Pagina 31 van 33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 21:17
door Wubbo
Ik neem aan dat de mensen die op de fiets komen dat ook nog steeds mogen, ook in de spits?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 21:42
door Michael 1988
Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt. NS jaagt nu alleen maar meer mensen de auto in met hun ideeën. Zelfs een paar collega's van mij die geen rijbewijs hebben of nog iedere dag met het OV komen zitten andere collega's te vragen wie hen op kunnen pikken thuis of zo (wat best lastig gaat gezien de afwisselende werktijden soms). En zo hoor ik dat van meer mensen die nu nog iedere dag met de trein reizen.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 21:45
door ODRAIL
Over de "Fluiten = niet meer instappen" campagne hoor of zie ik ook niets meer.

Een stille dood gestorven?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 22:31
door Globetrotter
wouter15 schreef:Medewerkers van de NS mogen niet meer in de spits met de trein reizen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2668 ... den__.html
Mooi, dus we hoeven in de spits niet meer in te checken _O-

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 22:34
door AppleMoose
Michael 1988 schreef:Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt.
Wat wil je dat er nu gaat gebeuren dan? NS kan niet ineens extra treinen toveren. Nieuwe treinen zijn besteld en de eerste levering gaat in december in dienst. Sneller dan dit lukt gewoon niet. Het materieeltekort is ook mede ontstaan door politiek wanbeleid door jarenlang onzekerheid te laten bestaan over het behoud van de sov-kaart, het "ineens" afschaffen van de basisbeurs met als gevolg dat meer studenten thuis blijven wonen en dus extra reizigers oplevert, plus dat straks minderjarige mbo'ers ook een sov krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over het Fyra-debacel waar ook de overheid deels schuld aan heeft. Zaken die niet allemaal tijdig te voorzien waren of te onzeker om alvast op in te spelen door extra materieel te bestellen. Nieuwe treinen aanschaffen is een duur grapje en dat doe je niet als er een redelijke kans bestaat dat het materieel straks nutteloos aan de kant staat.
Natuurlijk valt NS hier en daar wat te verwijten, maar de situatie is nu zoals het is en een snellere verbetering valt helaas niet te realiseren, ook al geef je hoge boetes of dreig je met het afnemen van de concessie.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 29 sep 2016, 01:20
door starx
Michael 1988 schreef:Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt. NS jaagt nu alleen maar meer mensen de auto in met hun ideeën. Zelfs een paar collega's van mij die geen rijbewijs hebben of nog iedere dag met het OV komen zitten andere collega's te vragen wie hen op kunnen pikken thuis of zo (wat best lastig gaat gezien de afwisselende werktijden soms). En zo hoor ik dat van meer mensen die nu nog iedere dag met de trein reizen.
De overheid komt met harde maatregelen. Ze legt vijfstrookssnelwegen om alle gedesillusioneerde ex-treinreizigers op kwijt te kunnen... :X

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: do 29 sep 2016, 01:30
door Chrysa
Kom maar door met die A27, ik heb er wel baat bij.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: vr 30 sep 2016, 18:36
door Hageneis
starx schreef:
Michael 1988 schreef:Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt. NS jaagt nu alleen maar meer mensen de auto in met hun ideeën. Zelfs een paar collega's van mij die geen rijbewijs hebben of nog iedere dag met het OV komen zitten andere collega's te vragen wie hen op kunnen pikken thuis of zo (wat best lastig gaat gezien de afwisselende werktijden soms). En zo hoor ik dat van meer mensen die nu nog iedere dag met de trein reizen.
De overheid komt met harde maatregelen. Ze legt vijfstrookssnelwegen om alle gedesillusioneerde ex-treinreizigers op kwijt te kunnen... :X
Alsof die niet vaststaan elke doordeweekse dag.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2017, 20:07
door wouter15
NS: geen treinen gesloopt die materieeltekort hadden opgelost

21 februari 2017

NS ontkent dat er eind 2015 Mat ’64-treinstellen zijn gesloopt, die ingezet hadden kunnen worden om de drukte in de treinen vanwege materieeltekort op te lossen. “Alle treinen die we langer konden laten rijden, hebben we ook laten rijden”, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. Daarmee weerlegt de spoorvervoerder een artikel van NU.nl, waarin wordt geschreven dat in het najaar van 2015 38 van de 43 Mat ’64-treinen zouden zijn gesloopt.


Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu eiste eind 2015 dat de spoorvervoerder alles uit de kast zou halen, om ervoor te zorgen dat de reiziger met een zo minimaal mogelijke overlast zou worden geconfronteerd. De spoorvervoerder wist op dat moment al dat hij in 2016 te maken zou krijgen met materieelkrapte door de aantrekkende economie, de onttrekkingen van verschillende voertuigen door het wegvallen van de Fyra, het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart en de uitstroom van de Mat ’64. Lees verder

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2017, 21:23
door j-ason
ILT was toch de instantie die verbood MAT 64 langer in te zetten dan maart vorig jaar?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2017, 22:14
door Z2N
Inderdaad. Dus langer rijden kon technisch wel (alhoewel de revisietermijnen wel een probleem werden), maar ILT had het liever niet na de ontsporing in Teuge.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2017, 23:06
door Meltrain
Het grootste probleem was toch vooral dat het onderhoudsbedrijf in Maastricht verbouwd moest worden voor de Flirts, waardoor Plan V er niet meer onderhouden kon worden?
Na april neemt de vervoersvraag over het algemeen ook licht af en volgens mij heb ik zelfs meer dan 5 Plan V's rijvaardig gezien (de laatste ooit waarin ik in reguliere dienst heb gereisd bestond al uit drie stellen), dus het verhaal lijkt me inderdaad onzin.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 07:16
door MarkNL
Het is een wazig verhaal, wat volgens mij vooral wordt veroorzaakt door het kamerlid van Helvert die wat cijfers door elkaar haalt. In de periode eind 2015 / begin 2016 waren er zo'n 40 Plan V's inzetbaar (dus vermoedelijk de 43 waar de staatssecretaris over sprak). Gesuggereerd wordt door van Helvert dat er vervolgens 38 zijn gesloopt en dus 5 Plan V's over zouden blijven. Daar klopt helemaal niks van, want zoals we weten hebben er meer dan genoeg Plan V's nog rondgereden in het begin van 2016. Gesloopt is er ook niet, alleen zijn er in de aanloop naar april 2016 enkele stellen aan de kant gezet die tegen hun revisietermijnen aanliepen.

Waar dat getal van 38 vandaan komt geen idee. Er zullen vast wel 38 stellen gesloopt zijn, maar dat is in ieder geval níet gebeurd in de omschreven periode. Het lijkt dus vooral (bewust, verkiezingstijd?) een storm in een glas water op basis van foute informatie, waarbij sommigen weer eens lekker tegen de NS en de staatssecretaris kunnen aanschoppen :roll: .

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 11:29
door marvinkok
Er stonden natuurlijk ook al hoop V-tjes aan de kant, daarvan kunnen er best al weer 38 gesloopt zijn in die tijd waar men het over heeft...

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 11:44
door reisthijs
Er zijn inderdaad plan V's gesloopt in 2015, stellen waarvan de reivisietermijn verlopen was en die soms al een paar jaar aan de kant stonden. In dit verhaal dus niet relevant.
j-ason schreef:ILT was toch de instantie die verbood MAT 64 langer in te zetten dan maart vorig jaar?
Z2N schreef:Inderdaad. Dus langer rijden kon technisch wel (alhoewel de revisietermijnen wel een probleem werden), maar ILT had het liever niet na de ontsporing in Teuge.
Het klopt dat ILT het liever niet had, maar ze hebben het nooit verboden. Dat kon ook zomaar niet, het materieel was immers gewoon toegelaten.
NS had op aandringen van ILT wel toegezegd dat ze vanaf december 2015 niet meer ingezet zouden worden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 06:47
door cassie127
NS gaat meer dan duizend extra treinstellen inzetten - http://nos.nl/l/2159931

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 07:43
door julsteren
Dit was al heeeeeel lang bekend dat er over zoveel jaar wat nieuw spul ging rijden. En het flirt trekt al deels zijn baantjes over het Néérlands Schienennetz.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 07:45
door Suus
cassie127 schreef:NS gaat meer dan duizend extra treinstellen inzetten - http://nos.nl/l/2159931
Als je van treinstellen bakken maakt klopt het.

Vooral de achtdelige intercity's tellen flink op.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 07:52
door Moshi
Zoals wel vaker zit de NOS er helemaal naast, ze bedoelen inderdaad rijtuigen in plaats van treinstellen. Bizar dat juist de club die miljoenen subsidie krijgt slechter is dan de meeste nieuws-websites, in het Telegraaf artikel staat het wel gewoon goed.

Maar kennelijk wordt er dinsdag wel iets aangekondigd, dat duidt op meer dan alleen een opsomming van materieel dat al besteld is.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 09:20
door Bemined
De basisorders voor FLIRT, SNG en ICNG zijn inderdaad zo'n 1100 bakken extra, maar om aan die 2966 huidige bakken te komen moet je ook het materieel dat vervangen gaat worden door deze nieuwe treinen meetellen. Dus gaat er bij de basisorder geen enkele oude trein aan de kant, en wordt dit pas met een vervolgorder gedaan? Of is het gewoon een suggerestief artikel en is de netto toename na afvoer slechts een stuk kleiner?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 09:26
door Suus
Nog een revisie van SGM? ICM blijft ons nog een extra decennium vervoeren? ICR verdwijnt nooit meer?

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 09:55
door Klaasje
SGM schijnt een nieuwe revisie te krijgen inderdaad. ICR kan zo door naar Utrecht-Heerlen-Aken als ICNG over de HSL rijdt en ICM zal dan kennelijk toch ETCS krijgen.

Re: RE: Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 10:15
door Jultar
Moshi schreef:Zoals wel vaker zit de NOS er helemaal naast, ze bedoelen inderdaad rijtuigen in plaats van treinstellen. Bizar dat juist de club die miljoenen subsidie krijgt slechter is dan de meeste nieuws-websites, in het Telegraaf artikel staat het wel gewoon goed.

Maar kennelijk wordt er dinsdag wel iets aangekondigd, dat duidt op meer dan alleen een opsomming van materieel dat al besteld is.
De NOS heeft het inmiddels gecorrigeerd (alleen de headline was fout, de rest van het artikel klopt gewoon), maar de Telegraaf haalt het nog altijd door elkaar met z'n "honderden rijtuigen".
Het gaat natuurlijk om honderden treinstellen en meer dan duizend rijtuigen.

@Klaasje: ICM krijgt uiteraard gewoon ETCS, dat is nooit anders geweest. Wellicht alleen dat nu de drietjes ook nog iets langer rond blijven rijden.

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 10:47
door Moshi
Rikus Spithorst bij de NOS:
De belangenclub Maatschappij Voor Beter OV heeft veel kritiek op de plannen. Voorzitter Rikus Spithorst noemt het mosterd na de maaltijd. Volgens hem heeft de NS in het verleden veel krediet verspeeld en geloven steeds meer reizigers er niet meer in.
Van hem kan ik zelden hoogte krijgen. Dat je vind dat NS in het verleden krediet heeft verspeeld kan ik nog begrijpen, maar hoe rechtvaardigt dat kritiek op de huidige plannen? Moet de NS een eventuele fout dan maar niet herstellen omdat dat 'mosterd na de maaltijd' is :?:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Geplaatst: za 25 feb 2017, 11:07
door MarkNL
Voor beter OV laat geen kans onbenut om tegen de NS aan te schoppen, ook al is het niet terecht. Volg die club al enige tijd en inmiddels is het mij wel duidelijk dat je alles maar met een korreltje zout moet nemen bij hun.