Pagina 4 van 24

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 08:42
door regenmaker
Maar dan ben je bij een kaartje toch sowieso meer geld kwijt als je een binnenlandse reis wil maken. Aangezien je sowieso een kaartje moet komen van NL naar bijvoorbeeld de eerste plaats in Duitsland. Lijkt me ook niet erg aantrekkelijk dus.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 09:55
door deadlock
regenmaker schreef:Maar dan ben je bij een kaartje toch sowieso meer geld kwijt als je een binnenlandse reis wil maken. Aangezien je sowieso een kaartje moet komen van NL naar bijvoorbeeld de eerste plaats in Duitsland. Lijkt me ook niet erg aantrekkelijk dus.
Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.

Bij vliegen is het vaak zo dat een retourtje goedkoper is dan één enkele reis. Je kan dan rustig een retour boeken en niet inchecken voor de vlucht terug, bij bussen is het hetzelfde, je stapt gewoon uit op de plek waar je moet zijn, als je voor €4,- spotgoedkoop van Vlissingen naar Groningen kan komen door een kaartje naar Hamburg te kopen dan doe je dat toch gewoon? Wat is daar niet aantrekkelijk aan.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 10:57
door Dennenboom
In het kader van terrorismebestrijding is een passagier die z'n bagage wel in het laadruim kan laten zetten en ondertussen stiekem uit kan stappen niet echt gewenst.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 11:04
door regenmaker
deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 11:20
door Hainje
Dennenboom schreef:In het kader van terrorismebestrijding is een passagier die z'n bagage wel in het laadruim kan laten zetten en ondertussen stiekem uit kan stappen niet echt gewenst.
:') :') :') :') :') :') :')

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 11:30
door baladid
regenmaker schreef:
deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?
Dat is het bij het treinreizen ook niet altijd zo. Ik (Bahncard25+Railplus, geen voordeelurenkaart) betaal voor een treinreis van Hoogeveen naar Den Haag Centraal 24,20€. Voor Papenburg-Den Haag Centraal via Leer-Weener(Gr)-Groningen Europapark betaal ik met een Europa-Spezial 14,25€ en kan zonder probleem in Hoogeveen opstappen.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 11:56
door Statler Rail
Van Amsterdam Sloterdijk naar Groningen met NS is normaal 25,10 euro.
Van Amsterdam Sloterdijk naar Leer (D) via Groningen is bij Flixbus te boeken vanaf 19 euro. En met een promotionele kortingscoupon kan daar nog wel een paar euro vanaf. En als je meer uit de omgeving van Sloterdijk komt scheelt het je minimaal één overstap.

Tot deze zomer gebeurde nog wel eens dat mensen dit deden. Toen kon dat namelijk makkelijker, omdat de bus Frankfurt-Amsterdam was doorgekoppeld aan Amsterdam-Hamburg. Je kon dus ook kaartjes Frankfurt-Groningen via Amsterdam kopen. Daardoor kon je ook in Groningen onopvallend uitstappen terwijl je eigenlijk in Amsterdam was ingestapt. Nu kan dat niet meer, omdat beide verbindingen nu gescheiden zijn en Flixbus geen overstapverbindingen via Amsterdam verkoopt.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 12:36
door Globetrotter
baladid schreef:
regenmaker schreef:
deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?
Bij fernbussen en treinen is dat inmiddels best achterhaald. Zo wou ik laatst naar Hamburg met een fernbus (Eurolines, Meinfernbus, you name it) en betaalde ik vanaf Amsterdam €9 en vanaf Groningen €25 bij dezelfde busmaatschappij. Oorzaken liggen denk ik gedeeltelijk in het feit dat ritten op een begeven moment bijna zijn volgeboekt, dus de kaartjes duurder worden. Ook het feit dat de rit de dag van vertrek kan de prijs omhoog drijven. Daarnaast is het ook zo dat vervoerders op bepaalde trajecten moeilijker kaartjes verkocht krijgen. Om niet met een lege bus op deze (deel) trajecten te rijden, worden er kaartjes tegen knalprijzen aangeboden op die (deel) trajecten.

Ik vraag me af of we ooit achter de totstandkoming van de prijs van een reis bij een fernbus of langeafstandstrein zullen komen en of er uberhaupt een theorie voor is.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: za 07 nov 2015, 12:43
door Suus
regenmaker schreef:
deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?
Zo werkt de wereld van het langeafstandsvervoer niet meer. Die werken met yieldmanagement.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 11:25
door Statler Rail
Op zich is het niet heel ingewikkeld hoor. Yield Management (zowel voor bus, vliegtuig als hotels) werkt met contingenten die je voor een bepaalde prijs in de markt zet. De crux is hoeveel contingenten van welke prijsklassen beschikbaar zijn. Op een verbinding met concurrentie biedt je relatief veel goedkopere contingenten aan.

Ook wil je voorkomen dat mensen die een (goedkoop) deeltraject (bv Groningen-Leer) reizen ervoor zorgen dat de bus vol is, waardoor de (duurdere) tickets voor het gehele traject (bv Groningen-Berlijn) niet meer verkocht kunnen worden. En je zit natuurlijk met het verschil in vraag. Als je op voorhand weet dat je een bus, vliegtuig of hotel wel vol krijgt, dan kan je natuurlijk hogere prijzen vragen dan wanneer je veel vrije plaatsen over houdt.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 13:54
door deadlock
Flikker op met je yield management.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 20:53
door Statler Rail
Okee, dan betaal jij altijd vol tarief (Normalpreis). Heb je niets meer met Yield Management te maken. :lol:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 21:21
door Dennenboom
Heb alvast een reisje voor deadlock. Uithuizen - Vlissingen met de bus. Netjes kilometergerelateerd met de OV-chipkaart kost dat € 68,69. Daar komt geen Yield Management aan te pas. Een leuk tarief om een halve dag onderdak te krijgen.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 22:32
door ovforens
Dan ga ik voor dat geld liever met de bus van Uithuizen naar Groningen en dan met de Flixbus naar Milaan. Of eigenlijk niet want dan ben ik kapot.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 23:38
door deadlock
Statler Rail schreef:Okee, dan betaal jij altijd vol tarief (Normalpreis). Heb je niets meer met Yield Management te maken. :lol:
Gewoon die KM-prijs weer invoeren. Werkt prima. Mooi gemiddelde pakken en af en toe een actie.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:10
door Vinny
Dennenboom schreef:Heb alvast een reisje voor deadlock. Uithuizen - Vlissingen met de bus. Netjes kilometergerelateerd met de OV-chipkaart kost dat € 68,69. Daar komt geen Yield Management aan te pas. Een leuk tarief om een halve dag onderdak te krijgen.
Bestat de OV dagkaart niet meer? De NS dagkaart kost 51,40 zie ik. Vroeger kon je voor volgens mij 5 euro daar aanvullend stads- en streekvervoer bij krijgen.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:46
door Hainje
Vinny schreef:Bestat de OV dagkaart niet meer? De NS dagkaart kost 51,40 zie ik. Vroeger kon je voor volgens mij 5 euro daar aanvullend stads- en streekvervoer bij krijgen.
Nee, door de marktwerking is die afgeschaft. Er was natuurlijk te veel vraag naar, dus te veel inkomstenderving.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 16:54
door Vinny
Ik ben waarschijnlijk niet de enige voor wie 50 euro voor een dagkaart net iets te veel van het goede is. Ik reis dan ook met een weekend-vrij abonnement. Hoe gek ik het ook maak, ik geef zelden meer uit dan 30 euro voor een "wereldreis" binnen Nederland :lol:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 17:33
door michiel71
Vinny schreef:Ik ben waarschijnlijk niet de enige voor wie 50 euro voor een dagkaart net iets te veel van het goede is. Ik reis dan ook met een weekend-vrij abonnement. Hoe gek ik het ook maak, ik geef zelden meer uit dan 30 euro voor een "wereldreis" binnen Nederland :lol:
Een retourtje met de trein kost mij niet meer dan €7, dus als jij €30 uitgeeft, ben je een dief van je portemonnee.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:47
door Vinny
Weekend-vrij abonnement he, dus door de weeks wel betalen (weliswaar met korting buiten de spits). :wink:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: di 10 nov 2015, 23:53
door michiel71
Vinny schreef:Weekend-vrij abonnement he, dus door de weeks wel betalen (weliswaar met korting buiten de spits). :wink:
Ook door de weeks na de ochtendspits hoeft een treinretour niet meer dan €7 te kosten. Simpel te regelen via Facebook ;)

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 11:10
door Meltrain
Dan moet je dus wel 10 personen hebben die toevallig allemaal op dezelfde tijd vanaf een bepaald station naar hetzelfde andere station willen reizen en toevallig ook allemaal op dezelfde tijd weer terug willen.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 11:34
door Zugführer
Nee hoor, voor het groepsretour hoef je én niet hetzelfde vertrekstation te hebben én je hoeft niet op hetzelfde tijdstip te reizen.
Helaas zullen die ruime voorwaarden in de toekomst wel aangepast worden, aangezien het misbruik nogal in de hand werkt

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 12:37
door Statler Rail
Dat delen van een groepsretour valt een beetje in de categorie van "Ritzen Koeriers", vernoemd naar voormalig onderwijsminister Jo Ritzen ten tijde van de invoering van de OV-Studentenkaart. Toen kon je pakketje laten bezorgen door studenten die gratis reizen hadden met hun OV-studentenkaart. :lol:

Zo´n groepsretour-via-facebook is echt iets voor een groepje liefhebbers en valt ook meer in de categorie van carpool-app BlaBla Car. Voor een bepaalde doelgroep een uitkomst, maar voor de mainstream veel te onbetrouwbaar en teveel gedoe.

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 13:14
door Thom91
Zo onbetrouwbaar dat sinds kort Thalys het ook aanbiedt?