Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Hendrik »

Het kan ook met de toeslag voor Intercity Direct bij de toeslagzuil, dus waarom zou het voor een busrit niet kunnen? (Of denk ik nu té simpel? :P )
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door huibe »

Het kan ook bij de nachtbus in Breda en Tilburg. Dus nee dat is niet onmogelijk en de prijsinstelling ligt geloof ik niet bij TLS maar bij de vervoerder. (Correct me if i'm wrong)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door YSH »

[De provincie Noord-Holland heeft dinsdag 23 februari aan MeinFernbus GmbH/Flixbus twee ontheffingen verleend voor het rijden van lange-afstand-openbaar vervoer per bus van Alkmaar via Amsterdam, Eindhoven, Sevenum (Toverland), Venlo naar de grens en Zandvoort via Haarlem, Amsterdam, Eindhoven, Roermond naar de grens en vice versa
https://www.noord-holland.nl/web/Actuee ... lixbus.htm
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door SuperGhost »

Dat zijn dan nu net weer wel trajecten waar al treinen rijden....
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door JWM »

Heeft Amsterdam al een idee wat ze met die bussen gaan doen? Bij Sloterdijk staan ze vaak midden op de Radarweg in en uit te laden :')
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door huibe »

artikel ov magazine de verbindingen komen iets later.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Wubbo »

En de eerste lijn is alweer gestopt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door CamilleKreemers »

Is dat verwacht dan? Ik denk niet dat er veel reizigers van Den Bosch naar Rotterdam gaan.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Opnieuw laat Flixbus vandaag, donderdag 3 maart, last-minute een rit uitvallen (v.06:20 a.18:45) die zou rijden
tussen Brussel, Antwerpen, Eindhoven, Nijmegen/Arnhem, Hengelo/Enschede, Hannover & Berlijn

Je zult maar net één van die 8 passagiers zijn, die een kaartje voor deze rit hebben gekocht... :cry:

Mag een busbedrijf eigenlijk zomaar een rit annuleren?

Afbeelding
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Busfoto.nl schreef:http://ec.europa.eu/nederland/current/p ... bus_nl.htm

Ja dus mensen hebben rechten
Geldt dat ook wanneer een busbedrijf vanwege bedrijfseconomische redenen (winst!) een rit annuleert?

En wat, als je slechts een (internationaal) ritje van een uur hebt geboekt?
Krijg je dan de extra taxikosten ook vergoedt, om op tijd op je afspraak te komen?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Zugführer »

Er staat "garantie op terugbetaling OF alternatief vervoer", dus ik denk dat je bij een geannuleerde rit in de meeste gevallen alleen hoeft te rekenen op het terug krijgen van de paar euro die je voor je kaartje hebt betaald. Het gaat hier overigens niet over binnenlandse langeafstandsbussen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

michiel71 schreef: Geldt dat ook wanneer een busbedrijf vanwege bedrijfseconomische redenen (winst!) een rit annuleert?
Precies vanwege dit soort argumenten zijn er juist consument-beschermende regels, een rit uit laten vallen omdat deze onrendabel is betekent dat de reiziger alternatief vervoer of een terugbetaling moet krijgen, de keuze is dan aan de klant.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef:Er staat "garantie op terugbetaling OF alternatief vervoer", dus ik denk dat je bij een geannuleerde rit in de meeste gevallen alleen hoeft te rekenen op het terug krijgen van de paar euro die je voor je kaartje hebt betaald. Het gaat hier overigens niet over binnenlandse langeafstandsbussen.
Moet dit alternatieve vervoer dan op hetzelfde tijdstip plaatsvinden?
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door erjeebee »

Als ze dat met een vlucht doen heb je al gauw recht op een paar honderd euro (EU regel)

(vorig jaar 800 euro binnengefietst omdat mijn vlucht van Boekarest naar Brussel van vrijdagochtend 7:20 werd geschrapt en mijn vrouw en ik werden overgeboekt naar die van 16:50. -> meer dan 4 uur vertraging, afstand meer dan 1500 km -> 2 x max vergoeding van 400 euro.
Dus.. uitslapen en nog geld toekrijgen ook)

Maar de langeafstandsbusreiziger is nog pseudo-vogelvrij.
Anderzijds.. je betaalt (bijna) niks, dus krijg je ook niks (als je pech hebt)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Geert »

Gezien de lage ticketprijzen zou het eerlijk gezegd ook nogal naïef zijn om een enorm goede service of kwaliteit te verwachten.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Geert schreef:Gezien de lage ticketprijzen zou het eerlijk gezegd ook nogal naïef zijn om een enorm goede service of kwaliteit te verwachten.
Moet de prijs een argument zijn, om een reiziger in de kou te laten staan?

Bijvoorbeeld: als ik een vlucht boek voor €9,99 zou ik niet moeten zeuren als het vliegtuig niet vertrekt?
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door waldo79 »

Ik zou me niet zo aangevallen voelen. In vliegtuigen zijn de goedkoopste plekken vullers, maar in de basis is een ticket veel duurder, daar krijg je veel flexibiliteit voor terug.

En het kan zijn dat je minimale tot geen service hoeft te verwachten als je geen geld voor een dienst over hebt.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

michiel71 schreef:Opnieuw laat Flixbus vandaag, donderdag 3 maart, last-minute een rit uitvallen (v.06:20 a.18:45) die zou rijden
tussen Brussel, Antwerpen, Eindhoven, Nijmegen/Arnhem, Hengelo/Enschede, Hannover & Berlijn

Je zult maar net één van die 8 passagiers zijn, die een kaartje voor deze rit hebben gekocht... :cry:

Mag een busbedrijf eigenlijk zomaar een rit annuleren?

Afbeelding
Hoho, deze bus heeft gewoon gereden hoor! :!:

Hier was de situatie dat de bus de avond ervoor met grote vertraging in Brussel is aangekomen. In verband met de rusttijden van de chauffeur kon de bus daardoor de volgende ochtend pas met 2 uur vertraging vertrekken. De rit is daarom geblokkeerd, zodat er geen nieuwe kaartjes verkocht konden worden. De passagiers die al een kaartje gekocht hadden zijn per sms op de hoogte gebracht van de nieuwe vertrektijd en kunnen compensatie krijgen voor de vertraging.

Flixbus laat nooit individuele ritten vervallen omdat er te weinig kaartjes verkocht zijn. Wat wél kan gebeuren is dat wanneer bepaalde ritten structureel te weinig passagiers trekken, deze ritten structureel geschrapt worden. Die situatie speelt nu op de lijnen 824 en 825, waarbij lijn 824 (Den Bosch - Rotterdam) zelfs helemaal vervallen is.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door waldo79 »

Duidelijk :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Geert »

michiel71 schreef:Bijvoorbeeld: als ik een vlucht boek voor €9,99 zou ik niet moeten zeuren als het vliegtuig niet vertrekt?
Verwacht je meer dan het wettelijk minimaal vereiste voor een dergelijk laag bedrag?
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Statler Rail schreef:
michiel71 schreef:Opnieuw laat Flixbus vandaag, donderdag 3 maart, last-minute een rit uitvallen (v.06:20 a.18:45) die zou rijden
tussen Brussel, Antwerpen, Eindhoven, Nijmegen/Arnhem, Hengelo/Enschede, Hannover & Berlijn

Je zult maar net één van die 8 passagiers zijn, die een kaartje voor deze rit hebben gekocht... :cry:

Mag een busbedrijf eigenlijk zomaar een rit annuleren?

Afbeelding
Hoho, deze bus heeft gewoon gereden hoor! :!:

Hier was de situatie dat de bus de avond ervoor met grote vertraging in Brussel is aangekomen. In verband met de rusttijden van de chauffeur kon de bus daardoor de volgende ochtend pas met 2 uur vertraging vertrekken. De rit is daarom geblokkeerd, zodat er geen nieuwe kaartjes verkocht konden worden. De passagiers die al een kaartje gekocht hadden zijn per sms op de hoogte gebracht van de nieuwe vertrektijd en kunnen compensatie krijgen voor de vertraging.

Flixbus laat nooit individuele ritten vervallen omdat er te weinig kaartjes verkocht zijn. Wat wél kan gebeuren is dat wanneer bepaalde ritten structureel te weinig passagiers trekken, deze ritten structureel geschrapt worden. Die situatie speelt nu op de lijnen 824 en 825, waarbij lijn 824 (Den Bosch - Rotterdam) zelfs helemaal vervallen is.
Geldt dat ook voor de rit van vandaag, dinsdag 8 maart? (lijn 281, Vertrek 06:05 Berlijn ZOB, geplande aankomst 19:15 Brussel Noord)
Voor deze rit tussen Arnhem en Brussel is momenteel nog maar één zitplaats te koop á € 25,50 (waarschijnlijk een geannuleerd kaartje),
terwijl een paar uur geleden er nog 28 plaatsen te koop waren (waarvan 23 plaatsen tegen €9 per stoel).

Het is wel jammer dat Flixbus op de website geen actuele route-informatie publiceert.
Via de Flixbus App kwam ik erachter dat de actuele vertrektijd vanuit Enschede vandaag 125 minuten later is,
dan gepland (16:05 uur ipv 14:00 uur). In de volgende halteplaatsen wordt deze vertraging steeds kleiner.
Hengelo +120 min, Arnhem +110 min, Nijmegen +100 min, Eindhoven +90 min en Antwerpen +80 min.

Hoe ontstaat zo'n enorme vertraging? Zijn er weer grenscontroles ingesteld?
Hoe wordt er rekening gehouden, dat de buschauffeur niet te lang achter elkaar doorrijdt?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Zugführer »

Een bus is ook wel redelijk gevoelig voor files lijkt me.
Maar nogmaals, dit is het verkeerde topic, het gaat al een hele hoop posts niet meer over binnenlandse langeafstandsbussen...
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Zugführer schreef:Een bus is ook wel redelijk gevoelig voor files lijkt me.
Maar nogmaals, dit is het verkeerde topic, het gaat al een hele hoop posts niet meer over binnenlandse langeafstandsbussen...
Flixbus heeft vergunningen aangevraagd om ook over binnenlandse trajecten passagiers mee te mogen nemen met internationale bussen.
Het is alleen erg vervelend als jouw bus pas met flinke vertraging aan komt rijden.
De betrouwbaarheid van zo'n lijn komt dan wel erg in het geding.

Al hoewel... Als je bus met meer dan +120 aankomt, zou je de kosten van je ticket kunnen terug claimen.

En we hebben waarschijnlijk vanavond weer een voorbeeld van een internationale bus met flinke vertraging.
Voor lijn 181 (Berlijn - Brussel) zijn plotseling geen tickets meer verkrijgbaar tussen
Nijmegen/Eindhoven en Antwerpen/Brussel (er waren er vanmiddag nog 40 beschikbaar)
In tegenstelling tot de vorige bus (die nu met +125 aan zal komen in Antwerpen (20:30 ipv 18:25) en +115 in Brussel),
is er over deze lijn helemaal géén vertragingsinformatie bekend, ook niet in de Flixbus app.
Laatst gewijzigd door michiel71 op wo 09 mar 2016, 00:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Er is geen vertragingsinformatie beschikbaar omdat de bus in Duitsland is uitgevallen. Maar het is inderdaad opmerkelijk hoeveel problemen zich voordoen op lijn 181 en 281.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten