Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Hainje » Di 01 Dec 2015, 18:28

Ik denk vooral de mentaliteit van: "Zo doen we het al jaren en veranderen is eng, want stel je voor dat.....!!11!".
Sowieso komt angst voor het onbekende veel voor lijkt het wel.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor SuperGhost » Di 01 Dec 2015, 18:45

omdat een aantal van die docenten/hoogleraren al 's avonds doorwerken om aan deeltijdstudenten les te geven, verdiepende college's te geven, etc. zoals ook al vaker gezegd.

Daarnaast zijn er ook allang avondcollege's voor voltijdstudenten. Maar daar wordt door studenten én docenten erg veel over geklaagd. Studenten klagen onder andere veel over dat ze dan in de knel komen met hun bijbanen, hun eigen bedrijfje (zeker op universiteiten zijn er genoeg ondernemende studenten), studentencommissies (waaronder de studentenraad die een onderwijsinstelling verplicht moet hebben!), overige sociale verplichtingen en eten (je roept wel makkelijk dat je ook op de campus kan eten, maar daar zijn die kantines niet op gebouwd én dat is vaak veel duurder en niet elke student zit zo breed in de financiën) daarnaast hebben ze veel last van het (zeer) slechte OV in de avonduren of soms zelfs OV dat dan ontbreekt (omdat het te laat wordt of omdat ze uit een dorp komen waar 's avonds gewoon geen OV meer rijdt).
Docenten klagen veel dat ze hun vrouw en kinderen weinig meer zien, dat ze hun sociale leven moeilijk gepland krijgen, etc.

Er werd hier eerder Nijmegen als voorbeeld gegeven. Wellicht ook omdat de HAN en de RU eerder (tegen Veolia toen) zeer duidelijk hadden aangegeven dat ze de lestijden niet verder konden spreiden/verlaten.
Ik zal hier maar eens wat meer verdieping op geven:
De Radboud Universiteit geeft zelf al aan dat ze t/m 17:45 al volledig volgepland zitten. Zelfs de middagpauzes moest al gebruikt worden om colleges in te plannen. Dat ze daar dus al om 15:00 stoppen in onzin. Sterker nog: daar zijn allang al lestijden verruimd en zijn er al colleges tussen 17:45 en 18:30, omdat studenten dat liever hadden dan géén middagpauze.
De HAN is (samen met de Haagse hogeschool) verder al in 2008 begonnen met een proef waarbij lestijden later startten waar mogelijk. Dat die er dus ook niets aan doen is ook onzin.
Daarnaast wordt er ook allang geëxperimenteerd met videocolleges, zodat studenten vanaf huis college zouden kunnen volgen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Di 01 Dec 2015, 18:50

Nou heeft iedereen het hier over universiteiten, maar wellicht dat je beter met hogescholen kunt beginnen. Of met MBO instellingen. Het is immers ook weer niet nodig om alle studenten buiten de spits te laten reizen, dan verplaats je het probleem alleen maar.

Overigens had ik in mijn tijd op Avans in Breda zelden het eerste uur les, dat scheelde al met het in de spits reizen. Niet dat het veel uitmaakte als ik wel een keer het 1e uur had, want er was meestal vrijwel niemand die al om 8.20 uur zin had om te komen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Di 01 Dec 2015, 18:55

Leuk, zo'n lijst met problemen, maar ik kan er niets mee. Juist voor het OV in de avonduren zou spreiding van lestijden een zegen zijn: er komt dan namelijk ook vanzelf meer vraag, dus wordt OV dan minder onrendabel, dus kan er eindelijk eens wat gebeuren. Juist voor ondernemende studenten zijn schuivende lestijden een zegen: het creëert de mogelijkheid om op een normale tijd een afspraak te maken bij een bedrijf waar je voor werkt of waar je zaken mee doet, omdat jouw colleges deels 's avonds vallen en je in de ochtend dus tijd hebt. Dat een deel van de docenten al 's avonds doorwerkt is natuurlijk ook geen argument, dat betekent alleen dat het kennelijk ook bij andere docenten kan.

Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat alle docenten alle dagen tot half elf 's avonds werken. Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat alle studenten alle avonden college hebben. Als je 10% van de studenten niet om 9 uur maar om 10 uur laat beginnen heb je al een flink deel van het probleem opgelost.


Problemen zien (of zoeken) is zoveel makkelijker dan het totale plaatje in ogenschouw nemen en van daaruit oplossingen te bedenken.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Hainje » Di 01 Dec 2015, 19:04

Wubbo schreef:Leuk, zo'n lijst met problemen, maar ik kan er niets mee. Juist voor het OV in de avonduren zou spreiding van lestijden een zegen zijn: er komt dan namelijk ook vanzelf meer vraag, dus wordt OV dan minder onrendabel, dus kan er eindelijk eens wat gebeuren. Juist voor ondernemende studenten zijn schuivende lestijden een zegen: het creëert de mogelijkheid om op een normale tijd een afspraak te maken bij een bedrijf waar je voor werkt of waar je zaken mee doet, omdat jouw colleges deels 's avonds vallen en je in de ochtend dus tijd hebt. Dat een deel van de docenten al 's avonds doorwerkt is natuurlijk ook geen argument, dat betekent alleen dat het kennelijk ook bij andere docenten kan.

Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat alle docenten alle dagen tot half elf 's avonds werken. Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat alle studenten alle avonden college hebben. Als je 10% van de studenten niet om 9 uur maar om 10 uur laat beginnen heb je al een flink deel van het probleem opgelost.


Problemen zien (of zoeken) is zoveel makkelijker dan het totale plaatje in ogenschouw nemen en van daaruit oplossingen te bedenken.

Bij gebrek aan de "Like-functie": :pos:
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Nicketick
Berichten: 221
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Nicketick » Di 01 Dec 2015, 19:09

Ik heb in Groningen op de universiteit dus op maandagavond tot 19:00 college, wat dat voor mij als student betekent:
  • Eten krijgen bij ons is een issue, de kantine is dicht, en de AH2Go heeft bijna niets meer liggen
  • De laatste rit van Q-Link Oranje (15) naar het Hoofdstation vertrekt voor ons hoorcollege is afgelopen (gelukkig stoppen we vaak vroeger)
  • Na het college is er alleen nog maar een kwartiersbediening van Q-Link Groen (11)
  • Mijn aansluitende bus naar huis rijdt nog maar 1x in het uur

Uiteraard zijn er ook nog andere situaties, zoals tentamens tot 21:30/22:00. Ook dan is het een probleem om thuis te komen en ben ik eigenlijk aangewezen op de auto om fatsoenlijk thuis te komen. Een hele tentamenhal in een keer in een gelede Citaro krijgen lijkt mij ook wel een uitdaging overigens.

De Hanzehogeschool begint wel een half uur eerder, en dat is denk ik ook hard nodig omdat anders de vervoerscapaciteit tussen het Hoofdstation en de Zernike Campus ontoereikend is. Als ik om 09:00 moet beginnen is het vaak lastig op tijd te komen omdat ik vaak niet in de eerstvolgende Q-Link Oranje pas, dus een situatie waarbij beide instellingen om 09:00 beginnen klinkt als onhoudbaar in Groningen.

Voor een betere spreiding in het OV is dus niet alleen binnen het OV belangrijk om grote stappen te maken, ook bij de onderwijsinstellingen moet veel veranderen. Je suggestie dat OV in de avonduren dan rendabeler wordt vind ik lastig in te schatten zonder cijfers: immers een groot deel van de studenten komt in Groningen per fiets naar de Campus. Om de stroom reizigers 's avonds te verwerken van de studenten die niet fietst moet je wel een frequentieverhoging doorvoeren in de avonduren terwijl je overdag ook een hoge frequentie moet blijven aanbieden. Mijn vermoeden is dat dat een buslijn niet echt rendabeler maakt.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor WSM » Di 01 Dec 2015, 19:51

Wubbo schreef:Problemen zien (of zoeken) is zoveel makkelijker dan het totale plaatje in ogenschouw nemen en van daaruit oplossingen te bedenken.

Het lijkt NS wel.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

wouter15
Berichten: 850
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor wouter15 » Di 01 Dec 2015, 20:20

ConsumentenClaim wil massaclaim indienen bij NS over volle treinen

1 december 2015

Het claimbedrijf ConsumentenClaim gaat een flinke schadeclaim indienen bij NS wegens volle treinen. ConsumentenClaim dient die massaclaim in namens alle reizigers die overlast ondervinden van de overvolle treinen van de spoorwegmaatschappij en het tekort aan zitplaatsen. ConsumentenClaim is gespecialiseerd in dergelijke massaclaims en denkt een goede kans te hebben om geld los te krijgen bij NS.


Dit jaar kreeg reizigersvereniging Rover een recordaantal klachten binnen over volle treinen en de organisatie verwacht dat dit alleen nog meer gaat stijgen. ConsumentenClaim wil daarom aan de rechter voorleggen dat de NS meer treinen moet inzetten of reizigers een schadevergoeding behoort te geven. Reizigers kunnen zich voor de website aanmelden om in aanmerking te komen voor de schadeclaim. Lees verder

wouter15
Berichten: 850
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor wouter15 » Zo 06 Dec 2015, 16:27

Dijksma: Oplossing volle treinen voor de kerst duidelijk

6 december 2015

NS moet voor de kerst aangeven hoe het spoorbedrijf een dreigend tekort aan treinen volgend jaar gaat voorkomen. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) zondag in het tv-programma WNL op Zondag.


Het tekort aan treinen op bepaalde trajecten ontstaat doordat de NS verouderd materieel van het type mat '64 afdankt, terwijl vervangende treinen pas rond september 2016 gereed zijn. Het gaat om ongeveer 5000 zitplaatsen. "NS moet dit oplossen, het is hún probleem", zei Dijksma zondag. "We moeten voorkomen dat groepen mensen in de knel komen." Lees verder

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Zo 06 Dec 2015, 18:12

Zolang Dijksma nog steeds niet in de gaten heeft dat de politiek daar de baas is, en dat het dus haar verantwoordelijkheid is, schrijf ik haar af als competent staatssecretaris. :N
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bartjk » Zo 06 Dec 2015, 20:41

ach, ze doet tenminste wat. Tuurlijk is die over een half jaar weer stil. Tot die tijd ick van stal, DM'90 op de hsl en heel veel publiekelijke proefritjes maken met de nieuwe R-net flirt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Zo 06 Dec 2015, 21:15

Mijn voorspelling: SGM-II wordt weer actief volgende week, wat weer een beetje minder krapte geeft. Plan V blijft tot ongeveer april-mei actief en gaat daarna definitief aan de kant. Dat is precies als meer mensen gaan fietsen en de rustige periode in het onderwijs aanbreekt. In september moet DDM-1 weer actief zijn dat de ergste problemen na de zomervakantie opvangt en met een beetje geluk kunnen eind oktober de eerste FLIRTs de dienst in, precies als het SGM-probleem weer gaat spelen.

ICK, DM'90 en LINT blijven allemaal aan de kant, dat moet allemaal een behoorlijke revisie ondergaan en dat gaat niet als met ook al met DDM-1 bezig is, bovendien het materieel wat de meeste capaciteit oplevert.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8086
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor KM46 » Zo 06 Dec 2015, 21:20

De SGM-II mag toch tot op heden nog rijden? Of heb ik iets gemist?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 912
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Tochjo » Zo 06 Dec 2015, 21:22

In de herfst alleen gekoppeld met SGM-III vanwege het ontbreken van magneetremmen.

KM46
Berichten: 8086
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor KM46 » Zo 06 Dec 2015, 21:24

Dat weer ik ja. Geldt dit nu nog steeds?

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MetroRET » Zo 06 Dec 2015, 21:35

Geheel ten tijden van wijzigingsblad 2015-5 en 2015-6.

KM46
Berichten: 8086
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor KM46 » Zo 06 Dec 2015, 21:36

Welke data zijn deze in gegaan?

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MetroRET » Zo 06 Dec 2015, 21:38

2015-5 : 7 september
2015-6 : 5 oktober
2016-1 : 13 december (wanneer SGM-II weer los zou mogen rijden).

KM46
Berichten: 8086
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor KM46 » Zo 06 Dec 2015, 21:47

Bedankt.

Zijn deze data ook op het internet te vinden?

En dan ook wat de wijzigingen zijn?

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Gekko123 » Zo 06 Dec 2015, 22:00

De precieze data wisselen ieder jaar. Ruwweg iedere twee maanden gaat er een zogeheten wijzigingsblad in, waarbij er enkele minutenwijzigingen zijn. Vaak zijn dat ook de momenten dat het materieel volgens een nieuwe omloop gaat rijden.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Zo 06 Dec 2015, 22:32

MetroRET schreef:2015-5 : 7 september

De eerste weken van september reden ze nog wel los, pas toen de herfst echt begon werd daar strikt op gelet. Overigens begint SGM sinds afgelopen week al tekenen van herstel te geven nu de blaadjes weg zijn. DDZ blijft nog wel zorgenkindje met flink veel defecten.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Ma 07 Dec 2015, 09:46

KM46 schreef:Zijn deze data ook op het internet te vinden?
De data kan je vinden bij Prorail: https://www.prorail.nl/vervoerders/verdeling-van-ruimte-op-het-spoor/dienstregeling-2016
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Klaasje » Ma 07 Dec 2015, 10:52

Tochjo schreef:In de herfst alleen gekoppeld met SGM-III vanwege het ontbreken van magneetremmen.

Wat een ontzettend vreemde maatregel is.. Want SGM-III reed ook los totdat het magneetremmen kreeg. Toen SGM-III magneetremmen had en dus veiliger werd is SGM-II ineens "onveilig" verklaard.. Waarom? Omdat we het onszelf graag moeilijk maken ofzo..

KM46
Berichten: 8086
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor KM46 » Ma 07 Dec 2015, 10:54

Kunnen er dan geen andere remmen gemonteerd worden? Zijn we van het hele probleem af.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Ma 07 Dec 2015, 11:12

Het is onderzocht, in eerste instantie leek het niet mogelijk omdat er te weinig ruimte onder de trein was om ze te monteren. Omdat ze toch wel gemist worden tijdens de herfstperiode is daarna een tweede onderzoek gedaan waar uit kwam dat het wel mogelijk was, maar erg duur zou zijn. Toen opeens een order voor FLIRT de deur uit ging is de aanpassing alsnog in de bureaulade verdwenen omdat het financieel niet meer rendabel werd geacht.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten