Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3994
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 24 Mar 2016, 11:59

Tja, ik denk nog steeds, als DDM-1 gewoon een revisie had gehad toen het daar aan toe was (in 2010), dan hoefde het nu niet opgeknapt te worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MdJ » Do 24 Mar 2016, 12:05

En dan 5 jaar met materieel rijden dat, volgens de planningsnormen destijds, niet nodig was?

Denk niet dat de directie/Minister van Financien daar mee akkoord was gegaan...
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 189
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Renebussen » Do 24 Mar 2016, 12:22

kweet niet echt goed waar ik het moet vragen maar als de je in 2017 van Den haag naar Eindhoven wil (over de HSL dus) moet je dan ook extra toeslag betalen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Do 24 Mar 2016, 12:49

Nee, want de HSL tussen Rotterdam en Breda is al een aantal jaar toeslagvrij.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor KM46 » Do 24 Mar 2016, 14:36

Waarom geldt er dan wel een toeslag tussen Rotterdam en Schiphol?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Do 24 Mar 2016, 14:43

Tijdwinst. Dat kan je toch zelf wel bedenken?
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor KM46 » Do 24 Mar 2016, 14:57

Ja dat weet ik ook wel. Maar die tijdwinst geldt ook voor het stuk Rotterdam - Breda. Of zie ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Suus » Do 24 Mar 2016, 15:00

Die tijdwinst is veel beperkter en zeker geen half uur.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Michael » Do 24 Mar 2016, 15:37

Tussen Breda en Rotterdam scheelt het maar 8 minuten. De 1900 doet er 32 minuten over en de 900 24 minuten
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Do 24 Mar 2016, 16:58

Klaasje schreef:Jullie praten er nu wel erg makkelijk over maar ondertussen was het voor NS wel de keuze: Of de HSL of geen HSL.

Je bekijkt het wel heel erg zwart-wit. De NS had minstens duidelijk moeten aangeven wat de consequenties voor de materieelinzet zouden zijn, mogelijk dat er dan nog over te onderhandelen was als de politici zouden begrijpen wat de (mogelijke) gevolgen zouden zijn. En indien de tweede kamer ondanks volledig geïnformeerd geweest te zijn over het risico toch door wilde gaan dan had die kamer daar nu de verantwoordelijkheid voor moeten afdragen.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Moshi » Do 24 Mar 2016, 19:19

KM46 schreef:Waarom geldt er dan wel een toeslag tussen Rotterdam en Schiphol?


Omdat daar een InterCity alternatief is, dat is er straks op Breda-Rotterdam niet.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3284
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Aking » Do 24 Mar 2016, 19:24

Maar nu wel, en je betaalt nu ook geen toeslag daar...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3994
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 24 Mar 2016, 19:33

Die toeslagen zijn bij de invoering van de IC direct alvast aangegepast aan de toekomstige situatie die Moshi beschrijft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Do 24 Mar 2016, 19:49

MdJ schreef:En dan 5 jaar met materieel rijden dat, volgens de planningsnormen destijds, niet nodig was?

Misschien zegt dat meer over die planningsnormen dan over het materieel :P

KM46 schreef:Waarom geldt er dan wel een toeslag tussen Rotterdam en Schiphol?

Om de hoge kosten van de HSL mede te bekostingen. In principe betaal je daar immers al een toeslag doordat de afstand over de HSL korter is, maar het tarief gelijkgetrokken is met de Oude Lijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MdJ » Do 24 Mar 2016, 20:01

Daniel schreef:
MdJ schreef:En dan 5 jaar met materieel rijden dat, volgens de planningsnormen destijds, niet nodig was?

Misschien zegt dat meer over die planningsnormen dan over het materieel :P

Kip-Ei. Maak je planningsnormen op basis van het beschikbare materieel? Of zet je op basis van opgestelde planningsnormen je materieelplaatje rond.

Mij lijkt dat eerste: In het DDZ-traject was een optie opgenomen om ook DDM1 te reviseren. Had je je planningsnormen opgesteld op de basis van het beschikbare materieel, dan zat DDM1 daar dan gewoon in, maar had je 10.000 (11 stammen van iets minder dan 1000 zitplaatsen elk) extra en had je wat meer ruimte in je treinen tussendoor.

Dat is niet gedaan: Door een bijgestelde planningsnorm, kon een revisie van DDM1 uitblijven en een technisch verouderd duur materieel aan de kant.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3994
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 24 Mar 2016, 22:27

Dat, in combinatie met de 'varkenscyclus' van het NS-materieel.
Na de noodgrepen om het materieeltekort door de invoering van dienstregeling 2007 op te lossen (extra revisie plan-V, modernisering SGM-II, nabestelling VIRM) zag het er blijkbaar alweer zo rooskleurig uit dat NS het verantwoord vond materieel voortijdig aan de kant te zetten, in plaats van gewoon nog een keer te reviseren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Vr 25 Mar 2016, 19:59

In 2012, toen DDM voor de laatste keer terzijde gesteld was, had de NS ook veel meer materieel beschikbaar. DDAR reed nog rond, het eerste gereviseerde DDZ kwam in dienst en men had nog een heel leger Plan V beschikbaar. Dus dat er met het in dienst komen van de laatste levering SLT in het voorjaar van 2012 treinen terzijde gingen is niet zo gek. Als je de materieelinzet van begin 2013 erbij pakt zie je daar nog 23 DDAR stammen rondrijden en 16 stammen DDZ4. Verder reden er nog 17 ICR stammen rond en waren er nog 26 treinstellen Plan V ingepland (terwijl er nog veel meer aanwezig waren welke via een carrousel rijvaardig gehouden werden).

Vergelijken we dat met april 2016 dan is daar nog van over 14xDDAR, 22xDDZ4 en 14xDDZ6, waarbij DDAR ook nog eens met een rijtuig ingekort is ten opzichte van 2013. Als je dat omrekent komt dat toch neer op dat we de capaciteit van circa 22 vierdelige DDAR stammen zijn kwijtgeraakt in drie jaar tijd. En het enige wat we terug hebben gekregen zijn 6 zesdelige ICR stammen die pendelen over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. De 10 negendelige ICR stammen voor Den Haag - Eindhoven en de 11 DDM1 stammen die eind dit jaar terugkeren brengen ons weer op het niveau van 2013 terug, met het verschil dat er geen vloot Plan V meer op reserve staat voor in de winter, maar daar mag FLIRT voor gaan zorgen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 25 Mar 2016, 21:14

Er zijn toch 50 DDZ's? Staat dan echt bijna een derde van de vloot in onderhoud of op reserve?

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Vr 25 Mar 2016, 22:19

Ja, DDZ kent een hoog percentage reserve. Van de 20 zesjes rijden er 12 in de 3600, eentje in de 14500 en eentje in de 8800. De overige zes staan reserve of zijn in onderhoud. Alleen op vrijdag rijden er 15 stuks rond, doordat er donderdagavond eentje uit de onderhoudsbeurt komt en de volgende vrijdagavond pas naar binnen gaat in Leidschendam.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Di 05 Apr 2016, 22:29

Hoe zijn de ervaringen met die NS-bussen eigenlijk? Of is dat een stille dood gestorven?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Tochjo » Wo 06 Apr 2016, 18:02

Wubbo schreef:Hoe zijn de ervaringen met die NS-bussen eigenlijk? Of is dat een stille dood gestorven?

NS bussen blijven vrijwel geheel leeg
De NS-bussen die sinds 22 februari tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk rijden om de volle treinen te ontlasten trekken nauwelijks reizigers. Volgens NS nemen 50 reizigers per week de bus, dat komt neer op gemiddeld neer op ongeveer één reiziger per bus. (lees verder)

Tsja, naast de enorme extra reistijd zijn ook de zaken eromheen niet goed geregeld. Een kaartje voor de bussen vind je bijvoorbeeld niet op deze pagina, maar op deze pagina. Dan kun je toch eigenlijk niet anders verwachten.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Wo 06 Apr 2016, 18:04

Ik heb de afgelopen tijd ook de bussen voor NS-personeel niet meer gezien geloof ik. Normaal stond er altijd wel eentje in de middagspits op het Moreelsepark in Utrecht, de laatste tijd tref ik ze daar niet meer aan.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor OmniLezer » Wo 06 Apr 2016, 19:10

Bemined schreef:In 2012, toen DDM voor de laatste keer terzijde gesteld was, had de NS ook veel meer materieel beschikbaar. DDAR reed nog rond, het eerste gereviseerde DDZ kwam in dienst en men had nog een heel leger Plan V beschikbaar. Dus dat er met het in dienst komen van de laatste levering SLT in het voorjaar van 2012 treinen terzijde gingen is niet zo gek. Als je de materieelinzet van begin 2013 erbij pakt zie je daar nog 23 DDAR stammen rondrijden en 16 stammen DDZ4. Verder reden er nog 17 ICR stammen rond en waren er nog 26 treinstellen Plan V ingepland (terwijl er nog veel meer aanwezig waren welke via een carrousel rijvaardig gehouden werden).

Vergelijken we dat met april 2016 dan is daar nog van over 14xDDAR, 22xDDZ4 en 14xDDZ6, waarbij DDAR ook nog eens met een rijtuig ingekort is ten opzichte van 2013. Als je dat omrekent komt dat toch neer op dat we de capaciteit van circa 22 vierdelige DDAR stammen zijn kwijtgeraakt in drie jaar tijd. En het enige wat we terug hebben gekregen zijn 6 zesdelige ICR stammen die pendelen over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. De 10 negendelige ICR stammen voor Den Haag - Eindhoven en de 11 DDM1 stammen die eind dit jaar terugkeren brengen ons weer op het niveau van 2013 terug, met het verschil dat er geen vloot Plan V meer op reserve staat voor in de winter, maar daar mag FLIRT voor gaan zorgen.


Waar rijdt die DD AR nu eigenlijk. En waarom wordt die dan niet ook gereviseerd en ingezet als 77xx rijtuig ofzo.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Freek » Wo 06 Apr 2016, 23:14

Wubbo schreef:Ik heb de afgelopen tijd ook de bussen voor NS-personeel niet meer gezien geloof ik. Normaal stond er altijd wel eentje in de middagspits op het Moreelsepark in Utrecht, de laatste tijd tref ik ze daar niet meer aan.

De laatste bussen rijden sinds deze week niet meer.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3994
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor reisthijs » Do 07 Apr 2016, 10:12

OmniLezer schreef:Waar rijdt die DD AR nu eigenlijk. En waarom wordt die dan niet ook gereviseerd en ingezet als 77xx rijtuig ofzo.
DDAR rijdt nu in diverse stoptreinen in het oosten en zuiden van het land. Niet gereviseerd omdat NS alleen DDZ met een motorrijtuig wilde hebben (dus maximaal 50 stammen) en ze destijds dus dachten het met minder capaciteit ook wel te kunnen redden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten