Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

Nee dat zie je verkeerd. Net als concertkaartjes die alleen veilig verkocht kunnen worden via ticketswap.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Bijna elk vervoersmiddel biedt groeptickets aan. Van het vliegtuig tot de veerboot en van de trein tot de Fernbus. Het is pas nieuw dat NS het ook aanbiedt. Maar het "oneigenlijke" gebruik door mensen die daarom een gelegenheidsgroep vormen is marginaal.

Je kan net zo goed een Facebook-groep maken met "Mensen die in de zomervakantie naar Curacao gaan" en dan gezamenlijk bij KLM je vliegtickets met een leuke korting inkopen. :idea:

Overigens zijn de Facebookpagina´s voor NS Groepsretouren ook illegaal. Uit de voorwaarden:
 Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
 De groep bestaat dus uit personen die een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk
reisdoel hebben, dat wil zeggen met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de
plek van bestemming (hierna ‘de Groep’).
Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is
gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor
toestemming verleent
.
 Het NS Groepsretour kan gekocht worden t/m 31 december 2015 in de eticketshop
van NS.
Kortom, het mag dus niet. Overigens loopt de actie volgens die voorwaarden dus ook maar tot eind 2015.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door webguy »

Het is al 3 jaar een tijdsgebonden aanbieding ;)
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door ovforens »

Zolang de initiatiefnemer zelf ook meereist, is er geen sprake van een derde.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

Statler Rail schreef:Bijna elk vervoersmiddel biedt groeptickets aan. Van het vliegtuig tot de veerboot en van de trein tot de Fernbus. Het is pas nieuw dat NS het ook aanbiedt. Maar het "oneigenlijke" gebruik door mensen die daarom een gelegenheidsgroep vormen is marginaal.

Je kan net zo goed een Facebook-groep maken met "Mensen die in de zomervakantie naar Curacao gaan" en dan gezamenlijk bij KLM je vliegtickets met een leuke korting inkopen. :idea:

Overigens zijn de Facebookpagina´s voor NS Groepsretouren ook illegaal. Uit de voorwaarden:
 Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
 De groep bestaat dus uit personen die een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk
reisdoel hebben, dat wil zeggen met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de
plek van bestemming (hierna ‘de Groep’).
Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is
gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor
toestemming verleent
.
 Het NS Groepsretour kan gekocht worden t/m 31 december 2015 in de eticketshop
van NS.
Kortom, het mag dus niet. Overigens loopt de actie volgens die voorwaarden dus ook maar tot eind 2015.
Illegaal is tegen de wet en niet tegen enkele domme voorwaarden waar niemand op kan controleren, Kamminga.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door SuperGhost »

ovforens schreef:Zolang de initiatiefnemer zelf ook meereist, is er geen sprake van een derde.
Die derde hoeft niet een persoon te zijn, maar kan ook een bedrijf zijn. In dit geval is dat bedrijf Facebook en is het dus niet toegestaan.
deadlock schreef:Illegaal is tegen de wet en niet tegen enkele domme voorwaarden waar niemand op kan controleren, Kamminga.
Als het tegen die 'domme voorwaarden' is, is het geen geldig ticket. Je reist dan dus zwart en zwartreizen is tegen de wet, ergo: illegaal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Die derde hoeft niet een persoon te zijn, maar kan ook een bedrijf zijn. In dit geval is dat bedrijf Facebook en is het dus niet toegestaan.
Nee, Facebook faciliteert slechts. Het is dus een persoon.
Als het tegen die 'domme voorwaarden' is, is het geen geldig ticket. Je reist dan dus zwart en zwartreizen is tegen de wet, ergo: illegaal.
Nee hoor. Het is net zoiets als geen alcohol mogen drinken onder de 18 en het thuis toch doen. De rechter heeft zich in het verleden al diverse keren tegen dit soort bewoordingen uitgesproken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door SuperGhost »

deadlock schreef:
SuperGhost schreef:Die derde hoeft niet een persoon te zijn, maar kan ook een bedrijf zijn. In dit geval is dat bedrijf Facebook en is het dus niet toegestaan.
Nee, Facebook faciliteert slechts. Het is dus een persoon.
Als je faciliteert ben je dus juist een 'derde'. Dat derde moet niet letterlijk nemen als getal 3, maar als 3e partij, die tussen aanbieder en afnemer staat.
deadlock schreef:
Als het tegen die 'domme voorwaarden' is, is het geen geldig ticket. Je reist dan dus zwart en zwartreizen is tegen de wet, ergo: illegaal.
Nee hoor. Het is net zoiets als geen alcohol mogen drinken onder de 18 en het thuis toch doen. De rechter heeft zich in het verleden al diverse keren tegen dit soort bewoordingen uitgesproken.
Ik weet niet wat je met je voorbeeld probeert te zeggen, want dat gaat niet eens over een voorwaarde in de reisregels, maar over een wet en de handhaving daarvan die mogelijk in conflict is met een andere wet (hoe handhaaf je de controle bij mensen thuis zonder de privacywetgeving te schenden).

En mijn uitleg klopt wel. Als je je niet aan de voorwaarden van je ticket houdt, dan is het ticket niet geldig en zonder geldig ticket reis je zwart en dat is tegen de wet en dus illegaal.
Enige manier waardoor je daar onderuit kan komen is om aan te tonen dat een voorwaarde niet redelijkerwijs van je verwacht mag worden óf dat je kan aantonen dat je de voorwaarden níét gebroken hebt. In dit geval ken ik geen uitspraak die zegt dat deze reisvoorwaarde voor het groepsticket niet redelijkerwijs gesteld mag worden. Dus dat houdt in dat je je gewoon daaraan te houden hebt. Probleem is wel hoe een conducteur ziet dat je een derde partij hebt gebruikt, dus de controle is lastig.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Als je faciliteert ben je dus juist een 'derde'. Dat derde moet niet letterlijk nemen als getal 3, maar als 3e partij, die tussen aanbieder en afnemer staat.
Nein, Facebook biedt niets aan maar biedt slechts een platform waarop je dit soort dingen kan doen. Daarom is Facebook hier geen derde partij zoals bedoeld in de voorwaarden. Ze zijn wel een derde partij ja, klopt.
Ik weet niet wat je met je voorbeeld probeert te zeggen, want dat gaat niet eens over een voorwaarde in de reisregels, maar over een wet en de handhaving daarvan die mogelijk in conflict is met een andere wet (hoe handhaaf je de controle bij mensen thuis zonder de privacywetgeving te schenden).
Euh, nee, dat is niet hoe het werkt.
En mijn uitleg klopt wel. Als je je niet aan de voorwaarden van je ticket houdt, dan is het ticket niet geldig en zonder geldig ticket reis je zwart en dat is tegen de wet en dus illegaal.
Iemand die zelf reist op het ticket biedt het aan dus het is niet illegaal. FB is alleen een platform. Zou nogal raar zijn als je niet op een website zoals deze mag zeggen; WIE GAAT ER MEE!?

Enige manier waardoor je daar onderuit kan komen is om aan te tonen dat een voorwaarde niet redelijkerwijs van je verwacht mag worden óf dat je kan aantonen dat je de voorwaarden níét gebroken hebt. In dit geval ken ik geen uitspraak die zegt dat deze reisvoorwaarde voor het groepsticket niet redelijkerwijs gesteld mag worden. Dus dat houdt in dat je je gewoon daaraan te houden hebt. Probleem is wel hoe een conducteur ziet dat je een derde partij hebt gebruikt, dus de controle is lastig.
De voorwaarden zijn irreëel en dus niet van toepassing.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door AppleMoose »

Waarom verzandt toch de laatste tijd bijna ieder topicdiscussie in oeverloos gezwets over zo goed als niet ter zake doende details? Kom op zeg, ga dan lekker op een juristen- of taalpuristenforum zitten... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door waldo79 »

Ik dacht dat het hier over binnenlandse IC-bussen zou gaan.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Moshi »

Ronaldussen schreef:Waarom verzandt toch de laatste tijd bijna ieder topicdiscussie in oeverloos gezwets over zo goed als niet ter zake doende details? Kom op zeg, ga dan lekker op een juristen- of taalpuristenforum zitten... :roll:
Omdat superghost is verhuisd van opeenshadikhet, nadat dat is uitgestorven (om dezelfde reden).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Ik dacht dat het hier over binnenlandse IC-bussen zou gaan.
Als er binnenlandse IC bussen zouden bestaan zou een retour 7,50 kosten zo werd betoogd, waarna een bijzonder omslachtig en niet ter zake doend verhaal over facebook volgde. Ik waag dat ten zeerste te betwijfelen: de Q liner Leeuwarden-Alkmaar kost fors meer en komt ook niet uit. Sommige mensen denken dat openbaar vervoer niets kost en zo, maar die hebben zelf waarschijnlijk ook nog nooit een bus met chauffeur gehuurd ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door waldo79 »

Voor maatschappijen als Flixbus kan het alleen maar uit doordat er naast stoelen van 7,50 ook stoelen van 60 euro verkocht worden. Net zoals in het vliegtuig of bij Thalys.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Jef400 »

Ik vraag me dus hardop af of er wel markt is voor die binnenlandse IC-bussen. Studenten reizen gratis, ov-dagkaarten zijn voor minder dan de flixbusprijs verkrijgbaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Ik heb overigens niets gelezen over dat binnenlandse IC-bussen 7,50 voor een retour gaan kosten. Dat gaat het ook niet worden, voor die prijs kan het niet uit om een bus te laten rijden. Als je naar Duitsland kijkt kan je ongeveer wel afleiden wat de prijs zal worden.

Qua prijs voor binnenlandse IC-bussen zal je derhalve eerder moeten denken aan ongeveer een tientje per enkele reis. Afhankelijk van de afstand iets meer, of iets minder. Dat zijn op zich verantwoorde prijzen. Je kan natuurlijk altijd acties hebben dat kaartjes voor 1 euro worden weggegeven, maar bij die prijzen kan je geen bus laten rijden. Die kaartjes zijn dus uitsluitend bedoeld als lokkertjes: ofwel maar een paar kaartjes per bus (zoals de vliegtickets bij Ryanair), ofwel alleen voor een introductieperiode (zoals bijvoorbeeld Megabus vaak doet).

Of er een markt is voor bussen á gemiddeld 10 euro per enkele reis? We zullen het vanzelf wel zien. Zoals gezegd zal het ook veel gaan om het verkopen van lege zitplaatsen op bestaande internationale buslijnen, en dan is sowieso elke euro al "winst" ten opzichte van nu.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

Ik vind dat overigens wel netjes als je met 10 euro per enkele reis tussen twee middelgrote steden in Nederland kunt reizen - die pak em beet zo'n 50 kilometer uit elkaar liggen. Dan doe je het beter dan het reguliere streekvervoer. Ik denk dat hier dan ook de zwaarste klappen gaan vallen, omdat Megabus en Flexibus in het Q-liner segment concurreren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Jef400 »

Ik denk dat de verbindingen hier te infrequent voor zijn. Alkmaar-Leeuwarden a la. Maar als je kijkt naar Groningen-Emmen en dergelijke. BUs vol met studenten die al gratis reizen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Daniel »

Daarnaast zorgen de concessies er al voor dat men niet rechtstreeks met die Qliners mag gaan concurreren. Oftewel je zit wel in het Qliner-segment maar dan juist op verbindingen waar dat soort lijnen nog niet bestaan (of juist door de concessies in kleine stukjes uiteengevallen zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door waldo79 »

Als ik Statler Rail goed begrijp gaat het primair om het vullen van lege stoelen op internationale ritten. Ik heb niet de indruk dat er directe concurrentie gaat ontstaan op het frequenter rijdende Q-linernetwerk.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Jef400 »

Oké. Ik ben benieuwd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Als ik Statler Rail goed begrijp gaat het primair om het vullen van lege stoelen op internationale ritten. Ik heb niet de indruk dat er directe concurrentie gaat ontstaan op het frequenter rijdende Q-linernetwerk.
Juist door de lagere frequentie kan de vervoerder goedkopere tickets aanbieden. Het streekvervoer is ook relatief duur omdat de vervoerders "gedwongen" zijn ritten te rijden die economisch gezien niet verantwoord zijn. Als je voor een tientje een weekendje weg wil kan je ook op internet de vertrektijd van je bus opzoeken, dan hoeft die echt niet elk uur te rijden. Zeker niet als je daardoor de helft goedkoper uit bent ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door mijack1985 »

Flixbus lanceert binnenlandse ICbus aldus dit artikel op Treinreiziger.nl
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Vinny schreef:Ik vind dat overigens wel netjes als je met 10 euro per enkele reis tussen twee middelgrote steden in Nederland kunt reizen - die pak em beet zo'n 50 kilometer uit elkaar liggen. Dan doe je het beter dan het reguliere streekvervoer. Ik denk dat hier dan ook de zwaarste klappen gaan vallen, omdat Megabus en Flexibus in het Q-liner segment concurreren.
Mwa, kilometertarieven komen in de regel niet heel veel verder dan € 0,15, dus 50 * € 0,15 = € 7,50 + € 0,88 opstaptarief = € 8,38.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Als je uitgaat van een reis van 50 kilometer, dan klopt je rekensommetje. Toch heb ik het idee dat Groningen-Eindhoven en Eindhoven-Enschede (de twee verbindingen die gelekt zijn) wel iets langer zijn dan 50 kilometer. :wink:

Groningen-Eindhoven = 250 km, dus 250 * € 0,15 = € 27,50 + € 0,88 opstaptarief = € 28,38.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten