Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door wouter15 »

Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

7 november 2015

Zweten, proppen en in het ergste geval achterblijven op het perron. Het is voor veel reizigers dagelijkse kost, zo blijkt uit het grote aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover binnenkrijgt op het Meldpunt Volle Treinen. En de komende periode zal de situatie er niet beter op worden.


RTL Nieuws onderzocht volle treinen. We wilden de problematiek vastleggen op beeld, maar mochten zelf niet filmen van NS. Daarom riepen we reizigers op om opnames te maken in volle treinen, waarna tientallen foto's en filmpjes werden opgestuurd. Ook analyseerden we ruim 17.500 meldingen die binnenkwamen via het Meldpunt Volle Treinen van reizigersorganisatie Rover. Lees verder
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Want mensen die wel zitten gaan niet klagen natuurlijk #cijfertjesgegoochel
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Suus »

Over welke periode is gemeten? Ik kan het nergens vinden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Overigens vind ik 17.500 klachten van reizigers (Ik neem aan periode van 2 maanden, september en oktober) nog heel erg meevallen op 1 miljoen reizigers per dag. Dat zijn 286 klachten per dag gemiddeld, 0,02% van de reizigers. Ik val niet van mijn stoel eerlijk gezegd.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Want mensen die wel zitten gaan niet klagen natuurlijk #cijfertjesgegoochel
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Daniel »

Ik zie eerlijk gezegd ook vooral heel veel SLT tussen die filmpjes, dat lijken daarop ook de meest extreem volle treinen te zijn. Lijken me typische gevalletjes die gewoon op de volnorm gepland zijn, al kan ik me er ook wel iets bij voorstellen dat dat niet echt prettig aanvoelt.
Ook niet geheel verrassende aanwezigen op de lijst zijn de 11720 en 1722 na Utrecht, dat zijn precies de treinen die korter geworden zijn tussen Utrecht en Den Haag i.v.m. het splitsen/combineren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Over welke periode is gemeten? Ik kan het nergens vinden?
Als je de links volgt dan kom je tot de mogelijke conclusie dat het dit jaar is maar helemaal duidelijk is het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Suus »

Ik heb bij de t1722 nog nooit achterblijvers gezien in Gouda. Wel is het achterin veel drukker omdat mensen waarschijnlijk in Utrecht en Gouda niet zo ver naar voren lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Mja, het lijkt me niet bepaald relevant om hier een beroep te doen op persoonlijke ervaring voor één trein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Suus »

Hij staat wel op nummer 7 in de lijst en 1 op de 12 klagers zou achterblijven. Vraag mij dan af waar het misgaat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Thom91 schreef:Want mensen die wel zitten gaan niet klagen natuurlijk #cijfertjesgegoochel
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
"1:12 klagers kon zelfs niet mee in de trein."

Mensen die zitten zullen zeer waarschijnlijk ook niet klagen. Vind je het gek dat je dan zo'n vergelijking kan maken, dat is puur populisme en verkrachting van statistiek. Zie ook mijn 2e post.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Hij staat wel op nummer 7 in de lijst en 1 op de 12 klagers zou achterblijven. Vraag mij dan af waar het misgaat?
Bij jou natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:"1:12 klagers kon zelfs niet mee in de trein."

Mensen die zitten zullen zeer waarschijnlijk ook niet klagen. Vind je het gek dat je dan zo'n vergelijking kan maken, dat is puur populisme en verkrachting van statistiek. Zie ook mijn 2e post.
Dat weet je niet en betere statistieken zijn er niet aangezien NS ze niet vrijgeeft dus hier moeten we het mee doen. Dus wat je zegt is volledig irrelevant.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Bemined »

De NS komt standaard met het smoesje dat sommige treinen nou eenmaal niet langer kunnen worden door de perronlengte. Echter ik zie dat de [serie=Stoptrein|2015|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] hoog in het lijstje staat, en in deze treinserie rijdt er geen enkele trein op maximale lengte. Sowieso is het aantal treinen dat op fysiek maximale capaciteit rijdt erg klein. Op Rotterdam - Zwolle, ook een veel voorkomende serie in de lijst, rijdt ook geen enkele trein op maximale capaciteit, de enige trein die op maximale lengte rijdt hier is de 12557, maar die rijdt met 12 bakken ICM en kan dus nog vervangen worden door VIRM voor extra capaciteit.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door ODRAIL »

Het was vanmiddag ook aardig proppen in de intercity's tussen Utrecht en Rotterdam / Den haag Leiden. Maar dit kwam dan wel weer door werkzaamheden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Zelfs in absolute aantallen gaat het om ruim 1400 reizigers. Dat is absurd veel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door SuperGhost »

Thom91 schreef:Overigens vind ik 17.500 klachten van reizigers (Ik neem aan periode van 2 maanden, september en oktober) nog heel erg meevallen op 1 miljoen reizigers per dag.
Wellicht moet je eens naar jezelf gaan luisteren dan:
Thom91 schreef:Mensen die zitten zullen zeer waarschijnlijk ook niet klagen.
:wink:

Hierbij wil ik nog een ander argument erbij pakken: hoeveel mensen weten er nu van dat meldpunt af? Ik denk dat dat ook een minderheid al is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door AppleMoose »

En hoeveel mensen zijn er wel niet die er wel last van hebben, maar niet bereid zijn om "officieel" een klacht in te dienen (om uitlopende redenen)?
Dit onderzoek kan hooguit als indicatie dienen en je zult dus moeten oppassen met het trekken van harde conclusies.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door WSM »

Thom91 schreef:Mensen die zitten zullen zeer waarschijnlijk ook niet klagen. Vind je het gek dat je dan zo'n vergelijking kan maken, dat is puur populisme en verkrachting van statistiek. Zie ook mijn 2e post.
Nee inderdaad, laten we ons vooral richten op die vele duizenden mensen die wel kunnen zitten en niet op die paar zeikerds die zo nodig als haringen in een ton in de trein moeten gaan staan of op het perron moeten achterblijven. Hadden ze maar een andere trein moeten nemen, of lekker in de file moeten gaan staan.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Dat is iig niet wat ik bedoel
Komt wel goed schatje.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door WSM »

Wat is dan wel je probleem?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat als ik ga studeren en ik ga per trein :lol:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Z2N »

Dat is volgens mij nog ten minste vier jaar, dan zal het ongetwijfeld beter gaan: zelfs het CAF-Materieel hoort dan al volop te rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door reisthijs »

Met de komst van de Flirts zullen de problemen voorbij zijn. Dat is nog maar een jaar.

(De CAFs zijn voornamelijk vervanging, geen uitbreiding van het materieelpark)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Bemined »

Om trouwens echt een goed beeld te krijgen moet je de gegevens van de klachten koppelen aan de actuele reisinformatie. Factoren als: reed de trein op tijd, was de trein de geplande lengte en was de vorige trein toevallig uitgevallen hebben ook invloed op de cijfers. Immers een trein kan prima op lengte gepland rijden, maar als de trein van een kwartier eerder is uitgevallen zit deze alsnog vol. Die meldingen moet je er wel uit filteren, anders vertekenen de cijfers.

Ik vermoed dat het op zich echter goed mogelijk moet zijn voor de NS om de statistieken van drukte in de trein automatisch te genereren. In elke trein zit een conducteur, de computer kan loggen hoeveel kaartjes er gescand worden (HC moet dan zelf aangeven welke bakken hij gecontroleerd heeft). Een sensor die weegt hoe zwaar de bak is kan ook een schatting van de drukte maken (mogelijk is dit zelfs al af te leiden aan de hand van de remgegevens). Vertragingen en uitval is al bekend in de systemen, geplande materieelinzet kent de NS ook intern. Koppel al die gegevens en draai er een scriptje overheen en je hebt je drukste treinen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten