Pagina 18 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 19:08
door Z2N
Maar de schuld van deze problematiek ligt niet compleet in de handen van NS, in tegendeel zelfs. NS heeft problemen gehad met de V250 (waarbij zo bleek uit de parlementaire enquête alle betrokken partijen fout zaten), de politiek heeft teveel gesteggelt over de studentenkaart (wat als een donderwolk boven NS gehangen heeft, en al heel snel na het opklaren van de donkere wolk is de extra bestelling voor Flirts eruit gegaan), en ondertussen heeft de veiligheidsmaffia (in de vorm van de ILT) het vrijwel onmogelijk gemaakt om rijtuigen uit het buitenland te huren om snel extra zitplaatscapaciteit te bieden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 19:27
door Bemined
Die omstandigheden komen de NS nu inderdaad goed uit om een zondebok aan te wijzen. Maar het probleem is dat de NS wel degelijk voldoende materieel heeft, maar dat dit pas per september 2016 opgelapt is voor de dienst, terwijl het in september 2015 nodig was. Toen de eerste signalen van het naderende materieeltekort zich aandeden was ICR en DDM1 nog dienstvaardig, maar men heeft het toch uit dienst genomen om het jaren later weer op te lappen, wat niet op tijd lukte.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 19:34
door Z2N
DDAR is alweer een tijd in dienst (voor de grootste nood al), DDM1 is in 2012 (dus ruim voor de definitieve uitdienststelling van de V250) buiten dienst gegaan, waardoor de indienststelling langer duurt. Het ICR is bovendien niet buiten dienst geweest, het is alleen verbouwd voor de inzet op de HSL (waar het ook al hard nodig is). ICR inzettten met andere tractie dan de Traxx-locomotieven kan door de verscherpte regels van de ILT niet meer.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 19:55
door Meltrain
Z2N schreef: - 16 stellen Plan V blijven in dienst tot 1 april als strategische reserve, langer kan niet door ombouw Nedtrain Maastricht
Kan Plan V dan niet (tijdelijk) ergens anders onderhouden worden totdat het buiten dienst gaat?
Het is toch wel opmerkelijk te nomen dat materieel buiten dienst gaat omdat er anders geen ruimte is om hun opvolgers te onderhouden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 19:57
door Bemined
@Z2N: ICR stond (en staat!) wel degelijk massaal aan de kant. Van de circa 300 rijtuigen worden er minder dan 200 ingezet. Dat was een half jaar geleden nog erger, toen er maar 150 rijtuigen ingezet werden. In 2012 reed bijna al het ICR nog, daarna is in hoog tempo ICR aan de kant gezet, terwijl de revisie en herintrede veel langzamer verliep. Rijtuigen zijn massaal geparkeerd op de ACT bijvoorbeeld, doordat lang niet alle aan de kant staande rijtuigen tegelijk in behandeling zijn. En als de NS niet zo lang de kop in het zand gestoken had met betrekking tot de V250 had men DDM warm kunnen houden, V250 reed immers al met weinig succes proefritten toen men DDM1 terzijde zette, en van afschaffen studentenkaart was nog geen sprake toen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 21:26
door Z2N
Meltrain schreef:
Z2N schreef: - 16 stellen Plan V blijven in dienst tot 1 april als strategische reserve, langer kan niet door ombouw Nedtrain Maastricht
Kan Plan V dan niet (tijdelijk) ergens anders onderhouden worden totdat het buiten dienst gaat?
Het is toch wel opmerkelijk te nomen dat materieel buiten dienst gaat omdat er anders geen ruimte is om hun opvolgers te onderhouden.
Heel veel langer is het daarna niet meer nodig, in april daalt het aantal reizigers al opweg naar de zomer, en na de zomer is het DDM1 er als het goed is. Bovendien is er vanuit het ILT en de politiek druk om dit materieel zo kort mogelijk in dienst te houden, na het ongeluk in Teuge in maart.
Bemined schreef:@Z2N: ICR stond (en staat!) wel degelijk massaal aan de kant. Van de circa 300 rijtuigen worden er minder dan 200 ingezet. Dat was een half jaar geleden nog erger, toen er maar 150 rijtuigen ingezet werden. In 2012 reed bijna al het ICR nog, daarna is in hoog tempo ICR aan de kant gezet, terwijl de revisie en herintrede veel langzamer verliep.
De stuurstanden moesten buiten dienst gesteld worden voor de ombouw voor gebruik op de HSL in combinatie met de Traxx-locs, daardoor was er geen tractie meer om de rijtuigen goed te kunnen gebruiken (te weinig 1700'en beschikbaar voor Trek-Trek, en een netwerk dat te druk geworden is voor omlopende locs). De ICR-rijtuigen zijn daarom al voorbereid voor de HSL, maar doordat de stuurstand-verbouwing mislukt is (te onhaalbaar) zijn de rijtuigen nu niet te gebruiken op de HSL (te weinig locs voor Trek-Trek, extra Traxx'en zijn onderweg), en niet op het binnenlandse net (geen mogelijkheid om onder ILT-regels veilig te werken met de 1700-locs door aanpassingen voor HSL).
Bemined schreef:Rijtuigen zijn massaal geparkeerd op de ACT bijvoorbeeld, doordat lang niet alle aan de kant staande rijtuigen tegelijk in behandeling zijn. En als de NS niet zo lang de kop in het zand gestoken had met betrekking tot de V250 had men DDM warm kunnen houden, V250 reed immers al met weinig succes proefritten toen men DDM1 terzijde zette, en van afschaffen studentenkaart was nog geen sprake toen.
Achter het hele verhaal met de V250 zat en zit nog steeds veel te veel politiek spel, dat kan en mag je niet alleen op NS afschuiven. Overigens hing de problematiek met de studentenkaart al sinds het begin van het decennium boven het OV, en zou dat door zijn gegaan, dan waren we vandaag niet op dit punt van drukte gekomen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 21:52
door WSM
Z2N schreef:Achter het hele verhaal met de V250 zat en zit nog steeds veel te veel politiek spel, dat kan en mag je niet alleen op NS afschuiven.
NS heeft toch zelf die baggertrein gekocht? Daar zit heel weinig politiek spel aan vast.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 22:29
door Durashift
WSM schreef:
Z2N schreef:Achter het hele verhaal met de V250 zat en zit nog steeds veel te veel politiek spel, dat kan en mag je niet alleen op NS afschuiven.
NS heeft toch zelf die baggertrein gekocht? Daar zit heel weinig politiek spel aan vast.
Mwah, dat is een beetje 'zien hoe je het wilt zien' wat mij betreft..
Beetje de 'dooddoener' van Zalm; tja, NS is de specialist, als die denken meer dan 100 miljoen euro terug te kunnen verdienen met een HSL dienst, heb ik daar niks tegenin te brengen... (vrij vertaald door mij..)

De keuze voor de V250 is toch, € technisch, een uitkomst / gevolg van een eerder 'politiek' gevecht waardoor er maar weinig geld overbleef..

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 22:59
door Meltrain
Z2N schreef: De ICR-rijtuigen zijn daarom al voorbereid voor de HSL, maar doordat de stuurstand-verbouwing mislukt is (te onhaalbaar) zijn de rijtuigen nu niet te gebruiken op de HSL (te weinig locs voor Trek-Trek, extra Traxx'en zijn onderweg), en niet op het binnenlandse net (geen mogelijkheid om onder ILT-regels veilig te werken met de 1700-locs door aanpassingen voor HSL).
Maar zijn álle rijtuigen dan al geschikt voor de HSL? Of zijn er ook nog rijtuigen die wel geschikt zijn om te rijden met 1700's (er even van uitgaande dat er überhaupt nog genoeg 1700's zijn)?
Verder vraag ik me af waarom ILT vindt dat rijtuigen die geschikt zijn voor de HSL niet veilig met 1700's kunnen rijden. :?
Z2N schreef:
Meltrain schreef:
Z2N schreef: - 16 stellen Plan V blijven in dienst tot 1 april als strategische reserve, langer kan niet door ombouw Nedtrain Maastricht
Kan Plan V dan niet (tijdelijk) ergens anders onderhouden worden totdat het buiten dienst gaat?
Het is toch wel opmerkelijk te nomen dat materieel buiten dienst gaat omdat er anders geen ruimte is om hun opvolgers te onderhouden.
Heel veel langer is het daarna niet meer nodig, in april daalt het aantal reizigers al opweg naar de zomer, en na de zomer is het DDM1 er als het goed is. Bovendien is er vanuit het ILT en de politiek druk om dit materieel zo kort mogelijk in dienst te houden, na het ongeluk in Teuge in maart.
In april daalt het aantal reizigers inderdaad, maar op 1 april is daar nog niet veel van te merken. Daarom zou 1 mei mij logischer lijken dan 1 april.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 23:05
door Mr-W
Durashift schreef: Mwah, dat is een beetje 'zien hoe je het wilt zien' wat mij betreft.
Dit dus :pos:

NS: Bus is op 9 trajecten kansrijk
Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
Den Bosch - Utrecht Centraal
Amsterdam Zuid - Castricum
Amsterdam Zuid - Krommenie-Assendelft
Utrecht De Uithof - Amersfoort
Utrecht De Uithof - Den Bosch
Drunen - Utrecht Centraal
Veghel - Utrecht Centraal
Rosmalen - Utrecht Centraal

Afbeelding
Ben benieuwd wat de concessiehouder in Brabant (Arriva) en flixbus van deze busdienst vinden,die tegen afbraakprijzen en met ontheffing voor de vluchtstrook rijdt.
treinreiziger.nl

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 23:09
door starx
Tja, dat de V250 is miskoop was daar zal iedereen het gauw over eens zijn. Echter, het wordt hier als een oorzaak aangevoerd voor het huidige materieeltekort. En daar gaat de redenering toch wel mank:

Het klopt dat er daardoor ICR onttrokken moest worden uit de normale diensten om als ICD te rijden. Maar dat was in januari 2013 (nu bijna 3 jaar geleden). NS had toen meteen weer DDM op kunnen lappen maar heeft dat niet gedaan. Als dat wel was gebeurd, dan had het tekort nauwelijks gespeeld.

Verder heeft NS na het ongeluk in Teuge halsoverkop besloten om eind 2015 alle PlanV-stellen uit de dienst te nemen. Ze hadden toen gewoon eerlijk kunnen zeggen dat ze die stellen hard nodig hebben. Zet ze zo snel als mogelijk aan de kant, maar niet sneller dan dat. De 400-stellen hadden (bijna) allemaal tot de zomer kunnen doorrijden.

Ook heeft NS het ICR wel heel snel uit de dienst gehaald om het om te bouwen. Dat had ook wel in een rustiger tempo gekund. Ook worden er voor de HSL-diensten wel heel grote reserves aangehouden. Volgens mij hadden er echt wel enkele stammen in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kunnen blijven rijden.

Kortom, NS valt naar mijn smaak best het nodige te verwijten.

En nog over de OV-studentenkaart: Dat kan best een reden zijn om minder nieuw materieel te bestellen (of enkele opties niet te verzilveren), maar niet om oud materieel dat anno 2016 nodig is niet op te lappen. In 2016 zou volgens alle plannen de studentenkaart nog bestaan.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 22 dec 2015, 23:46
door Suus
Ja, in 2016 zou de studentenkaart zijn laatste jaar beleven. :idea:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 02:00
door Ardan
Als ik goed lees, zie ik dat ICR nu is omgebouwd om alleen nog met Traxx te rijden, en niet meer met 1700. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom ze nu niet meer met 1700'en overweg kunnen.. en er zijn nog behoorlijk wat 1700'en, kies een rustige serie uit waarop je een locwissel kunt doen op de keerpunten (voldoende keertijd dus) en zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn, een loc met rijtuigen erachter? Wat zijn specifieke dingen waardoor een rijtuig (ja rijtuig, dus geen stuurstand, dat snap ik wel) ineens niet meer met een bepaald type loc overweg kan terwijl dat altijd wel kon?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 02:18
door starx
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. TRAXX mag ook gewoon op het HRN rijden, dus je kan een stam die rijklaar is zo de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in sturen (heb je wel 2 locs nodig per stam). Daarmee kun je ICM vrijspelen om de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] te versterken. Als ik de busplannen zo zie, lijkt dat me grootste probleemserie.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 03:07
door Ardan
Is er Traxx in overvloed?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 03:50
door michiel71
Mr-W schreef: NS: Bus is op 9 trajecten kansrijk
Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
Den Bosch - Utrecht Centraal
Amsterdam Zuid - Castricum
Amsterdam Zuid - Krommenie-Assendelft
Utrecht De Uithof - Amersfoort
Utrecht De Uithof - Den Bosch
Drunen - Utrecht Centraal
Veghel - Utrecht Centraal
Rosmalen - Utrecht Centraal

Ben benieuwd wat de concessiehouder in Brabant (Arriva) en flixbus van deze busdienst vinden,die tegen afbraakprijzen en met ontheffing voor de vluchtstrook rijdt.
treinreiziger.nl
Als de NS €12 tot €18 per zitplaats betaalt wilt Flixbus best wel rijden tussen Den Bosch en Utrecht ;)
(Berekening: Geraamde kosten van businzet/capaciteit = 2 tot 3 mln / 168.000 (12 weken * 5 dagen/week * 2800 zitplaatsen)
Flixbus heeft genoeg capaciteit, aangezien de bussen tussen Den Bosch en Rotterdam (ritprijs €6) nog nauwelijks reizigers trekken.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 08:20
door reisthijs
starx schreef:Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. TRAXX mag ook gewoon op het HRN rijden, dus je kan een stam die rijklaar is zo de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in sturen (heb je wel 2 locs nodig per stam). Daarmee kun je ICM vrijspelen om de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] te versterken. Als ik de busplannen zo zie, lijkt dat me grootste probleemserie.
Dat was ook een tijdje het plan voor de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]. Ik weet niet precies waarom dat plan geschrapt is. Overigens, waarom met 2 locs, [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] reed jarenlang met 1 loc, waarom zou dat niet meer kunnen.

[serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] rijdt al met 12 bakken ICM in de spits, dat kan je niet meer verlengen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 08:45
door Zonnig
Mr-W schreef:
Durashift schreef: Mwah, dat is een beetje 'zien hoe je het wilt zien' wat mij betreft.
Dit dus :pos:

NS: Bus is op 9 trajecten kansrijk
Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
Den Bosch - Utrecht Centraal
Amsterdam Zuid - Castricum
Amsterdam Zuid - Krommenie-Assendelft
Utrecht De Uithof - Amersfoort
Utrecht De Uithof - Den Bosch
Drunen - Utrecht Centraal
Veghel - Utrecht Centraal
Rosmalen - Utrecht Centraal
Het wordt dus besloten vervoer > mag niet als lijnbus over de vluchtstrook > dus filerijden (net als Flixbus). In de spits dus niet aantrekkelijk.
Amersfoort <> Uithof daar rijdt Qbuzz, gaan ze hun eigen ondernemingen beconcurreren. Of mag Qbuzz ze gaan rijden?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 09:19
door Daniel
Lees even de bijlagen van de brief aan de staatssecretaris, daar staat het allemaal in. Met die busverbindingen is men nog bezig met het benodigde overleg en het kan dus best zijn dat men het als meerwerk in een bestaande concessie gaat inkopen bij een busvervoerder.

Amersfoort - Utrecht is daarbij aan de legenda te zien trouwens nieteens specifiek wegens het materieeltekort maar ook omdat er in de herfstvakantie van 2016 (echter wel twee weken) wegens een bouwfasering van DSSU in combinatie met werkzaamheden in Gouda dubbele beperkingen in de NoordOost zijn. (Minder treinen Amersfoort - Utrecht in combinatie met lengtebeperkingen, dat wordt nog wat in oktober)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 10:53
door ODRAIL
Daniel schreef:Lees even de bijlagen van de brief aan de staatssecretaris, daar staat het allemaal in. Met die busverbindingen is men nog bezig met het benodigde overleg en het kan dus best zijn dat men het als meerwerk in een bestaande concessie gaat inkopen bij een busvervoerder.
Heb je ook een link naar die brief?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 10:55
door Tochjo
KM46 schreef:
Daniel schreef:Lees even de bijlagen van de brief aan de staatssecretaris, daar staat het allemaal in. Met die busverbindingen is men nog bezig met het benodigde overleg en het kan dus best zijn dat men het als meerwerk in een bestaande concessie gaat inkopen bij een busvervoerder.
Heb je ook een link naar die brief?
Brief staatssecretaris. Link staat op de nieuwspagina van NS.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 11:11
door nvdw
NS kan dit soort zaken prima op de klippen laten lopen omdat twee ministeries elkaar voortdurend in de haren vliegen: het ministerie van IenM (staatssecretaris Dijksma) dat over de concessie Hoofdrailnet gaat, en het ministerie van Financiën dat de belangen van de Staat als 100% aandeelhouder van NS behartigt. Tel daar allerlei flankerend beleid bij op (studentenkaart!) en een Kamer die elk kwartier een intercity naar Hoogeveen wil en dit is wat je krijgt.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 11:49
door Statler Rail
Daniel schreef:Lees even de bijlagen van de brief aan de staatssecretaris, daar staat het allemaal in. Met die busverbindingen is men nog bezig met het benodigde overleg en het kan dus best zijn dat men het als meerwerk in een bestaande concessie gaat inkopen bij een busvervoerder.
Dat gaat zomaar niet. Al deze verbindingen zijn concessiegrensoverschrijdend. Een concessie is het exclusieve recht om in een bepaald gebied reizigers te vervoeren, plus vaak enige concessiegrensoverschrijdende verbindingen die vooraf gedefinieerd zijn. Een kleine wijziging is dan natuurlijk geen probleem, maar je kan niet zomaar compleet nieuwe verbindingen toevoegen aan een bestaande concessie. Dan moet je die verbindingen separaat aanbesteden.

NS kan beter gaan samenwerken met FlixBus en regelen dat die bussen worden opengesteld voor NS-reizigers. En FlixBus ook bussen laat rijden op trajecten waar NS dat graag wil. FlixBus vermijdt nu juist de trajecten waar het in concurrentie met NS zou raken. Dus als je samenwerkt, dan heb je win-win. Er zitten praktisch nog wat haken en ogen aan, maar die zijn wel op te lossen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 12:15
door Mikos
Ja, want als NS met Flixbus gaat samenwerken, zullen de andere vervoerders vast zeggen: "Oh, ze werken samen, dan is het goed. Succes, he!" :')

Voor zover er al sprake is van een samenwerkingsverband, dan zal dat zijn met de bestaande busvervoerders. Dat is vele malen interessanter dan een derde partij binnen proberen te krijgen die voet probeert te zetten in het Nederlandse OV-land en die op die manier zichzelf een weg naar binnen weet te werken.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 12:29
door Mr-W
Mikos schreef: Voor zover er al sprake is van een samenwerkingsverband, dan zal dat zijn met de bestaande busvervoerders.
Welke huidige busvervoerder heeft een blik touringcarmaterieel ter beschikking staan voor een langere periode :?:
Statler Rail schreef: NS kan beter gaan samenwerken met FlixBus en regelen dat die bussen worden opengesteld voor NS-reizigers.
Alleen voor houders van een studentenkaart is voldoende, reizigers met een gewoon abonnement kunnen zelf kiezen om over te stappen op Flixbus.