Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Thom91 » Do 08 Okt 2015, 12:50

Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Europese landen mogen contracten voor treinvervoer onderhands blijven gunnen aan vervoerders. Dat hebben Europese Transportministers vandaag in Luxemburg afgesproken. Voorwaarde is dat in de contracten duidelijke en meetbare afspraken worden vastgelegd die ervoor zorgen dat het vervoer op het spoor elk jaar verbetert. Staatssecretaris Mansveld is opgetogen over dit akkoord: “Hiermee houden we de ruimte om zelf te beslissen wie met reizigerstreinen op het Nederlandse spoor mag rijden. Met die vervoerder maken we strakke afspraken om de prestaties voor de reizigers jaar na jaar te verbeteren.”

Mansveld heeft eind 2014 een contract gesloten met de Nederlandse Spoorwegen voor 10 jaar. In deze vervoerconcessie voor het hoofdrailnet zijn kwaliteitsafspraken vastgelegd voor NS tussen 2015 en 2025. Steeds meer treinen moeten op tijd rijden en de dienstverlening wordt verder uitgebreid met meer treinen, meer verbindingen en service.

Mansveld: “De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord. Deze concessie bevat prikkels om de prestaties steeds te verbeteren. Voor mij staat voorop dat reizigers tevreden moeten zijn. Zo moet in 2019 minstens 80% van de reizigers NS een 7 of meer geven voor haar prestaties.” Als NS en ProRail niet voldoen aan de afspraken die jaarlijks worden vastgelegd in het vervoerplan en beheerplan kunnen zij een boete krijgen van respectievelijk maximaal € 6,5 en € 2,75 miljoen per jaar. Ook maakt NS kans op een beloning in 2019 als zij de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit ruimschoots halen.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Vinny » Ma 12 Okt 2015, 21:31

Mansveld schreef:“De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord.
Keiharde afspraken die wanneer ze niet worden nagekomen consequenties hebben voor de vervoerder. Heb ik iets gemist? :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor SuperGhost » Ma 12 Okt 2015, 21:45

Ja, dat beweringen van Mansveld niet betrouwbaar zijn. :wink:

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor deadlock » Ma 12 Okt 2015, 21:51

Vinny schreef:
Mansveld schreef:“De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord.
Keiharde afspraken die wanneer ze niet worden nagekomen consequenties hebben voor de vervoerder. Heb ik iets gemist? :roll:

Zoiets als Veolia in Limburg?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Suus » Ma 12 Okt 2015, 22:07

Vinny schreef:
Mansveld schreef:“De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord.
Keiharde afspraken die wanneer ze niet worden nagekomen consequenties hebben voor de vervoerder. Heb ik iets gemist? :roll:

De schuld van de VVD, die hebben onrealistische straffen in het contract met NS opgenomen. Maakt de NS een rotzooitje van een spoorlijn in de Randstad, dan mag de overheid een spoorlijn in de periferie aanbesteden. Lekker alle burgers in de periferie straffen met extra overstappen en in de Randstad kan NS lekker verder blijven dweilen met de kraan open. Zo kan ik ook keiharde afspraken maken, politiek durft niemand het uitvoeren ervan aan namelijk :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Vinny » Ma 12 Okt 2015, 22:36

En ik vind dat als een vervoerder een wanprestatie levert op een specifieke spoorlijn, zoals bijvoorbeeld de spoorlijn Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda, dat zou moeten kunnen in houden dat de exploitatie van die spoorlijn dan naar een vervoerder gaat die het beter doet en niet dat de bestaande vervoerder nog eens extra beloond wordt met meer korting en een verzekering van de monopoliepositie. Maar ik weet dat ik hier roepende in de woestijn ben ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor deadlock » Ma 12 Okt 2015, 22:37

Ik doe het beter! Het bewijs is dat ik roep dat ik het beter doe!

Roepende mensen in de woestijn zijn uitgedroogd en lijden aan waanideeën.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Klaasje » Di 13 Okt 2015, 10:31

Vinny schreef:...naar een vervoerder gaat die het beter doet...

Hoe gaan we dat vaststellen? De contextspecifieke constraints zijn heel anders dan op een enkelsporig diesellijntje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Vinny » Wo 14 Okt 2015, 20:52

Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad. :P
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor deadlock » Wo 14 Okt 2015, 20:54

Vinny schreef:Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad. :P

Ja, dat zal de reden zijn :')

Als je in Borne of Enschede woont en je forenst naar Oldenzaal heb je trouwens ook dikke pech, Syntus wacht niet. Punt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Klaasje » Wo 14 Okt 2015, 20:55

Vinny schreef:Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad. :P

Ja, want de context is anders. Waaronder het gemiddelde opleidingsniveau van de bewoners. :')

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Vinny » Wo 14 Okt 2015, 20:58

Zolang contextspecifieke constraints een mooi excuus voor de vervoerder zijn om het belang van de temperatuur van de koffie in de directiekamer hoger te achten dan het belang van de reiziger heb ik veel meer recht op cynisme dan jullie :6
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

koekenbakker
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 24 Apr 2015, 11:22
Locatie: Landsdeel oost

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor koekenbakker » Vr 16 Okt 2015, 01:45

deadlock schreef:
Vinny schreef:Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad. :P

Ja, dat zal de reden zijn :')

Als je in Borne of Enschede woont en je forenst naar Oldenzaal heb je trouwens ook dikke pech, Syntus wacht niet. Punt.

Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingen :roll:
Mvg, iemand...

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor SuperGhost » Vr 16 Okt 2015, 16:51

Syntus heeft ook nauwelijks ruimte om te wachten. De kering in Oldenzaal is met 5 minuten erg krap en het stuk Zutphen-Hengelo staat ook niet erg veel speling toe.

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 16 Okt 2015, 21:13

koekenbakker schreef:Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingen :roll:

Je hebt werkelijk waar geen idee wat een minuutje wachten voor een effect kan hebben verderop op de lijn en op andere trajecten.
Een minuutje wachten kan voor een paar reizigers veel voordeel opleveren, maar gelijkertijd veel nadeel voor een veel grotere groep reizigers elders in het land. Dat is het nadeel van een zo'n strak mogelijk geplande en inelkaar geweven dienstregeling.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor deadlock » Za 17 Okt 2015, 04:00

Ronaldussen schreef:
koekenbakker schreef:Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingen :roll:

Je hebt werkelijk waar geen idee wat een minuutje wachten voor een effect kan hebben verderop op de lijn en op andere trajecten.
Een minuutje wachten kan voor een paar reizigers veel voordeel opleveren, maar gelijkertijd veel nadeel voor een veel grotere groep reizigers elders in het land. Dat is het nadeel van een zo'n strak mogelijk geplande en inelkaar geweven dienstregeling.

In Oldenzaal mis je dan inderdaad een bus naar Schubbekutteveen met een overstap die anders ook niet te halen is en de 140 zit één keer per 2 uur in de weg. Ohnoes. Als ze die spoorlijn als dubbelenkelspoor zouden behandelen zou dit probleem niet aanwezig zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor dennistd » Za 17 Okt 2015, 19:42

Het is niet de bus naar Schubbekutteveen maar die naar Almelo (64), waar officieel overdag doordeweeks geen aansluiting op is (0 minuten) en 's avonds en in het weekend een krappe (1 minuut). Meestal wordt er trouwens netjes gewacht tot de trein binnen is, die tijd haal je wel in. Hengelo-Oldenzaal staat 10 minuten voor maar uit ervaring weet ik dat het ook wel in 8 minuten kan, dus daar hoeft het niet aan te liggen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor SuperGhost » Za 17 Okt 2015, 22:42

Ik betwijfel of het die 11 km tussen Hengelo en Oldenzaal kan halen in slechts 8 minuten. Dat LINT-materieel had destijds al ontzettend veel problemen om de 11,7 km van Zutphen-Vorden te halen in de 9 minuten die daarvoor stonden én op Hengelo-Oldenzaal moet het ook nog een een tussenstop maken.

LINT staat nu niet erg bekend om zijn vlotte rijeigenschappen. Mij persoonlijk lijkt me die 10 minuten al vrij krapjes voor dat materieel.

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Ronaldussen » Zo 18 Okt 2015, 15:15

deadlock schreef:
Ronaldussen schreef:
koekenbakker schreef:Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingen :roll:

Je hebt werkelijk waar geen idee wat een minuutje wachten voor een effect kan hebben verderop op de lijn en op andere trajecten.
Een minuutje wachten kan voor een paar reizigers veel voordeel opleveren, maar gelijkertijd veel nadeel voor een veel grotere groep reizigers elders in het land. Dat is het nadeel van een zo'n strak mogelijk geplande en inelkaar geweven dienstregeling.

In Oldenzaal mis je dan inderdaad een bus naar Schubbekutteveen met een overstap die anders ook niet te halen is en de 140 zit één keer per 2 uur in de weg. Ohnoes. Als ze die spoorlijn als dubbelenkelspoor zouden behandelen zou dit probleem niet aanwezig zijn.

Ik vatte die opmerking op als een algemene opmerking over de vervoerders die niet wachten, niet specifiek op deze trein. Misschien had ik dat duidelijker moeten vermelden.
En van dat spoor als dubbelenkelspoor behandelen lijkt mij meer een technische handeling die bij de beheerder ligt, niet bij de vervoerder. Dan kun je het de vervoerder niet kwalijk nemen dat zij het niet als dubbelenkelspoor behandelen.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan

Berichtdoor Vinny » Zo 18 Okt 2015, 19:05

Een krappe dienstregeling blijft een krappe dienstregeling. Je kunt moeilijk de reistijd met 10 minuten gaan verlengen om zo op de volgende kwartiersknoop uit te komen :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten