Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Ma 07 Dec 2015, 11:35

En nu? Gaat SGM-II vroegtijdig aan de kant zodra de Flirts er zijn?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Ma 07 Dec 2015, 13:15

Nee hoor, SGM-II mag het grootste gedeelte van het jaar wel los rijden, en in de herfst moet er verplicht een drietje aan. Dat verandert niet als de Flirts volgend jaar op dit tijdstip rijden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Ma 07 Dec 2015, 14:20

Dan blijf je dus nog jaren zitten met een serie treinstellen die juist in de tijd van het jaar dat je ze het hardst nodig hebt beperkt inzetbaar zijn.
Maar volgens Bee is dat niet erg, want we hebben dan Flirts die er voor in de plaats kunnen rijden. Waarom SGM-II dan nog aanhouden? Dat klinkt ook niet echt financieel rendabel...

En nu zijn er nog wel drietjes, maar als de SNG komt gaan die er ook uit, wat dan te doen met die tweetjes?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Alargule » Ma 07 Dec 2015, 15:01

Z2N schreef:Zolang Dijksma nog steeds niet in de gaten heeft dat de politiek daar de baas is, en dat het dus haar verantwoordelijkheid is, schrijf ik haar af als competent staatssecretaris. :N


Tja, met dit soort criticasters kun je het als staatssecretaris natuurlijk nooit goed doen, al ga je de treinen zelf bouwen en naar Nederland rijden...ik ben allang blij dat na Mansveld nu een staatssecretaris aan het roer staat die duidelijke grenzen communiceert en de uitvoerende bedrijven op hun verantwoordelijkheden wijst. NS is de fout ingegaan met het geklungel rond de planning van afvoer van oud en instroom van nieuw materieel, maar heeft tot nog toe op geen enkele wijze laten zien dat probleem te erkennen én er wat aan te willen doen. Dan stemt het mij erg goed een staatssecretaris te zien die het bedrijf een schop onder zijn kont verkoopt. Ongeacht de vraag wat haar voorgangers in het verleden allemaal voor fouten hebben gemaakt, dat soort weeffouten moet je ook oplossen maar verdient nu geen prioriteit.

Ik zou dus willen voorstellen dat we Dijksma afrekenen op haar resultaten aan het einde van haar ambtstermijn, en niet koud een maand nadat ze de positie heeft bekleed en een verdomd lastig dossier heeft overgenomen van een incompetente voorganger.

Dennenboom
Berichten: 405
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Dennenboom » Ma 07 Dec 2015, 15:03

Juist oude treinstellen zijn voordelig als spitsaanvulling. En dat kunnen die oude sprinters het hele jaar wel, zij het soms met inderdaad enige beperkingen. Nieuwe treinen het grootste deel van de dag aan de kant laten staan is juist kapitaalvernietiging.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Ma 07 Dec 2015, 15:10

Ik weet niet wat men met de tweetjes wil. In eerste instantie zouden ze wel magneetremmen krijgen en vanwege de veel latere revisiedata dan de drietjes er juist als laatst eruit gaan, tegen 2023. Maar als de drietjes als eerste eruit gaan rond 2018 heb je vijf jaar lang treinstellen die je drie maanden per jaar niet in kan zetten, precies tijdens de drukste periode van het jaar...

Mijn vermoeden is dus dat zodra er nieuwe sprinters geleverd worden SGM-II een van de eerste kandidaten voor afvoer is, ook omdat de weinige plekken waar het materieel nu nuttig inzetbaar is om diverse redenen verdwijnen (Gouda - Alphen, Hoekse Lijn) en het materieel geen toilet heeft.
Laatst gewijzigd door Suus op Ma 07 Dec 2015, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Ma 07 Dec 2015, 16:03

Dennenboom schreef:Juist oude treinstellen zijn voordelig als spitsaanvulling. En dat kunnen die oude sprinters het hele jaar wel, zij het soms met inderdaad enige beperkingen. Nieuwe treinen het grootste deel van de dag aan de kant laten staan is juist kapitaalvernietiging.
Als het ging om treinen die eigenlijk al afgeschreven zijn (zoals Plan V) had je een punt.

Maar gerenoveerde sprinters (die operatie kostte 1,4 miljoen per stel) aan de kant laten staan is ook kapitaalvernietiging.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Geert » Ma 07 Dec 2015, 18:23

SGM-II kan in de herfst ook wel nuttig ingezet worden, alleen niet als solo stel. Dus altijd als versterking van een drietje.
Neemt niet weg dat dit soort beperkingen natuurlijk niet echt handig zijn in de dagelijkse praktijk. Die beperkingen zijn gekomen nadat er een paar keer een SGM-II is doorgeschoten. Gebeurde dat in de twee decennia daarvoor net zo vaak of is het toevallig een paar keer achter elkaar gebeurd (met als gevolg een overdreven maatregel)?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Ma 07 Dec 2015, 18:25

SGM heeft altijd een glij-historie gehad. Ook een relatief hoge defectenstand. Ik kan me met de tweetjes in ieder geval het binnenrijden van een bonbonwinkel op Den Haag Centraal herinneren van lang geleden, maar hoe vaak ze een open overweg opgereden zijn is natuurlijk lastig te achterhalen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Ma 07 Dec 2015, 18:31

Sinds 2009 sowieso drie keer een botsing in Leiden en een keer in Gouda. Volgens mij tussen 2007 en 2009 ook twee keer een harde knuffelactie bij Amsterdam Zuid en bij het spoorwegmuseum is het ook een keer goed raak geweest.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Geert » Ma 07 Dec 2015, 18:39

Was dat allemaal in de herfst?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Ma 07 Dec 2015, 19:16

Een van de gevallen bij Amsterdam Zuid was nog net in de herfst in ieder geval: 15-12-2007 was deze http://www.treinenfotoforum.nl/foto3.jpg
Edit: maar gezien de foto's was dat een drietje en geen tweetje.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Ma 07 Dec 2015, 20:09

12 november 2007 Asdz: 2979 rijdt door een stookjuk, treinstel krijgt een bakwissel met de 2943.
15 december 2007 Asdz: 2941 rijdt door een stookjuk, dusdanig beschadigd dat de trein naar Denemarken wordt gestuurd.

8 februari 2008 Hld: 2943 rijdt door een stootjuk, treinstel krijgt een bakwissel met de 2979.
12 november 2008 Utm: Een onbekend stel rijdt door een stootjuk.
28 december 2008 Utm: Een onbekend stel rijdt een museumtrein aan in het spoorwegmuseum.
1 november 2009 Utm: Een onbekend stel rijdt door een stootjuk.
1 november 2010 Ledn: 2116 rijdt door een stootjuk. Reparatie duurt meer dan twee jaar.
5 november 2010 Ledn: 2111 botst op de 2134.
28 november 2011 Ledn: 2122 en 2113 botsen op de 2142 en 2137.
28 november 2011 Apd: 2948 rijdt door een stootjuk.

17 april 2012 Gd: 2138 botst op de 2121 en 2124.

Alles wat officieel in de herfst was, is vetgedrukt. En dit is wat ik in vijf minuten op het internet kon vinden van de afgelopen tien jaar.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Geert » Ma 07 Dec 2015, 20:37

Bedankt Bee. Veel ongelukken in de herfst inderdaad (misschien was ik wat voorbarig met mijn suggestie over een overdreven maatregel).

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Hainje » Ma 07 Dec 2015, 20:39

Gezien de veiligheidsjihad is het idee van een overdreven maatregel nog best te begrijpen vind ik.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Ma 07 Dec 2015, 21:03

Er zijn gelukkig flink meer drietjes dan tweetjes, alleen zet men SGM ook veel in op series die solo rijden. Wil men een efficiënte inzet hebben dan heb je een goede mix van SGM3, SGM5, SGM6 en SGM7 nodig, zodat je bij materieeltekort nog wat kunt inkorten zonder gelijk met werkloze tweetjes te zitten. Vorig jaar kwam SGM7 nog wel planmatig voor, maar dit jaar niet.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Ma 07 Dec 2015, 21:08

Die inzet kan en zal nog wel veranderen, de Flirt's gaan dan naar series in het oosten en zuiden, en het SGM verhuist dan naar de Randstad, waar ze dan in de spits en doordeweeks overdag met een drietje en een tweetje samenrijden, en 's avonds en in het weekend overdag met een los drietje.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Ma 07 Dec 2015, 21:34

Vanaf de herfst van 2017 is ook de Hoekse Lijn ontsprintert, wat toch weer een flink aantal stellen oplevert dat niet meer solo hoeft te rijden maar een tweetje mee kan sleuren.

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MetroRET » Ma 07 Dec 2015, 21:38

Is 5 (7 in de herfst) "flink" ?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Ma 07 Dec 2015, 21:40

7 op een park van 30 tweetjes (excl reserve) is toch een kwart van het park dat je in kan zetten. Dat is best flink.

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MetroRET » Ma 07 Dec 2015, 21:42

Men kan eigenlijk in de herfst de 14100 ook skippen en SGM5 inzetten in de 4200. Dan kom je netto gezien op dezelfde hoeveelheid stellen als met de 14100 met SGM-II.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Ma 07 Dec 2015, 21:49

Z2N schreef:Die inzet kan en zal nog wel veranderen

Daar gaat het ook niet om, momenteel zit SGM al grotendeels in de Randstad, en de tweetjes al helemaal (er rijden slechts 4 tweetjes buiten de Randstad, de rest van de tweetjes zitten deze herfst allemaal in de 4000/4700/5800/7400/17400). Punt is dat als men SGM optimaal wil inzetten in de herfst men een betere indeling moet maken dan dit jaar, want nu stonden er regelmatig tweetjes te niksen in Rotterdam vanwege gebrek aan drietjes. Soms reed er uit verveling een tweetje mee in de 9700 terwijl die normaal altijd al solo rijdt.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 08 Dec 2015, 08:00

Dat probleem van nutteloze tweetjes lost zichzelf op, als er drietjes uit het ZO'en komen is er altijd voldoende mat om mee samen te rijden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Di 08 Dec 2015, 08:27

Dat lost zich dus niet vanzelf op, men moet een betere materieelplanning maken. Een kwart van de drietjes zit momenteel in treinseries in de Randstad die volledig solo rijden, zowel overdag als in de spits. SGM6 komt nauwelijks nog voor, het aantal treinen dat daarmee gepland is kan je op een hand tellen. En vanwege het solo tweetjes verbod zijn SGM6 en SGM8 de enige combinaties die je kan inkorten bij een tekort aan drietjes maar een overschot aan tweetjes. Daar moet je er dus een aantal van hebben, dusdanig ingedeeld dat op de plaatsen waar veel tweetjes samenkomen (dit jaar was dat vooral Rotterdam doordat daar volop met tweetjes uit de 4000 gerangeerd werd) dergelijke combinaties langskomen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Di 08 Dec 2015, 08:49

Daniel schreef:Een van de gevallen bij Amsterdam Zuid was nog net in de herfst in ieder geval: 15-12-2007 was deze http://www.treinenfotoforum.nl/foto3.jpg
Edit: maar gezien de foto's was dat een drietje en geen tweetje.
Dat maakte toen nog geen verschil, de drietjes zijn pas in 2013 voorzien van magneetremmen.

De vraag is alleen nog, heeft het geholpen, is het aantal incidenten met SGM inderdaad afgenomen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast