Pagina 14 van 24
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: vr 06 mei 2016, 14:47
door Anne
Je hebt gelijk. Was vergeten dat er een station bij is gekomen
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: vr 06 mei 2016, 16:34
door SuperGhost
Het is halte Neerbosscheweg (halte van lijnen 2, 11, 99 en 331). Niet te verwarren met halte Station Goffert (lijnen 11 en 12)
fogeltje schreef:Waar stoppen die gedrochten in Nijmegen eigenlijk? Mij lijkt de halte Tunnelweg de enige optie, alles rond het busstation is namelijk busbaan waar deze niet mogen komen (lijkt me), dus de halte tegenover de Heyendaalboemel valt dan ook af.
Waarom zou dat niet mogen? De treinvervangende NS-bussen mogen daar ook altijd komen (en ook taxi's kunnen ontheffing krijgen voor die busbaan). Halte tunnelweg zal wel praktischer zijn denk ik.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: vr 06 mei 2016, 16:41
door Anne
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staat:
lijnbus: motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000.
En in de Wet Personenvervoer 2000:
openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig.
Als ik deze wetsartikelen lees zijn de Flixbussen dus lijnbussen.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: vr 06 mei 2016, 16:48
door huibe
Even mierenn**ken. Is het bij het station een busbaan of een lijnbusbaan. Hier zit namelijk ook verschil in.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: vr 06 mei 2016, 17:19
door SuperGhost
De Campusbaan is een lijnbusbaan, maar je kunt er als niet-lijnbus dus wél ontheffing voor krijgen (voornamelijk voor taxi's en kraamverzorgers).
De zijweggetjes vanaf de tunnelweg naar het busstation is niet eens een busbaan, maar is gewoon een openbare weg (mogen gewoon gebruikt worden om van/naar de Stieltjesweg te komen).
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: vr 06 mei 2016, 21:28
door Statler Rail
Een busbaan mag door elke bus gebruikt worden, dus bijvoorbeeld ook een bus met toeristen naar de Zaanse Schans. Een lijnbusbaan mag alleen gebruikt worden door lijnbussen die openbaar vervoer in de zin van de Wet Personenvervoer 2000 verrichten. De binnenlandse buslijnen van FlixBus zijn OV in de zin van de WP2000. Dus zowel busbaan als lijnbusbaan mogen in principe door FlixBus gebruikt worden.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: zo 08 mei 2016, 13:36
door Michael
Alleen zal het niet altijd handig zijn dat Flixbus over de (lijn)busbanen rijdt vanwege Vetag/Kar. Ik neem aan dat de Flixbussen daar niet mee zijn uitgerust.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: zo 08 mei 2016, 14:44
door MarkNL
Dat is toch voornamelijk relevant om voorrang te krijgen bij verkeerslichten?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: zo 08 mei 2016, 22:50
door dennistd
Zolang er geen paaltjes of slagbomen zijn wel ja.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: ma 09 mei 2016, 09:35
door fogeltje
Bij busstoplichten krijgen ze soms geen groen. Ik heb dit in het verleden vaak meegemaakt in Nijmegen als een touringcar een spitsrit reed. Die moest voor Dukenburg vaak wachten tot een echte OV-bus achter hem kwam staan omdat het negenoog op rood bleef.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: ma 09 mei 2016, 09:57
door marvinkok
Je krijgt sowieso nooit groen, maar wit bij en negenoog ;)
Meestal liggen er ook gewoon detectielussen bij negenogen en krijg je gewoon wit als je aan de beurt bent, maar als die er niet liggen kun je inderdaad lang wachten...
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: ma 09 mei 2016, 20:25
door OmniLezer
Is het überhaupt mogelijk dat die Flixbussen of Krasbussen mogen worden uitgerust met Vetag/Kar?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: ma 09 mei 2016, 23:35
door dennistd
Het zal best mogelijk zijn, maar het is aan de wegbeheerder om de instellingen te verstrekken dacht ik. En bij gewone bussen vinden gemeentes e.d. het soms nog wel belangrijk dat ze op tijd rijden (en dus verkeerslichtbeïnvloeding moeten hebben), maar zo'n Fernbus zal ze niet veel kunnen schelen. En zeker niet als daardoor het normale autoverkeer extra gehinderd wordt.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: di 10 mei 2016, 15:13
door Hainje
Je hebt ook van die losse transponders waarmee je jezelf dan in ieder geval kan aanmelden bij de VRI.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: di 10 mei 2016, 16:25
door Globetrotter
Hainje schreef:Je hebt ook van die losse transponders waarmee je jezelf dan in ieder geval kan aanmelden bij de VRI.
Ja, maar ik denk niet dat deze transponders zomaar te krijgen zijn. Ook daar zal vast iets van een vergunning voor benodigd zijn.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: di 10 mei 2016, 19:19
door Hainje
Ezra schreef:Hainje schreef:Je hebt ook van die losse transponders waarmee je jezelf dan in ieder geval kan aanmelden bij de VRI.
Ja, maar ik denk niet dat deze transponders zomaar te krijgen zijn. Ook daar zal vast iets van een vergunning voor benodigd zijn.
Het lijkt mij dat als je een lijndienst mag rijden in NL, er ook wel een transpondertje te ritselen valt.
Re: Flixbus halveert aantal ritten op lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
Geplaatst: wo 11 mei 2016, 01:12
door michiel71
michiel71 schreef:Statler Rail schreef:Dat het aantal ritten op lijn 823 van 4 naar 2 gaat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het aantal ritten tussen Enschede en Eindhoven vanaf juni ook nog maar 2 is.
Ik ben benieuwd, wanneer Flixbus de toestemming krijgt om op meer binnenlandse verbindingen van internationale lijnen
kaartjes te mogen verkopen. In dat geval komen er inderdaad een aantal extra ritten tussen Enschede en Eindhoven ;)
823 = Lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
N81 = Nachtbus 81 (Berlijn - Brussel)
181 = Lijn 181 (Berlijn - Brussel)
281 = Lijn 281 (Arnhem - Brussel)
Code: Selecteer alles
N81 823 281 823 181 181 823 281 823 N81
05:25 07:45 15:15 18:30 Enschede (Centraal Station) 11:35 13:55 21:40 00:25
| 07:53 15:23 | Enschede Kennispark / UT | 13:48 21:33 |
05:45 08:05 15:35 18:50 Hengelo Station 11:15 13:35 21:20 00:05
07:00 | 10:45 | 20:05 Arnhem Centraal 10:10 | 19:35 | 23:00
07:30 | 11:15 | 20:35 Nijmegen Centraal 09:40 | 19:10 | 22:30
08:30 10:25 12:15 17:55 21:35 Eindhoven (Stationsweg) 08:35 11:15 18:05 19:00 21:25
09:55 13:35 22:55 Antwerpen 07:15 16:45 20:05
10:45 14:30 23:50 Brussel Noord 06:20 15:50 19:10
Vanaf vrijdag 10 juni kunnen er op internationale verbindingen óók tickets (vanaf €5)
worden gekocht voor de
route Enschede - EIndhoven &
route Hengelo - Eindhoven
Ik ben benieuwd, hoe Flixbus er voor gaat zorgen, dat passagiers die voor het traject Enschede - Eindhoven
een kaartje hebben gekocht voor €5 NIET gaan uitstappen in Arnhem of Nijmegen.
Dezelfde vraag geldt voor kaartjes voor het traject Eindhoven - Enschede, waarbij
instappers tegen de concessie-regels in, tóch uitstappen in Nijmegen en Arnhem.
Flixbus ontheffing concessieplicht voor provincie Limburg
Geplaatst: wo 11 mei 2016, 01:45
door michiel71
Op 26 april 2016 hebben Gedeputeerde Staten van Limburg besloten om Flixbus DACH GmbH te Berlijn met ingang van 1 mei 2016 voor
een 4-tal trajecten ontheffing te verlenen van het verbod van
art. 19 Wp 2000 om openbaar vervoer te verrichten zonder concessie.
Omdat meerdere decentrale overheden bij dit vervoer betrokken zijn vindt er afstemming plaats op landelijk niveau.
Noch op juridische, noch op vervoerskundige gronden zijn er bezwaren tegen het verlenen van gevraagde ontheffingen.
De ontheffing geldt voor vier trajecten die onderdeel uitmaken van internationale verbindingen naar Duitsland.
Bron:
Openbare besluitenlijst van de vergadering van GS van 26 april 2016
Re: Flixbus halveert aantal ritten op lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
Geplaatst: wo 11 mei 2016, 02:23
door baladid
michiel71 schreef:
Ik ben benieuwd, hoe Flixbus er voor gaat zorgen, dat passagiers die voor het traject Enschede - Eindhoven
een kaartje hebben gekocht voor €5 NIET gaan uitstappen in Arnhem of Nijmegen.
Dezelfde vraag geldt voor kaartjes voor het traject Eindhoven - Enschede, waarbij
instappers tegen de concessie-regels in, tóch uitstappen in Nijmegen en Arnhem.
Lijkt mij vrij makkelijk – je krijgt je bagage niet.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: wo 11 mei 2016, 02:32
door michiel71
En als je alleen met handbagage reist?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: wo 11 mei 2016, 10:21
door Zugführer
Zou er ook maar één "normale" reiziger zijn die op het idee komt dat hij van Eindhoven naar Nijmegen kan als hij een kaartje voor 5 euro naar Enschede koopt? Lijkt me niet.
Daarnaast, dit speelt toch net zo goed in Duitsland? Daar kun je ook geen kaartjes voor korte afstanden kopen, terwijl de bus er wel stopt.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: wo 11 mei 2016, 11:40
door michiel71
Zugführer schreef:Zou er ook maar één "normale" reiziger zijn die op het idee komt dat hij van Eindhoven naar Nijmegen kan als hij een kaartje voor 5 euro naar Enschede koopt? Lijkt me niet.
Je kunt nu eindelijk eens een keertje doorhalen in Enschede en op zondagochtend om
05:25 uur de rechtstreekse bus naar Nijmegen nemen (aankomst 07:25 uur), in plaats van te wachten op een trein die pas om
07:46 uur vertrekt uit Enschede (aankomst 09:42 te Nijmegen).
Overigens laat Flixbus hier wel een steekje vallen: Binnenlandse trajecten (zoals Enschede - Eindhoven,
lijn N81 en
lijn 181)
op internationale lijnen zijn nog niet zichtbaar in de
reisplanner van 9292.
Flixbus lijn 825 Nijmegen - Rotterdam CS - Den Haag CS - Amsterdam
Geplaatst: do 19 mei 2016, 23:31
door michiel71
Flixbus verlengd m.i.v.
vrijdag 10 juni 2016 de lijn Nijmegen - Rotterdam door naar Den Haag en Amsterdam.
Dienstregeling
Lijn 825 Nijmegen - Rotterdam - Den Haag - Amsterdam (vanaf vrijdag 10 juni 2016)
Code: Selecteer alles
07:15 15:30 Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg)
08:40 16:55 Rotterdam Station Lombardijen
08:55 17:10 Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X)
09:15 17:30 Rotterdam Centraal Station
09:50 18:05 Den Haag (Centraal Station Busplatform)
10:40 18:55 Amsterdam Sloterdijk
11:40 19:45 Amsterdam Sloterdijk
12:30 20:35 Den Haag (Centraal Station Busplatform)
13:10 21:10 Rotterdam Centraal Station
13:30 21:30 Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X)
13:40 21:40 Rotterdam Station Lombardijen
15:10 23:05 Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg)
Dienstregeling
Lijn 825 Nijmegen - Rotterdam (t/m donderdag 9 juni 2016)
Code: Selecteer alles
08:15 12:30 16:30 Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg)
09:40 13:55 17:55 Rotterdam Station Lombardijen
09:50 14:05 18:05 Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X)
10:15 14:15 20:15 Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X)
10:25 14:25 20:25 Rotterdam Station Lombardijen
11:50 15:50 21:50 Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg)
Code: Selecteer alles
€ 5,00 - €13,50 Amsterdam Sloterdijk — Den Haag
€ 5,00 - €13,50 Amsterdam Sloterdijk — Rotterdam
€ 7,00 - €19,50 Amsterdam Sloterdijk — Nijmegen
€ 5,00 - €15,50 Nijmegen — Den Haag
€ 5,00 - €11,50 Nijmegen — Rotterdam
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: za 21 mei 2016, 11:49
door Littlebusdriver
Bij station Delft (P+R Nijverheidsplein) hangt nog een vertrekstaat van Flixbus SKI10 die niet meer rijdt. De nachtlijnen die wèl rijden staan er dan weer niet op. Lijkt me ook lastig zoiets bij te houden met al die lijnen die zo snel wisselen. Beter hang je dan niks op.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Geplaatst: ma 23 mei 2016, 20:34
door Dennenboom
De dienstregelingen van Flixbus lijken veel op die van NS vlak na de oorlog. Vier keer per dag een dienst, onlogische lange omlopen en elke twee maanden een nieuwe dienstregeling. De maximum snelheid is met 100 km/uur eentje die prima past bij een stoomtrein.