Pagina 2 van 3

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 17:11
door WSM
reisthijs schreef:Met de komst van de Flirts zullen de problemen voorbij zijn. Dat is nog maar een jaar.

(De CAFs zijn voornamelijk vervanging, geen uitbreiding van het materieelpark)
Wanneer zijn DD-AR, DDM-1 en SGMm aan de beurt voor afvoer?

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 17:55
door Durashift
Bemined schreef: (..) In elke trein zit een conducteur, de computer kan loggen hoeveel kaartjes er gescand worden (HC moet dan zelf aangeven welke bakken hij gecontroleerd heeft).
Dat schrijf je goed 'zit een conducteur'. Mijn ervaring is dat die bij zo'n grote drukte echt niet een rondje controle gaat doen.. en m.i. ook wel terecht.. moeten de reizigers die staan ook nog een HC langs zich laten proppen in het gangpad.
Bemined schreef: Een sensor die weegt hoe zwaar de bak is kan ook een schatting van de drukte maken (mogelijk is dit zelfs al af te leiden aan de hand van de remgegevens). Vertragingen en uitval is al bekend in de systemen, geplande materieelinzet kent de NS ook intern. Koppel al die gegevens en draai er een scriptje overheen en je hebt je drukste treinen.
Een gewichtssensor lijkt mij beter. Al heb je dan wel met marge te maken.. stel dat er (toevallig) een bak bezet wordt waarin bovengemiddeld veel mensen met een BMI groter dan 25 plaatsnemen.. dan heb je al een vertekend beeld indien er ook een basisschoolklas een staande receptie in het gangpad houdt..

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 20:06
door reisthijs
WSM schreef:
reisthijs schreef:Met de komst van de Flirts zullen de problemen voorbij zijn. Dat is nog maar een jaar.

(De CAFs zijn voornamelijk vervanging, geen uitbreiding van het materieelpark)
Wanneer zijn DD-AR, DDM-1 en SGMm aan de beurt voor afvoer?
DD-AR en DDM-1 waren eigenlijk al afgevoerd.
SGMm vanaf 2018.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 21:12
door SuperGhost
Durashift schreef:Een gewichtssensor lijkt mij beter. Al heb je dan wel met marge te maken.. stel dat er (toevallig) een bak bezet wordt waarin bovengemiddeld veel mensen met een BMI groter dan 25 plaatsnemen.. dan heb je al een vertekend beeld indien er ook een basisschoolklas een staande receptie in het gangpad houdt..
Doe het dan meteen goed en plaats dan bij de deuren sensoren die mensen kunnen herkennen en kunnen tellen hoeveel er in en uitstappen, dan weet je meteen hoeveel er in zitten/staan.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 21:24
door deadlock
Durashift schreef:Een gewichtssensor lijkt mij beter. Al heb je dan wel met marge te maken.. stel dat er (toevallig) een bak bezet wordt waarin bovengemiddeld veel mensen met een BMI groter dan 25 plaatsnemen.. dan heb je al een vertekend beeld indien er ook een basisschoolklas een staande receptie in het gangpad houdt..
Dat maakt voor de gemiddelden niet uit.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 21:40
door JWM
Waarom moeilijk doen met gewichtssensoren als de reizigersvraag prima inzichtelijk is aan de hand van in/uitcheck gegevens?

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 00:02
door SuperGhost
JWM schreef:Waarom moeilijk doen met gewichtssensoren als de reizigersvraag prima inzichtelijk is aan de hand van in/uitcheck gegevens?
Omdat een incheck je nog niet per se aan één trein hoeft te koppelen. Al helemaal niet bij routes die niet aan één traject vast zitten. Zeker als er (lichte) vertragingen zijn is het dan soms zeer lastig om nog te zien welke trein je had.

Voorbeeld:
je checkt in om 13:20 in op Rotterdam Centraal en om 14:49 uit op Amsterdam Centraal. Heb je dan net de IC van 13:22 gemist en heb je gewacht op die van 13:37 (aankomst 14:47) of ben je met de sprinter via Woerden gegaan die om 13:25 vertrekt en om 14:42 aankomt (zeker als die licht vertraagd is krijg je een vrijwel gelijke aankomst).

ander voorbeeld:
je checkt om 17:20 in in Arnhem en om 17:49 uit in Nijmegen. Ben je dan met de licht vertraagde vertraagde stop-IC naar Roosendaal (3600) gegaan (normale vertrek om 17:22, normale aankomst 17:42), of met de achterliggende non-stop IC naar Nijmegen (3000, vertrek 17:34 / aankomst 17:47). Zeker aangezien je in Arnhem op het perron kan inchecken (dus zeer kort voor instappen zou kunnen inchecken) en in Nijmegen naast spoor 1 moet uitchecken (waar de 3000 stopt, terwijl de 3600 op het eilandperron stopt en je dus eerst naar dat zijperron moet lopen om uit te checken). Dit is dus niet vast te stellen dan.

Zo zijn er wel meerdere voorbeelden te bedenken natuurlijk.
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog te maken met mensen die vergeten uit te checken, of mensen die niet meteen inchecken of juist uitchecken, omdat ze eerst nog naar een winkeltje of het stationstoilet gaan.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 09:27
door regenmaker
SuperGhost schreef:Daarnaast heb je natuurlijk ook nog te maken met mensen die vergeten uit te checken, of mensen die niet meteen inchecken of juist uitchecken, omdat ze eerst nog naar een winkeltje of het stationstoilet gaan.
Of mensen die voor de lol de sprinter pakken. :P

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 09:43
door Thom91
@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 10:13
door Meltrain
Hoe dan?

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 10:28
door regenmaker
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Ja, dat vind ik knap. Everybody is spying on you!

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 10:35
door deadlock
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:06
door Vinny
Leuk :) Ik ben ooit mijn carrière begonnen als "Teller in de Trein". In 2007 waren er namelijk ook al overvolle treinen en de NS wilde meten of ze bij de nieuwe dienstregeling wel de juiste verdeling hadden toegepast. Ik ben toen wel geconfornteerd met het verschijnsel spits en tegenspits. Schiphol-Utrecht-Eindhoven: De trein was overvol, staplaatsen in de eerste klas, de conducteur die een kwartier bezig was met boetes uitschrijven aan mensen die slechts een tweede klas vervoersbewijs hadden. De tegentrein was totaal leeg, op twee conducteurs, twee mensen van de railcatering, mezelf en een collega. We hadden een mooie zespersoonszitplaats voor onszelf en steeds na ieder station eventjes "in sneltreinvaart" rondlopen of er nog nieuwe reizigers waren die nog een koekje of een kop koffie wilde en hun kaartje konden laten zien.

Gemiddeld was de bezettingsgraad dus normaal :evil:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:07
door ODRAIL
Bij de RET worden de reizigersstromen in kaart gebracht door de Wi-Fi signalen uit te lezen.

Ik vraag me wel al of dit wettelijkelijk is toegestaan.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:22
door Thom91
Dat doet NS ook op alle grote stations :Y

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:42
door Hainje
KM46 schreef:Bij de RET worden de reizigersstromen in kaart gebracht door de Wi-Fi signalen uit te lezen.

Ik vraag me wel al of dit wettelijkelijk is toegestaan.
Zolang het alleen het signaal is, mag dat best. Ze zullen echt niet gaan kijken wat jij allemaal op je mobiel uitvreet, daar hebben ze toch niets aan.
Overigens, wist je dat die handscanners in supermarkten ook met wifisignaal werken? Op die manier kunnen ze precies zien waar jij loopt en wat je scant. Wanneer je dat bij de AH doet, dan weten ze ook nog eens wie het doet (Bonuskaart).
Thom91 schreef:Dat doet NS ook op alle grote stations :Y
Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:57
door Thom91
Ga er maar van uit dat veel mensen 'vergeten' hun wifi uit te zetten na gebruik van wifi in de trein en veel mensen wifi standaard aan hebben staan.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 13:29
door Thom91
deadlock schreef:
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.
They do know, en die statistieken zijn 99.8% betrouwbaar dus dat is ruim voldoende.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 13:32
door reisthijs
Thom91 schreef:Ga er maar van uit dat veel mensen 'vergeten' hun wifi uit te zetten na gebruik van wifi in de trein en veel mensen wifi standaard aan hebben staan.
Ik ga er van uit dat veel mensen geen wifi in de trein gebruiken omdat hun eigen 4G veel sneller en betrouwbaarder is.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 13:46
door Thom91
Je mag een hoop vinden maar toch is het accuraat genoeg om de passagiersstromen te meten. Hoe zouden ze anders aan al die exacte informatie komen over stijgpuntcapaciteit te Schiphol? ;)

Dit ding hangt bijvoorbeeld in de Noordertunneluitgangen te Utrecht, telt het aantal passerenden mensen op ouderwetse manier maar bevat ook een wi-fi beacon:
Afbeelding
En lees ook dit artikel waar NS ook druk mee bezig is: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/11/5 ... jt-1552979

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:19
door Ardan
Thom91 schreef:
deadlock schreef:
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.
They do know, en die statistieken zijn 99.8% betrouwbaar dus dat is ruim voldoende.
Bron voor dat percentage?

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:20
door Hainje
© De Inktpot

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:21
door Meltrain
Thom91 schreef:Je mag een hoop vinden maar toch is het accuraat genoeg om de passagiersstromen te meten. Hoe zouden ze anders aan al die exacte informatie komen over stijgpuntcapaciteit te Schiphol? ;)

Dit ding hangt bijvoorbeeld in de Noordertunneluitgangen te Utrecht, telt het aantal passerenden mensen op ouderwetse manier maar bevat ook een wi-fi beacon:
Afbeelding
Maar dan nog weet je alleen hoeveel mensen op Utrecht Centraal zijn en niet met welke treinen die mensen gekomen zijn of zullen vertrekken. In die nieuwe technologie van KPN zie ik wél mogelijkheden.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:26
door Thom91
Ardan schreef:
Thom91 schreef:
deadlock schreef:
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.
They do know, en die statistieken zijn 99.8% betrouwbaar dus dat is ruim voldoende.
Bron voor dat percentage?
NS

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:29
door Thom91
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Je mag een hoop vinden maar toch is het accuraat genoeg om de passagiersstromen te meten. Hoe zouden ze anders aan al die exacte informatie komen over stijgpuntcapaciteit te Schiphol? ;)

Dit ding hangt bijvoorbeeld in de Noordertunneluitgangen te Utrecht, telt het aantal passerenden mensen op ouderwetse manier maar bevat ook een wi-fi beacon:
Afbeelding
Maar dan nog weet je alleen hoeveel mensen op Utrecht Centraal zijn en niet met welke treinen die mensen gekomen zijn of zullen vertrekken. In die nieuwe technologie van KPN zie ik wél mogelijkheden.
OVC + Wi-Fi is betrouwbaar genoeg ;)