Pagina 14 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 11:35
door reisthijs
En nu? Gaat SGM-II vroegtijdig aan de kant zodra de Flirts er zijn?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 13:15
door Z2N
Nee hoor, SGM-II mag het grootste gedeelte van het jaar wel los rijden, en in de herfst moet er verplicht een drietje aan. Dat verandert niet als de Flirts volgend jaar op dit tijdstip rijden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 14:20
door reisthijs
Dan blijf je dus nog jaren zitten met een serie treinstellen die juist in de tijd van het jaar dat je ze het hardst nodig hebt beperkt inzetbaar zijn.
Maar volgens Bee is dat niet erg, want we hebben dan Flirts die er voor in de plaats kunnen rijden. Waarom SGM-II dan nog aanhouden? Dat klinkt ook niet echt financieel rendabel...

En nu zijn er nog wel drietjes, maar als de SNG komt gaan die er ook uit, wat dan te doen met die tweetjes?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 15:01
door Alargule
Z2N schreef:Zolang Dijksma nog steeds niet in de gaten heeft dat de politiek daar de baas is, en dat het dus haar verantwoordelijkheid is, schrijf ik haar af als competent staatssecretaris. :N
Tja, met dit soort criticasters kun je het als staatssecretaris natuurlijk nooit goed doen, al ga je de treinen zelf bouwen en naar Nederland rijden...ik ben allang blij dat na Mansveld nu een staatssecretaris aan het roer staat die duidelijke grenzen communiceert en de uitvoerende bedrijven op hun verantwoordelijkheden wijst. NS is de fout ingegaan met het geklungel rond de planning van afvoer van oud en instroom van nieuw materieel, maar heeft tot nog toe op geen enkele wijze laten zien dat probleem te erkennen én er wat aan te willen doen. Dan stemt het mij erg goed een staatssecretaris te zien die het bedrijf een schop onder zijn kont verkoopt. Ongeacht de vraag wat haar voorgangers in het verleden allemaal voor fouten hebben gemaakt, dat soort weeffouten moet je ook oplossen maar verdient nu geen prioriteit.

Ik zou dus willen voorstellen dat we Dijksma afrekenen op haar resultaten aan het einde van haar ambtstermijn, en niet koud een maand nadat ze de positie heeft bekleed en een verdomd lastig dossier heeft overgenomen van een incompetente voorganger.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 15:03
door Dennenboom
Juist oude treinstellen zijn voordelig als spitsaanvulling. En dat kunnen die oude sprinters het hele jaar wel, zij het soms met inderdaad enige beperkingen. Nieuwe treinen het grootste deel van de dag aan de kant laten staan is juist kapitaalvernietiging.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 15:10
door Suus
Ik weet niet wat men met de tweetjes wil. In eerste instantie zouden ze wel magneetremmen krijgen en vanwege de veel latere revisiedata dan de drietjes er juist als laatst eruit gaan, tegen 2023. Maar als de drietjes als eerste eruit gaan rond 2018 heb je vijf jaar lang treinstellen die je drie maanden per jaar niet in kan zetten, precies tijdens de drukste periode van het jaar...

Mijn vermoeden is dus dat zodra er nieuwe sprinters geleverd worden SGM-II een van de eerste kandidaten voor afvoer is, ook omdat de weinige plekken waar het materieel nu nuttig inzetbaar is om diverse redenen verdwijnen (Gouda - Alphen, Hoekse Lijn) en het materieel geen toilet heeft.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 16:03
door reisthijs
Dennenboom schreef:Juist oude treinstellen zijn voordelig als spitsaanvulling. En dat kunnen die oude sprinters het hele jaar wel, zij het soms met inderdaad enige beperkingen. Nieuwe treinen het grootste deel van de dag aan de kant laten staan is juist kapitaalvernietiging.
Als het ging om treinen die eigenlijk al afgeschreven zijn (zoals Plan V) had je een punt.

Maar gerenoveerde sprinters (die operatie kostte 1,4 miljoen per stel) aan de kant laten staan is ook kapitaalvernietiging.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 18:23
door Geert
SGM-II kan in de herfst ook wel nuttig ingezet worden, alleen niet als solo stel. Dus altijd als versterking van een drietje.
Neemt niet weg dat dit soort beperkingen natuurlijk niet echt handig zijn in de dagelijkse praktijk. Die beperkingen zijn gekomen nadat er een paar keer een SGM-II is doorgeschoten. Gebeurde dat in de twee decennia daarvoor net zo vaak of is het toevallig een paar keer achter elkaar gebeurd (met als gevolg een overdreven maatregel)?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 18:25
door Wubbo
SGM heeft altijd een glij-historie gehad. Ook een relatief hoge defectenstand. Ik kan me met de tweetjes in ieder geval het binnenrijden van een bonbonwinkel op Den Haag Centraal herinneren van lang geleden, maar hoe vaak ze een open overweg opgereden zijn is natuurlijk lastig te achterhalen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 18:31
door Suus
Sinds 2009 sowieso drie keer een botsing in Leiden en een keer in Gouda. Volgens mij tussen 2007 en 2009 ook twee keer een harde knuffelactie bij Amsterdam Zuid en bij het spoorwegmuseum is het ook een keer goed raak geweest.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 18:39
door Geert
Was dat allemaal in de herfst?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:16
door Daniel
Een van de gevallen bij Amsterdam Zuid was nog net in de herfst in ieder geval: 15-12-2007 was deze http://www.treinenfotoforum.nl/foto3.jpg
Edit: maar gezien de foto's was dat een drietje en geen tweetje.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 20:09
door Suus
12 november 2007 Asdz: 2979 rijdt door een stookjuk, treinstel krijgt een bakwissel met de 2943.
15 december 2007 Asdz: 2941 rijdt door een stookjuk, dusdanig beschadigd dat de trein naar Denemarken wordt gestuurd.

8 februari 2008 Hld: 2943 rijdt door een stootjuk, treinstel krijgt een bakwissel met de 2979.
12 november 2008 Utm: Een onbekend stel rijdt door een stootjuk.
28 december 2008 Utm: Een onbekend stel rijdt een museumtrein aan in het spoorwegmuseum.
1 november 2009 Utm: Een onbekend stel rijdt door een stootjuk.
1 november 2010 Ledn: 2116 rijdt door een stootjuk. Reparatie duurt meer dan twee jaar.
5 november 2010 Ledn: 2111 botst op de 2134.
28 november 2011 Ledn: 2122 en 2113 botsen op de 2142 en 2137.
28 november 2011 Apd: 2948 rijdt door een stootjuk.

17 april 2012 Gd: 2138 botst op de 2121 en 2124.

Alles wat officieel in de herfst was, is vetgedrukt. En dit is wat ik in vijf minuten op het internet kon vinden van de afgelopen tien jaar.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 20:37
door Geert
Bedankt Bee. Veel ongelukken in de herfst inderdaad (misschien was ik wat voorbarig met mijn suggestie over een overdreven maatregel).

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 20:39
door Hainje
Gezien de veiligheidsjihad is het idee van een overdreven maatregel nog best te begrijpen vind ik.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:03
door Bemined
Er zijn gelukkig flink meer drietjes dan tweetjes, alleen zet men SGM ook veel in op series die solo rijden. Wil men een efficiënte inzet hebben dan heb je een goede mix van SGM3, SGM5, SGM6 en SGM7 nodig, zodat je bij materieeltekort nog wat kunt inkorten zonder gelijk met werkloze tweetjes te zitten. Vorig jaar kwam SGM7 nog wel planmatig voor, maar dit jaar niet.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:08
door Z2N
Die inzet kan en zal nog wel veranderen, de Flirt's gaan dan naar series in het oosten en zuiden, en het SGM verhuist dan naar de Randstad, waar ze dan in de spits en doordeweeks overdag met een drietje en een tweetje samenrijden, en 's avonds en in het weekend overdag met een los drietje.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:34
door Wubbo
Vanaf de herfst van 2017 is ook de Hoekse Lijn ontsprintert, wat toch weer een flink aantal stellen oplevert dat niet meer solo hoeft te rijden maar een tweetje mee kan sleuren.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:38
door MetroRET
Is 5 (7 in de herfst) "flink" ?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:40
door Wubbo
7 op een park van 30 tweetjes (excl reserve) is toch een kwart van het park dat je in kan zetten. Dat is best flink.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:42
door MetroRET
Men kan eigenlijk in de herfst de [serie=Stoptrein|2015|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] ook skippen en SGM5 inzetten in de [serie=Sprinter|2015|Rotterdam Centraal - Maassluis West4200[/serie]. Dan kom je netto gezien op dezelfde hoeveelheid stellen als met de [serie=Stoptrein|2015|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] met SGM-II.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:49
door Bemined
Z2N schreef:Die inzet kan en zal nog wel veranderen
Daar gaat het ook niet om, momenteel zit SGM al grotendeels in de Randstad, en de tweetjes al helemaal (er rijden slechts 4 tweetjes buiten de Randstad, de rest van de tweetjes zitten deze herfst allemaal in de [serie=Stoptrein|2015|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie]/[serie=Sprinter|2015|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie]/[serie=Sprinter|2015|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie]/[serie=Sprinter|2015|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie]/[serie=Sprinter|2015|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie]). Punt is dat als men SGM optimaal wil inzetten in de herfst men een betere indeling moet maken dan dit jaar, want nu stonden er regelmatig tweetjes te niksen in Rotterdam vanwege gebrek aan drietjes. Soms reed er uit verveling een tweetje mee in de [serie=Stoptrein|2015|Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal9700[/serie] terwijl die normaal altijd al solo rijdt.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 08 dec 2015, 08:00
door Z2N
Dat probleem van nutteloze tweetjes lost zichzelf op, als er drietjes uit het ZO'en komen is er altijd voldoende mat om mee samen te rijden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 08 dec 2015, 08:27
door Bemined
Dat lost zich dus niet vanzelf op, men moet een betere materieelplanning maken. Een kwart van de drietjes zit momenteel in treinseries in de Randstad die volledig solo rijden, zowel overdag als in de spits. SGM6 komt nauwelijks nog voor, het aantal treinen dat daarmee gepland is kan je op een hand tellen. En vanwege het solo tweetjes verbod zijn SGM6 en SGM8 de enige combinaties die je kan inkorten bij een tekort aan drietjes maar een overschot aan tweetjes. Daar moet je er dus een aantal van hebben, dusdanig ingedeeld dat op de plaatsen waar veel tweetjes samenkomen (dit jaar was dat vooral Rotterdam doordat daar volop met tweetjes uit de [serie=Stoptrein|2015|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] gerangeerd werd) dergelijke combinaties langskomen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 08 dec 2015, 08:49
door reisthijs
Daniel schreef:Een van de gevallen bij Amsterdam Zuid was nog net in de herfst in ieder geval: 15-12-2007 was deze http://www.treinenfotoforum.nl/foto3.jpg
Edit: maar gezien de foto's was dat een drietje en geen tweetje.
Dat maakte toen nog geen verschil, de drietjes zijn pas in 2013 voorzien van magneetremmen.

De vraag is alleen nog, heeft het geholpen, is het aantal incidenten met SGM inderdaad afgenomen?