Pagina 1 van 1

Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 13:43
door Thom91
Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Een investeringscommissie gaat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu adviseren over toekomstige investeringsbeslissingen in het openbaar vervoer en spoor. De commissie gaat maximaal vijf jaar investeringsvoorstellen beoordelen. Het is de bedoeling dat het ministerie met het instellen van de commissie meer grip krijgt op de uitgaven bij ProRail en NS.

De commissie zal de staatssecretaris advies geven of de investeringsvoorstellen voldoen aan de doelen en ambities van de Lange Termijn Spoor Agenda. De commissie bestaat uit Bruno Bruins, Ingo Hansen, Erik Verhoef en Aad Veenman.

Investeringen

Bruins is op dit moment voorzitter van de Raad van Bestuur van het UWV. Hij was van juli 2006 tot februari 2007 staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ook was hij werkzaam bij vervoerders Westnederland en HTM. Tussen 2008 en 2011 was hij directeur customer relations bij Connexxion.

Ingo Hansen bekleedt de leerstoel Ontwerp van Vervoers- en Verkeersvoorzieningen aan de TU Delft. Hansen is staflid van TRAIL, de Nederlandse onderzoeksschool voor TRAnsport, Infrastructuur en Logistiek. In een onderzoek naar de staat van de spoorinfrastructuur concludeerde hij dat ProRail en de NS te veel gericht zijn op korte termijn winst.

Bron en meer

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 18:24
door Wubbo
Waarom zouden dit soort mensen kennis hebben die I&M niet heeft? I&M is toch juist degene die op basis van de investeringsaanvragen van verschillende partijen keuzes moet maken?

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 18:29
door Hainje
Wellicht dat zij een ander licht kunnen werpen op de zaken? Input van buiten kan nooit kwaad mijns inziens, zolang het maar degelijke is.

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 19:30
door Thom91
Wubbo schreef:Waarom zouden dit soort mensen kennis hebben die I&M niet heeft? I&M is toch juist degene die op basis van de investeringsaanvragen van verschillende partijen keuzes moet maken?
Te weinig interne capaciteit?

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 22:08
door deadlock
Allemaal extreem kwalijk want dan kan je achter de titel zetten: Eerder maakte ze ongeïnformeerde beslissingen...

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 22:11
door SuperGhost
ProRail maakte die beslissingen toch? En in het artikel staat juist dat ProRail (en NS) veel te veel op de korte termijn denken. Dan maak je voor de lange termijn mogelijk inderdaad verkeerde beslissingen.

Zie bijvoorbeeld Arnhem waar men een paar jaar na de grote verbouwing van station én sporenstraat erachter komt dat spoor 5(a) toch niet verwijderd had moeten worden en dat spoor 4 nu een sectieverdeling mist voor de bedoelde toekomstige dienstregeling en dat het rangeren van/naar Arnhem Berg extreem lastig is voor de regionale treinen vanaf/naar spoor 6 (er moet immers met vrijwel al het andere treinverkeer gekruist worden).

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 23:29
door Freek
Arnhem is juist een fout voorbeeld. Prorail en NS wilden dat toen juist wel, maar er was toen geen noodzaak omdat de overheden juist inkorting van de tielexpress hadden afgesproken. Aanleg zou dus nutteloos zijn. Maar dat was allemaal destijds en is weer ingehaald door de tijd.

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:33
door SuperGhost
Niet helemaal. De stadsregio was weliswaar voor die knip, maar de provincie (die juist de opdrachtgever voor die lijn is) juist niet.

En er is ook nooit afgesproken dat die trein zou eindigen in Elst. Er is altijd gezegd dat de trein door zou blijven rijden naar Arnhem zolang dat mogelijk is, alleen dat dat wellicht niet altijd mogelijk zou kunnen blijven. Bovendien zeg jij dat ProRail en NS die extra ruimte in Arnhem voor die treindienst wilde, maar juist die twee partijen wilde juist de Tiel-trein in Elst laten eindigen.

Er had bovendien ook niet eens rekening gehouden kunnen worden met een eindpunt in Elst, want een studie naar die mogelijkheid startte pas in 2009, terwijl ProRail de plannen voor de verbouwing van station Arnhem en de bijbehorende sporenstraat toen al klaar had en al bezig was dat uit te voeren. ProRail had toen dus nog helemaal niet kunnen weten of een eindpunt te Elst wel mogelijk/wenselijk was, aangezien die studie dus nog geheel ontbrak. En intussen was er al meer dan genoeg verweer tegen die plannen én in 2007 was er bovendien al een onderzoek van Movares waaruit bleek dat een knip in Elst voor de treindienst Arnhem/Elst-Tiel zeer negatief zou uitpakken.

Als laatst zou een knip in Elst, als die er al zou komen, tijdelijk van aard zijn en zou men met de overheden om tafel gaan om te kijken hoe doortrekking naar Arnhem weer mogelijk zou worden. De overheden zijn nooit akkoord gegaan met een definitieve knip, maar slechts met een tijdelijke knip, zodat er niet maar 2 stoptreinen Arnhem-Nijmegen zouden rijden (alleen zijn de meeste overheden hier ook al voortijdig weer vanaf gestapt en accepteren ze een tijdelijke knip ook niet meer). ProRail wist dus al dat het geen definitief iets was, maar koos toch voor de korte termijn 'oplossing'.

Re: Commissie adviseert Mansveld over toekomstige investeringen spoor

Geplaatst: di 27 okt 2015, 18:00
door Wubbo
Bij dit soort investeringen worden altijd allerlei scenario's meegenomen. Niet alleen de huidige dienstregelingen wordt erop getekend, maar ook toekomstige varianten (er zijn dus nu ook al studies over dienstregelingen in 2025, bijvoorbeeld. Dat soort zaken heb je ook nodig voor andere lange-termijn-inversteringen, zoals in je materieelpark). Ik neem aan dat er dus op de infra van Arnhem ook allerlei varianten met en zonder trein naar Tiel de revue zijn gepasseerd. Er zijn ook echt wel dienstregelinguitwerkingen denkbaar waarbij de trein uit Tiel prima past, maar wellicht hebben die de (ook op de lijst van projecten staande) wijziging van de infra van Nijmegen nodig. Of is de uitwerking waar toen van uit is gegaan nu achterhaald, omdat er redenen zijn om nu een andere lijnvoering te willen. Ik weet het allemaal niet, maar dit soort situaties voorkom je nooit helemaal.
SuperGhost schreef:ProRail maakte die beslissingen toch? En in het artikel staat juist dat ProRail (en NS) veel te veel op de korte termijn denken. Dan maak je voor de lange termijn mogelijk inderdaad verkeerde beslissingen.
ProRail beslist over dit soort dingen heel weinig. Uiteindelijk is het een politieke beslissing naar welk project geld gaat, en hoeveel geld dan. ProRail (en NS, en andere vervoerders) kunnen alleen maar adviseren. En het is volgens mij aan de politiek om daarbij de juiste kaders aan (in ieder geval) ProRail mee te geven. Als het kader is dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet, tsja, dan neem je ook het risico dat je iets niet kan wat je eigenlijk wel had gewild.