Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Di 08 Dec 2015, 10:43

Leuk, dat gepuzzel met tweetjes en drietjes, maar dat betekent wel nog steeds dat de recenter gereviseerde tweetjes er al uit moeten zodra de drietjes gaan.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Di 08 Dec 2015, 11:06

Zolang er meer drietjes dan tweetjes zijn kun je eerst een hoop drietjes afvoeren en 15 vaste SGM7 combinaties samenstellen. Die moet je dan als geheel gaan afvoeren, maar de eerste 45 drietjes kunnen zo weg zonder de tweetjes aan te tasten.

Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Di 08 Dec 2015, 11:42

Ja, maar om nou vijftien drietjes te reviseren, alleen maar om de tweetjes te kunnen blijven gebruiken....

starx
Berichten: 433
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Di 08 Dec 2015, 12:26

In 2022 moet al het NS materieel over ERTMS beschikken. Het lijkt me niet erg zinvol om SGM eerder langs de kant te zetten. Tijdens de inbouw zal SGM waarschijnlijk goed van pas komen om de tijdelijk wegvallende SLT te vervangen.

Na die ombouw is materieel zonder ERTMS waarschijnlijk alleen nog bruikbaar in de series 9000 en 9100. SGM is daar sowieso niet handig vanwege de grote afstanden tussen stations en de lage maximumsnelheid.

Verder over de magneetremmen: Ik denk dat de eerder genoemde opsomming van incidenten wel aantoont dat materieel zonder magneetremmen minder veilig is. Daarom is het geen slecht idee als de tweetjes planmatig alleen nog met drietjes rijden. Ook buiten de herfst kunnen er treinen doorglijden, al is de kans dan wel kleiner.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Di 08 Dec 2015, 12:49

Het gevaar dat bij SGM op de loer ligt en waardoor er zo onhandig gepland wordt, is dat als er een combinatie van twee SGM-stellen rijdt waarvan één een SGM-II, en er wordt planmatig afgetrapt (bijvoorbeeld in Amersfoort 's avonds bij de 5800), dat er dan per ongeluk een SGM-II solo de dienst in komt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11158
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Meltrain » Di 08 Dec 2015, 12:53

De simpelste oplossing is dan om niet meer af te trappen. (A)

Z2N schreef:Die inzet kan en zal nog wel veranderen, de Flirt's gaan dan naar series in het oosten en zuiden, en het SGM verhuist dan naar de Randstad,

Hoe weet je dat?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

starx
Berichten: 433
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Di 08 Dec 2015, 13:00

Als je wilt voorkomen dat SGM-2 solo komt te rijden, dan zul je daarvoor een integraal rijverbod moeten instellen, maar dat lijkt mij toch wel een brug te ver.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Di 08 Dec 2015, 14:19

Te Rotterdam worden ze gewoon afgetrapt en afgerangeerd, daar staat de 4000 ook 20 minuten stil dus maakt het eigenlijk niet uit aan welke kant het tweetje zit, je kan deze 5 minuten voor of na vertrek van het drietje afrangeren. Normaal zit het tweetje achterop gezien richting Rotterdam waardoor deze tijdens de kering van 20 minuten wordt afgerangeerd, maar als er eens eentje verkeerd om rijdt lost men dat goed op.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 08 Dec 2015, 18:22

Meltrain schreef:De simpelste oplossing is dan om niet meer af te trappen. (A)

Z2N schreef:Die inzet kan en zal nog wel veranderen, de Flirt's gaan dan naar series in het oosten en zuiden, en het SGM verhuist dan naar de Randstad,

Hoe weet je dat?

De stellen zullen in Maastricht in onderhoud komen, inzet rond Eindhoven (in de 4400/9600, 5200, 6400) ligt dan het meest voor de hand. Hiervoor heb je echter maar zo'n 33-34 stellen nodig, een deel gaat dus daarna ingezet worden in de pendelsprinters Oss - Den Bosch en Wijchen - Nijmegen, die laatste zal tegen die tijd gekoppeld worden aan de 7600. Voeg daarbij dan ook nog de 7500 (enige andere sprinterserie in Ah) en de 7000 (enige andere sprinter in Gelderland), en je kan alle Flirts nuttig gebruiken.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

starx
Berichten: 433
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Di 08 Dec 2015, 18:44

Er is vast een logische reden voor, maar is het niet vreemd dat NS Sprinters laat onderhouden in Maastricht. Juist daar in de buurt rijdt de NS geen sprinters meer na 2016.

De 7000 ligt overigens maar voor een klein deel in Gelderland. Voor deze serie is het belangrijk dat het materieel snel kan optrekken om conflict met de IC-Berlijn te voorkomen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 08 Dec 2015, 19:21

In Maastricht komen bij Nedtrain ook de Flirts voor Arriva Limburg in onderhoud, dus de NS Flirts daar onderhouden levert schaalvoordelen op.

Overigens is er niets te klagen over het optrekvermogen van Flirt-treinstellen, vooral de drietjes (die aan beide uiteindes aangedreven worden) zullen als een speer kunnen optrekken.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Di 08 Dec 2015, 20:30

Maastricht heeft ook nieuw werk nodig, ze doen nu ICR en Plan V, maar als dat laatste wegvalt wil je ook wel iets anders te doen hebben. :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Di 08 Dec 2015, 20:49

Bee schreef:Het gevaar dat bij SGM op de loer ligt en waardoor er zo onhandig gepland wordt, is dat als er een combinatie van twee SGM-stellen rijdt waarvan één een SGM-II, en er wordt planmatig afgetrapt (bijvoorbeeld in Amersfoort 's avonds bij de 5800), dat er dan per ongeluk een SGM-II solo de dienst in komt.

Echter rijden er nu juist in de 5800 ook setjes SGM5, dus blijkbaar vind men het door jou genoemde risico toch niet zo groot. Zie zo'n beetje dagelijks rond 7.00 uur een tweetje klaarstaan om het aankomende drietje te versterken in Amersfoort.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

starx
Berichten: 433
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Di 08 Dec 2015, 22:09

Ik denk inderdaad dat het ontbreken van magneetremmen geen reden is om materieel op stel en sprong aan de kant te zetten. Net zoals dat bij Plan V geen reden was om ze aan de kant te zetten, wegens het ontbreken van een baanschuiver.

Het zijn dingen die bij nieuw materieel verplicht zijn en oud materieel dat het niet heeft wordt uitgefaseerd.

Het feit dat nieuw materieel veiliger is dan oud materieel komt gewoon door de vooruitgang van de techniek. Dat maakt het oude spul niet meteen levensgevaarlijk.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Wo 09 Dec 2015, 10:16

Precies, bij liften is dat nog erger, een lift zonder binnendeur komt nog gewoon door de veiligheidskeuring, ook al is dat al jaren verplicht en zijn er al tig doden gevallen in dergelijke liften. En hetzelfde bij (spoor)tunnels, nieuwe tunnels hebben strengere eisen dan bestaande. Je kunt discussiëren of de termijn van de overgangsperiode niet te lang is voor sommige zaken, maar dat er een overgangsperiode moet zijn staat vast, het is financieel gewoon niet te doen anders, plus dat niemand meer durft te investeren als er nieuwe regels aan zitten te komen uit angst dat de investering 5 jaar later weggegooid blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Wo 09 Dec 2015, 10:45

starx schreef:Net zoals dat bij Plan V geen reden was om ze aan de kant te zetten, wegens het ontbreken van een baanschuiver.
Dat was wel een reden om ze per 13 december 2015 aan de kant te willen zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Post
Berichten: 80
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Post » Wo 09 Dec 2015, 11:08

Ja een van de tig redenen die NS heeft genoemd. En ILT vond het niet nodig om ze te verbieden dus het valt allemaal wel mee met dat gevaar.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Wo 09 Dec 2015, 11:57

ILT vond het niet nodig ze te verbieden omdat ze volgens NS toch op korte termijn buiten dienst zouden gaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor SLToilet » Do 10 Dec 2015, 12:06

Treinreiziger berichtte vanmorgen dat Heros Rail zo'n honderd ICL-rijtuigen over heeft die de NS had kunnen huren. De NS heeft echter nog geen beroep gedaan op die mogelijkheid. De rijtuigen zouden dan binnen 1-2 maanden op het spoor kunnen met nog een aantal aan de kant staande locomotieven. (A) . Lees hieronder het hele artikel:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns_ ... ren-147354

Hoe staat het er eigenlijk voor met Plan V? Het is nog steeds de bedoeling dat Plan V in de nacht van 12-13 december zijn finale aftocht beleeft? Of is de NS al tot inkeer gekomen na een bericht van mevrouw Dijksma?

starx
Berichten: 433
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Do 10 Dec 2015, 12:37

Het lijkt me sterk dat Plan V na zondag helemaal uit dienst gaat.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor SuperGhost » Do 10 Dec 2015, 12:46

SLToilet schreef:Treinreiziger berichtte vanmorgen dat Heros Rail zo'n honderd ICL-rijtuigen over heeft die de NS had kunnen huren. De NS heeft echter nog geen beroep gedaan op die mogelijkheid. De rijtuigen zouden dan binnen 1-2 maanden op het spoor kunnen met nog een aantal aan de kant staande locomotieven. (A) . Lees hieronder het hele artikel:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns_ ... ren-147354
Heeft NS overigens ook wel genoeg loc's om die ICL's dan te kunnen rijden?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor SLToilet » Do 10 Dec 2015, 13:02

SuperGhost schreef:Heeft NS overigens ook wel genoeg loc's om die ICL's dan te kunnen rijden?


Er staan een aantal uit de 1700-serie aan de kant sinds al die ICR-rijtuigen allemaal worden omgebouwd en ingezet op de HSL.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 10 Dec 2015, 13:07

Er is ook al een reactie van NS: OV Magazine denkt met ons mee. De meeste voorstellen worden door NS onhaalbaar geacht. Maar toch is er een lichtpuntje:
3: Ga creatiever om met bestaand materieel

OV Magazine: zeer haalbaar.

NS: zeker! Nemen we ook op in het plan. Misschien verrassen we je nog :)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

sirvinniei
Berichten: 1242
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor sirvinniei » Do 10 Dec 2015, 18:14

Creatiever? Wat kan ik me daarbij voorstellen? SLTs met de nachtwacht er op?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Hainje » Do 10 Dec 2015, 18:17

Vind het zo maar een vage opsomming eerlijk gezegd. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten