Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Geplaatst: wo 11 nov 2015, 18:48
Nee dat zie je verkeerd. Net als concertkaartjes die alleen veilig verkocht kunnen worden via ticketswap.
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Kortom, het mag dus niet. Overigens loopt de actie volgens die voorwaarden dus ook maar tot eind 2015. Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
De groep bestaat dus uit personen die een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk
reisdoel hebben, dat wil zeggen met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de
plek van bestemming (hierna ‘de Groep’).
Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is
gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor
toestemming verleent.
Het NS Groepsretour kan gekocht worden t/m 31 december 2015 in de eticketshop
van NS.
Illegaal is tegen de wet en niet tegen enkele domme voorwaarden waar niemand op kan controleren, Kamminga.Statler Rail schreef:Bijna elk vervoersmiddel biedt groeptickets aan. Van het vliegtuig tot de veerboot en van de trein tot de Fernbus. Het is pas nieuw dat NS het ook aanbiedt. Maar het "oneigenlijke" gebruik door mensen die daarom een gelegenheidsgroep vormen is marginaal.
Je kan net zo goed een Facebook-groep maken met "Mensen die in de zomervakantie naar Curacao gaan" en dan gezamenlijk bij KLM je vliegtickets met een leuke korting inkopen.
Overigens zijn de Facebookpagina´s voor NS Groepsretouren ook illegaal. Uit de voorwaarden:
Kortom, het mag dus niet. Overigens loopt de actie volgens die voorwaarden dus ook maar tot eind 2015. Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
De groep bestaat dus uit personen die een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk
reisdoel hebben, dat wil zeggen met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de
plek van bestemming (hierna ‘de Groep’).
Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is
gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor
toestemming verleent.
Het NS Groepsretour kan gekocht worden t/m 31 december 2015 in de eticketshop
van NS.
Die derde hoeft niet een persoon te zijn, maar kan ook een bedrijf zijn. In dit geval is dat bedrijf Facebook en is het dus niet toegestaan.ovforens schreef:Zolang de initiatiefnemer zelf ook meereist, is er geen sprake van een derde.
Als het tegen die 'domme voorwaarden' is, is het geen geldig ticket. Je reist dan dus zwart en zwartreizen is tegen de wet, ergo: illegaal.deadlock schreef:Illegaal is tegen de wet en niet tegen enkele domme voorwaarden waar niemand op kan controleren, Kamminga.
Nee, Facebook faciliteert slechts. Het is dus een persoon.SuperGhost schreef:Die derde hoeft niet een persoon te zijn, maar kan ook een bedrijf zijn. In dit geval is dat bedrijf Facebook en is het dus niet toegestaan.
Nee hoor. Het is net zoiets als geen alcohol mogen drinken onder de 18 en het thuis toch doen. De rechter heeft zich in het verleden al diverse keren tegen dit soort bewoordingen uitgesproken.Als het tegen die 'domme voorwaarden' is, is het geen geldig ticket. Je reist dan dus zwart en zwartreizen is tegen de wet, ergo: illegaal.
Als je faciliteert ben je dus juist een 'derde'. Dat derde moet niet letterlijk nemen als getal 3, maar als 3e partij, die tussen aanbieder en afnemer staat.deadlock schreef:Nee, Facebook faciliteert slechts. Het is dus een persoon.SuperGhost schreef:Die derde hoeft niet een persoon te zijn, maar kan ook een bedrijf zijn. In dit geval is dat bedrijf Facebook en is het dus niet toegestaan.
Ik weet niet wat je met je voorbeeld probeert te zeggen, want dat gaat niet eens over een voorwaarde in de reisregels, maar over een wet en de handhaving daarvan die mogelijk in conflict is met een andere wet (hoe handhaaf je de controle bij mensen thuis zonder de privacywetgeving te schenden).deadlock schreef:Nee hoor. Het is net zoiets als geen alcohol mogen drinken onder de 18 en het thuis toch doen. De rechter heeft zich in het verleden al diverse keren tegen dit soort bewoordingen uitgesproken.Als het tegen die 'domme voorwaarden' is, is het geen geldig ticket. Je reist dan dus zwart en zwartreizen is tegen de wet, ergo: illegaal.
Nein, Facebook biedt niets aan maar biedt slechts een platform waarop je dit soort dingen kan doen. Daarom is Facebook hier geen derde partij zoals bedoeld in de voorwaarden. Ze zijn wel een derde partij ja, klopt.SuperGhost schreef:Als je faciliteert ben je dus juist een 'derde'. Dat derde moet niet letterlijk nemen als getal 3, maar als 3e partij, die tussen aanbieder en afnemer staat.
Euh, nee, dat is niet hoe het werkt.Ik weet niet wat je met je voorbeeld probeert te zeggen, want dat gaat niet eens over een voorwaarde in de reisregels, maar over een wet en de handhaving daarvan die mogelijk in conflict is met een andere wet (hoe handhaaf je de controle bij mensen thuis zonder de privacywetgeving te schenden).
Iemand die zelf reist op het ticket biedt het aan dus het is niet illegaal. FB is alleen een platform. Zou nogal raar zijn als je niet op een website zoals deze mag zeggen; WIE GAAT ER MEE!?En mijn uitleg klopt wel. Als je je niet aan de voorwaarden van je ticket houdt, dan is het ticket niet geldig en zonder geldig ticket reis je zwart en dat is tegen de wet en dus illegaal.
De voorwaarden zijn irreëel en dus niet van toepassing.Enige manier waardoor je daar onderuit kan komen is om aan te tonen dat een voorwaarde niet redelijkerwijs van je verwacht mag worden óf dat je kan aantonen dat je de voorwaarden níét gebroken hebt. In dit geval ken ik geen uitspraak die zegt dat deze reisvoorwaarde voor het groepsticket niet redelijkerwijs gesteld mag worden. Dus dat houdt in dat je je gewoon daaraan te houden hebt. Probleem is wel hoe een conducteur ziet dat je een derde partij hebt gebruikt, dus de controle is lastig.
Omdat superghost is verhuisd van opeenshadikhet, nadat dat is uitgestorven (om dezelfde reden).Ronaldussen schreef:Waarom verzandt toch de laatste tijd bijna ieder topicdiscussie in oeverloos gezwets over zo goed als niet ter zake doende details? Kom op zeg, ga dan lekker op een juristen- of taalpuristenforum zitten...
Als er binnenlandse IC bussen zouden bestaan zou een retour 7,50 kosten zo werd betoogd, waarna een bijzonder omslachtig en niet ter zake doend verhaal over facebook volgde. Ik waag dat ten zeerste te betwijfelen: de Q liner Leeuwarden-Alkmaar kost fors meer en komt ook niet uit. Sommige mensen denken dat openbaar vervoer niets kost en zo, maar die hebben zelf waarschijnlijk ook nog nooit een bus met chauffeur gehuurd ;)waldo79 schreef:Ik dacht dat het hier over binnenlandse IC-bussen zou gaan.
Juist door de lagere frequentie kan de vervoerder goedkopere tickets aanbieden. Het streekvervoer is ook relatief duur omdat de vervoerders "gedwongen" zijn ritten te rijden die economisch gezien niet verantwoord zijn. Als je voor een tientje een weekendje weg wil kan je ook op internet de vertrektijd van je bus opzoeken, dan hoeft die echt niet elk uur te rijden. Zeker niet als je daardoor de helft goedkoper uit bent ;)waldo79 schreef:Als ik Statler Rail goed begrijp gaat het primair om het vullen van lege stoelen op internationale ritten. Ik heb niet de indruk dat er directe concurrentie gaat ontstaan op het frequenter rijdende Q-linernetwerk.
Mwa, kilometertarieven komen in de regel niet heel veel verder dan € 0,15, dus 50 * € 0,15 = € 7,50 + € 0,88 opstaptarief = € 8,38.Vinny schreef:Ik vind dat overigens wel netjes als je met 10 euro per enkele reis tussen twee middelgrote steden in Nederland kunt reizen - die pak em beet zo'n 50 kilometer uit elkaar liggen. Dan doe je het beter dan het reguliere streekvervoer. Ik denk dat hier dan ook de zwaarste klappen gaan vallen, omdat Megabus en Flexibus in het Q-liner segment concurreren.