NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor JWM » Wo 04 Nov 2015, 00:19

Je zit natuurlijk op korte afstanden ook aan de concessies van de streekvervoerders te knagen.

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 04 Nov 2015, 00:46

ovforens schreef:Belang van reiziger moet voorop gesteld worden. Er wordt meer vervoer aangeboden hierdoor: prima! NS heeft het met de tariefstelling van nieuwe verbindingen zoals de Hanzelijn en Fyra verpest.

De hogere tariefstellingen zijn grotendeels het gevolg van politieke keuzes; deze lijnen moeten zichzelf terugverdienen. Daarnaast, de reistijd op deze lijnen zijn aanzienlijk korter dan de oude verbindingen. Ook dat hoort bij kwaliteit leveren en voor extra kwaliteit mag je best wat meer vragen.

ovforens schreef:Opmerkelijk eigenlijk dat een bus met 1 personeelslid en 30 passagiers goedkoper kan zijn dan een trein
met 2 personeelsleden en 400 passagiers.

Zo opmerkelijk is dat niet. Aanschaf en onderhoud van een trein zijn vele malen duurder dan bij een bus. Ook de infrastructuur is een tikkeltje ingewikkelder en duurder dan een strook asfalt. Daarnaast kun je een bus veel flexibeler inzetten. Bovendien moet je als spoorbedrijf in de spits voldoende capaciteit inzetten om je reizigers te vervoeren, dat betekent dat je doorgaans meer treinstellen in moet zetten dan buiten de spits noodzakelijk voor hetzelfde aantal kilometers. Bij dit soort busdiensten gaat het net even wat anders.

starx schreef:Dat lijkt me geen goed idee. Dan zal NS waarschijnlijk die bussen gaan rijden "omdat het nou eenmaal moet". Net zoals dat met de stoptreinen in de regio gaat. Juist daar heeft het aanbesteden door de provincie voor enorme verbetering gezorgd.

Het aanbesteden alleen heeft niet persé voor verbetering gezorgd. Mijns inziens is de verbetering vooral te danken aan het feit dat de politiek zich actief is gaan bemoeien met het OV in hun regio. De regionale vervoerders doen in feite niets anders dan wat de provincie wil.
NS rijdt niet alleen stoptreinen in de regio "omdat het moet", maar vooral ook omdat in deze treinen reizigers zitten die later van de intercity's gebruik maken. Ook deze reizigers zorgen voor de winstgevendheid van het intercitynetwerk ;)
Maar ook de regionale vervoerders zullen nu diensten uitvoeren waar ze liever van af willen, maar de provincie wil nu eenmaal dat die diensten gereden worden, dus rijden ook zij diensten "omdat het moet". Dat betekent niet gelijk dat de kwaliteit daarom minder is of wordt.

Statler Rail schreef:NS betaalt inderdaad voor de HRN-concessie. En dat is ook logisch, want deze is winstgevend.

Volgens deze redenatie zouden de regionale vervoerders ook de provincie moeten betalen in plaats van andersom. Ik ben voor!

Met publieke middelen bedoel ik dus niet zozeer directe subsidie, maar vooral indirecte subsidie omdat NS veel minder voor het hoofdrailnet betaalt dan ze zou kunnen. Dat geld had de overheid anders kunnen gebruiken om het OV in de rest van Nederland op peil te houden.

Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar. Shell zou bijvoorbeeld ook veel meer belasting kunnen betalen dan ze nu doen, daar kunnen we ook hele leuke dingen voor doen. Ook dat NS moet bezuinigen, terwijl het weinig tot geen staatssubsidie krijgt, omdat de regionale overheden wél op het ov moet bezuinigen... Nogal een vreemde redenatie die je tevens niet of nauwelijks onderbouwd. De bezuinigingen op het regionale OV is een politieke keuze. Je kunt onmogelijk NS verwijten dat de politiek daarvoor kiest.
Fear builds walls

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor SuperGhost » Wo 04 Nov 2015, 01:00

Ronaldussen schreef:
Statler Rail schreef:NS betaalt inderdaad voor de HRN-concessie. En dat is ook logisch, want deze is winstgevend.

Volgens deze redenatie zouden de regionale vervoerders ook de provincie moeten betalen in plaats van andersom. Ik ben voor!
Wellicht eerst eens verdiepen in de cijfers? De HRN-concessie is winstgevend, de regionale concessies zijn verliesgevend (daarom wilde NS daar destijds ook zo graag vanaf zijn!) :')

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 04 Nov 2015, 19:12

Als regionale lijnen zo verliesgevend zouden zijn, zouden er geen bedrijven staan te springen deze concessies over te nemen.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Z2N » Wo 04 Nov 2015, 19:38

Wel als ze daarvoor een smak subsidie krijgen. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 04 Nov 2015, 19:48

En dus zijn die concessies voor die bedrijven wel winstgevend :wink:
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Z2N » Wo 04 Nov 2015, 20:05

Waarbij wel gezegd moet worden, dat in de afgelopen jaren meer subsidie beschikbaar is gekomen, waardoor de vergelijking met 'het NS-tijdperk' nogal scheef is.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 04 Nov 2015, 20:09

Die vergelijking valt ook niet meer te maken. Er is inderdaad veel subsidie bijgekomen, er is een andere opdrachtgever die bovendien veel meer eisen stelt dan toen en bus en trein zijn samengevoegd in 1 concessie, wat ook veel invloed heeft gehad op de rendabiliteit van de spoorlijnen.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Vinny » Wo 04 Nov 2015, 20:49

Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 04 Nov 2015, 21:23

Ah, ik dacht al, wanneer komt Vinny weer met z'n stokpaardjes. Ditmaal is het anti-vakbondpaardje de gelukkige :')
Fear builds walls

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Ezra » Wo 04 Nov 2015, 22:12

Statler Rail schreef:
Nu krijgen de regio's elk jaar minder geld van het Rijk (lees: de Brede Doel Uitkering blijft gelijk terwijl de kosten stijgen) en moeten daardoor bezuinigen, terwijl NS met haar lucratieve intercityverbindingen kan leven als God in Italië

Wat een voorbeeld.......

ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...


Waarschijnlijk lobbyt NS dat er minstens 100km tussen 2 stops moet zitten, dat soort dingen. Net als in Frankrijk.

Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Dennenboom » Wo 04 Nov 2015, 22:25

De verbinding Hamburg- Berlijn per Fernbus was overigens al ver voor de liberalisering in 2013 vrijgegeven. Voor verbindingen met Berlijn gold namelijk dat die al met langeafstandsbussen vanuit West-Duitsland bediend werden toen de DDR nog bestond. Hier heeft trouwens DB via BerlinLinienBus een groot deel van de markt in handen.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor SuperGhost » Wo 04 Nov 2015, 23:45

Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.

Ezra schreef:
ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...


Waarschijnlijk lobbyt NS dat er minstens 100km tussen 2 stops moet zitten, dat soort dingen. Net als in Frankrijk.

Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.
Alsof Flixbus non-stop die verbinding wil bieden...
Ik denk toch echt dat Flixbus dan onderweg nog ook zou willen stoppen in Zwolle, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Zugführer » Wo 04 Nov 2015, 23:57

SuperGhost schreef:Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.

Ja, doen! Kan de 17400 weer de hele dag gaan rijden :mrgreen:
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor michiel71 » Do 05 Nov 2015, 03:04

ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...


Ik tel maar 45 (rechtstreekse) verbindingen tussen Hamburg en Berlijn ZOB.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Meltrain » Do 05 Nov 2015, 09:38

SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.

Ik zie overigens zelden twee conducteurs op Sprinters. Zelfs voor tien bakken SLT is één conducteur voldoende. (bron). Voor SGM is dan wel al vanaf zeven bakken een tweede conducteur nodig.
Overigens ben ik het met je eens dat korte treinen in een hogere frequentie aantrekkelijker zijn dan langere treinen in een lagere frequentie. Houd er alleen wel rekening mee dat de trein door de hogere frequentie ineens zó aantrekkelijk wordt dat de treinen alsnog verlengd moeten worden.

SuperGhost schreef:
Ezra schreef:
ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...


Waarschijnlijk lobbyt NS dat er minstens 100km tussen 2 stops moet zitten, dat soort dingen. Net als in Frankrijk.

Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.
Alsof Flixbus non-stop die verbinding wil bieden...
Ik denk toch echt dat Flixbus dan onderweg nog ook zou willen stoppen in Zwolle, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.

Groningen - Enschede via Nijmegen lijkt me een beetje om. :P
Bij een verbinding Enschede - Zwolle krijg je overigens niet alleen "ruzie" met NS, maar ook met Syntus.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor deadlock » Do 05 Nov 2015, 12:29

Groningen-Enschede is toch veel efficiënter om het bij Assen-Emmen te houden? Eventueel Hoogeveen zodat de verbinding lekker onaantrekkelijk wordt en misschien Hengelo nog maar dat voegt wel veel reistijd toe denk ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor SuperGhost » Do 05 Nov 2015, 17:10

Meltrain schreef:
SuperGhost schreef:
Ezra schreef:Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.
Alsof Flixbus non-stop die verbinding wil bieden...
Ik denk toch echt dat Flixbus dan onderweg nog ook zou willen stoppen in Zwolle, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.

Groningen - Enschede via Nijmegen lijkt me een beetje om. :P
Bij een verbinding Enschede - Zwolle krijg je overigens niet alleen "ruzie" met NS, maar ook met Syntus.
Oeps, ik las per ongeluk Groningen-Eindhoven :oops:

Waarschijnlijk ook omdat Flixbus Groningen-Eindhoven wil rijden volgens de media en niet Groningen-Enschede :wink:

ovforens
Berichten: 79
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor ovforens » Do 05 Nov 2015, 20:44

Meltrain schreef:Bij een verbinding Enschede - Zwolle krijg je overigens niet alleen "ruzie" met NS, maar ook met Syntus.



Als ik even snel (dus een voorbehoud!) naar de tekst uit de concessie Hoofdrailnet NS heeft laatstgenoemde alleen het exclusieve recht op het hoofdRAILnet. Het gaat niet om het exclusieve recht om alle VERVOER tussen de grote steden te verzorgen. Een essentieel verschil!

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Dennenboom » Do 05 Nov 2015, 20:54

Valt vaak wel tegen wat de busjongens op de weg brengen qua frequentie. Een 5 minutendienst zie ik nooit gebeuren.
In 1987 hebben we al een studentenbus Groningen - Enschede gehad van Sijpkes Intra die enkel op vrijdag en zondag reed.
Die dienst is later uitgebouwd tot een OV verbinding voor alle reizigers in samenwerking met de Gado. Die kwam echt niet verder dan een viertal slagen per dag. Ging ter ziele met de komst van de OV Studentenjaarkaart.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Hainje » Do 05 Nov 2015, 21:03

Het jaar 2015 vergelijken met 1987 vind ik maar matig, tijden zijn zo veranderd joh.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Dennenboom » Do 05 Nov 2015, 21:33

Zie jij dan anno 2015 grote groepen mensen met de bus van Enschede naar Groningen reizen?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Hainje » Do 05 Nov 2015, 21:56

Dennenboom schreef:Zie jij dan anno 2015 grote groepen mensen met de bus van Enschede naar Groningen reizen?

Nee, maar als een dienst niet word aangeboden, wil dat nog niet zeggen dat er geen vraag naar is.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor Ezra » Do 05 Nov 2015, 22:28

SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.

Ik heb nergens zien staan dat NS plannen heeft om op Sprinters eenmansbediening in te gaan zetten. Zelfs in de regio's die niet in de Randstad liggen en waar eenmanspersoneel op treinen zit (bij Arriva in het noorden bijvoorbeeld) wordt geklaagd over de veiligheid wegens het niet aanwezig zijn van een conducteur. Laat staan wat het kiezen voor alleen een machinist op een sprinter in bijvoorbeeld de Randstad teweeg zal brengen onder de reizigers.

dennistd
Berichten: 1374
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Berichtdoor dennistd » Vr 06 Nov 2015, 02:57

Dennenboom schreef:Zie jij dan anno 2015 grote groepen mensen met de bus van Enschede naar Groningen reizen?

Het grootste deel Enschede-Groningen zal studenten zijn denk ik, en die kunnen gratis met de trein en gaan dus echt niet betalen voor een bus...
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten