Pagina 3 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 23:27
door Ardan
Vinny schreef:reiziger op plaats 58, 59 en 60.
Zeg dat nou niet want dan gaat Thommieboy weer mekkeren.

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 00:48
door dennistd
SuperGhost schreef:
MdJ schreef:Syntus heeft voor 6 omlopen 9 treinstellen enorm veel reserve dat defecten geen/weinig effect heeft op de dagelijkse uitvoering
Ooit eraan gedacht dat Syntus ook treinen zou kunnen inzetten die uit meer dan 1 treinstel bestaat? In de spits kom ik in Zutphen toch altijd de Syntustrein tegen met 2xLint en dat is dan ook wel nodig ook, dus dan weet je ook waarom er 9 treinstellen zijn (al is dat wellicht zelfs nog weinig, aangezien je dan niet alle ritten met 2 treinstellen kan rijden) :wink:
Hoewel nogal offtopic hier: Syntus heeft slechts 4 omlopen, dus alles kan met twee stellen rijden en dan nog kan er een stel defect/in onderhoud zijn.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 01:24
door SuperGhost
Oke, ik ging er even vanuit dat het aantal omlopen dat hij noemde klopte ;-)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 07:33
door deadlock
Als ik jou wettelijk verbied een auto te kopen en vervolgens geef ik de hele straat en auto, dan moet je niet zeuren dat er niet genoeg parkeerplaatsen zijn? Wat is dat nou weer voor onzin. De NS heeft zich uiteraard terecht hard gemaakt voor het behoud van de SOV, maar dat betekent niet dat je miljarden moet gaan reserveren voor 'de mogelijkheid dat'. Alles leek al in kannen en kruiken. Heb je enig idee hoe de politiek in Nederland werkt? Zo onvoorspelbaar allemaal.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 08:40
door regenmaker
deadlock schreef:Heb je enig idee hoe de politiek in Nederland werkt?
Het probleem is, de politiek werkt niet. Ze weten niet eens hoe het zit. Ze lezen alles in van die mooie rapportjes, maar praktijk ervaring ho maar. Ze kunnen alleen heel goed praten met elkaar, maar dat is het wel.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 10:41
door rww
Vinny schreef:Wonderlijk weer. De NS weet al een tijdje dat ze een onderhandse concessie hebben en toch laten ze het er weer op aankomen door net te weinig materieel te bestellen, net te laat te laten leveren, en net lang revisies uit te stellen. Als je niet beter wist zou je denken dat het een commerciële marktpartij was die geld verdienen op de eerste plaat zet, de aankleding van de directiekamer op de tweede plaats en het belang van de reiziger op plaats 58, 59 en 60.
Er is geen materiaaltekort, de plan v word slechts niet meer planmatig ingezet, dat is gewoon een papieren trucje.

ns kiest ervoor om de plan v niet meer planmatig in te plannen(wil de kamer graag) om vervolgens alle ritten met materiaaltekort op te vangen met reserve materiaal, jawel plan v.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 11:18
door deadlock
regenmaker schreef:Het probleem is, de politiek werkt niet. Ze weten niet eens hoe het zit. Ze lezen alles in van die mooie rapportjes, maar praktijk ervaring ho maar. Ze kunnen alleen heel goed praten met elkaar, maar dat is het wel.
Tijdens de kabinetten die ik bewust heb meegemaakt (Paars I een klein beetje, Paars II mocht ik net niet stemmen, Bakellende I t/m IV en de kabinetten Rutte) is er iedere keer best wel ingrijpend veel veranderd in wet- en regelgeving. Zo ondaadkrachtig zijn ze nou ook weer niet. Ik beschouw de compromismpolitiek als een van de grootste krachten die ons land heeft. En er wordt inderdaad heel veel gepraat en het moet over achterlijk veel schijven, ja, nou en.

Waar ik echter op doelde was vooral dat de overheid een groot risico vormt voor de (semi-)staatsbedrijven zoals scholen, het spoor & de zorginstellingen. Het is niet voor niets dat bij ons in het onderwijs Het Rijk voor 75% van de weerstandsvermogenberekening bedraagt.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 12:40
door ODRAIL
rww schreef:Er is geen materiaaltekort, de plan v word slechts niet meer planmatig ingezet, dat is gewoon een papieren trucje.

ns kiest ervoor om de plan v niet meer planmatig in te plannen(wil de kamer graag) om vervolgens alle ritten met materiaaltekort op te vangen met reserve materiaal, jawel plan v.
En zijn deze dan over de revisietermijn heen?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 12:48
door Z2N
Nee, de revisietermijnen van de 400-Plan V's liggen in 2016

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 13:38
door Thom91
Vinny schreef:Wonderlijk weer. De NS weet al een tijdje dat ze een onderhandse concessie hebben en toch laten ze het er weer op aankomen door net te weinig materieel te bestellen, net te laat te laten leveren, en net lang revisies uit te stellen. Als je niet beter wist zou je denken dat het een commerciële marktpartij was die geld verdienen op de eerste plaat zet, de aankleding van de directiekamer op de tweede plaats en het belang van de reiziger op plaats 58, 59 en 60.
Nou nou, dat is overdreven. Het uitbreiden van SOV heeft nogal een impact en het falen van de V250 ook. Zonder die V250 had het er sowieso veel rooskleuriger uitgezien.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 14:40
door ODRAIL
Dat van de SOV heeft men zien aankomen. En dan van de V250 ... Tsja. Dan krijg je als je geen trein uit een boekje wilt bestellen en wel voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 14:43
door Thom91
Het uitbreiden van de SOV is het meest onverwachte wat de overheid de afgelopen drie jaar heeft gedaan.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 14:47
door AppleMoose
@KM46: Heb je de Parlementaire Enquête gevolgd? Dan zou je weten dat het rondom de V250's iets minder simpel in elkaar steekt dan jij nu beweert. Het behoud van de SOV (en de vorm) is ook heel lang onzeker geweest en de uitbreiding naar het mbo kwam pas aan het einde van "de soap" echt concreet aan de orde (al pleitte de SP daar al jaren voor). Als bedrijf ga je echt geen miljoenen investeren als er zulke grote onzekerheden zijn.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 14:55
door ODRAIL
@Ronaldussen: Nee ik heb de Parlementaire Enquête in echt gevolgd (sorry).

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 16:40
door deadlock
KM46 schreef:Dat van de SOV heeft men zien aankomen. En dan van de V250 ... Tsja. Dan krijg je als je geen trein uit een boekje wilt bestellen en wel voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Dat van de SOV heeft men niet zien aankomen. 's Ochtends werd er nog gezegd dat er niet over te praten was en 's avonds kwamen ze uit het Eerste Kameroverleg (nadat de coalitie daar zijn meerderheid verloor) en werd hij niet afgeschaft maar zelfs uitgebreid!

En de V250, hoe kan je dit soort dingen zeggen als je het dossier niet kent. Informeer jezelf.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 17:05
door Vinny
Welke treinseries zijn concreet versterkt als gevolg van het verstrekken van de SOV aan MBO-studenten?
Laat me raden: geen enkele... :evil:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 17:12
door Thom91
Dat gebeurt ook pas in 2017

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 26 sep 2015, 22:21
door AppleMoose
Vinny schreef:Welke treinseries zijn concreet versterkt als gevolg van het verstrekken van de SOV aan MBO-studenten?
Laat me raden: geen enkele... :evil:
Informeer jezelf voor je zo boos gaat doen. Zoals Thom91 al zegt gaat de ov-kaart voor mbo-studenten (mbo mag met kleine letters :wink: ) pas vanaf 2017 in en dan stroomt er dus alweer wat nieuw materieel in. Eerst zou de SOV al helemaal afgeschaft worden, gelijktijdig met de invoering van het leenstelsel. Dat leenstelsel is ook al minimaal 1 jaar later ingegaan dan aanvankelijk gepland en het is dus vrij laat in dat proces besloten dat de SOV behouden blijft en vanaf 2017 wordt uitgebreid. Het materieeltekort wat er nu schijnt te zijn/schijnt aan te komen is dus niet enkel aan NS te wijten.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 00:09
door Freek
Afschaffing SOV stond op zijn vroegst gepland voor 2017, OC&W was de opzegtermijn in het contract vergeten te melden voor het regeerakkoord.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 08:40
door Vinny
Conclusie is dus heel simpel: Plan V moet gereviseerd worden. (A)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 21:38
door Michael
Bee schreef: En de SOV zou afgeschaft worden maar werd last minute juist uitgebreid naar het MBO...
Als je op een MBO opleiding zat kreeg je altijd al een SOV hoor. Wel pas vanaf je 18e. Nu krijg je ook een SOV als je jonger bent.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 21:45
door AppleMoose
Ik denk dat Bee dat ook bedoelt ;)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 21:54
door Michael
Ergens denk ik dat ook. Ik was alleen dit topic snel door aan het lezen en als je dat dan zo leest denk je er eerder aan dat MBO studenten geen SOV kregen en straks dus wel.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 02 okt 2015, 18:11
door starx
Ik vraag me af of het probleem eigenlijk wel zo groot is als het lijkt. Op dit moment zijn er 4 treinseries waar nog Plan V in rondrijdt, namelijk [serie=Stoptrein|2015|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie], [serie=Stoptrein|2015|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie], [serie=Stoptrein|2015|Heerlen - Sittard6900[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (en enkele avondseries, maar dat maakt voor de spits niet uit).
Voor deze series samen zijn ongeveer 22 stellen Plan V nodig, exclusief reservestellen. Dit komt neer op ongeveer 2700 zitplaatsen. (2e klas)

Aan de andere kant rijden sommige series met veel te ruim materieel. Bijvoorbeeld de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] : deze rijdt nu volledig met DDZ-6, terwijl ICM3+4 ook volstaat (zeker van januari tot september als er minder studenten met de trein reizen). Als je in deze hele serie ICM zou inzetten zou dat 177*12=2124 zitplaatsen vrijspelen. Hier moet dan wel het nodige geschoven worden, bijvoorbeeld door uit te ruilen met de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie].
Dit is slechts één mogelijkheid.

Als ik het zo bekijk is er niet echt sprake van een materieeltekort, ook al houdt het niet enorm over allemaal. Zodra de DDM-1 weer in dienst komt wordt het probleem al kleiner en eind 2016 is er helemaal geen krapte meer.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 02 okt 2015, 18:38
door SuperGhost
Mag ik weten wat je referentiekader is voor die 3600?

Ik reis namelijk regelmatig met die trein, maar 7 bakken ICM is in spitsrichting op Zutphen-Nijmegen v.v. veel te krap. Regelmatig stonden tijdens de spits in de toenmalige ritten met ICM (zeker in de ochtendspits) de gangpaden en balkons vol reizigers met reizigers en ontstond daar ook regelmatig vertragingen door (en die serie is toch al zo vertragingsgevoelig en heeft krappe aansluitingen te Zutphen en Zwolle). Daar is juist het NID nodig, want dat heeft meer capaciteit.
Ook op Nijmegen-Den Bosch zijn er (met name begin ochtendspits) juist ritten die overvol zijn. 1 van die ritten staat zelfs in de top-10 van treinen die te vol zijn (zelfs met NID is het dus nog een probleem!).

Ik denk dat het juist een oplossing is dat de 3600 volledig met NID rijdt. Dat biedt meer capaciteit dan 7 bakken ICM, maar daarmee krijg je wel 2 treinstellen ICM vrij en lever je maar 1 treinstel NID (6 baks weliswaar) in. Dat ICM kun je dan juist prima inzetten op sprinterseries als Apeldoorn-Enschede, Zutphen-Nijmegen, Arnhem-Ede en/of de spitstrein Nijmegen-Wijchen, zodat het SGM daaruit gebruikt kan worden om andere sprinterseries te verlengen en/of het mat'64 uit Limburg (deels) op te vangen.