Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25960
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Daniel » Do 01 Okt 2015, 21:24

Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken
Geplaatst op: donderdag 1 oktober 2015 21:22
Laatst bijgewerkt: donderdag 1 oktober 2015 21:23

De constructie bij de hogesnelheidslijn (HSL) zal op diverse plaatsen zeker niet de technische levensduur van 100 jaar halen. Zonder maatregelen zal na 20 tot 40 jaar vanaf nu de bewapening van het beton bloot komen te liggen.
De betonkwaliteit van de HSL-Zuid blijkt op diverse punten niet te voldoen. Het onderzoek richt zich vooral op de kwaliteit van het beton bij de Tunnel Rotterdam-Noordrand (TRN), maar ook op andere plekken blijken er problemen te zijn. Zo zijn er vijf andere objecten onderzocht, waarbij op vier plekken de kwaliteit van het beton niet blijkt te voldoen. En de kwaliteit van het beton bij de onderzochte Rotterdamse tunnel zijn de uitkomsten al alarmerend slecht.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws in dossier HSL-Zuid
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7747
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor webguy » Do 01 Okt 2015, 21:31

Nou weet ik niet veel van beton, maar als je dat stort, check je de kwaliteit toch?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25960
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Daniel » Do 01 Okt 2015, 21:45

Nou weet ik meer van dingen die je op beton kunt smeren om het te versterken dan van beton zelf, maargoed, ik weet er wel iets vanaf. Het probleem met betonrot is vooral dat het niet persé door de kwaliteit van het beton veroorzaakt hoeft te worden. Ook ontwerpfouten kunnen een rol spelen, zoals bv. het te dun maken van de betonnen wand waardoor de wapening te dicht op het oppervlak ligt. Het indringen van CO2 of zouten in het beton heeft dan een groter effect omdat dit makkelijker bij de wapening kan komen. Gevolg is dat de pH in het beton daalt waardoor de beschermende oxidelaag op het betonijzer verdwijnt en het roesten (waarbij expansie van het staal optreedt) ervoor zorgt dat er stukken van het beton weggedrukt worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Thom91 » Do 01 Okt 2015, 21:59

webguy schreef:Nou weet ik niet veel van beton, maar als je dat stort, check je de kwaliteit toch?

Volgens mij is het allemaal prefab
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25960
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Daniel » Do 01 Okt 2015, 22:13

Ook bij die noordrandtunnel in Rotterdam? Ik herinner me wel dat ze daar allerlei speciale methoden hebben moeten toepassen omdat hoge kranen in de aanvliegroute van Rotterdam-The Hague Airport om overduidelijke redenen niet mogelijk waren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1993
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor SuperGhost » Do 01 Okt 2015, 22:17

Ik zie die redenen niet hoor :mrgreen:

Maar vraag me af of dat een reden voor betonrot kan zijn, aangezien het geloof ik prefab platen waren en een kraan alleen platen verplaatst, niet produceert.

chemie
Berichten: 371
Lid geworden op: Do 01 Mei 2014, 12:01

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor chemie » Do 01 Okt 2015, 22:24

Waar zijn de civiele techniekers als ze nodig zijn.... :P

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25960
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Daniel » Do 01 Okt 2015, 22:26

Even gezocht: het is gewoon gestort beton daar. Zie deze foto van de wapening die nu blijkbaar aan het roesten is :wink:

Edit: en het artikel bij de NOS geeft meer details over wat er nu aan de hand is.
Edit2: Rapportage betonkwaliteit HSL

Edit3: probleem zoals beschreven in het rapport is een te hoge porositeit waardoor inwerking van CO2 optreedt. De porositeit van beton is het volumepercentage "voids" wat zich in het beton bevindt. Simpel gezegd zitten er dus teveel gaatjes/kanaaltjes in het beton waardoor invloeden van buitenaf het wapeningsstaal kunnen aantasten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1993
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor SuperGhost » Do 01 Okt 2015, 22:37

Oke, dat klinkt dus als dat het beton (zeer) slecht gestort is.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Thom91 » Vr 02 Okt 2015, 07:42

Daniel schreef:Even gezocht: het is gewoon gestort beton daar. Zie deze foto van de wapening die nu blijkbaar aan het roesten is :wink:

Edit: en het artikel bij de NOS geeft meer details over wat er nu aan de hand is.
Edit2: Rapportage betonkwaliteit HSL

Edit3: probleem zoals beschreven in het rapport is een te hoge porositeit waardoor inwerking van CO2 optreedt. De porositeit van beton is het volumepercentage "voids" wat zich in het beton bevindt. Simpel gezegd zitten er dus teveel gaatjes/kanaaltjes in het beton waardoor invloeden van buitenaf het wapeningsstaal kunnen aantasten.

Ah toch wel. Mijn civiele insteek begon pas toen dit al af was :P

Wel matig dat ze deze bagger kwaliteit gebruikt hebben, dit had de toezichthouder ook zeker moeten kunnen zien.
Komt wel goed schatje.

MdJ
Berichten: 3874
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor MdJ » Vr 02 Okt 2015, 09:43

Daniel schreef:Even gezocht: het is gewoon gestort beton daar. Zie deze foto van de wapening die nu blijkbaar aan het roesten is :wink:

Edit: en het artikel bij de NOS geeft meer details over wat er nu aan de hand is.
Edit2: Rapportage betonkwaliteit HSL

Edit3: probleem zoals beschreven in het rapport is een te hoge porositeit waardoor inwerking van CO2 optreedt. De porositeit van beton is het volumepercentage "voids" wat zich in het beton bevindt. Simpel gezegd zitten er dus teveel gaatjes/kanaaltjes in het beton waardoor invloeden van buitenaf het wapeningsstaal kunnen aantasten.

Met andere woorden: te grote zand/grindkorrels gebruikt. Hoe groter de korrels, hoe groter de porositeit (en hoe sterker het beton is).
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25960
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 19:17

De artikelen hebben het juist weer over teveel vliegas, dat lijken me juist kleine deeltjes te zijn? De vliegasunie stelt trouwens juist dat vliegas de duurzaamheid van het beton verhoogt, terwijl in de artikelen juist het tegengestelde beweerd wordt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 625
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Statler Rail » Vr 02 Okt 2015, 20:03

Van beton weet ik niets, maar ik vind interessant of deze constructies voldoen aan wat in het bestek afgesproken was. Zo ja, dan heeft de opdrachtgever zitten slapen. Zo nee, dan is het een kwestie van wanprestatie en is de aannemer waarschijnlijk aansprakelijk.

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 525
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor Lijn65 » Vr 02 Okt 2015, 23:16

Zo simpel is het ook weer niet. De opdrachtgever hoort de kwaliteit van het door de aannemer afgeleverde werk regelmatig te controleren. Als de aannemer het beton niet goed gestort heeft, of het beton van slechte kwaliteit was dan hadden de toezichthouders dat tijdens de werkzaamheden al moeten zien. Anders heeft de opdrachtgever het werk niet goed gecontroleerd en hebben beide partijen schuld.
Groningen - Zoutkamp

MdJ
Berichten: 3874
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

Berichtdoor MdJ » Vr 02 Okt 2015, 23:31

Daniel schreef:De artikelen hebben het juist weer over teveel vliegas, dat lijken me juist kleine deeltjes te zijn? De vliegasunie stelt trouwens juist dat vliegas de duurzaamheid van het beton verhoogt, terwijl in de artikelen juist het tegengestelde beweerd wordt.

In principe wordt eerst de zeefkromme gemaakt (percentages grootte van de zandkorrels/grindkorrels), pas daarna wordt bepaald in welke mate de andere middelen zoals vliegas, (cement) en water toegevoegd worden. Echter is het alweer 4 jaar geleden dat ik de colleges betonsamenstellingen (civieltechnische materiaalkunde) heb gevolgd en ik was altijd al meer van de mechanicaberekeningen :)
Bij twijfel: gebruik beton.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten