Onrust onder personeel van De Vries
Geplaatst: wo 03 sep 2008, 13:00
Onrust onder personeel van De Vries
Ontevreden chauffeurs dreigen met staking
De spanning bij het bedrijf is dusdanig opgelopen dat ook FNV Bondgenoten zich ermee is gaan bemoeien. Vorige week ontving De Vries al een gepeperde brief van bestuurder beroepsgoederenvervoer Wieke Berends. Daarin riep ze hem op de "onrust weg te nemen door uw personeel serieus te nemen."
Gistermiddag had spoedoverleg plaats van de ondernemingsraad (OR) met De Vries. Het is onrustig onder het personeel van een van de grootste transporteurs van het Noorden, De Vries in Veendam. Een groep vaste chauffeurs dreigt met een staking. Volgens eigenaar/ directeur Edwin de Vries maken ze zich druk om niets. doordat diverse internationale chauffeurs hun vaste wagen hebben moeten inleveren. Daar zou bovendien de OR nog niet mee hebben ingestemd.
Daarnaast zou De Vries ongewoon veel ritten uitbesteden aan kleinere transporteurs. Gevolg daarvan is dat eigen chauffeurs amper nog inkomsten uit overuren hebben. De truckers verwijten De Vries dat hij over dit alles ook niet of nauwelijks uitleg verschaft aan zijn mensen. "Hij jojoot met ons", zegt een chauffeur, die anoniem wil blijven.
Verder zou de onderneming van haar tankdivisie af willen, waarmee 29 chauffeursbanen op de tocht staan. Volgens Edwin de Vries echter is het sop de kool niet waard: "Ik noem het een Babylonische spraakverwarring. Allereerst is al langer bekend dat wij steeds meer een treinbedrijf, in plaats van een vrachtwagenbedrijf, willen worden. Is de afstand meer dan 600 kilometer, dan kiezen we niet meer voor wielen maar voor rails.
De wereld is nu eenmaal aan het veranderen." Wat dat laatste betreft, wijst hij ook op de verplichte 48-urige werkweek die eraan komt: "Daardoor worden we gedwongen ons materieel nog efficiƫnter in te zetten." Over de tankdivisie zegt hij: "Die verdwijnt helemaal niet. Maar ook hier krijgt de trein de voorkeur." De Vries vindt ook niet dat hij ongewoon veel wegtransport uitbesteedt: "Het zijn 80 charters op 120 eigen auto's.
Net zo veel als een jaar geleden." 450 werknemers De Vries Transport Group, zoals de volledige naam luidt, werd eind vorig jaar opgericht. Het bedrijf is een voortzetting van Vos Logistics Noord. In juni van dit jaar lijfde De Vries de Coevordense vestiging van het Amerikaanse Penske, de vroegere transportgroep Van der Graaf, in. De onderneming van Edwin de Vries telt nu 450 man personeel.
Bron: Dagblad van het Noorden, 2 september 2008
Ontevreden chauffeurs dreigen met staking
De spanning bij het bedrijf is dusdanig opgelopen dat ook FNV Bondgenoten zich ermee is gaan bemoeien. Vorige week ontving De Vries al een gepeperde brief van bestuurder beroepsgoederenvervoer Wieke Berends. Daarin riep ze hem op de "onrust weg te nemen door uw personeel serieus te nemen."
Gistermiddag had spoedoverleg plaats van de ondernemingsraad (OR) met De Vries. Het is onrustig onder het personeel van een van de grootste transporteurs van het Noorden, De Vries in Veendam. Een groep vaste chauffeurs dreigt met een staking. Volgens eigenaar/ directeur Edwin de Vries maken ze zich druk om niets. doordat diverse internationale chauffeurs hun vaste wagen hebben moeten inleveren. Daar zou bovendien de OR nog niet mee hebben ingestemd.
Daarnaast zou De Vries ongewoon veel ritten uitbesteden aan kleinere transporteurs. Gevolg daarvan is dat eigen chauffeurs amper nog inkomsten uit overuren hebben. De truckers verwijten De Vries dat hij over dit alles ook niet of nauwelijks uitleg verschaft aan zijn mensen. "Hij jojoot met ons", zegt een chauffeur, die anoniem wil blijven.
Verder zou de onderneming van haar tankdivisie af willen, waarmee 29 chauffeursbanen op de tocht staan. Volgens Edwin de Vries echter is het sop de kool niet waard: "Ik noem het een Babylonische spraakverwarring. Allereerst is al langer bekend dat wij steeds meer een treinbedrijf, in plaats van een vrachtwagenbedrijf, willen worden. Is de afstand meer dan 600 kilometer, dan kiezen we niet meer voor wielen maar voor rails.
De wereld is nu eenmaal aan het veranderen." Wat dat laatste betreft, wijst hij ook op de verplichte 48-urige werkweek die eraan komt: "Daardoor worden we gedwongen ons materieel nog efficiƫnter in te zetten." Over de tankdivisie zegt hij: "Die verdwijnt helemaal niet. Maar ook hier krijgt de trein de voorkeur." De Vries vindt ook niet dat hij ongewoon veel wegtransport uitbesteedt: "Het zijn 80 charters op 120 eigen auto's.
Net zo veel als een jaar geleden." 450 werknemers De Vries Transport Group, zoals de volledige naam luidt, werd eind vorig jaar opgericht. Het bedrijf is een voortzetting van Vos Logistics Noord. In juni van dit jaar lijfde De Vries de Coevordense vestiging van het Amerikaanse Penske, de vroegere transportgroep Van der Graaf, in. De onderneming van Edwin de Vries telt nu 450 man personeel.
Bron: Dagblad van het Noorden, 2 september 2008