Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik zou zelf binnenlands niet gauw met zo'n bus reizen, simpelweg omdat je dan van tevoren je ticket moet kopen en je reis moet plannen (want die bussen gaan soms maar 1x per dag). En ik hecth aan de flexibiliteit van de trein. Maar voor een reisje naar duitsland of parijs of zo is het prima.

Ik zag enkele weken geleden voor het eerst Flixbus in Leiden rondrijden. En ze verkopen nu ook tickets van leiden rechtstreeks naar parijs ! Echter is het totaal niet lonend om die bus te nemen want de rechtstreekse bus vanuit Den Haag is veel sneller, dus ik zou niet weten wie er dan wel die langzame bus pakt?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door OmniLezer »

Ik hoop wel serieus dat Flixbus mag uitbreiden omdat ik niet zo'n zin meer heb in de trein.
Een tip voor ze misschien, wat ook wel veel geld uitgeven is de eerste keren, is dat ze de lijnen verdichtingsritten kunnen geven.
De lijn 827 tussen Amsterdam, Rotterdam en Leverkusen dan bijvoorbeeld 1x/2uur laten rijden tussen Amsterdam en Nijmegen in plaats van 1x per dag. Dat hoeft niet de hele tijd, maar overdag tussen 9 en 19 zou wel kunnen. Dan is er toch een mogelijkheid om je trein te verruilen voor een bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Lijn65 »

De bus Nijmegen - Rotterdam reed om de twee uur (8 keer per dag) toen deze lijn begon...
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Lijn65 »

Om dan maar weer on-topic te gaan: afgelopen woensdag nog met Flixbus van Nijmegen naar Groningen gereisd. Prijs 7 euro, de trein kost 25,10. Verstelbare en comfortabele stoelen met veel beenruimte, veel beter dan in de DDZ en Virm die anders zou hebben. Rechtstreeks, dus geen stressvolle overstap in Zwolle. Stopcontacten. De Wifi heb ik niet gebruikt, mijn internetbundel krijg ik anders niet op. Reistijd 2:30, de trein is 4 minuten sneller, maar als je de overstap mist (wat me de dag erna nog gebeurt is) ben je een half uur langer onderweg. Geen conducteurs die je storen in je slaap. En de bussen zijn wel schoon.
Enigste minpuntje was dat de bus 33 minuten vertraagd was...
Basislijn
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik krijg steeds advertenties voor een nieuwe bus in NL: het franse bedrijf Ouibus. Momenteel nog geen binnenlandse verbindingen, maar wie weet komt dat wel. Ze rijden vanuit amsterdam naar London en naar Antwerpen-Brussel-Lille-Parijs, en Rotterdam - Parijs. Amsterdam-Rotterdam verkopen ze (nog) niet.

Prijzen zijn ok-ish (19 euro enkeltje parijs) maar niet de goedkooopste die er zijn. Wel wifi en stopcontacten in de bus.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door waldo79 »

Eh, ga je zagen over de 19 euro voor Rotterdam - Parijs :?:

Goed, lijkt me om het over binnenlandse busverbindingen te hebben.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

waldo79 schreef:Eh, ga je zagen over de 19 euro voor Rotterdam - Parijs :?:

Goed, lijkt me om het over binnenlandse busverbindingen te hebben.
Je hebt gelijk. Flixbus verkoopt ze voor 18 euro enkeltje. Maar ik heb echt wel eens aanbiedingen gezien voor 9 euro enkele reis ( !).

Ik geef enkel aa ndat er een nieuwe speler op de NL bus markt is, en wie weet gaan ze ook al domestic routes rijden. ;)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Chrysa »

Nieuw? Die lijn Paris - Amsterdam rijdt al sinds 2012 toen dat bedrijf werd opgericht. :')
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Waarom investeert Ns eigenlijk niet in langeafstandsbussen op relaties waar de trein niet echt handig is (duurt lang , veel overstappen, etc.)? het is een vorm van zelfconcurrentie, maar Deutsche bahn doet het ook met haar ICE-bus. Dus blijkbaar zit er markt in.

Routes die ik zou kunnen bedenken:

(Luxembourg - Liège) - Maastricht - Venlo - Nijmegen - Arnhem - Zwolle - Groningen

Rotterdam - Nijmegen - Weeze Duesseldorf Airport (NRN) - (Duisburg - Duesseldorf)

Antwerpen - Eindhoven - Venlo - (Duisburg - Dortmund - Dortmund Airport (DTM))

Of wat te denken aan bussen naar vliegvelden in onze regio:

Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel Zaventem/BRU - Brussel - Brussel Charleroi (CLR)


Om zijn eigen markt niet te verpesten zou de NS er voor kunnen kiezen om kortere trajecten niet te verkopen, of voor duurder dan de trein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Suus »

NS gelooft in het product trein. Op het VK na zijn alle buitenlandse busbedrijven al afgestoten, en Nederland gaat ook niet heel lang meer duren vermoed ik.

SNCF daarentegen is vooral bezig met zichzelf te concurreren, want de Ouibus van SNCF concurreert vooral met Thalys waarvan SNCF grootaandeelhouder is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Chrysa »

Ik wacht nog altijd op een plan van pedaalemmerzak over NS luchtfietsen. (A)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:NS gelooft in het product trein. Op het VK na zijn alle buitenlandse busbedrijven al afgestoten, en Nederland gaat ook niet heel lang meer duren vermoed ik.

SNCF daarentegen is vooral bezig met zichzelf te concurreren, want de Ouibus van SNCF concurreert vooral met Thalys waarvan SNCF grootaandeelhouder is.

Toch zit er wat in blijkbaar, om jezelf te concurreren, meerdere bedrijven doen het:

deutsche bahn en diverse bussen
sncf en ouibus
AirFrance/KLM en transavia


De logica ontgaat me, maar blijkbaar heeft het zin. Ze zetten het 'merk' product als luxer en hoogwaardiger neer, en het 'budget' product als betaalbaar alternatief. Ik denk dat het zo werkt.

Who's next?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door AppleMoose »

Het is wel logisch te verklaren. Ik denk dat het vooral gaat om passagiers (en vooral het geld dat ze opleveren) binnenboord te houden. Door zelf goedkope alternatieven te introduceren hou je passagiers binnen die anders met concurrerende vlieg- trein- en/of busmaatschappijen zouden reizen.
Je zou met je eigen 'merk' concessies kunnen doen om goedkoper te worden, maar de vraag is of dat lukt en of je daarmee passagiers die bewust voor jouw 'merk' kiezen niet teveel benadeeld. Door eigen 'budget'merken te introduceren hou je mensen binnenboord, trek je wellicht een nieuwe doelgroep aan en verleid je bovendien mensen om vaker te reizen (goedkoper, dus geld over voor nog een reisje).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Jup dat is zeker zo. Als reizen zo duur was als vroeger zou ik lang zo vaak niet op pad gaan.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door dylanwild94 »

Concureren met je eigen bedrijf is niet nieuw het gebeurt namelijk ook in de autobranche. Kijk maar naar volkswagen, seat en skoda. En misschien wel een makkelijker voorbeeld Renault en dacia.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door AppleMoose »

Je ziet het in alle branches wel en het is zeker geen nieuw fenomeen inderdaad.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

Ook in retailland zie je dat genoeg, al is het daar vaak directe concurrentie; Mediamarkt en Saturn zijn van hetzelfde bedrijf, en dat zie je ook met Intertoys/Bart Smit/Toys XL. Ook Blokker/Marskramer/Xenos en Big Bazar hebben dezelfde eigenaar. (waarbij die laatste zeven dan ook weer hetzelfde bedrijf zijn)

De klant kan "kiezen", maar uiteindelijk komt het geld toch bij jou(w bedrijf) terecht :Y

Hetzelfde wat NS overigens op de stations doet, om het weer een beetje in de sfeer van dit forum te brengen. Of je nu naar de Smullers, Julia's, Kiosk of AH to go gaat, het komt allemaal bij de NS terecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Vinny »

Suus schreef:NS gelooft in het product trein. Op het VK na zijn alle buitenlandse busbedrijven al afgestoten, en Nederland gaat ook niet heel lang meer duren vermoed ik.

SNCF daarentegen is vooral bezig met zichzelf te concurreren, want de Ouibus van SNCF concurreert vooral met Thalys waarvan SNCF grootaandeelhouder is.
De NS is natuurlijk wel betrokken geweest bij vervoerders als Connexxion en Syntus. Later zijn ze een alliantie met Q-buzz aangegaan. Bloed kruipt waar het niet gaan kan volgens mij. Maar binnenlands een open-acces busverbinding beginnen, dat zie ik de NS niet snel gaan doen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Durashift »

dylanwild94 schreef:Concureren met je eigen bedrijf is niet nieuw het gebeurt namelijk ook in de autobranche. Kijk maar naar volkswagen, seat en skoda. En misschien wel een makkelijker voorbeeld Renault en dacia.
Vraag is of dat écht concurrentie is..
Dacia bediend een ander koperspubliek.. met techniek dat van Renault afkomt (oudere generatie) wat dus hergebruikt kan worden.
Aan de kostenkant dus een efficiëncy slag en aan de commerciële kant een stukje meer van de taart proberen binnen te schrokken.

Het is, zoals hier al geschreven, veelal bedoeld als een aanvulling op OF het bedienen van een grotere groep klanten.

SNCF zal de Ouibus zien als een alternatief voor de Thalys verbinding. Of misschien wel als een aan-danwel afvoerinstrument?

Ik kan mij voorstellen dat reizigers in A'dam wellicht wel in een late nachtbus willen stappen.. en in de vroege ochtend in BrusselZuid in een Thalys naar Parijs of Londen willen stappen.. ipv de avond ervoor een Thalys uit A'dam te nemen en dan een overnachtingsplek te moeten betalen/zoeken in Parijs.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Mwah als ik voor een thalys betaal dan ga ik ook voor het gemak van in NL al in dat ding te stappen. Anders doe ik het hele eind wel gewoon met een nachtbus waarin ik lekker kan slapen.

Maar goed dat ben ik dan he.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

Lekker slapen, in een nachtbus? Laat me niet lachen... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Z2N schreef:Lekker slapen, in een nachtbus? Laat me niet lachen... :')
Zijn bepaalde middelen voor ;)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Michael »

Durashift schreef:
dylanwild94 schreef:Concureren met je eigen bedrijf is niet nieuw het gebeurt namelijk ook in de autobranche. Kijk maar naar volkswagen, seat en skoda. En misschien wel een makkelijker voorbeeld Renault en dacia.
Vraag is of dat écht concurrentie is..
Dacia bediend een ander koperspubliek.. met techniek dat van Renault afkomt (oudere generatie) wat dus hergebruikt kan worden.
Aan de kostenkant dus een efficiëncy slag en aan de commerciële kant een stukje meer van de taart proberen binnen te schrokken.
Dacia is in feite gewoon een goedkope Renault. Zijn hele simpele auto's met weinig poespas erin. Tegenwoordig zitten auto's vol met software die vaak storingen geven. Dacia zit dus (vrijwel) geen software in die kapot kan gaan om maar een voorbeeld te noemen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door STF »

Zo langzamerhand kun je Dacia's niet echt meer hele simpele auto's met weinig poespas noemen hoor, ja tuurlijk zijn het niet de meest luxe auto's maar dan eerder qua materiaalkeuze en niet zo zeer het uitrustingsniveau betreffende (diverse vrienden en kennissen van mij verbazen zich echt wat er allemaal op onze Dacia zit, dingen die ze op hun eigen auto's van veel duurdere merken lang niet altijd hebben).
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door diederickx »

Is Dacia een merk lange-afstandsbus?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten