Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Vr 02 Okt 2015, 18:55

Ik reis er zelf regelmatig mee, ook over het genoemde deel. Nou wil het zo zijn dat er jarenlang ICM7 en ICR7 heeft gereden in de 3600. Dit leverde inderdaad in een paar spitstreinen staanplaatsen op. Maar wat ik al zei: in de periode januari-augustus is deze serie wel aanmerkelijk rustiger, omdat er relatief veel studenten mee reizen. Voor de herfst klopt je punt helemaal, maar met de komst van DDM-1 in september zou je dit dan ook weer terug kunnen draaien.

Verder heb ik van somda begrepen dat de 14800 (die volgend jaar de hele dag rijdt) gaat rijden met SGM i.p.v. DDZ (i.i.g. wordt daar over nagedacht). Ik vraag me af of dat allemaal gaat passen, maar het zou wel zitplaatsen opleveren.

Losse ICM-stellen in de 7000 laten rijden lijkt mij trouwens ook geen slecht plan.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 19:11

Wat trouwens ook niet echt helpt als je materieel tekort hebt is dat de 1700 nog tot september 2016 met enorme treinen moet blijven rijden die zeker tussen Deventer en Amersfoort maar gedeeltelijk ook nog tussen Amersfoort en Utrecht een forse overcapaciteit bieden. Dat lees ik althans tussen de regels door in het persbericht van NS wat het erover heeft dat er door minder beschikbare perrons door werkzaamheden tot september 2016 kortere treinen tussen Utrecht en Den Haag rijden (wat ook een gevolg van dat combineren met de 2800 in Utrecht is).
De 11700 tel ik daarbij even niet mee omdat die stellen weer relatief snel terug zijn op een plek waar ze echt nodig zijn en daarnaast sowieso al op een drukker trajectdeel rijden.
En dat los je ook niet echt handig op door nog meer in Amersfoort een stel van die treinen af te halen, want al heb je op zich een minuut of 20 om het stel om te rijden via de Bokkeduinen zodat het bij de tegentrein bijgeplaatst kan worden het blijft vertragingsgevoelig.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 02 Okt 2015, 19:55

Het probleem van op trajectdelen met te grote treindelen rijden is van alle tijden en zal ook nooit opgelost worden. Als je zo gaat rekenen kun je in Zeeland nog een hoop bakken besparen, want die VIRM-VI die daar nu geregeld rijdt is tussen Vlissingen en Middelburg echt nog niet nodig - maar vanaf Bergen op Zoom wel. Helaas werkt de wereld zo niet... Dat probleem heeft de 1700 ook, maar de serie waar de VIRMen eerder inreden ook: die lange VIRM-treinen waren ook niet nodig tussen Heerlen en Sittard.

Overigens is NS geen liefdadigheidsinstelling: als er ergens krapper gepland kan worden zullen ze dat zeker doen, ook nu al. Het meeslepen van lege zitplaatsen is immers niet gratis. Als het dus al eerder mogelijk was geweest om Mat '64 vrij te spelen hadden ze dat allang gedaan. Dat ze nu nog rijden betekent dat ze kennelijk nog nodig zijn - dat is ook het hele probleem vanaf december.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor SuperGhost » Vr 02 Okt 2015, 19:56

Hoe willen ze dat met de 11700 doen dan? Amersfoort Schothorst heeft helemaal geen perrons die zulke treinen aan kunnen, daar kan maar 329 meter langs staan. Ik vrees dat die treinen dus ook sowieso mogen koppelen/splitsen in Amersfoort.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 02 Okt 2015, 19:57

Net zoals nu? Er wijzigt niets in die serie begin 2016. Op Schothorst passen 12 bakken VIRM, daar is het perron voor verlengd een paar maanden geleden.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor SuperGhost » Vr 02 Okt 2015, 19:59

Rijden die treinen niet meer met ICM dan?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 02 Okt 2015, 20:03

Nee, al een half jaar of zo niet meer, uit mijn hoofd sinds het verdwijnen van de sporen 18b en 19b in Utrecht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Vinny » Vr 02 Okt 2015, 20:29

Ik zie bij regelmaat tien bakken VIRM in Leeuwarden opduiken. Dat is daar echt niet nodig...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 02 Okt 2015, 20:37

Maar eerder op de lijn is dat blijkbaar wel nodig en aangezien splitsen/koppelen erg vertragingsgevoelig is, kan ik me voorstellen dat ze het bij elkaar houden.

ICM in sprinterseries inzetten is niet zo handig, daar is het materieel niet bepaald geschikt voor. (enkele series met relatief weinig stops zou dat eventueel wel kunnen)
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ardan » Vr 02 Okt 2015, 20:39

In Deventer wordt constant bijgeplaatst en afgetrapt.. Al krijg je je lege deel daar wel wat makkelijker aan de kant dan in Zwolle.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Vinny » Vr 02 Okt 2015, 20:42

Ronaldussen schreef:Maar eerder op de lijn is dat blijkbaar wel nodig en aangezien splitsen/koppelen erg vertragingsgevoelig is, kan ik me voorstellen dat ze het bij elkaar houden.

ICM in sprinterseries inzetten is niet zo handig, daar is het materieel niet bepaald geschikt voor. (enkele series met relatief weinig stops zou dat eventueel wel kunnen)

ICM heeft zelfs ooit een keer wat sprinterdiensten op de lijn Hoek van Holland-Rotterdam voor zijn rekening genomen. Ik ben het eens dat het niet meteen het meest geschikte materieel is voor dat soort diensten, maar de NS heeft dat wel eens vaker gepresteerd...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 20:48

Wubbo schreef:Het probleem van op trajectdelen met te grote treindelen rijden is van alle tijden en zal ook nooit opgelost worden. Als je zo gaat rekenen kun je in Zeeland nog een hoop bakken besparen

Uiteraard, maar je moet je in het geval van die 1700 wel bedenken dat die eerst afgestemd was op de drukke trajectdelen (dus Amersfoort - Utrecht en Utrecht - Den Haag) en daartoe een lengte X had die prima voldeed. Als ik bijvoorbeeld mijn gebruikelijke trein als voorbeeld neem: dat waren 8 bakken IRM, waarbij er op vrijdagen een losse IRM-VI reed, vooral afgestemd op het stuk Utrecht - Den Haag.
Nu rijden er, om na het splitsen in Utrecht voldoende lengte over te houden in beide vleugels, van maandag t/m vrijdag 12 bakken IRM. Het zijn die vier (en op vrijdag zes) bakken extra die de trein gigantisch te groot maken op een deeltraject waar 8 bakken al zeer ruim waren. En over die bakken heb ik het dus ook, niet over de overcapaciteit die voorheen die 8 bakken voor Amersfoort gaven want dat is vergelijkbaar met jouw voorbeeld uit Zeeland.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor deadlock » Vr 02 Okt 2015, 20:51

Ardan schreef:In Deventer wordt constant bijgeplaatst en afgetrapt.. Al krijg je je lege deel daar wel wat makkelijker aan de kant dan in Zwolle.

Dat is in Zwolle echt kinderspel. Achteruit richting Rgs of vooruit naar de hoge sporen nadat de knoop voorbij is. In Deventer is het juist moeilijker omdat de blokken allemaal voor goederen zijn ingericht en er heel erg veel heen en weer gejakkerd moet worden om treinstellen op de goede plek te krijgen zonder dat het een half uur kost. Vooral bijplaatsen is echt een probleem in Deventer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2375
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

NS roept scholen op lestijden te veranderen

Berichtdoor Mr-W » Vr 02 Okt 2015, 21:04

De Nederlandse Spoorwegen hopen dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden als er komend jaar een tekort aan treinen ontstaat. Topman Roger van Boxtel roept de instellingen op mee te werken omdat treinen anders overvol zitten.
Probleemperiode
"We proberen het gat tussen oude treinen eruit en de levering van nieuwe treinen zo klein mogelijk te houden. Maar het is onvermijdelijk dat er een korte periode komt waar het even dringen is" erkent NS interim topman Roger van Boxtel in Nieuwsuur. De probleemperiode duurt volgens Van Boxtel zes a zeven maanden.

NS personeel buiten de spits

Het is de bedoeling dat kantoormedewerkers van NS in de spits plaats maken voor andere treinreizigers. Het bedrijf geeft hen de mogelijkheid gegeven om buiten de spits te reizen of te flexwerken zodat reizigers een plek in de trein hebben.
Treinreiziger.nl

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 21:12

Geniaal ja, een uur later beginnen om de ochtendspits te ontlasten waarbij al die scholieren door een uur later te eindigen vervolgens middenin de avondspits belanden :roll: Iets met verschuiven van een probleem...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor deadlock » Vr 02 Okt 2015, 21:20

Daniel schreef:Geniaal ja, een uur later beginnen om de ochtendspits te ontlasten waarbij al die scholieren door een uur later te eindigen vervolgens middenin de avondspits belanden :roll: Iets met verschuiven van een probleem...

De meeste van die 'harde werkers' zijn ruim voor die tijd alweer op weg naar huis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Bemined » Vr 02 Okt 2015, 21:27

Tja, ik neem al een tijdje de vroege trein voor de spits echt begint en wordt regelmatig beloond hiervoor met een korte trein 'want de spits moet nog beginnen'. Pas bij de volgende rit wordt er een treinstel bijgeplaatst, welke 's ochtends vroeg nog lekker staat te niksen op het emplacement. Als men nou wil dat mensen buiten de spits reizen, verleng de treinen dan iets langer van te voren, en koppel wat later af. Nu worden op Rotterdam - Utrecht bijvoorbeeld pas om 8:00 treinen verlengd en om 18:00 worden ze al weer afgekoppeld. Als je een uurtje eerder of later reist zit je in een volle ICM6 en staat het derde treinstel te niksen op het emplacement.

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 02 Okt 2015, 21:37

Vinny schreef:ICM heeft zelfs ooit een keer wat sprinterdiensten op de lijn Hoek van Holland-Rotterdam voor zijn rekening genomen. Ik ben het eens dat het niet meteen het meest geschikte materieel is voor dat soort diensten, maar de NS heeft dat wel eens vaker gepresteerd...

In de 7600 (Zutphen-Nijmegen v.v.) was/is ook zo nu en dan ICM te vinden, eigenlijk heeft daar alles wel in gereden (behalve ICRm/ICK/ICL). Als er echt nood aan de man is kan het uiteraard wel.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Michael » Vr 02 Okt 2015, 21:50

starx schreef:Ik vraag me af of het probleem eigenlijk wel zo groot is als het lijkt. Op dit moment zijn er 4 treinseries waar nog Plan V in rondrijdt, namelijk 5200, 6800, 6900 en 7500 (en enkele avondseries, maar dat maakt voor de spits niet uit).
Voor deze series samen zijn ongeveer 22 stellen Plan V nodig, exclusief reservestellen. Dit komt neer op ongeveer 2700 zitplaatsen. (2e klas)


Ze rijden ook in de 9600/4400. Wel gemengd met DDAR en SGMm
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor deadlock » Vr 02 Okt 2015, 22:07

Ronaldussen schreef:
Vinny schreef:ICM heeft zelfs ooit een keer wat sprinterdiensten op de lijn Hoek van Holland-Rotterdam voor zijn rekening genomen. Ik ben het eens dat het niet meteen het meest geschikte materieel is voor dat soort diensten, maar de NS heeft dat wel eens vaker gepresteerd...

In de 7600 (Zutphen-Nijmegen v.v.) was/is ook zo nu en dan ICM te vinden, eigenlijk heeft daar alles wel in gereden (behalve ICRm/ICK/ICL). Als er echt nood aan de man is kan het uiteraard wel.

ICM haalt de rijtijden echt wel hoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 02 Okt 2015, 22:12

Gaat meer om het in/uitstapproces (met name in de spits) en dat veel optrekken/afremmen in korte tijd niet echt goed schijnt te zijn voor dat materieel. Maar beter een icm als sprinter dan helemaal geen sprinter.
Fear builds walls

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor MdJ » Vr 02 Okt 2015, 22:21

Dat laatste gaat voornamelijk over de weerstandstellen 4011-4050. De chopperstellen hadden dat probleem veel minder :)
Bij twijfel: gebruik beton.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor starx » Vr 02 Okt 2015, 22:41

Dat de NS scholen probeert te bewegen de lestijden aan te passen vind ik buiten alle proporties. Het begint zowat de standaardreactie te worden van een vervoerder met een (dreigend) materieeltekort. Veolia heeft het bij de HAN volgens mij ook al eens geprobeerd, en tevergeefs. NS behoort gewoon treinen te laten rijden op behoorlijke lengte wanneer daar vraag naar is, en niet andersom. Het zou me dan ook heel erg verbazen als de scholen op dit verzoek ingaan.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor SuperGhost » Vr 02 Okt 2015, 22:57

Veolia had dat inderdaad al eens bij zowel de HAN als de RU gevraagd, maar beiden zijn dat dat niet mogelijk was.

Net zoals nu de MBO-raad al heeft aangegeven dat wat NS vraagt niet mogelijk is.

Wat vervoerders vaak vergeten is dat MBO's, HBO's en WO's geen 'normale' scholen zijn zoals basisscholen en het voortgezet onderwijs. In het MBO, HBO en WO zitten veel docenten die uit de praktijk komen en/of bezig is aan een promotieonderzoek en als tegenprestatie ook college's moet geven. Het verzetten van lestijden kan daardoor betekenen dat een deel van deze personen niet meer beschikbaar is en lessen gewoon helemaal niet meer gegeven kunnen worden. Daarnaast zijn er nog wel meer dingen waar ze tegenaan lopen, maar dit is een reden waar vaak niet eens over nagedacht wordt.

Daarnaast gaf de voorzitter van de MBO-raad ook al terecht aan dat zelfs als het zou kunnen je het probleem dan alleen verplaatst van de ochtendspits naar de middagspits.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Berichtdoor Freek » Vr 02 Okt 2015, 23:41

Zeg je nou serieus dat 'praktijkmensen' alleen in de ochtend les kunnen geven en niet in de middag?

Verplaatsen van het probleem naar de middagspits geloof ik niet in. Die is toch al veel gespreider. Bovendien is bestaat de studentenmiddagspits niet echt. Ik heb de cijfers van Veolia van Heyendaal wel eens gezien. Aankomst met het studentenreisproduct ligt daar ongeveer 70% voor 9 uur terwijl voor 15 uur 50 procent alweer verwenen is. Hoezo is er dan geen ruimte om te schuiven?
Laatst gewijzigd door Freek op Za 03 Okt 2015, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten