie over spreiding van lestijden (maar ook zeker over spreiding van kantoortijden) zo af en toe weer boven komt drijven. Er zijn zat functies waar je echt niet exact om half 9 je kantoor binnen hoeft te lopen, om er om 5 uur weer uit te lopen. Er zijn zat mensen die gelukkig worden van beginnen om half 10 (zodat ze eerst rustig de kinderen naar school kunnen brengen) en ook zat mensen die gelukkig worden van beginnen om half zeven (om 's middags thuis te zijn met de kinderen). Voor bedrijven betekent dat enerzijds kosten (kantoorpand moet langer open zijn, en verlicht, en verwarmd) maar anderzijds kost het minder doordat je onder de streep minder werkplekken en dus ruimte nodig hebt als je mensen de ruimte geeft om de dag in te delen op de manier die bij hen past.

Spreiding van werktijden levert dus uiteindelijk gelukkiger werknemers op, en een enorme vermindering van kosten door files en treinen die de rest van de dag stil staan.

Uit recent onderzoek (volgens mij was het dit jaar) is trouwens ook gebleken dat middelbare scholieren over het algemeen avondmensen zijn, die dus veel moeite hebben en slechter presteren door de huidige schooltijden. Als we die mensen nou eens een uur later laten beginnen vlakt de piek in de ochtendspits al iets af, en de schoolprestaties verbeteren er ook nog door. Bij universiteiten en hogescholen spelen soortgelijke afwegingen.

Maar los van deze discussie: NS had het materieeltekort moeten zien aankomen en ernaar moeten handelen. Het weet dondersgoed dat deze discussie, hoe terecht hij ook is, nog jaren kost en niet besloten wordt op materieeltekort bij een bedrijf dat ervoor betaald wordt om reizigers te vervoeren.

En ondertussen blijf ik gewoon 's ochtends iets voor half 8 bij mij op kantoor binnen komen lopen. Het aantal keer dat ik tijdens mijn forensenrit heb moeten staan (omreizen uitgesloten) is geloof ik in totaal twee. In ruim 5 jaar. Leve de flexibele kantoortijden!

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 23:14
door Daniel
Wubbo schreef:En ondertussen blijf ik gewoon 's ochtends iets voor half 8 bij mij op kantoor binnen komen lopen. Het aantal keer dat ik tijdens mijn forensenrit heb moeten staan (omreizen uitgesloten) is geloof ik in totaal twee. In ruim 5 jaar. Leve de flexibele kantoortijden!
Dat varieert duidelijk ook weer per traject. Ik begin op vrijwel hetzelfde tijdstip (7.45 uur is dat bij mij, de trein stap ik iets voor half acht uit), maar als ik op vijf jaar tijd ga kijken heb ik toch wel vaker mogen staan.
Ik ben ooit begonnen met losse IRM-zesjes in de toenmalige 2800 met zelden staan, toen een periode ICM10 in de [serie=Intercity|2015|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] wat iets drukker werd. Dat is toen ingekort naar ICM8 (maar vaak ook korter doordat NS drietjes en viertjes niet uit elkaar weet te houden) met vrijwel altijd de nodige staanplaatsen. Daarna weer VIRM8 met zelden staan en de huidige VIRM10-12 is dan weer gewoon ronduit luxe (maar nu eenmaal nodig na Utrecht).

Dat laat ook wel weer een risico zien van voor de spitspiek forensen: dat betekend door het soms wat afgepast plannen door NS lang niet altijd een ruimere trein. (Overigens is het ook niet altijd handig plannen met collega's die ergens tussen 7.00 en 9.30 uur beginnen en tussen 16.00 en 18.00 uur weer vertrekken, dat kan wel een bijwerking zijn merk ik zelf geregeld)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:27
door Suus
SuperGhost schreef:
Freek schreef:Hoe vaak moeten we je jou vertellen dat het wel kan.
Inderdaad, want natuurlijk hebben die planners, onderwijzers, etc. uit de onderwijssector er 0,0 verstand van. Buitenstaanders weten veel beter wat er zich af speelt in een sector waar ze niet in thuis zijn :Y
De lesroosters in het onderwijs veranderen vaak jaren niet omdat de onderwijsinstellingen dat eng vinden, terwijl er best ruimte is om te schuiven.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:36
door verfmeer
Bee schreef:
SuperGhost schreef:
Freek schreef:Hoe vaak moeten we je jou vertellen dat het wel kan.
Inderdaad, want natuurlijk hebben die planners, onderwijzers, etc. uit de onderwijssector er 0,0 verstand van. Buitenstaanders weten veel beter wat er zich af speelt in een sector waar ze niet in thuis zijn :Y
De lesroosters in het onderwijs veranderen vaak jaren niet omdat de onderwijsinstellingen dat eng vinden, terwijl er best ruimte is om te schuiven.
Waar haal jij die ruimte vandaan?. Een uur later beginnen is een uur later eindigen. Wil je nog thuis eten koken dan wil je wel rond 7 uur thuis zijn, en moeten de lessen dus om 6 uur zijn afgelopen. Als ik dan even bij mij op de universiteit kijk, dan zie ik dat we dan precies 30 minuten mee kunnen winnen. Dat is niet significant genoeg om iets te veranderen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:37
door Suus
Op basis van de ervaring met je eigen opleiding kan je niet bepalen of de hele universiteit is volgeroosterd.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:42
door verfmeer
Volgeroosterd niet, maar met alle keuzevakken, combivakken, dubbele opleidingen en dergelijke wordt het rooster bepaald door degene die het meeste les hebben. En laat dat nu de beta-faculteit zijn. *O*
Als een onderwijsinstelling meer lessen in de middag kan aanbieden zal die dat doen, omdat middaglessen vaak beter bezocht worden. Vakken die 's-middags worden gegeven hebben dan vaak een hoger slagingspercentage. Er is genoeg intrinsieke druk om lessen zo veel mogelijk 's-middags te plannen, daar hoeft de NS of de overheid niet naast te komen staan.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 12:52
door SuperGhost
Bee schreef:
SuperGhost schreef:
Freek schreef:Hoe vaak moeten we je jou vertellen dat het wel kan.
Inderdaad, want natuurlijk hebben die planners, onderwijzers, etc. uit de onderwijssector er 0,0 verstand van. Buitenstaanders weten veel beter wat er zich af speelt in een sector waar ze niet in thuis zijn :Y
De lesroosters in het onderwijs veranderen vaak jaren niet omdat de onderwijsinstellingen dat eng vinden, terwijl er best ruimte is om te schuiven.
Jij bent blijkbaar al decennia niet meer in het onderwijs geweest, want roosters in het voortgezet onderwijs, middelbaar onderwijs en hoger onderwijs veranderen meerdere keren per jaar!

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 13:13
door Suus
Wil je voortaan echte argumenten gebruiken in plaats van mij aan te vallen?

Ik heb tot vorig jaar bij de UvA ingeschreven gestaan en daar veranderden de roosters NOOIT.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 13:24
door Freek
Ik gooi er maar even data in. Data die ik al eerder heb genoemd. Voor de Maaslijn geldt dat 40% aankomt voor 8.30 op Nijmegen Heyendaal en 45% is weer verdwenen voor 15 uur. Kan iemand mij met deze cijfers dan uitleggen dat schuiven niet mogelijk is? Ik kan dat namelijk niet.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 14:33
door Klaasje
45 % voor 15:00 uur verdwenen.. Dan zit je dus ongeveer op de helft van 9-21 uur... Dat vind ik weinig overtuigend als ik eerlijk ben.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 14:36
door starx
Ik denk dat het best een interessante discussie is of lestijden aangepast kunnen worden om de spreiding in het OV te verbeteren. Er zijn allerlei argumenten aan te voeren over nut, noodzaak en wenselijkheid. Misschien is het een idee om deze discussie af te splitsen naar een apart topic.

We zijn het hier allemaal volgens mij wel eens dat het aanpassen van lestijden niet een ad-hoc-oplossing is voor het huidige materieeltekort.

Nog een verzoekje in de moderator: op Somda is het woordje "dreigt" inmiddels uit de topictitel gehaald. Zou dat hier ook kunnen. Dat lijkt me inmiddels wel terecht. Immers, opgeheven treinseries wegens gebrek aan materieel zijn inmiddels schering en inslag.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 01 dec 2015, 18:09
door Wubbo
verfmeer schreef:Wil je nog thuis eten koken dan wil je wel rond 7 uur thuis zijn, en moeten de lessen dus om 6 uur zijn afgelopen. Als ik dan even bij mij op de universiteit kijk, dan zie ik dat we dan precies 30 minuten mee kunnen winnen. Dat is niet significant genoeg om iets te veranderen.
Ik heb meerdere collega's die pas rond half zeven 's avonds vertrekken van kantoor. Waarom kan dat daar wel en op een universiteit niet? Overigens hebben die ook meestal wel een kantine-achtige die 's avonds open is. Ook dat kan dus een oplossing zijn. Zo lang we niet aan studenten vragen of ze dat fijner vinden dan 's ochtends vroeg beginnen weten we ook niet of het een oplossing kan zijn.