Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Timmie
Berichten: 15
Lid geworden op: Di 18 Nov 2014, 20:02

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Timmie » Ma 14 Dec 2015, 17:15

Geen idee wanneer plan V buiten dienst gaat. Ik hoop pas wanneer er een oplossing is voor het capaciteitsprobleem.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor timtrein » Ma 14 Dec 2015, 18:55

starx schreef:NS heeft dus besloten om het levensgevaarlijke materieel zonder baanschuiver langer in dienst te houden. En dat terwijl het onderhoud duur is en er reserveonderdelen missen.

Maar desondanks een wijs besluit *O*

Hahahahaha, ja mooie samenvatting ;)
Mat'64 blijft, volgens de huidige stand van zaken, tot 1 april aan de rit. Inderdaad met "circa" 15 stellen als "warme reserve". Ondertussen rijden ze gewoon elke dag, zal me niks verbazen als de hele serie (excl. de 900'en) zelfs nog aan de rit komt als het nog winter wordt.

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MetroRET » Ma 14 Dec 2015, 19:01

De 965 rijdt vandaag ook nog "gewoon", dus die heeft sowieso mogen rijden na de officiële uitdiensttreding.

De 963 volgt trouwens als volgende om op de "reguliere" manier uit de dienst te worden onttrokken. Op zaterdag 2 januari 2016 zou de revisietermijn hiervan verlopen.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor timtrein » Ma 14 Dec 2015, 19:05

Er is geen officiële uitdiensttreding. De stellen staan niet terzijde of afgevoerd - ze zijn alleen niet meer in de omloop opgenomen. NS maakt er in de berichtgeving een rommeltje van, maar dat is wel duidelijk natuurlijk.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Di 22 Dec 2015, 16:44

Volgens deze door NS gepubliceerde infographic:
Afbeelding

Zouden er in de Sprinters 1000 zitplaatsen van 1e klas naar 2e klas worden omgebouwd. Dit plan heb ik nog niet eerder gezien, waar gaat men dit precies doen?
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MetroRET » Di 22 Dec 2015, 16:48

Vermoedelijk de tussenbak van de SLT6.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ezra » Di 22 Dec 2015, 17:02

Een deel van de oplossingen is openbaar. Later meer.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 22 Dec 2015, 17:18

NS neemt extra maatregelen tegen te drukke treinen

NS zet al het beschikbare materieel in om de drukte in 2016 en begin 2017 tegen te gaan. Niet-noodzakelijk onderhoud wordt gefaseerd en tot april wordt de Mat’64 toegevoegd aan de reserve. Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en in Sprintertype SLT-6 wordt de verhouding tussen de 2de en 1ste klas verbeterd. Op enkele trajecten waar het in de spits structureel te druk blijft, worden reizigers geholpen met een volwaardig busalternatief, reisinformatie op maat en andere alternatieven. Om de enorme piekbelasting in de spits tegen te gaan, werkt NS samen met grote bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om de capaciteit op het spoor beter te benutten. NS laat kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Dit staat in het plan dat NS vandaag aan staatssecretaris Dijksma van infrastructuur en Milieu heeft aangeboden. NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor deze extra maatregelen bovenop de ca. 320 mln. die al wordt geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017.

NS voorziet voor 2016 en begin 2017 dat er in de spits op enkele trajecten hinder zal zijn voor reizigers door te drukke treinen. Deze drukte concentreert zich in de spits op enkele specifieke trajecten. Afhankelijk van de periode in het jaar komt NS in 2016 10 tot 45 rijtuigen te kort. Dit komt omdat bijna de gehele reservevloot is ingezet om het wegvallen van de Fyra op te vangen, ook stroomt de Mat’64 uit. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3% extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart. In 2016 wordt daarnaast op een groot aantal plekken gewerkt aan de verbetering van het spoor en stations, wat beperkingen voor de inzet van treinen tot gevolg heeft.

NS biedt maximaal aantal zit- en staplaatsen
Om de verwachte drukte in 2016 en begin 2017 aan te pakken, spant NS zich maximaal in om extra vervoersplaatsen te bieden en de hinder voor reizigers te beperken. NS zet haar hele treinvloot maximaal in, inclusief de reserves. Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden uitgespreid over een langere periode en de Mat’64 wordt tot april in reserve gehouden. Door de verhouding tussen de 1ste en 2de klasse bij het Sprintertype SLT-6 aan te passen, ontstaan meer zit- en staplaatsen voor de 2de klas.

Alternatieven voor reizigers
Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis. Ook ontwikkelt NS voor specifieke spitstreinen een maatwerkaanpak om de piekbelasting te verminderen. Voor enkele trajecten waar de knelpunten naar verwachting het grootst zijn, is een plan gemaakt om tijdelijk een volwaardig busalternatief te bieden (2.800 extra zitplaatsen). Samen met de overheid, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties zet NS zich maximaal in om de capaciteit op het spoor beter te benutten en de extreme piekbelasting in de spits tegen te gaan. NS zal haar medewerkers op kantoor daarom vanaf volgend jaar buiten de spits laten reizen.

320 miljoen euro voor nieuwe en extra treinen
De genomen extra maatregelen zijn snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling. Dit alles kan niet voorkomen dat het druk is in 59 spitstreinen op een totaal van circa 5.000 treinritten per dag. Hiermee leveren we een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. Met de extra maatregelen is een bedrag van ongeveer 8,5 euro miljoen gemoeid, exclusief de kosten voor gerichte inzet van bussen op een aantal drukke trajecten (circa 2 à 3 miljoen euro per kwartaal).

Dit alles komt bovenop de sinds 2014 gedane investeringen van circa 320 miljoen euro voor nieuw materieel en de terugkeer van 29 dubbeldekkers. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste komen eind 2016 op het spoor.

Roger van Boxtel: “We zetten met alle maatregelen alles op alles om reizigers een comfortabele reis te bieden. We rijden in 2016 volle bak met al het materieel dat we hebben. Vooruitlopend op de komst van nieuwe treinen willen we met extra maatregelen onze reizigers meer alternatieven bieden om de reis naar hun hand te zetten.”, aldus Roger van Boxtel, CEO van NS.


Bron: NS nieuwspagina
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bjarte » Di 22 Dec 2015, 17:24

De bussen zullen aanvullend op de volgende trajecten worden ingezet:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Etienne » Di 22 Dec 2015, 17:45

Met de verbindingen in Noord-Holland, Drunen - Utrecht, Rosmalen - Utrecht en Amersfoort - De Uithof worden wel verbindingen aangesproken die opzich handig kunnen zijn.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Milco » Di 22 Dec 2015, 17:45

Zijn dat busdiensten van NS of bestaande buslijnen die waar mogelijk vaker gaan rijden? Zo zie ik op het plaatje de busverbinding Amersfoort - De Uithof waar Connexxion al rijdt met een aantal buslijnen.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 22 Dec 2015, 17:57

Korte samenvatting van vandaag aangekondigde maatregelen:

- 16 stellen Plan V blijven in dienst tot 1 april als strategische reserve, langer kan niet door ombouw Nedtrain Maastricht
- SLT-6 verliest een deel van zijn eerste klasse (hoogstwaarschijnlijk middenbak)
- Op specifieke drukke treinen wordt getracht om meer reizigers te spreiden, door te wijzen op rustigere treinen (meestal kwartier eerder of later), dit gebeurt via omroep en personeel op de perrons
- Personeel van NS forenst zo veel mogelijk buiten de spits
- Extra halte 3600 in Rosmalen op enkele momenten in de spits
- Businzet op drukke trajecten, met name op trajecten met slechts gedeeltelijke samenloop met trein, dus NS-bussen tussen Drunen/Rosmalen/Veghel en Utrecht, tussen Den Bosch en Utrecht De Uithof, en tussen Castricum/Krommenie-Assendelft en Amsterdam Zuid. Deze bussen zullen toegankelijk zijn tegen een aantrekkelijk tarief, en verder zullen commerciële prikkels toegepast worden om mensen de bus in te lokken. Daarnaast personeelsbussen tussen Den Bosch en Utrecht.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Di 22 Dec 2015, 17:59

Ben benieuwd hoe leuk Arriva het vindt dat NS bussen naar Drunen en Veghel gaat laten rijden :?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 22 Dec 2015, 17:59

Milco schreef:Zijn dat busdiensten van NS of bestaande buslijnen die waar mogelijk vaker gaan rijden? Zo zie ik op het plaatje de busverbinding Amersfoort - De Uithof waar Connexxion al rijdt met een aantal buslijnen.


Dit worden nieuwe verbindingen, in het geval van Amersfoort - De Uithof gaat het om een directe verbinding van station Amersfoort, zonder tussenhaltes, naar De Uithof, en deze wordt momenteel niet geboden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 22 Dec 2015, 18:22

Tussen Amersfoort en Uithof gaat het toch denk ik om de U-OV 252, die heeft nog wel wat capaciteit over, is behoorlijk snel en is met de nieuwe dienstregeling van 8 naar 14 ritten per dag gegaan.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 22 Dec 2015, 18:25

Alleen als NS zomaar ruimte op streekbussen gaat gebruiken tegen de drukte krijg je denk ik al heel snel de poppen aan het dansen bij de private vervoerders, bovendien rijmt dat niet echt met de doelstelling comfortabele touringcars in te zetten.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ezra » Di 22 Dec 2015, 18:32

Bee schreef:Ben benieuwd hoe leuk Arriva het vindt dat NS bussen naar Drunen en Veghel gaat laten rijden :?

Ik ook. Ben ook benieuwd naar de mening van Qbuzz over een NS- busverbinding tussen Den Bosch en De Uithof.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Gekko123 » Di 22 Dec 2015, 18:34

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik verwacht zelf eerder problemen van Arriva dan van Qbuzz, aangezien Qbuzz nogal nauwe banden heeft met NS.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Milco » Di 22 Dec 2015, 18:39

Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar wanneer moeten de maatregelen ingaan, en dan met name de extra stop van de 3600 te Ravenstein en het busnetwerk? Is ook toevallig bekend waarmee de busdiensten gaan rijden? Touringcars van een bepaald bedrijf of worden HOV of gewone ov-bussen ingezet?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ezra » Di 22 Dec 2015, 18:39

Wat verstaat de NS eigenlijk onder korte termijn waarover in het artikel over wordt gesproken? Na de kerstvakantie?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 22 Dec 2015, 18:44

De extra stop in Rosmalen van de 3600 komt vanaf 8 februari, SLT-aanpassing moet in de zomer afgerond zijn. De rest hangt van verschillende factoren af, personeelsgerelateerde zaken zijn in theorie snel te regelen (nog voor het einde van de kerstvakantie), de bussen hangen af van de verschillende overheden die ja moeten zeggen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Di 22 Dec 2015, 18:44

Ik denk eigenlijk dat NS hiervoor compensatie zal geven aan de busbedrijven (Arriva, Connexxion en Qbuzz). Anders zou het een duidelijke inbreuk op de concessie zijn. De makkelijkste manier is om voor elke reiziger naar de Uithof de ritprijs Uithof-CS aan Qbuzz te betalen. Kortom de gemiste inkomsten gaan naar de vervoerder. Dan kunnen ze er moeilijk tegen zijn (wel de baten, niet de lasten).

Z2N schreef:- Extra halte 3600 in Rosmalen op enkele momenten in de spits

Dit is een goede en makkelijke oplossing. De stilstand van deze serie is redelijk lang in Nm en Ht, dus het zal in de meeste gevallen geen vertraging veroorzaken. Wel opmerkelijk, want een paar jaar geleden vertikte NS het om eenzelfde oplossing voor Wijchen toe te passen (toen reed de 17600 nog niet). Maar misschien is Brabant voor NS wel iets gelijker dan Gelderland :lol:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Z2N » Di 22 Dec 2015, 18:53

starx schreef:Ik denk eigenlijk dat NS hiervoor compensatie zal geven aan de busbedrijven (Arriva, Connexxion en Qbuzz). Anders zou het een duidelijke inbreuk op de concessie zijn. De makkelijkste manier is om voor elke reiziger naar de Uithof de ritprijs Uithof-CS aan Qbuzz te betalen. Kortom de gemiste inkomsten gaan naar de vervoerder. Dan kunnen ze er moeilijk tegen zijn (wel de baten, niet de lasten).

Ik denk dat het zo'n vaart niet eens zal lopen, en dat na wat gemekker van de regionale vervoerders NS uiteindelijk toch zijn gang kan gaan, om de hele simpele reden dat de politiek niet verantwoordelijk wil zijn voor het niet door laten gaan van deze noodoplossingen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25094
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Di 22 Dec 2015, 18:57

Busfoto.nl schreef:Tussen Amersfoort en Uithof gaat het toch denk ik om de U-OV 252, die heeft nog wel wat capaciteit over, is behoorlijk snel en is met de nieuwe dienstregeling van 8 naar 14 ritten per dag gegaan.

Die uitbreiding is er toch echt puur gekomen vanwege de verhuizing van onderdelen van ASR van Amersfoort naar Rijnsweerd waarvan velen met het OV reisden. Al is dat indirect natuurlijk ook al ontlasting van de trein.
Wel een beetje aparte situatie ook trouwens omdat zo'n directe bus Amersfoort - De Uithof gedurende de aanbesteding nog uit het PvE voor de nieuwe provincie-concessie gehaald is omdat deze verbindingen niet teveel met de trein mochten concurreren. En nu gaat NS 'm zelf inzetten :P

Overigens verwacht ik dat die verbinding naar De Uithof vooral bestemd is om de 5600 te ontlasten, daar heeft het steeds populairder worden van lijn 72/265 immers ook wel een behoorlijke impact op de treinen.
Wat dat betreft zijn de rechtstreekse bussen vanuit diverse plaatsen in Brabant dingen die een stuk grotere impact op regionale vervoerders hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Di 22 Dec 2015, 19:03

Z2N schreef:
starx schreef:Ik denk eigenlijk dat NS hiervoor compensatie zal geven aan de busbedrijven (Arriva, Connexxion en Qbuzz). Anders zou het een duidelijke inbreuk op de concessie zijn. De makkelijkste manier is om voor elke reiziger naar de Uithof de ritprijs Uithof-CS aan Qbuzz te betalen. Kortom de gemiste inkomsten gaan naar de vervoerder. Dan kunnen ze er moeilijk tegen zijn (wel de baten, niet de lasten).

Ik denk dat het zo'n vaart niet eens zal lopen, en dat na wat gemekker van de regionale vervoerders NS uiteindelijk toch zijn gang kan gaan, om de hele simpele reden dat de politiek niet verantwoordelijk wil zijn voor het niet door laten gaan van deze noodoplossingen.


Gelukkig is het niet de politiek die bepaalt of deze contractbreuk door de beugel kan, maar de rechter. Scheiding der machten enzo..

Het zogenaamde gemekker lijkt me niet meer dan terecht als NS een inbreuk maakt op je contract. En NS kan zich ook niet beroepen op overmacht, want dit tekort konden ze redelijkerwijs echt wel aan zien komen.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten