Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Ardan »

Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
NS kan het misschien niet, maar de pliesie kan sowieso wel elke telefoon 'uitpeilen'. Op die manier kan men zien tussen welke zendmasten iemand zich op een bepaald tijdstip bevindt/bevond. En een beetje statistische trucjes gebruiken om een goed beeld voor crowdmanagement te krijgen is ook nog een mogelijkheid.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Nee alleen als jij Wi-Fi of BlueTooth hebt aan staan. Er is echt nog een flinke groep die gebruik maakt van de Wi-Fi in de trein, niet iedereen heeft een grote databundel.

Alles wordt gemeten, maak je geen zorgen. Gemeenste Amsterdam heeft overal door de stad beacons hangen met BlueTooth detectors om stromen en drukte te meten en daar op in te spelen.

Lees dit maar eens (Engels): Using Bluetooth and WiFi to unravel real-world slow mode activity travel behaviour
(Tip: lees eerst introduction en conclusie.)

Syntus gebruikt het ook: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... nzaal.aspx
Laatst gewijzigd door Thom91 op ma 09 nov 2015, 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door MdJ »

Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
Niet elke telefoon, maar telefoons die op zoek zijn naar wifi en bluetooth-verbindingen wel.

Je hoeft ook niet precies te weten of er 740 of 760 mensen zijn; als het model dan maar zegt dat het er ongeveer 750 zijn. (met logische aannames, bluetooth+wifi, gegevens van roodjassen/paarshesjes, totaal aantal reizigers, OV-chipkaart e.d.)
Bij twijfel: gebruik beton.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
Als jouw telefoon zich netjes aan de standaarden houdt dan kunnen ze het niet meten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:
Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
NS kan het misschien niet, maar de pliesie kan sowieso wel elke telefoon 'uitpeilen'. Op die manier kan men zien tussen welke zendmasten iemand zich op een bepaald tijdstip bevindt/bevond. En een beetje statistische trucjes gebruiken om een goed beeld voor crowdmanagement te krijgen is ook nog een mogelijkheid.
Dat peilen gaat op basis van het imei nummer en niet via WiFi.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Nee alleen als jij Wi-Fi of BlueTooth hebt aan staan. Er is echt nog een flinke groep die gebruik maakt van de Wi-Fi in de trein, niet iedereen heeft een grote databundel.

Alles wordt gemeten, maak je geen zorgen. Gemeenste Amsterdam heeft overal door de stad beacons hangen met BlueTooth detectors om stromen en drukte te meten en daar op in te spelen.

Lees dit maar eens (Engels): Using Bluetooth and WiFi to unravel real-world slow mode activity travel behaviour
(Tip: lees eerst introduction en conclusie.)

Syntus gebruikt het ook: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... nzaal.aspx
Lol MAC adressen uniek....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Bemined »

Ik vermoed dat 98% nauwkeurigheid meer dan voldoende is om te bepalen welke treinen er te vol zijn. En door alle methoden te koppelen kun je die betrouwbaarheid wel bereiken. OV-Chipkaart alleen zal al voor 95% of meer nauwkeurig zijn, natuurlijk zijn er reizigers die niet de snelste route van incheck tot uitcheck nemen maar in vermoed op het totaal dat dit niet veel uit zal maken. Wat de OV-Chipkaart echter niet laat zien is de verdeling in de trein, soms is de ongelukkige verdeling in de trein (bijvoorbeeld doordat een deel van de trein pas later bijgeplaatst wordt, of doordat de trein niet netjes langs de trappen verdeeld staat) oorzaak van plaatselijke drukte, terwijl volgens de telcijfers de trein ruimte over zou hebben.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Hainje »

deadlock schreef:
Hainje schreef:
Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
NS kan het misschien niet, maar de pliesie kan sowieso wel elke telefoon 'uitpeilen'. Op die manier kan men zien tussen welke zendmasten iemand zich op een bepaald tijdstip bevindt/bevond. En een beetje statistische trucjes gebruiken om een goed beeld voor crowdmanagement te krijgen is ook nog een mogelijkheid.
Dat peilen gaat op basis van het imei nummer en niet via WiFi.
Snap ik, maar had ik er inderdaad wel even bij moeten zetten. :@
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door ODRAIL »

Hainje schreef:Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.
Dan ben je niet de enige. Zelf heb ik ook geen wifi op mijn mobiel.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door webguy »

deadlock schreef: Lol MAC adressen uniek....
Geintje is over een jaar over gok ik - zowel Android 6.0 als iOS9 anonymiseren MAC adressen op het moment dat je geen wifi gebruikt. In plaats van het echte nummer stuurt je telefoon een nep nummer. Nog wel nuttig voor iets, maar veel minder te gebruiken voor enge dingen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Hainje »

KM46 schreef:
Hainje schreef:Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.
Dan ben je niet de enige. Zelf heb ik ook geen wifi op mijn mobiel.
Wifi heb ik dan wel weer op mijn mobiel, gelukkig. :P
Heb deze echter alleen thuis aan staan, openbare netwerken vermijd ik liever wegens hackmogelijkheden.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Bemined schreef:Ik vermoed dat 98% nauwkeurigheid meer dan voldoende is om te bepalen welke treinen er te vol zijn. En door alle methoden te koppelen kun je die betrouwbaarheid wel bereiken. OV-Chipkaart alleen zal al voor 95% of meer nauwkeurig zijn, natuurlijk zijn er reizigers die niet de snelste route van incheck tot uitcheck nemen maar in vermoed op het totaal dat dit niet veel uit zal maken. Wat de OV-Chipkaart echter niet laat zien is de verdeling in de trein, soms is de ongelukkige verdeling in de trein (bijvoorbeeld doordat een deel van de trein pas later bijgeplaatst wordt, of doordat de trein niet netjes langs de trappen verdeeld staat) oorzaak van plaatselijke drukte, terwijl volgens de telcijfers de trein ruimte over zou hebben.
Slechts 20% van de mensen is dit op van toepassing, staat in de link van henkie91. Dat zullen wel alle hipsters met een iOS apparaat zijn omdat die een veiligheidsbug hebben waarbij ik alle persoonlijke informatie kan uitlezen vanwege een fout in hoe wifinetwerken gezocht worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:
KM46 schreef:
Hainje schreef:Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.
Dan ben je niet de enige. Zelf heb ik ook geen wifi op mijn mobiel.
Wifi heb ik dan wel weer op mijn mobiel, gelukkig. :P
Heb deze echter alleen thuis aan staan, openbare netwerken vermijd ik liever wegens hackmogelijkheden.
Een van de redenen dat ik het echt volledig achterlijk vind dat er nog steeds websites (zoals deze) bestaan zonder https terwijl zoiets voor 25,- per jaar geregeld kan worden. Want alles wat https is hoef je je in principe geen zorgen over te maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Hainje »

Wat ik laatst ergens las was dat over een jaar ofzo een aantal browsers sites als deze (dus zonder https) gewoon gaan markeren als onveilig en je dus geen toegang meer geeft. Ik weet hier ook niet het fijne van, maar het is inderdaad wel een dingetje waar het beheer toch eens mee aan de gang moet.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Als het aan Mozilla ligt wel, de andere browsers lopen nog niet zo hard. Wel wordt SHA1 als encryptiemethode voor certificaten volgend jaar al niet meer vertrouwd en kan je dus sites die hun certificaten niet opnieuw (gratis!) hebben laten uitgeven niet meer bezoeken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Geert »

Och, SSL-certificaten kun je gratis krijgen (ik verwacht dat letsencrypt.org volgend jaar erg groot zal worden, rijdendetreinen.nl doet al mee met de closed beta), en de reden dat OVNL nog niet op https beschikbaar is ligt meer aan de serversoftware/config dan kosten. Verwacht dat dat volgend jaar wel verandert, maar dat ligt meer aan onze backend.

Interessante discussie maar we dwalen wellicht wat af... :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 50 gasten