Pagina 21 van 24

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 30 nov 2016, 20:05
door Chrysa
Hoeveel Roemenen passen er in een Dacia?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 30 nov 2016, 23:58
door pedaalemmerzak
Ik heb alleen maar hele positieve dingen gehoord over dacia's en er vaak in gereden (als passagier want autorijden dat gaat helaas niet bij mij). Maar het is helaas geen binnenlandse langeafstandsbus. ;)

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 01 dec 2016, 00:41
door STF
Er bestaan Renault bussen dus wellicht met tien jaar geduld ook Dacia bussen! :lol:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 01 dec 2016, 20:36
door Statler Rail
Er zijn fabrikanten die meerdere merken auto's maken. Er zijn fabrikanten die meerdere merken frisdranken maken. En er zijn ook vervoerders die meerdere merken vervoer aanbieden. De reden hebben we al op de middelbare school bij economie geleerd: productdifferentiatie. :idea:

Door het differentiëren van het product "personenvervoer" in verschillende producten "TGV", "Thalys", gewone treinen, maar dus ook bussen zoals Ouibus kan je op verschillende deelmarkten marktaandeel behalen. De verschillende deelmarkten hebben namelijk verschillende eigenschappen en daarmee verschillende doelgroepen. Door verschillende producten aan te bieden is vaak meer omzet te behalen dan wanneer je maar één product aanbiedt. Zeker wanneer er sprake is van een markt waarop ook andere aanbieders actief zijn.

Deutsche Bahn had dat eerst onderschat. Die hadden zoiets van "onze treinen zijn superieur aan bussen, dat gaat niks worden met die Fernbussen". Toen die buslijnen vervolgens een exponentiële groei lieten zien en DB niet meedeelde in die groei (het ging zelfs ten koste van DB), is zij als een gek alsnog haar buslijnen gaan uitbreiden. Helaas waren zij daarin niet zo succesvol en hebben ze de strijd om die deelmarkt opgegeven.

SNCF was er wél op tijd bij en is met Ouibus volgens mij redelijk succesvol. Als ze het niet hadden gedaan hadden ze marktaandeel verloren aan de lange afstandsbussen; nu kunnen ze echter meedelen in de groei.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 01 dec 2016, 21:10
door Dennenboom
Feit is wel dat DB al vele jaren voor de liberalisering een speler op de langeafstands busmarkt was middels Berlin Linienbus. Dat bedrijf is helemaal uit de markt gedrukt door Flixbus. Kennelijk kon men de ervaring niet te gelde maken in de nieuwe omstandigheden.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 01 dec 2016, 22:20
door Statler Rail
Klopt. Berlin LinienBus was wat dat betreft een apart verhaal. Die komen voort uit het transitverkeer tussen West-Duitsland en West-Berlijn, door de DDR heen.

De Duitse busmarkt werd in 2013 geliberaliseerd. Het aantal reizigers per lange-afstandsbus in Duitsland ontwikkelde zich als volgt:
2012 - 200.000 passagiers
2013 - 3,3 miljoen passagiers
2014 - 11 miljoen passagiers
2015 - 20 miljoen passagiers
Dus in 3 jaar tijd 100x zoveel passagiers. :shock:

Natuurlijk blijft de groei niet exponentieel doorlopen; het jaar is nog niet voorbij maar in 2016 zullen we ongeveer op 30 miljoen uitkomen.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 10:07
door Dennenboom
Ik gebruik liever de cijfers van het Statistische Bundesamt wat betreft het aantal reizigers.

Die heeft het voor 2012 over 3 miljoen reizigers en 2013 over 8 miljoen reizigers.
Vervolgens 16 miljoen in 2014 en 23 miljoen in 2015. Is nog steeds een behoorlijke stijging, maar niet zo extreem als Statler Rail aangeeft.

Volgens welke definitie zijn die 200.000 in 2012 ontstaan? Berlin Linien Bus was toen echt een grote speler met veel reizigers op de as Hamburg - Berlijn.
200.000 reizigers heb je al als je elke dag met 11 volle bussen rijdt! (11x50x365).

https://www.destatis.de/DE/PresseServic ... 1_461.html
https://www.destatis.de/DE/PresseServic ... 7_461.html
https://www.destatis.de/DE/PresseServic ... 1_461.html

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 03 dec 2016, 20:35
door Durashift
diederickx schreef:Is Dacia een merk lange-afstandsbus?
Het duurt misschien ff.. maar dan gaat Renault vast een aantal bussen re-badgen naar Dacia. :lol:

Sorry, had al gereageerd voordat ik alle berichten had bijgelezen.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 10 dec 2016, 17:22
door michiel71
michiel71 schreef:Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijnen

Den Haag - Rotterdam - Eindhoven - Rijksgrens
Alkmaar - Amsterdam - Eindhoven - Venlo - Rijksgren
Amsterdam - Eindhoven - Heerlen - Rijksgrens
Amsterdam - Eindhoven - Valkenswaard - Rijksgrens
Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Rijksgrens
Zandvoort - Amsterdam - Eindhoven - Roermond - Rijksgrens

heeft provincie Noord Brabant GEEN ontheffing verleend van de concessieplicht,
omdat het college van mening is dat deze specifieke lijnen te veel concurreren
met het aangeboden busvervoer binnen de bestaande OV-concessie.
"De Duitse vervoerder FlixBus heeft bij de provincie bezwaar aangetekend tegen haar weigering om zes busdiensten, die door Brabant lopen, toe te staan. Maandag 12 december treffen de twee partijen elkaar tijdens een hoorzitting op het provinciehuis in Den Bosch."

Lees verder.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 10 dec 2016, 18:46
door Globetrotter
Die lijn naar Zeeland is al een keer eerder afgewezen. Die lijn Amsterdam-Valkenswaard bestaat toch al in de vorm van [wiki]Lijn N831 Amsterdam Station Sloterdijk - Zürich Bus-Parkplatz Sihlquai[/wiki] ?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 10 dec 2016, 20:08
door SLToilet
michiel71 schreef:
michiel71 schreef:Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijnen

Den Haag - Rotterdam - Eindhoven - Rijksgrens
Alkmaar - Amsterdam - Eindhoven - Venlo - Rijksgren
Amsterdam - Eindhoven - Heerlen - Rijksgrens
Amsterdam - Eindhoven - Valkenswaard - Rijksgrens
Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Rijksgrens
Zandvoort - Amsterdam - Eindhoven - Roermond - Rijksgrens

heeft provincie Noord Brabant GEEN ontheffing verleend van de concessieplicht,
omdat het college van mening is dat deze specifieke lijnen te veel concurreren
met het aangeboden busvervoer binnen de bestaande OV-concessie.
"De Duitse vervoerder FlixBus heeft bij de provincie bezwaar aangetekend tegen haar weigering om zes busdiensten, die door Brabant lopen, toe te staan. Maandag 12 december treffen de twee partijen elkaar tijdens een hoorzitting op het provinciehuis in Den Bosch."

Lees verder.
Ik las het vanmorgen in de krant. De provincie was bang voor concurrentie met hun Bravo-bussen (whoehaha!! :shock: ).
Maar serieus: zoals eveneens in de krant stond, blokkeren ze hiermee een op korte termijn haalbare grote verbetering van de bereikbaarheid van de luchthaven van Eindhoven gezien een aantal via de luchthaven zou gaan rijden. Hier missen ze echt de boot mee.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 00:08
door Statler Rail
Ezra schreef:Die lijn naar Zeeland is al een keer eerder afgewezen.
Waarschijnlijk: nog steeds. De hoorzitting van maandag zal de bezwaarprocedure zijn tegen de afwijzingen in juli.
Ezra schreef:Die lijn Amsterdam-Valkenswaard bestaat toch al in de vorm van [wiki]Lijn N831 Amsterdam Station Sloterdijk - Zürich Bus-Parkplatz Sihlquai[/wiki] ?
Inderdaad, maar FlixBus had volgens de aanvraag aanzienlijk meer ritten tussen Amsterdam en Valkenswaard gepland. De nachtlijn Amsterdam - Zürich kon alsnog van start gaan doordat KIWA namens het Ministerie van IenM wél een vergunning heeft verleend voor een internationale lijndienst. Die vergunning is inclusief de toestemming om in Nederland reizigers te vervoeren, de zogenaamde "cabotage".

Binnenlands vervoer is de verantwoordelijkheid van de provincies/stadsregio's, internationaal vervoer (inclusief cabotage) valt onder het Ministerie, die dat weer heeft uitbesteed aan vergunningsverlener KIWA.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 19:27
door Karl
Kan je dan niet naar het eerste dorp over de grens rijden?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 20:11
door Mr-W
Karl schreef:Kan je dan niet naar het eerste dorp over de grens rijden?
Als Stafcars die verbinding gaat rijden kan hij prima verlengd worden naar Neerpelt/Lommel of evt Hasselt zonder al te veel extra kosten.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:43
door Globetrotter
Beide ritten die ik tot nu toe op lijn N831 (Amsterdam-Zurich) heb gezien, werden door Staf Cars gereden. Ik heb het idee dat ze eerst leeg van Lommel naar Amsterdam rijden en dan starten met N831.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:49
door Hainje
Aking schreef:Ook in retailland zie je dat genoeg, al is het daar vaak directe concurrentie; Mediamarkt en Saturn zijn van hetzelfde bedrijf, en dat zie je ook met Intertoys/Bart Smit/Toys XL. Ook Blokker/Marskramer/Xenos en Big Bazar hebben dezelfde eigenaar. (waarbij die laatste zeven dan ook weer hetzelfde bedrijf zijn)

De klant kan "kiezen", maar uiteindelijk komt het geld toch bij jou(w bedrijf) terecht :Y

Hetzelfde wat NS overigens op de stations doet, om het weer een beetje in de sfeer van dit forum te brengen. Of je nu naar de Smullers, Julia's, Kiosk of AH to go gaat, het komt allemaal bij de NS terecht.
Schijnt vroeger (begin jaren '90) nog veel erger te zijn geweest met een ander bedrijf, zo las ik ooit in de Elsevier. Namelijk Vendex. Je kon bijna geen winkel bedenken of het behoorde tot Vendex. :P

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 23:13
door pedaalemmerzak
SLToilet schreef:
michiel71 schreef:
michiel71 schreef:Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijnen

Den Haag - Rotterdam - Eindhoven - Rijksgrens
Alkmaar - Amsterdam - Eindhoven - Venlo - Rijksgren
Amsterdam - Eindhoven - Heerlen - Rijksgrens
Amsterdam - Eindhoven - Valkenswaard - Rijksgrens
Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Rijksgrens
Zandvoort - Amsterdam - Eindhoven - Roermond - Rijksgrens

heeft provincie Noord Brabant GEEN ontheffing verleend van de concessieplicht,
omdat het college van mening is dat deze specifieke lijnen te veel concurreren
met het aangeboden busvervoer binnen de bestaande OV-concessie.
"De Duitse vervoerder FlixBus heeft bij de provincie bezwaar aangetekend tegen haar weigering om zes busdiensten, die door Brabant lopen, toe te staan. Maandag 12 december treffen de twee partijen elkaar tijdens een hoorzitting op het provinciehuis in Den Bosch."

Lees verder.
Ik las het vanmorgen in de krant. De provincie was bang voor concurrentie met hun Bravo-bussen (whoehaha!! :shock: ).
Maar serieus: zoals eveneens in de krant stond, blokkeren ze hiermee een op korte termijn haalbare grote verbetering van de bereikbaarheid van de luchthaven van Eindhoven gezien een aantal via de luchthaven zou gaan rijden. Hier missen ze echt de boot mee.
Ik vind het een schandalige, kleinburgelijke provinciale mentaliteit.

Ik ben sowieso tegen het hele instituut provincies, overigens.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 23:42
door Karl
Ben jii ook ergens voor dan?

Zonder dollen. Kan een overheid wel een dienst aanbieden of beschermen terwijl een commerciële partij die dienst ook wil aanbieden?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 00:10
door pedaalemmerzak
Kijk ik vind het OV in eerste instantie een overheidszaak: de overheid moet zorgen dat men van A naar B kan reizen met acceptabel comfort en reistijd. Dat doet de overheid in ons land prima (kijk maar naar Amerika van hoe het veel slechter kan, buiten de grote steden om is er zo goed als geen OV). En de overheid mag ook best een bijverdienste daaraan maken en die investeren in verdere verbeteringen, maar in eerste instantie is het een sociale dienst van de overheid, waar we met z'n allen ook belasting over betalen.

Maar als er een commerciële partij komt die die dienst simpelweg beter aanbiedt (lagere prijs, beter comfort, snellere reistijd), of die zelfs hele nieuwe verbindingen aanbiedt waar de overheid geen succes mee heeft gehad (dan gaat het voornamelijk om internationale verbindingen, maar b.v. ook om verbindingen tussen steden waar geen fatsoenlijke treinverbinding tussen is), dan moet die commerciële partij geen strobreed in de weg worden gelegd. Wat dat betreft heb ik wellicht een wat 'rechtser' politiek standpunt, maar dat vind ik wel. We moeten hier niet naar een soort communisme toegaan waar vadertje staat alles regelt en niemand iets mag doen of investeren.

Stel ik zou zelf bussen willen aanschaffen en bepaalde lijndiensten aanbieden binnen Nederland en internationaal, dan zou mij niks in de weg moeten worden gelegd, behalve dan basale eisen zoals milieu normen, arbeidsnormen, veiligheidsnormen e.d. Ook als ik concurreer met de NS of een ander vervoersbedrijf.

Daarom zou ik ook nooit op een SP of iets dergelijks stemmen. Never te nooit niet ;)

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 01:03
door dennistd
Het probleem is dat de ene lijn de ander in leven houdt. Als er dan een ander bedrijf passagiers van de goedlopende lijn af gaat snoepen, betekent dat minder inkomsten waardoor de minder lopende lijn mogelijk opgeheven moet worden.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 03:22
door pedaalemmerzak
Ja jammer dan. Dan moet het door de overheid gesubsidieerde bedrijf maar verbeteringen aanbrengen zodat ze fatsoenlijk kunnen concurreren.

Stel we nemen b.v. de as Terneuzen-Gent. De overheid-gesubsidieerde OV biedt in het weekend een paar ritten aan, en verder helemaal niks. Stel ik wil een bedrijfje beginnen, ik schaf een paar touringcars aan en laat elk uur een bus rijden Terneuzen-Gent. En ik vraag ook nog eens een lagere prijs dan het door de overheid gesubsidieerde bedrijf. Dan vind ik dat ik mijn gang zou moeten kunnen gaan. Maar momenteel mag dit dus niet, of maar heel beperkt (cabotage etc.). Zo mag ik b.v. binnen België niet zomaar passagiers vervoeren. Je wordt dan dus als hardwerkende ondernemer tegengewerkt door een archaïsch, kleinburgerlijk socialistisch systeem.

Ik ben op heel veel punten helemaal niet politiek rechts maar ik vind zoiets echt een schande.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 08:14
door Dennenboom
Ik denk dat een uurdienst Terneuzen - Gent commercieel niet zo snel dicht te rekenen valt, maar ik hou mij aanbevolen.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 09:43
door Wubbo
pedaalemmerzak schreef:Ja jammer dan. Dan moet het door de overheid gesubsidieerde bedrijf maar verbeteringen aanbrengen zodat ze fatsoenlijk kunnen concurreren.
Dat kan helemaal niet altijd, want dat gesubsidieerde bedrijf wordt door de opdrachtgever gedwongen om niet alleen op commercieel interessante tijden te rijden. Als ik een bedrijfje begin rijd ik alleen op commercieel interessante tijden, met de rest ga ik niet beginnen want dat kost me alleen maar geld. Daarmee is je concurrentiepositie per definitie ongelijk, en zal het resultaat zijn dat het gesubsidieerde bedrijf minder inkomsten krijgt en dus meer subsidie gaat vragen voor het in leven houden van het commercieel niet aantrekkelijke deel.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 14:32
door pedaalemmerzak
Wubbo schreef:
pedaalemmerzak schreef:Ja jammer dan. Dan moet het door de overheid gesubsidieerde bedrijf maar verbeteringen aanbrengen zodat ze fatsoenlijk kunnen concurreren.
Dat kan helemaal niet altijd, want dat gesubsidieerde bedrijf wordt door de opdrachtgever gedwongen om niet alleen op commercieel interessante tijden te rijden. Als ik een bedrijfje begin rijd ik alleen op commercieel interessante tijden, met de rest ga ik niet beginnen want dat kost me alleen maar geld. Daarmee is je concurrentiepositie per definitie ongelijk, en zal het resultaat zijn dat het gesubsidieerde bedrijf minder inkomsten krijgt en dus meer subsidie gaat vragen voor het in leven houden van het commercieel niet aantrekkelijke deel.
Mja ok daar zit wat in.

Maar als een verbinding op bepaalde tijden niet wordt aangeboden (zoals mijn voorbeeld van terneuzen-gent), dan zou een bedrijf die verbinding toch gewoon commercieel moeten kunnen aanbieden? Of denk bijvoorbeeld aan nachtvervoer , wat momenteel vaak niet wordt aangeboden.

Nu wat de flixbus betreft: het gaat hier om lijnen die deels parallel aan het spoor lopen (b.v. van goes via brabant naar duitsland of zo), maar redelijkerwijs lijkt het mij absoluut niet te verwachten dat de mensen die zo'n bus nemen dezelfde mensen zullen zijn als die met de trein reizen. Dit ook door de aard van het vervoer:
- De bus rijdt van/naar het buitenland
- De bus rijdt slechts enkele keren per dag, het gaat dus niet om een reguliere lijndienst zoals met trein of publieke bus
- De bus heeft minder tussenstops
- De bus biedt services aan zoals een baggageruim, die het publieke net niet aanbiedt (met je koffer die je tussen twee vierzitters mag proppen)
- De bus rijdt verbindingen rechtstreeks ipv met een overstap
- De bus rijdt verbindingen die niet rechtstreeks of in sommige gevallen zelfs helemaal niet worden aangeboden door het publieke net

Dan mag zo'n flixbus wat mij betreft gewoon rijden. Dat verbieden is puur socialistisch protectionisme. Dat linkse pluche is waarom veel mensen tegenwoordig op de PVV en VVD stemmen, daar moeten we vanaf. Niet dat iki op die partijen stem hoor, overigens, laat dat duidelijk zijn.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 14:35
door pedaalemmerzak
Dennenboom schreef:Ik denk dat een uurdienst Terneuzen - Gent commercieel niet zo snel dicht te rekenen valt, maar ik hou mij aanbevolen.
Een vaste uurdienst over de hele dag is wellicht wat veel, maar enkele ritten s morgens vroeg (zodat men op de uni, het ziekenhuis of het werk kan komen) en s avonds (zodat men weer terug kan komen) plus enkele avond/nacht ritten op vrijdag en zaterdag avond moet echt wel uitkunnen hoor. Er zijn dagelijks heel veel forensen die terneuzen-gent r ijden. Dat gaat voor zo'n 100% met de auto. Met het OV is vanuit terneuzen namelijk vrijwel niet te doen; eerst moet je met de bus naar Busstation, dan met bus 6 naar Zelzate, dan met een bus naar Gent. En die bus 6 eindigt volgens mij sommige ritten in Sas van Gent dus dan mag je 2 kilometer de grens over lopen. Volgens mij is het ook nog eens een buurtbusje. In ieder geval, geen enkele optie om dat vaak te doen. Alleen in absolute nood.

En de rechtstreekse bus naar Gent rijdt alleen in het weekend... En dan ook nog maar enkele ritten.