Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Statler Rail » Za 24 Okt 2015, 18:51

Je moet het verdwijnen van een frequente binnenlandse treinverbinding niet vergelijken met 1-2x per dag een internationale bus. Als je een regulliere OV-buslijn schrapt krijg je net zo goed protesten.

De afgelopen jaren zijn anders ook vele internationale treinen met stille trom verdwenen. Vergelijk maar eens het aanbod aan internationaal treinvervoer van nu met dat van een aantal jaar geleden. Niet alleen van NS, maar ook van particuliere maatschappijen.

Overigens klopt het ook niet dat busbedrijven altijd met een hoop tamtam komen. De uitbouw van het internationaal busvervoer in Nederland heeft grotendeels in stilte plaatsgevonden. Veel mensen hebben geen flauw idee dat er dagelijks al iets van 45 bussen van Flixbus vanaf Amsterdam Sloterdijk vertrekken. Begin 2016 wordt het besluit genomen over een heus internationaal busstation in Amsterdam. Reken maar dat dit over een paar jaar één van de belangrijkste entry-points voor internationale bezoekers in Amsterdam is (buiten Schiphol natuurlijk).

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Wubbo » Za 24 Okt 2015, 19:03

Over het verdwijnen van internationale treinverbindingen is anders wel veel geschreven. Ik kan me hele discussies herinneren over het niet meer stoppen in wereldstad Emmerich toen de EuroCity omgezet werd in de ICE, om de eindeloze discussies over de Beneluxtrein maar eens niet te noemen.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Dennenboom » Za 24 Okt 2015, 19:11

Het gaat mij ook niet zozeer om de bus als vervoermiddel, maar meer om de manier waarop de regulering met langeafstandsbussen geregeld is. Je kunt zo ongestraft een lijntje of halte opheffen zonder dat dat consequenties heeft. Het is op dit moment meer een goudzoekersmarkt waar velen zich op hetzelfde storten. OP de lange termijn zullen er wel een aantal afvallen en zal er uiteindelijk een stabilisering optreden.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Bjarte » Za 24 Okt 2015, 23:07

Ardan schreef:Hoeveel vraag is er nou naar een verbinding Enschede-Eindhoven v.v?


*ahum* Eindhoven Airport *ahum*

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9243
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Ardan » Zo 25 Okt 2015, 00:01

Ohja. Dat maakt Eindhoven natuurlijk de wereldstad waar iedereen heen wil. Lekker met je volgepropte koffer in zo'n bus lopen hannesen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Stefan » Zo 25 Okt 2015, 08:20

Je moet die 'transferbus' eens zien tussen Eindhoven Airport en Amsterdam eens zien... :') Ding zie ik regelmatig ook afgeladen voorbij komen op de A2. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor webguy » Zo 25 Okt 2015, 10:39

Ryanair he
Reisinformatie/nerd

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Bjarte » Zo 25 Okt 2015, 10:48

Ardan schreef:Ohja. Dat maakt Eindhoven natuurlijk de wereldstad waar iedereen heen wil. Lekker met je volgepropte koffer in zo'n bus lopen hannesen.


Nou, inderdaad. Met >4 miljoen passagiers per jaar een grote luchthaven voor Europese begrippen en na Schiphol ruim de grootste luchthaven van Nederland. Transavia, Ryanair, Wizz Air noem maar op. Low-cost is zeer populair. Ik neem aan dat dit de belangrijkste reden is voor Flixbus om Eindhoven te verbinden met andere Nederlandse steden.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor deadlock » Zo 25 Okt 2015, 11:58

Ohnoes, 4 miljoen passagiers per jaar. Dat is toch al snel zo'n 10K per dag. Zeg maar wat Almelo per dag verwerkt met drie perronsporen...

En iets kan na iets anders wel het belangrijkste iets in een lijstje zijn, dat maakt het relatief belangrijk maar niet echt belangrijk natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor waldo79 » Zo 25 Okt 2015, 17:55

Just that :)
Alsof al die reizigers op Eindhoven Airport van Enschede afkomstig zijn...
Mij best :)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor deadlock » Zo 25 Okt 2015, 17:57

Ik wil trouwens niet zeggen dat er geen vraag is naar een busverbinding tussen Twente en Eindhoven op dit vlak! Ik denk dat dat best heel erg rendabel kan zijn zelfs met een stuk of wat slagen per dag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor huibf » Zo 25 Okt 2015, 18:14

Wat zou de gemeente Eindhoven vangen voor sta-geld voor de internatonale buslijnem
Hermes betaald 12.000 ruro vor het gebruik van neckerspoel en later 800 euro voor busstation WCWoensel.
Airport vraagt ook een vergoeding voot taxi en bus.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 25 Okt 2015, 19:19

deadlock schreef:Ohnoes, 4 miljoen passagiers per jaar. Dat is toch al snel zo'n 10K per dag. Zeg maar wat Almelo per dag verwerkt met drie perronsporen...

En iets kan na iets anders wel het belangrijkste iets in een lijstje zijn, dat maakt het relatief belangrijk maar niet echt belangrijk natuurlijk.

Ja, en naar station Almelo rijdt op een dag toch een behoorlijk aantal stads- en streekbussen.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 937
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor OmniLezer » Zo 25 Okt 2015, 20:29

Er stond ook dat er busverbindingen zijn in de Randstad.

Is er al een wikipagina over zo'n verbinding. Ik ben benieuwd.

En ik denk niet dat de NS eronder gaat leiden als het gaat om de Randstad. In het oosten gaat er wel wat concurrentie komen, maar de Randstad is van de NS.

Want de trein is standaard sneller. Rotterdam- Amsterdam bijvoorbeeld is 45 minuten met de trein. Met de bus is het 1 tot 1,5 uur ofzo.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Meltrain » Zo 25 Okt 2015, 23:09

OmniLezer schreef:Want de trein is standaard sneller. Rotterdam- Amsterdam bijvoorbeeld is 45 minuten met de trein. Met de bus is het 1 tot 1,5 uur ofzo.

Alleen via de HSL is Rotterdam - Amsterdam 43 minuten; via het "conventionele" spoor is het ongeveer een uur. Nog steeds sneller dan een bus, maar als die bus veel goedkoper is, zal hij toch genoeg reizigers trekken.
Ik heb alleen het idee dat een binnenlandse busdienst Rotterdam - Amsterdam voorlopig niet toegestaan zal worden, juist vanwege die concurrentie.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor michiel71 » Zo 25 Okt 2015, 23:55

Statler Rail schreef:Als de keuze gaat tussen 2:20 rechtstreeks en 2:25 met 3 overstaps, dan wist ik het wel...

Maar wat ik jammer vind is dat het nu als concurrentie met de NS wordt neergezet (dat vinden journalisten smeuiger), maar dat het juist bedoeld is als aanvulling op het bestaande openbaar vervoer, daar waar het bestaande OV door een groot aantal overstaps of een lange reistijd geen aantrekkelijk alternatief vormt voor de auto. Zo´n bus tussen Enschede en Eindhoven waar de trein nu echt "scheiße" is, daardoor wordt juist het OV als geheel aantrekkelijker. Plus dat zo´n bus natuurlijk ook vooral aantrekkelijk is voor mensen die vervolgens vanuit Eindhoven of Enschede met Flixbus doorreizen naar respectievelijk Belgie of Duitsland. Al dan niet met dezelfde bus...


Is er ook een aanvraag ingediend om te mogen rijden tussen Enschede en Groningen?

Een mogelijke dienstregeling (Bron: Fahrplan Linie 281: Bus Arnheim ↔ Brüssel ) zou dan kunnen worden:

Code: Selecteer alles

281    N81
09:50  15:50  Bruxelles Gare du Nord
10:45  16:45  Antwerpen
12:05  18:05  Eindhoven
13:10  19:10  Nijmegen
13:35  19:35  Arnhem
15:00  21:00  Enschede
16:55  22:55  Groningen
19:00  01:00  Bremen
20:45  02:45  Hamburg
23:59  06:00  Berlin ZOB     

Code: Selecteer alles

N81    281
00:15  06:15  Berlin ZOB     
03:40  09:40  Hamburg
05:15  11:15  Bremen
07:15  13:15  Groningen
09:15  15:15  Enschede
10:45  16:45  Arnhem
11:15  17:15  Nijmegen
13:40  19:40  Antwerpen
14:30  21:45  Bruxelles Gare du Nord

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Wubbo » Ma 26 Okt 2015, 18:03

Eindhoven - Enschede in 2:55. Dus langzamer dan de trein (2:43 met 1 overstap van een kwartier in Utrecht). Hoeveel berekenende reizigers zou dat trekken, die de afweging maken tussen kosten en het je vastleggen op een bepaalde vertrektijd?

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Statler Rail » Ma 26 Okt 2015, 21:21

Deze tijden en lijnvoering zijn puur speculatie... :wink:

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor huibe » Ma 26 Okt 2015, 21:28

Plus leuk om het in 1,5 bus te willen proppen, maar voor zover ik de dienstregelingen van MF-FB kan ontrafelen, zijn de dienstregelingen vooral gebaseerd op wat één (of twee) chauffeur(s) kan/mag rijden. Het voorstel zoals gedaan is dus niet haalbaar op basis van chauffeursdiensten.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Statler Rail » Ma 26 Okt 2015, 21:42

Ik zal dan maar wat licht in de duisternis scheppen: :wink:
Lijn 281 gaat vanaf 5 november doorrijden naar Berlijn via Bremen en Hamburg. Volledig route:
Brussel Noord - Antwerpen - Eindhoven - Nijmegen - Arnhem - Hengelo - Enschede - Bremen - Hamburg - Berlijn.

Daarnaast komt er een nachtlijn N81 die tussen Brussel en Enschede dezelfde route rijdt, maar dan via Hannover ipv Bremen en Hamburg naar Berlijn. De losse pendel Arnhem - Brussel die sinds vrijdag rijdt blijft daarnaast ook rijden. Tussen Arnhem en Brussel wordt vanaf 5 november dus 3x per dag gereden.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor michiel71 » Di 27 Okt 2015, 00:19

Statler Rail schreef:Ik zal dan maar wat licht in de duisternis scheppen: :wink:
Lijn 281 gaat vanaf 5 november doorrijden naar Berlijn via Bremen en Hamburg. Volledig route:
Brussel Noord - Antwerpen - Eindhoven - Nijmegen - Arnhem - Hengelo - Enschede - Bremen - Hamburg - Berlijn.

Daarnaast komt er een nachtlijn N81 die tussen Brussel en Enschede dezelfde route rijdt, maar dan via Hannover ipv Bremen en Hamburg naar Berlijn. De losse pendel Arnhem - Brussel die sinds vrijdag rijdt blijft daarnaast ook rijden. Tussen Arnhem en Brussel wordt vanaf 5 november dus 3x per dag gereden.


Hieronder de tijden van lijn 281 en N81 vanaf donderdag 05/11/2015

Code: Selecteer alles

281    281     N81
11:10  15:50  19:10  Bruxelles Gare du Nord
12:05  16:45  20:05  Antwerpen
13:25  18:05  21:25  Eindhoven
14:30  19:10  22:30  Nijmegen
15:00  19:35  23:00  Arnhem
16:10    -    00:10  Hengelo
16:30    -    00:30  Enschede
19:00    -      |    Bremen
21:30    -      |    Hamburg
  |      -    03:50  Hannover
00:40    -    07:00  Berlin ZOB     

Code: Selecteer alles

N81    281    281
23:00    -    06:05  Berlin ZOB     
02:10    -      |    Hannover
  |      -    09:30  Hamburg
  |      -    11:35  Bremen
05:25    -    14:00  Enschede
05:45    -    14:20  Hengelo
07:00  10:45  15:30  Arnhem
07:30  11:15  16:00  Nijmegen
08:35  12:20  17:05  Eindhoven
09:55  13:40  18:25  Antwerpen
10:45  14:30  19:15  Bruxelles Gare du Nord


Prijzen

Code: Selecteer alles

€ 6,00 - €15,50  Eindhoven — Antwerpen
€ 9,00 - €19,50  Eindhoven — Bruxelles (Brüssel) Nord
€ 9,00 - €25,50  Arnhem/Nijmegen — Antwerpen
€11,00 - €29,50  Arnhem/Nijmegen — Bruxelles (Brüssel) Nord
€15,00 - €35,50  Enschede/Hengelo — Antwerpen
€17,00 - €39,50  Enschede/Hengelo — Bruxelles (Brüssel) Nord

€12,00 - €29,50  Hengelo/Enschede — Bremen
€17,00 - €39,50  Nijmegen/Arnhem — Bremen     
€22,00 - €45,50  Eindhoven — Bremen
€25,00 - €49,50  Antwerpen — Bremen   
€25,00 - €49,50  Bruxelles (Brüssel) Nord — Bremen 

€19,00 - €39,50  Hengelo/Enschede — Hamburg 
€22,00 - €49,50  Nijmegen/Arnhem — Hamburg     
€25,00 - €55,00  Eindhoven — Hamburg
€27,00 - €55,00  Antwerpen — Hamburg   
€27,00 - €55,00  Bruxelles (Brüssel) Nord — Hamburg   

€25,00 - €59,50  Hengelo/Enschede — Hannover   
€29,00 - €69,50  Nijmegen/Arnhem — Hannover   
€33,00 - €69,50  Antwerpen/Eindhoven — Hannover   
€29,00 - €69,50  Bruxelles (Brüssel) Nord — Hannover

€13,00 - €32,50  Hengelo/Enschede — Berlin ZOB 
€17,00 - €39,50  Nijmegen/Arnhem — Berlin ZOB 
€22,00 - €49,50  Eindhoven — Berlin ZOB 
€25,00 - €55,50  Eindhoven — Berlin ZOB 
€29,00 - €69,50  Bruxelles (Brüssel) Nord — Berlin ZOB 
Laatst gewijzigd door michiel71 op Wo 28 Okt 2015, 02:32, 2 keer totaal gewijzigd.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor michiel71 » Di 27 Okt 2015, 14:39

Thom91 schreef:Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Voor het eerst is er een aanvraag ingediend voor intercitybussen die passagiers binnen Nederland gaan vervoeren. Flixbus wil buslijnen gaan exploiteren tussen Eindhoven en Enschede en Eindhoven en Groningen.

Tot nu toe werden intercitybussen nog ingezet voor internationaal vervoer, waarvoor geen ontheffing nodig is. Partijen als Flixbus en Deutsche Bahn/ Arriva timmeren hier in Nederland flink aan de weg, sinds de Duitse en Franse busmarkt werden geliberaliseerd. Zo zijn er nieuwe lijnen tussen de Randstad,

Bron en meer


Zou Flixbus ook al een aanvraag hebben ingediend om te mogen rijden tussen Eindhoven en Amsterdam?

Op dit moment kun je namelijk al bij Flixbus een enkele reis boeken tussen Eindhoven & Amsterdam.
Enkele reis vanaf €15 (NS €18,80), reisduur 4 uur en 20 minuten met een overstap (55 minuten) in Antwerpen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Z2N » Di 27 Okt 2015, 15:04

Voor dat voordeel van 3,80 gaat volgens mij geen hond drie keer langer over zijn reis willen doen, willen overstappen en bovendien gebonden willen zijn aan één verbinding tegenover de kwartiersdienst die NS op de betreffende corridor biedt, bovendien kost Asd - Ehv met korting 11,30, en dan ben je ook nog eens goedkoper uit... :') :X
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor michiel71 » Di 27 Okt 2015, 17:37

Z2N schreef:Voor dat voordeel van 3,80 gaat volgens mij geen hond drie keer langer over zijn reis willen doen, willen overstappen en bovendien gebonden willen zijn aan één verbinding tegenover de kwartiersdienst die NS op de betreffende corridor biedt, bovendien kost Asd - Ehv met korting 11,30, en dan ben je ook nog eens goedkoper uit... :') :X


Het gaat mij ook niet om deze verbinding, maar om de aanvraag van Flixbus om tussen Eindhoven en Amsterdam te mogen rijden.
Deze tickets zullen dan al mogelijk vanaf €5 over de toonbank kunnen gaan, dus nog goedkoper dan een NS Groepsretour.
Uiteraard zal de frequentie nu niet zo hoog zijn, als die van de NS, maar voor goedkope buskaartjes zal er zeker ook een markt zijn.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Berichtdoor Z2N » Di 27 Okt 2015, 17:42

Op de manier die met die verbinding die je net zelf voorhaalde gaat het om een internationale verbinding, dus daar is geen vergunning voor nodig. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast