Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Thom91 » Vr 23 Okt 2015, 20:47

Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Voor het eerst is er een aanvraag ingediend voor intercitybussen die passagiers binnen Nederland gaan vervoeren. Flixbus wil buslijnen gaan exploiteren tussen Eindhoven en Enschede en Eindhoven en Groningen.

Tot nu toe werden intercitybussen nog ingezet voor internationaal vervoer, waarvoor geen ontheffing nodig is. Partijen als Flixbus en Deutsche Bahn/ Arriva timmeren hier in Nederland flink aan de weg, sinds de Duitse en Franse busmarkt werden geliberaliseerd. Zo zijn er nieuwe lijnen tussen de Randstad,

Bron en meer
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: Ma 15 Sep 2014, 21:00
Locatie: Aadorp

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Niek » Vr 23 Okt 2015, 21:22

Het zal tijd worden! Beetje concurrentie voor de NS zou niet verkeerd zijn!
Frequente fietser tussen Aadorp en Almelo
Mijn foto's
(verwacht er niet te veel van)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Suus » Vr 23 Okt 2015, 21:35

Kan toch haast geen succes worden? De meest interessante doelgroep die het minste te betalen hebben en dus wel voor een goedkoop alternatief zouden willen kiezen, de studenten, hebben een OV-kaart. En de opa's en oma's van dit land hebben ook allerlei spotgoedkope treinabonnementen met gratis reisdagen.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor webguy » Vr 23 Okt 2015, 21:36

En senioren hebben 'gratis' dagjes met de trein
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Hainje » Vr 23 Okt 2015, 21:59

Laat het ze gewoon lekker proberen zou ik zeggen, als er echt geen vraag naar is dan doeken ze de handel snel genoeg weer op. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor JWM » Vr 23 Okt 2015, 22:09

Een verbinding zoals Enschede - Eindhoven is met de trein ook niet echt lekker.

Maar is het voor een busbedrijf wel toegestaan een lijndienst op zetten binnen Nederland, ik dacht dat dit wettelijk niet is toegestaan?

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 23 Okt 2015, 22:29

Dan begin je toch bij een plaatsje net over de grens bij Enschede? Probleem ook weer opgelost.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Hainje » Vr 23 Okt 2015, 22:34

Enige nadeel is wel dat je dan niet in Enschede mag stoppen en mensen uit Eindhoven dus mee moet nemen naar Duitsland. Weet niet of dit zorgt voor een doorslaand succes. Maar goed, misschien wil/kan Statler hier het een en ander over uitleggen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor SuperGhost » Vr 23 Okt 2015, 22:37

JWM schreef:Een verbinding zoals Enschede - Eindhoven is met de trein ook niet echt lekker.

Maar is het voor een busbedrijf wel toegestaan een lijndienst op zetten binnen Nederland, ik dacht dat dit wettelijk niet is toegestaan?
Daarom vraagt het bedrijf ook een ontheffing aan, zodat het wel toegestaan kan worden. :wink:

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor JWM » Vr 23 Okt 2015, 22:57

Hainje schreef:Enige nadeel is wel dat je dan niet in Enschede mag stoppen en mensen uit Eindhoven dus mee moet nemen naar Duitsland. Weet niet of dit zorgt voor een doorslaand succes. Maar goed, misschien wil/kan Statler hier het een en ander over uitleggen.

Je kan met de huidige internationale lijndiensten ook geen binnenlandse rit maken binnen Nederland. Als dit wordt toegestaan is dit zeker lucratief voor deze bedrijven want ze kunnen bij een lijn Amsterdam - Berlijn naast de stoel Hengelo - Berlijn ook Amsterdam - Hengelo verkopen.

Wellicht worden de lijnen naar Enschede en Groningen wel onderdeel van ritten Eindhoven - België?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Ardan » Vr 23 Okt 2015, 23:44

Hoeveel vraag is er nou naar een verbinding Enschede-Eindhoven v.v? Hoeveel sneller zou zo'n bus zijn ten opzichte van de trein, áls het al sneller is?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor JWM » Vr 23 Okt 2015, 23:52

Enschede - Eindhoven klokt de trein 2.38 met drie overstaps of 2.43 met 1 overstap. Auto geeft station - station bij Gmaps 1.45. Maak er twee uur van met een bus die 100 km/h i.pv 120/130 gaat en je hebt nog een behoorlijke tijdswinst.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Ardan » Vr 23 Okt 2015, 23:54

Okee dat is inderdaad een flinke winst :pos:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor baladid » Za 24 Okt 2015, 02:07

Die routes zullen gedeelte zijn van een langere reis. Binnennederlandse reizen zijn een leuke bijverdienst, niet de core business.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor SuperGhost » Za 24 Okt 2015, 03:33

JWM schreef:Enschede - Eindhoven klokt de trein 2.38 met drie overstaps of 2.43 met 1 overstap. Auto geeft station - station bij Gmaps 1.45. Maak er twee uur van met een bus die 100 km/h i.pv 120/130 gaat en je hebt nog een behoorlijke tijdswinst.
Echter: de treinverbinding gaat versneld worden (de 3600 gaat non-stop rijden tussen Arnhem en Nijmegen) en de bus moet ook nog stoppen in Nijmegen (bij bushalte Tunnelweg, of die nog in Arnhem stopt weet ik niet). Dat gaat dus zo'n 15 minuten versnelling kosten op de treinverbinding en je mag zo'n 20 minuten optellen bij de tijd voor die bus.

Dan kom je al snel uit op zo'n 2:25 voor trein en 2:20 voor bus. Zo veel tijdwinst is er dan niet meer.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Statler Rail » Za 24 Okt 2015, 09:51

Als de keuze gaat tussen 2:20 rechtstreeks en 2:25 met 3 overstaps, dan wist ik het wel...

Maar wat ik jammer vind is dat het nu als concurrentie met de NS wordt neergezet (dat vinden journalisten smeuiger), maar dat het juist bedoeld is als aanvulling op het bestaande openbaar vervoer, daar waar het bestaande OV door een groot aantal overstaps of een lange reistijd geen aantrekkelijk alternatief vormt voor de auto. Zo´n bus tussen Enschede en Eindhoven waar de trein nu echt "scheiße" is, daardoor wordt juist het OV als geheel aantrekkelijker. Plus dat zo´n bus natuurlijk ook vooral aantrekkelijk is voor mensen die vervolgens vanuit Eindhoven of Enschede met Flixbus doorreizen naar respectievelijk Belgie of Duitsland. Al dan niet met dezelfde bus...

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Raymond » Za 24 Okt 2015, 10:49

Als in het weekend er op je treintraject toch al werkzaamheden zijn waardoor je met de bus moet, is dit natuurlijk wel een comfortabel alternatief wat dan zeker sneller is.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor webguy » Za 24 Okt 2015, 13:01

Totdat je Kruidvatkaartje/seniorenkaartje/dalvoordeel kaart niet geldig is in de bus en wel in de trein. Voor veel mensen kan de bus dan toch verliezen.
Reisinformatie/nerd

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Thom91 » Za 24 Okt 2015, 13:19

Ik denk dat flexibiliteit een heel belangrijk punt zal worden en de frequentie. Als je nu een ticket koopt heb je die voor een speciale bus terwijl een treinkaartje over de hele dag bruikbaar is. Daarbij komt frequentie, vrijwel alle grote Assen zijn ieder half uur met elkaar verbonden terwijl zo'n bus misschien 3 á 4 keer per dag rijdt..
Komt wel goed schatje.

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor hidihi » Za 24 Okt 2015, 15:01

Ik zie het voor de Nederlanders zelf geen succes worden en ik heb ongeveer de zelfde argumenten als thom 91. De bus kan in dit Nederlands klimaat de trein nooit verslaan. Je komt alleen weg met een lagere frequentie als je echt sneller bent. Ik zal bijvoorbeeld best bereid zijn om bijvoorbeeld een vliegtuig ticket Groningen Maastricht van te voren te boeken met de wetenschap dat deze verbinding uren sneller is dan de trein. De passagiersvraag is waarschijnlijk te klein voor zo'n verbinding maar het zal de enige verbinding in Nederland zijn waar ik als passagier bereid zou zijn om van te voren te reserveren.

Deze IC busverbindingen kunnen alleen interessant zijn voor toeristen die al een reisplan hebben. Bijvoorbeeld een maand geleden toen ik in de UK op vakantie ging heb ik de korte busritten van te voren geboekt omdat ik precies wist waar ik naar toe wilde. Er waren ook andere toeristen die het zelfde deden als ik. Ik zat bijvoorbeeld in de National expres coach van London naar Ramsgate. In deze bus zaten veel Chinese toeristen voor Canterbury. Dus deze IC bussen kunnen alleen succes vol zijn tussen de grotere en meest toeristische steden.
Laatst gewijzigd door hidihi op Za 24 Okt 2015, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor zone2000 » Za 24 Okt 2015, 15:27

hoe populair zijn deze bussen eigenlijk in nederland? kom zo af en toe op de a7 een flixbus tegen, maar kan nou niet zeggen daar veel volk in zit.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor marvinkok » Za 24 Okt 2015, 15:53

Ik zie de flixbus nog wel eens op station Enschede en er stapt vaak toch wel een man of 10-15 in. Hoeveel volk er dan al vanaf Amsterdam in zit is wat slecht te zien met die getinte ramen...

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Statler Rail » Za 24 Okt 2015, 16:36

zone2000 schreef:hoe populair zijn deze bussen eigenlijk in nederland? kom zo af en toe op de a7 een flixbus tegen, maar kan nou niet zeggen daar veel volk in zit.
Hangt maar net van de route en het tijdstip af. Ook bij lange afstandsritten heb je "spits"ritten en minder gevulde ritten. Alleen heb je die mindergevulde ritten vaak wel weer nodig om een lijn als geheel tot een succes te maken. Anders dan bij normaal OV is bij internationaal vervoer het verschil in weekdag ook zeer bepalend. Het aantal mensen dat op vrijdag met een stedentrip begint is natuurlijk een stuk hoger dan op bijvoorbeeld een dinsdag.

Op de A7 zal je in principe lijn 75 Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Kiel tegenkomen. Iedere passagier vanaf Groningen betekent een lege zitplaats tussen Amsterdam en Groningen, omdat binnen Nederland geen tickets verkocht worden.
marvinkok schreef:Ik zie de flixbus nog wel eens op station Enschede en er stapt vaak toch wel een man of 10-15 in. Hoeveel volk er dan al vanaf Amsterdam in zit is wat slecht te zien met die getinte ramen...
Dat moet dan vóór 16 juli zijn geweest, want sindsdien stopt Flixbus helaas tijdelijk niet in Enschede. De reden is dat de oude internationale routevergunning van die lijn werd veranderd naar non-stop om de non-stop expressbuslijn X31 Amsterdam-Berlijn mogelijk te maken. Het idee was dat Enschede dan met een andere lijn bediend zou worden, maar die routevergunning liet wat langer op zich wachten. De tijd tussen aanvraag en ontvangst van zo´n vergunning is al snel 3 maanden. Binnenkort wordt Enschede weer in het netwerk opgenomen, met meer bestemmingen dan voorheen. *bus*

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor marvinkok » Za 24 Okt 2015, 17:07

Ben de hele zomer amper op het station geweest, en nu je het zegt heb ik de afgelopen 3 weken ook geen flixbus meer gezien...

Dennenboom
Berichten: 402
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Dennenboom » Za 24 Okt 2015, 17:15

Dat is het nadeel van de bussenbusiness. Ze komen met veel tamtam en verdwijnen met de stille trom. Bij de trein krijg je dan kamervragen, lange linten tekst op internetfora etc, maar busbedrijven kunnen veel maken.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten