Pagina 4 van 4

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Geplaatst: vr 06 nov 2015, 13:15
door Vinny
Ezra schreef:
SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.
Ik heb nergens zien staan dat NS plannen heeft om op Sprinters eenmansbediening in te gaan zetten. Zelfs in de regio's die niet in de Randstad liggen en waar eenmanspersoneel op treinen zit (bij Arriva in het noorden bijvoorbeeld) wordt geklaagd over de veiligheid wegens het niet aanwezig zijn van een conducteur. Laat staan wat het kiezen voor alleen een machinist op een sprinter in bijvoorbeeld de Randstad teweeg zal brengen onder de reizigers.
Klagen is een goede hobby van Nederlanders. Betalen ze ook het bruto-salaris van een conducteur uit hun eigen zak? :')

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 09:32
door Mr-W
Ezra schreef:
SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.
Ik heb nergens zien staan dat NS plannen heeft om op Sprinters eenmansbediening in te gaan zetten. Zelfs in de regio's die niet in de Randstad liggen en waar eenmanspersoneel op treinen zit (bij Arriva in het noorden bijvoorbeeld) wordt geklaagd over de veiligheid wegens het niet aanwezig zijn van een conducteur.
Bron? Op de Maaslijn heb ik deze klacht nog nooit gehoord.
Vinny schreef: Klagen is een goede hobby van Nederlanders. Betalen ze ook het bruto-salaris van een conducteur uit hun eigen zak? :')
Uiteindelijk wel in de vorm van een hoger kilometertarief :wink: