Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Bjarte »

Naar aanleiding van het trieste nieuws uit Groningen dat er weer een automobilist is overleden op een onbeveiligde spoorwegovergang, ben ik benieuwd om eens te horen hoeveel we er eigenlijk nog hebben in Nederland. Voor de Randstedelingen: een onbeveiligde spoorwegovergang is een spoorwegovergang zonder waarschuwing, alleen een Andreaskruis of bord waarschuwt voor de overgang. Ja echt, ze bestaan nog. Ik ben niet opzoek naar de spoorwegovergangen voor die enkele tractor van weiland naar weiland of onbeveiligde overgangen op museumlijntjes, maar naar spoorwegovergangen op 'echte' wegen over veel bereden spoorwegen. Met echte wegen bedoel ik een weg die een doorgaande functie heeft of nodig is om een bepaalde bestemming te kunnen bereiken.

Hier in Groningen zijn er nog tientallen van dit soort overwegen te vinden. Bijvoorbeeld de Meenteweg bij Meeden (https://goo.gl/maps/D5EHFbdw9q12), de Voslaan bij Winsum en de Noorderzanddijk bij Haren.

Ik weet dat er in Limburg twee onbeveiligde voetgangersoversteekplaatsen liggen bij Elsloo en Geleen.

Ook op de lijntjes in het oosten van Nederland zijn ze nog aanwezig, zoals de Valleilijn en de Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek.

In 2011 telde Nederland in totaal 2522 spoorwegovergangen, waarvan 606 onbeveiligd. 444 daarvan liggen op particulier terrein, vooral op boerenbedrijven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Ardan »

Wil je hier een opsomtopic van maken?
Ik weet dat er in de gemeente Winterswijk vier zijn, allen aan de lijn naar Arnhem. Hier net buiten Deventer zitten er aan de lijn naar Almelo drie, en aan de lijn naar Zwolle twee. Ken de lijnen uit mijn hoofd maar geen zin om uitgebreid te gaan zoeken :P
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Thom91 »

In principe zijn volgens de Prorail norm alle overwegen beveiligd. Degene zonder actieve beveiliging zijn over het algemeen overpaden of erftoegang. Van die laatste twee zijn er minimaal nog 500.
Komt wel goed schatje.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Bjarte »

Ardan schreef:Wil je hier een opsomtopic van maken?
Ik weet dat er in de gemeente Winterswijk vier zijn, allen aan de lijn naar Arnhem. Hier net buiten Deventer zitten er aan de lijn naar Almelo drie, en aan de lijn naar Zwolle twee. Ken de lijnen uit mijn hoofd maar geen zin om uitgebreid te gaan zoeken :P
Opsomtopic is een groot woord, maar een verzameling van een aantal opmerkelijke onbeveiligde overgangen vind ik wel aardig.

Inderdaad, hier bij Deventer richting Zwolle een gevonden op Streetview. https://goo.gl/maps/2z1gCDBw66L2 Had niet gedacht dat ze ook op Intercitytrajecten (hier 130km/h) nog aanwezig zouden zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Daniel »

Die laatste die je nu noemt ligt aan het bordje te zien in een "eigen weg", in hoeverre is dat dan een echte overweg? In elk geval: tussen Amersfoort en Leusden ligt er nog eentje in de PON-lijn bij de Ruitenbeeklaan (deze), dat is gewoon een openbaar toegankelijke weg.
Naast station Soest ligt ook nog een onbewaakt overpad, maar daar mogen alleen voetgangers overheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Bjarte »

Daniel schreef:Die laatste die je nu noemt ligt aan het bordje te zien in een "eigen weg", in hoeverre is dat dan een echte overweg? In elk geval: tussen Amersfoort en Leusden ligt er nog eentje in de PON-lijn bij de Ruitenbeeklaan (deze), dat is gewoon een openbaar toegankelijke weg.
Naast station Soest ligt ook nog een onbewaakt overpad, maar daar mogen alleen voetgangers overheen.
Goed gezien, dat bordje was mij niet opgevalen. In ieder geval is het wel een openbare overgang, aangezien dat bordje 'eigen weg' niet wil zeggen dat je er niet mag komen. Het weggetje loopt na het huis door als bospad.

Dit is wel een erftoegangsoverweg, maar op een opvallende locatie. Namelijk op het intercitytraject tussen Arnhem en Utrecht (140km/h). Ik vind dit echt levensgevaarlijk als het mistig is, je zult er maar wonen... https://goo.gl/maps/hQc8sSrNhH62
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Geert »

Wat zou een simpele AKI eigenlijk kosten? Of een mini-AHOB?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Thom91 »

Veel, aangezien je ook de bovenbouw en tekeningen moet aanpassen. Zo'n los ding kost relatief niet zo heel veel
Komt wel goed schatje.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door 0318 »

Bjarte schreef: Dit is wel een erftoegangsoverweg, maar op een opvallende locatie. Namelijk op het intercitytraject tussen Arnhem en Utrecht (140km/h). Ik vind dit echt levensgevaarlijk als het mistig is, je zult er maar wonen... https://goo.gl/maps/hQc8sSrNhH62
Een paar honderd meter naar het westen is er ook een, zo'n toegang voor één boerderij. Op een van deze overwegen is een aantal jaar geleden iemand doodgereden, ik meen een familielid dat er jaren had gewoond. Op Streetview zie ik er nu een waarschuwingslicht staan, weet niet of dat er toen ook al stond. (Edit: ja, volgens bronnen wel: https://www.youtube.com/watch?v=7NE-UNXXLzs .)

En nog een paar honderd meter naar het westen, voorbij De Haar, nog eens twee boerenpaden.

Het meest trieste is dat je zeer eenvoudig al deze erftoegangen had kunnen aansluiten op een openbare weg met beveiligde overweg een paar honderd meter verderop. Ik weet niet welk belang zulke oplossingen tegenhoudt. De kosten van de aanleg? Het verlies van een paar m² weiland? Nieuw recht van overpad voor de buurman? De vraag wie dat moet betalen of compenseren?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Aking »

Waarschijnlijk het laatste, want daar draait bijna alles om op deze wereld :Y -o-
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Bjarte »

0318 schreef:
Bjarte schreef: En nog een paar honderd meter naar het westen, voorbij De Haar, nog eens twee boerenpaden.

Het meest trieste is dat je zeer eenvoudig al deze erftoegangen had kunnen aansluiten op een openbare weg met beveiligde overweg een paar honderd meter verderop. Ik weet niet welk belang zulke oplossingen tegenhoudt. De kosten van de aanleg? Het verlies van een paar m² weiland? Nieuw recht van overpad voor de buurman? De vraag wie dat moet betalen of compenseren?
Die is helemaal bizar inderdaad! Er staan niet eens Andreaskruizen... :N Streetview: https://goo.gl/maps/ygLg1nJHV6p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Daniel »

En als het daar mis gaat geeft dat een knal zeg... het is inmiddels ruim 10 jaar geleden maar ik zal de auto onder de trein op precies die overweg niet snel vergeten. Die remming, klap en vervolgens stofwolken langs de trein waren behoorlijk heftig om mee te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Vinny »

Het probleem voor de spoorlijn Utrecht-Arnhem geldt dat in de jaren '90 nog spooruitbreiding of een nieuw ICE traject voorzien was. Inmiddels zijn al deze plannen in de ijskast gezet, en moeten de overwegen gesaneerd worden. Omdat de eigenaren recht van overpad hebben, eventuele hekken open laten staan en omdat er een snackbar is waar de locale hangjeugd graag zijn patatjes komt halen is er wel degelijk sprake van een probleem dat zich echter niet makkelijk laat oplossen als de betrokken mensen niet willen meewerken. Een tunneltje aanleggen voor twee boerderijen is ook voor ProRail gewoon gekkewerk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door webguy »

Die hele spoorwegovergang bestaat niet meer weet ik vrij wel zeker. Er is een jaar of twee terug aan de andere kant een weg aangesloten zodat de overweg overbodig is. Ik zal vanavond dubbel checken.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Erik1100 »

Er zijn wel een heleboel onbewaakte overwegen afgesloten sinds het ongeluk vorig jaar in Winsum. Je had er ook een heleboel tussen Dieren en Arnhem.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door deadlock »

Ik heb nog nooit moeite gehad om op een regenachtige dag een trein te zien aankomen. Ik vind het allemaal maar geneuzel in de marge. Mensen doen veel te makkelijk dat het maar de schuld van de trein is terwijl je gewoon op kan letten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door 0318 »

Vinny schreef:Een tunneltje aanleggen voor twee boerderijen is ook voor ProRail gewoon gekkewerk.
Uiteraard. Daarom schreef ik ook dat je deze ook gewoon kunt aansluiten op de eerstvolgende beveiligde overweg, daarvoor heb je niet meer dan een paar honderd meter gruisweg nodig strak langs het spoor / de sloot.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door deadlock »

En natuurlijke selectie dan?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Bastiaan »

Aan de spoorlijn Zwolle - Groningen zijn er de afgelopen jaren meerdere opgeheven of vervangen door een mini-ahob, maar er zijn nog enkele aanwezig. Tussen Hoogeveen en Assen zijn het er een stuk of vijf.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Daniel »

In de bossen ten westen van Baarn zit er trouwens ook nog 'n onbewaakte overweg, weliswaar alleen voor voetgangers.
Dat is trouwens ook wel een bijzonder geval: in een buitendienststelling enkele weken geleden is er iets verderop al een voetbrug over het spoor geplaatst ter vervanging van de overweg. De overweg is er echter nog altijd want door een conflict met de eigenaar van de grond direct langs het spoor kan er nog geen voetpad aangelegd worden om die voetbrug ook daadwerkelijk bereikbaar te maken voor wandelaars.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door AppleMoose »

deadlock schreef:Ik heb nog nooit moeite gehad om op een regenachtige dag een trein te zien aankomen. Ik vind het allemaal maar geneuzel in de marge. Mensen doen veel te makkelijk dat het maar de schuld van de trein is terwijl je gewoon op kan letten.
Volledig mee eens. Het is een behoorlijke trend aan het worden in Nederland om alle verantwoordelijkheid af te schuiven op een ander, terwijl je toch in de eerste plaats echt zélf verantwoordelijk bent voor je doen en laten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:In de bossen ten westen van Baarn zit er trouwens ook nog 'n onbewaakte overweg, weliswaar alleen voor voetgangers.
Dat is trouwens ook wel een bijzonder geval: in een buitendienststelling enkele weken geleden is er iets verderop al een voetbrug over het spoor geplaatst ter vervanging van de overweg. De overweg is er echter nog altijd want door een conflict met de eigenaar van de grond direct langs het spoor kan er nog geen voetpad aangelegd worden om die voetbrug ook daadwerkelijk bereikbaar te maken voor wandelaars.
Gaan we hier serieus zo'n opsomtopic van maken? Tot 2007 zaten er zeker 40 volledig onbewaakte spoorwegovergangen tussen Zwolle en Deventer. Nou fucking en. Op drukke plaatsen graven we tunnels en voor de rest moeten mensen uit hun doppen kijken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door webguy »

webguy schreef:Die hele spoorwegovergang bestaat niet meer weet ik vrij wel zeker. Er is een jaar of twee terug aan de andere kant een weg aangesloten zodat de overweg overbodig is. Ik zal vanavond dubbel checken.
Ah, deze bestaat dus nog wel, eentje verdere richting de flyover niet meer. Daar staat een groot bek.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Aking »

Een bek? van het treinenmonster?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Die hele spoorwegovergang bestaat niet meer weet ik vrij wel zeker. Er is een jaar of twee terug aan de andere kant een weg aangesloten zodat de overweg overbodig is. Ik zal vanavond dubbel checken.
Vijf jaar geleden was er een team om alle onbewaakte overwegen op de lijn Utrecht-Arnhem te saneren, dus het kan best zijn dat er nu enkele of dat ze allemaal zijn verdwenen. Het is nu ook niet zo dat ik er dagelijks kom kijken of ze al weg zijn :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten