Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 14 Jun 2016, 19:24

Ja, fantastisch. Wil je koekje :lol:

Kan iemand mij uitleggen wat in dit bericht staat, behalve dat er negatieve reacties zijn op het verminderen van de frequentie tussen Enschede en Eindhoven?
Leven, en laten leven.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Flixbus lijn 823 (Enschede - Eindhoven)

Berichtdoor michiel71 » Di 14 Jun 2016, 19:26

JeffreyMeijer schreef: Kan iemand mij uitleggen wat in dit bericht staat, behalve dat er negatieve reacties zijn op het verminderen van de frequentie tussen Enschede en Eindhoven?

Goede samenvatting ;)
Laatst gewijzigd door michiel71 op Di 14 Jun 2016, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5588
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Hainje » Di 14 Jun 2016, 19:27

Zei er hier iemand "koekje"? :D

Spoiler: show
Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3313
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Aking » Di 14 Jun 2016, 19:31

Hoe vaak kun je jezelf quoten in een bericht? :X :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Z2N » Di 14 Jun 2016, 19:33

Michiel had het bericht ook kunnen samenvatten tot "er zijn negatieve reacties op de verschraling van het aanbod", dan was er ook nog ruimte geweest in het topic voor reflectie daarop. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Flixbus halveert aantal ritten op lijn 823 (Enschede - Eindhoven)

Berichtdoor michiel71 » Di 14 Jun 2016, 20:07

Statler Rail schreef:
M.i.v. donderdag 9 juni zal Flixbus het aantal retourritten tussen Enschede en Eindhoven (lijn 823) terugbrengen van 4 naar 2.

Dat het aantal ritten op lijn 823 van 4 naar 2 gaat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het aantal ritten tussen Enschede en Eindhoven vanaf juni ook nog maar 2 is. :wink:

Sterker nog, op donderdagen rijdt er momenteel in zijn geheel geen rechtstreekse bus meer tussen Enschede en Eindhoven,
maar wordt je door Flixbus geadviseerd om via Groningen (reistijd 7 uur ipv 3 uur) te rijden ;)

Op de andere dagen heb je alleen nog de keus uit een vroege ochtendbus (vrijdag t/m woensdag) of late avondbus (vrijdag t/m zondag).
Beide bussen N81 & 181 starten niet in Enschede, maar komen uit Berlijn, en zijn dus gevoelig voor files onderweg.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 14 Jun 2016, 20:08

Hainje. Jij kan ook een koekje krijgen hoor. Maar zijn dit niet symptomen van een zich zelf opblazend fenomeen?
Leven, en laten leven.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Ezra » Di 14 Jun 2016, 20:54

Een Flixbus- verbinding Dortmund- Domburg met onder andere een stop in Goes en de mogelijkheid om tussen Zeeland en Brabant te reizen lijkt niet ver meer

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3313
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Aking » Di 14 Jun 2016, 21:06

JeffreyMeijer schreef:Hainje. Jij kan ook een koekje krijgen hoor. Maar zijn dit niet symptomen van een zich zelf opblazend fenomeen?


Euh? Waar zie jij Hainje? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5588
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Hainje » Di 14 Jun 2016, 21:44

Aking schreef:
JeffreyMeijer schreef:Hainje. Jij kan ook een koekje krijgen hoor. Maar zijn dit niet symptomen van een zich zelf opblazend fenomeen?


Euh? Waar zie jij Hainje? :')

viewtopic.php?p=443263#p443235

Een post boven jou.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Flixbus Domburg, Westkapelle, Zoutelande, Vlissingen, Middelburg, Goes, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo

Berichtdoor michiel71 » Wo 15 Jun 2016, 00:57

Ezra schreef:Een Flixbus-verbinding Dortmund - Domburg met onder andere een stop in Goes en de mogelijkheid om tussen Zeeland en Brabant te reizen lijkt niet ver meer

De ontheffing over het grondgebied van Zeeland gaat in op vrijdag 1 juli 2016 en heeft een looptijd van twee jaar.

Interessante stuff zijn die besluiten van GS Zeeland ;)

Spoiler: show
Beslisnota GS Provincie Zeeland
overwegingen en advies

De aanvraag.
MFB MeinFernbus GmbH uit Berlijn heeft op 4 januari 2016 bij de Provincie Zeeland een ontheffingsaanvraag ingediend voor het opzetten van een snelbusdienst tussen Domburg, Westkapelle, Zoutelande, Vlissingen, Middelburg, Goes, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo en de rijksgrens met Duitsland v.v.
De buslijn is onderdeel van een internationale verbinding naar Dortmund. Voor het Duitse traject wordt separaat bij de daarvoor bevoegde autoriteiten een vergunning gevraagd. De ontvangen aanvraag heeft derhalve alleen betrekking op het binnenlandse traject tot aan de grens met Duitsland.
Volgens de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) is het verboden openbaar vervoer te verrichten zonder een daartoe verleende concessie. De Provincie kan echter, als concessieverlener binnen het gebied Zeeland, iedereen die daarom verzoekt een ontheffing op dat verbod verlenen.
Sterker: Een ontheffing mag slechts worden geweigerd, indien naar ons oordeel de vervoersvoorziening waarvoor een ontheffing is aangevraagd, een zodanige gelijkenis vertoont met de huidige concessie (uitgevoerd door Connexxion), dat daarmee een onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de exploitatie van die concessie.
De aanvraag heeft betrekking op het verzorgen van maximaal 4 ritten richting Eindhoven/Venlo en maximaal 3 ritten richting Domburg en maximaal 1 rit richting Vlissingen (op maandag t/m zondag) via een vaste route tegen een commercieel tarief. De aanvraag heeft dus betrekking op een vervoersvoorziening die op grond van de Wp2000 dient te worden aangemerkt als 'openbaar vervoer'.
De buslijn richt zich op toeristen uit Duitsland en Brabant die de Zeeuwse kust willen bezoeken en voornamelijk op reizigers die nu met de auto komen en op reizigers die nu geen auto hebben maar waarvoor het huidige openbaar vervoer te omslachtig en te duur is. Maar andersom ook op Zeeuwen die zonder overstap een stad in Brabant of Duitsland willen bezoeken.
Om onbedoelde concurrentie met Connexxion bij voorbaat te vermijden is het niet mogelijk een ticket te kopen voor vervoer tussen Domburg en Goes.

Het doorlopen proces.
Op 28 januari 2016 is Connexxion om een zienswijze gevraagd.
Op 8 februari jl. heeft Connexxion in het Concessiebeheer Overleg aangegeven bezwaar te zullen maken. Wij hebben vervolgens verzocht een schriftelijke onderbouwing te geven. Op 11 maart jl. heeft Connexxion meegedeeld in overleg te willen treden met MeinFernBus om te bezien in hoeverre met samenwerking synergie te behalen is. MeinFernBus heeft ons bevestigd deze aanpak toe te juichen.
Op 4 april jl. heeft Connexxion meegedeeld de samenwerking met MeinFernBus niet te gaan onderzoeken en zich te beraden of men voorafgaand aan het GS-besluit een zienswijze wil geven of dat men eerst het GS-besluit afwacht.
Op 13 april jl. heeft Connexxion per brief toch een zienswijze gegeven.
Deze zienswijze hebben wij vervolgens inhoudelijk beoordeeld. We hebben Connexxion daarop meegedeeld dat met de zienswijze niet aannemelijk is gemaakt dat de aangeboden dienstregeling van Flixbus een zodanige gelijkenis vertoont met de dienstregeling van Connexxion dat daarmee een onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de exploitatie van de concessie. We hebben vervolgens nogmaals verzocht om een nadere toelichting op de stelling van Connexxion dat men "op het bewuste traject juist erg veel passagiers vervoert en tegen grote inkomstendervingen gaat aanlopen".
Op 19 april jl. heeft MeinFernBus bevestigd akkoord te gaan met een langere besluitvormingstermijn om zo tot een zorgvuldig besluit te komen.
Op 3 mei jl. heeft Connexxion in het Concessiebeheer Overleg verzocht in de ontheffing te benadrukken dat MeinFernBus geen toestemming heeft om reizigers tussen de Zeeuwse halten onderling te vervoeren.

Overwegengen.
De vraag spitst zich toe in welke mate deze verbinding een zodanige gelijkenis vertoont met het openbaar vervoer in de concessie Zeeland dat daarmee een onevenredige inbreuk wordt gedaan aan de exploitatie van de concessie.
Hoewel het Zeeuwse traject van deze snelbus deels parallel loopt met verbindingen van Connexxion kan van een onevenredige inbreuk geen sprake zijn gelet op het feit dat er geen mogelijkheid is om een ticket te kopen voor vervoer op een Zeeuws traject. Er kan ook niet worden gereisd met de OV-chipkaart of andere landelijke vervoerbewijzen. De buslijn is echt bedoeld voor een nieuwe doelgroep. Daarmee is ook de zorg van Connexxion onterecht dat deze nieuwe buslijn tot opbrengstderving leidt. Sterker nog, de klanten van MeinFernBus hebben -eenmaal in Zeeland - juist baat bij het regionale vervoersaanbod van Connexxion. Er kan daarom zelfs sprake zijn van extra opbrengsten.
Het door aanvrager beoogde vervoer kan worden aangemerkt als een wenselijke innovatie uit oogpunt van de internationale concurrentiepositie van Zeeland als toeristische provincie. Wij juichen het dan ook van harte toe.
Wij gaan er van uit dat de aanvrager het gebruik van de haltes zal afstemmen met de wegbeheerders van de betreffende gemeenten waarin de aanvrager wil halteren.
Tenslotte, Provincie Limburg heeft reeds ontheffing verleend voor deze aanvraag, de Provincie Brabant is voornemens dat binnenkort ook te doen.

Advies.
Gelet op artikel 29 lid 3 tot en met 4 van de Wet Personenvervoer 2000 respectievelijk het Besluit personenvervoer wordt GS geadviseerd om aanvrager een ontheffing te verlenen op grond van artikel 29 lid 3 juncto lid 5 van de Wet Personenvervoer 2000 met ingang van 1 juli 2016 tot 1 juli 2018, onder de navolgende voorschriften:
1.
De ontheffing geldt voor de aangevraagde verbinding Domburg - Westkapelle - Zoutelande - Vlissingen - Middelburg - Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo v.v. op het grondgebied van de Provincie Zeeland, conform het aangeleverde vervoerplan met bijgeleverde dienstregeling en tarieven.
2.
De desbetreffende vervoersdiensten komen niet in aanmerking voor een subsidie uit de middelen waarover GS voor het verrichten van openbaar vervoer beschikken.
3.
De voertuigen dienen te voldoen aan de eisen van duurzaamheid, die GS hanteren voor nieuwe bussen (Euro 6 norm).
4.
Het materieel dient te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving wat betreft de veiligheid van bussen op de openbare weg.
5.
Het vervoer mag op generlei wijze het lokale door Connexxion of overige concessiehouders (of hun opvolgers) verrichte openbaar vervoer in de concessie Zeeland hinderen.
6.
Er dient overeenstemming worden bereikt met de wegbeheerder over de halteplaats.
7.
Het gebruik van specifieke openbaar vervoerinfrastructuur voor bussen is niet toegestaan, tenzij de voertuigen zijn uitgerust met de voorgeschreven communicatie- en beïnvloedingsapparatuur (KAR) en de verkeersregelinstallaties voor het gebruik zijn aangepast.
8.
De aanvrager dient van te voren aan GS toestemming te vragen voor wijzigingen van de route, haltes, tarieven en de dienstregeling. De wijzigingen worden niet doorgevoerd voordat toestemming is verleend.
9.
De aanvrager garandeert een zogenaamde 'operating ban' (geen intern vervoer) tussen de opstapplaatsen op het Zeeuwse traject en biedt de Provincie Zeeland of diens opdrachtnemers alle mogelijkheden voor controle en handhaving.
10.
De aanvrager dient minimaal 4 weken van te voren GS te informeren over het (tijdelijk) stoppen met dit vervoer. Het gedurende langere tijd niet uitvoeren van dit vervoer (> 3 maanden) kan een reden zijn om de ontheffing in te trekken
11.
De aanvrager dient reisinformatie te verstrekken als open data volgens de vigerende Bison-standaarden aan in ieder geval de beide NDOV-loketten en aan CROW-GOVI/NDOV ten behoeve van het leveren van reisinformatie en tevens het voeden van de DRIS-panelen op de halten met deze panelen.
12. De ontheffing geldt voor bepaalde tijd en uitsluitend voor het verrichten van het in de aanvraag genoemde vervoerplan, dienstregeling en tarieven.
13.
De aanvrager kan geen rechten of verplichtingen uit hoofde van dit besluit overdragen aan een derde partij.
14.
GS kunnen dit besluit schorsen danwel intrekken indien niet c.q. niet volledig of tijdig aan één of meer van voornoemde voorschriften wordt voldaan.

Afwijking t.o.v. provinciale doelstellingen en/of beleid
De aanvraag valt onder de provinciale doelstellingen en beleid waaronder het mobiliteitsbeleid en de ontwikkeling van het toeristisch product.

consequenties besluit

financiële consequenties
geen

juridische consequenties

Connexxion heeft door laten schemeren op grond van strategische overwegingen tegen dit besluit wellicht bezwaar aan te zullen tekenen. Het weigeren van de ontheffing zou waarschijnlijk een bezwaar van MeinFernBus opleveren.
Tot nu toe heeft er voor zover bekend in Nederland echter nog geen zittende concessiehouder bezwaar gemaakt tegen een verleende ontheffing.

personele consequenties en inhuur
Er is geen externe inhuur nodig.

onderwerp: Ontheffingsaanvraag ex. Art. 29 Wp2000

Geachte heer Schwämmlein,

Hierbij zenden wij u op grond van artikel 29 Wp2000 de ontheffing voor het traject Domburg - Westkapelle Zoutelande - Vlissingen - Middelburg - Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venio - Rijksgrens vice versa, voor zover het vervoer plaatsvindt op Zeeuws grondgebied. De ontheffing gaat in op 1 juli 2016 en heeft een looptijd van twee jaar.
Wij verzoeken u ons te informeren over het moment waarop de busverbinding van start gaat en de wijze waarop u e.e.a. richting reizigers communiceert.
Een afschrift van deze brief en de ontheffing sturen wij aan KIWA Register BV te Rijswijk omdat de busverbinding deel uit maakt van een landsgrens overschrijdende verbinding. Tevens informeren wij de andere betrokken decentrale overheden en de concessiehouder Connexxion.
Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend, gedeputeerde staten,
Drs. J.M.M. Polman, voorzitter
A.W. Smit, secretaris


"De aanvraag heeft betrekking op het verzorgen van maximaal 4 ritten richting Eindhoven/VenIo en
maximaal 3 ritten richting Domburg en maximaal 1 rit richting Vlissingen (op maandag t/m zondag).
[...]
Provincie Limburg heeft reeds ontheffing verleend voor deze aanvraag, de Provincie Brabant is voornemens dat binnenkort ook te doen.
[...]
1. De ontheffing geldt voor de aangevraagde verbinding Domburg - Westkapelle - Zoutelande-Vlissingen - Middelburg - Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo v.v. op het grondgebied van de Provincie Zeeland,
[...]
9. De aanvrager garandeert een zogenaamde 'operating ban' (geen intern vervoer) tussen de opstapplaatsen op het Zeeuwse traject en biedt de Provincie Zeeland of diens opdrachtnemers alle mogelijkheden voor controle en handhaving.

10. De aanvrager dient minimaal 4 weken van te voren GS te informeren over het (tijdelijk) stoppen met dit vervoer. Het gedurende langere tijd niet uitvoeren van dit vervoer (> 3 maanden) kan een reden zijn om de ontheffing in te trekken.

"Hierbij zenden wij u op grond van artikel 29 Wp2000 de ontheffing voor het traject Domburg - Westkapelle - Zoutelande - Vlissingen - Middelburg - Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Rijksgrens vice versa, voor zover het vervoer plaatsvindt op Zeeuws grondgebied. "


Deze lijn zal tussen Dortmund en Eindhoven vermoedelijk dezelfde haltes aandoen als lijn 080

Voorbeeld van een dienstregeling:

Code: Selecteer alles

       L080   HEEN   HEEN   HEEN   N80    |  N80    TERUG  TERUG  TERUG  L080
       06:30  09:30  13:30  17:30  20:00  |  09:30  12:30  16:30  20:30  23:30         Dortmund ZOB am Hbf
       07:20  10:20  14:20  18:20  20:50  |  08:40  11:40  15:40  19:40  22:40         Essen Hbf (Freiheit)
       08:10  11:10  15:10  19:10  21:40  |  07:50  10:50  14:50  18:50  21:50         Düsseldorf ZOB am Hbf
       09:05  12:05  16:05  20:05  LONDEN |  LONDEN 09:55  13:55  17:55  20:55         Venlo
       09:45  12:45  16:45  20:45         |         09:15  13:15  17:15  20:15         Eindhoven (Stationsweg)
-----  L080   Chauffeurswissel            |          Chauffeurswissel    L080   -----
07:50 LONDEN  12:50  16:50  20:50         |         09:10  13:10  17:10  LONDEN 22:10  Eindhoven (Stationsweg)
08:35         13:35  17:35  21:35         |         08:25  12:25  16:25         21:25  Tilburg
09:10         14:10  18:10  22:10         |         07:50  11:50  15:50         20:50  Breda
10:20         15:20  19:20  23:20         |         06:40  10:40  14:40         19:40  Goes
10:55         15:55  19:55  23:55         |         06:15  10:15  14:15         19:15  Middelburg
11:10         16:10  20:10  00:10         |         06:00  10:00  14:00         19:00  Vlissingen
11:30         16:30         00:30         |                09:40  13:40         18:40  Zoutelande
11:45         16:45         00:45         |                09:25  13:25         18:25  Westkapelle
12:00         17:00         01:00         |                09:10  13:10         18:10  Domburg

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Deinbus / CityExpress verkoopt binnenlandse bustickets tussen Amsterdam <-> Utrecht <-> Arnhem

Berichtdoor michiel71 » Ma 20 Jun 2016, 00:55

Interessante ontwikkeling vanuit het land van de langeafstandsbussen:
CityExpress verkoopt in coöperatie met Deinbus binnenlandse tickets tussen
Amsterdam - Utrecht - Arnhem op haar internationale verbinding naar Tübingen.

Het gaat om slechts 4 retour ritten in augustus en september. Ik ben benieuwd of ze tegen die tijd
de vergunningen binnen hebben om cabotage ritten in Nederland uit te mogen voeren.

Tijdschema:
Heenreis: donderdag 18 + zondag 21 augustus & donderdag 1 + zondag 4 september
Terugreis: vrijdag 19 + maandag 22 augustus & vrijdag 2 + maandag 5 september

Code: Selecteer alles

HEEN   TERUG
08:00  06:30  Amsterdam CS
08:30  06:00  Utrecht CS
09:20  05:05  Arnhem CS

Prijzen:
€6 Amsterdam - Utrecht
€7 Amsterdam - Arnhem
€6 Utrecht - Arnhem

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor JWM » Ma 20 Jun 2016, 01:09

Die tijden lijken mij wel wat optimistisch gekozen, of rijden ze in Utrecht niet naar het station?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3313
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Aking » Ma 20 Jun 2016, 01:19

Waar zou CS anders voor moeten staan? :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor michiel71 » Ma 20 Jun 2016, 02:09

JWM schreef:Die tijden lijken mij wel wat optimistisch gekozen, of rijden ze in Utrecht niet naar het station?

Erg optimistisch. Vertrekken vanuit Amsterdam Centraal midden in de spits levert gewis vertraging op.

Verder vraag ik mij af, waarom ze van de concessiegever toestemming hebben om
vanaf Amsterdam Centraal te mogen vertrekken, i.p.v. Amsterdam Sloterdijk ?

Of mag Deinbus/CityExpress op Amsterdam CS passagiers inladen op basis van een toeringcarvergunning?

Aan de andere kant, wat maken die 4 bussen nu uit op de 6.600 toeringcars die nu al maandelijks stoppen op de Prins Hendrikkade?

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Deinbus / CityExpress verkoopt binnenlandse bustickets tussen Amsterdam <-> Utrecht <-> Arnhem

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 20 Jun 2016, 13:34

michiel71 schreef:Interessante ontwikkeling vanuit het land van de langeafstandsbussen:
CityExpress verkoopt in coöperatie met Deinbus binnenlandse tickets tussen
Amsterdam - Utrecht - Arnhem op haar internationale verbinding naar Tübingen.

Het gaat om slechts 4 retour ritten in augustus en september. Ik ben benieuwd of ze tegen die tijd
de vergunningen binnen hebben om cabotage ritten in Nederland uit te mogen voeren.

Tijdschema:
Heenreis: donderdag 18 + zondag 21 augustus & donderdag 1 + zondag 4 september
Terugreis: vrijdag 19 + maandag 22 augustus & vrijdag 2 + maandag 5 september

Code: Selecteer alles

HEEN   TERUG
08:00  06:30  Amsterdam CS
08:30  06:00  Utrecht CS
09:20  05:05  Arnhem CS

Prijzen:
€6 Amsterdam - Utrecht
€7 Amsterdam - Arnhem
€6 Utrecht - Arnhem

Hebben ze die vergunning al? Want het lijkt mij niet dat deze vergunning afgegeven zal worden. Dit is namelijk directe concurrentie met de trein. 3000
Leven, en laten leven.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Deinbus / CityExpress verkoopt binnenlandse bustickets tussen Amsterdam <-> Utrecht <-> Arnhem

Berichtdoor michiel71 » Ma 20 Jun 2016, 13:41

JeffreyMeijer schreef:Hebben ze die vergunning al? Want het lijkt mij niet dat deze vergunning afgegeven zal worden. Dit is namelijk directe concurrentie met de trein. 3000


Ik denk dat die vergunning net is aangevraagd.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Ma 20 Jun 2016, 15:00

Het zou mij niet verbazen als CityExpress überhaupt geen vergunning heeft. Sowieso mogen internationale lijndiensten 100% zeker niet bij Amsterdam CS halteren. Mochten zij (of beter: hij, want het is volgens mij één persoon die bij Betuwe Express een bus huurt) toch deze dienstregeling gaan starten, dan kunnen zij een bezoekje van de gemeente Amsterdam en van ILT verwachten.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor michiel71 » Za 25 Jun 2016, 06:25

Binnenkort kun je bij Flixbus ook kaartjes kopen voor het traject Enschede/Hengelo naar Arnhem/Nijmegen
én op het traject Arnhem/Nijmegen naar EIndhoven. Bovendien gaat de bus ook stoppen in Deventer.

Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016

Ontheffing concessie openbaar vervoer MFB Meinfernbus Enschede-Eindhoven

Gedeputeerde Staten verleent Flixbus DACH GmbH ontheffing om een lange afstandsverbinding met de bus te starten. Hiervoor verleent het college ontheffing op het ‘verbod van het uitvoeren van openbaar vervoer zonder concessie’. Het gaat om de verbinding Enschede-Hengelo-Deventer-Arnhem-Nijmegen-Eindhoven en vice versa op het grondgebied van Provincie Gelderland voor een periode tot 31 december 2020. Binnen deze lijn is het voor reizigers niet mogelijk slechts te reizen tussen Arnhem en Nijmegen v.v., omdat hier al rechtstreeks vervoer door een concessiehouder van de provincie Gelderland wordt aangeboden. Voor die vervoerrelatie worden door Flixbus geen kaartjes verkocht. De provincie verleent de ontheffing omdat er met de busverbinding extra reismogelijkheden ontstaan tussen de Gelderse steden en andere grote Nederlandse steden, zonder dat daarvoor exploitatiesubsidie wordt gevraagd. De huidige concessiehouder heeft aangegeven in te kunnen stemmen met het verlenen van deze ontheffing.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor michiel71 » Za 25 Jun 2016, 06:30

Binnenkort kun je bij Flixbus vanuit Nijmegen/Arnhem/Apeldoorn ook een ticket kopen naar Groningen.

Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016

Wijziging ontheffing Flixbus Groningen-Eindhoven

Flixbus DACH GmbH heeft verzocht om wijziging van de ontheffing voor de lange afstandsverbindingen tussen Groningen en Eindhoven. Hiertoe trekt Gedeputeerde Staten de eerder verleende ontheffing in en wordt een nieuwe ontheffing op het ‘verbod van het uitvoeren van openbaar vervoer zonder concessie’ verleend. De nieuwe ontheffing heeft betrekking op de verbinding Groningen-Apeldoorn-Eindhoven en vice versa op het grondgebied van provincie Gelderland voor een periode tot 31 december 2020. Aan deze lijn worden de halteplaatsen Arnhem en Nijmegen toegevoegd. Binnen de buslijn is het voor reizigers niet mogelijk slechts te reizen tussen Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen v.v., omdat hier al (rechtstreeks) vervoer door concessiehouders van de provincie Gelderland wordt aangeboden. Voor die trajecten kan dan ook geen kaartje worden gekocht. De Provincie Gelderland verleent de ontheffing omdat deze busverbinding zorgt voor een betere verbinding tussen Gelderse steden en andere grote steden in Nederland, zonder dat daarvoor een exploitatievergoeding wordt gevraagd. De concessiehouders hebben aangegeven in te kunnen stemmen met het verlenen van deze ontheffing.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Kamerbrief over Langeafstandsbusvervoer binnen Nederland

Berichtdoor michiel71 » Za 25 Jun 2016, 06:57

Op 21 juni 2016 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, mevrouw Dijksma,
de kamer een brief gestuurd over Langeafstandsbusvervoer binnen Nederland:

"Decentrale overheden hebben een werkgroep ingericht om ervaringen te delen en af te stemmen.
Daarnaast voeren zij regelmatig overleg met hun concessiehouders en de aanvragers.

Sinds september 2015 zijn voor circa 20 binnenlandse busverbindingen aanvragen gedaan door meerdere vervoerders. Deze aanvragen zijn geaccepteerd of nog in behandeling. Op 1 december 2015 is vervoerder Flixbus gestart met de eerste vijf langeafstandsbusverbindingen binnen Nederland. De meeste aanvragen kennen tot dusver geen of nauwelijks gelijkenis met het aangeboden vervoer in de concessiegebieden. Bij een enkele verbinding is er wel gelijkenis met het aangeboden vervoer. Het is dan aan de concessieverlener(s) om te beoordelen of er sprake is van onevenredige afbreuk aan de concessie.Aangezien langeafstandsbus-vervoer binnen Nederland een nieuwe ontwikkeling is, is hier nog geen toetsingskader voor. De decentrale overheden werken momenteel aan de ontwikkeling van een toetsingskader."
Laatst gewijzigd door michiel71 op Za 25 Jun 2016, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Za 25 Jun 2016, 11:55

michiel71 schreef:Binnenkort kun je bij Flixbus vanuit Nijmegen/Arnhem/Apeldoorn ook een ticket kopen naar Groningen.

Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016

En kennelijk dus ook van (Arnhem/)Nijmegen naar Eindhoven. Dat was nog wel een vraagteken. Onder andere in de aanbesteding van de concessie Zuidoost-Brabant zijn hier vorig jaar vragen over gesteld en beantwoord in de Nota van Inlichtingen.

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor michiel71 » Za 25 Jun 2016, 13:31

Moet er nou voor iedere lijn die (deels) over hetzelfde traject gaat, nu telkens opnieuw ontheffing worden aangevraagd om tickets
te mogen verkopen op dezelfde binnenlandse verbindingen, of is een reeds eerder verleende ontheffing daarvoor voldoende?

Om het nog complexer te maken: Past elke concessieverlener daar haar eigen regels op toe of is dit landelijk geregeld?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor Vinny » Za 25 Jun 2016, 15:50

Als Flixbus Sneek-Lelystad gaat aanbieden wordt ik klant (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Berichtdoor waldo79 » Za 25 Jun 2016, 19:55

michiel71 schreef:Moet er nou voor iedere lijn die (deels) over hetzelfde traject gaat, nu telkens opnieuw ontheffing worden aangevraagd om tickets
te mogen verkopen op dezelfde binnenlandse verbindingen, of is een reeds eerder verleende ontheffing daarvoor voldoende?

Om het nog complexer te maken: Past elke concessieverlener daar haar eigen regels op toe of is dit landelijk geregeld?

Wat betreft dat eerste punt: met ontheffingen maak je een uitzondering op de normaal geldende voorwaarden. Voor elk individuele situatie is een eigen ontheffing nodig.

Voor het tweede punt: er is een werkgroep ingesteld vanwege deze afwijkende busdiensten, maar beleid ontbreekt. ..Overigens kun je dat met begrijpend lezen zelf uit de tekst halen :x
Mij best :)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast