Pagina 3 van 3

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:30
door Ardan
Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:37
door Hainje
Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
NS kan het misschien niet, maar de pliesie kan sowieso wel elke telefoon 'uitpeilen'. Op die manier kan men zien tussen welke zendmasten iemand zich op een bepaald tijdstip bevindt/bevond. En een beetje statistische trucjes gebruiken om een goed beeld voor crowdmanagement te krijgen is ook nog een mogelijkheid.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:38
door Thom91
Nee alleen als jij Wi-Fi of BlueTooth hebt aan staan. Er is echt nog een flinke groep die gebruik maakt van de Wi-Fi in de trein, niet iedereen heeft een grote databundel.

Alles wordt gemeten, maak je geen zorgen. Gemeenste Amsterdam heeft overal door de stad beacons hangen met BlueTooth detectors om stromen en drukte te meten en daar op in te spelen.

Lees dit maar eens (Engels): Using Bluetooth and WiFi to unravel real-world slow mode activity travel behaviour
(Tip: lees eerst introduction en conclusie.)

Syntus gebruikt het ook: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... nzaal.aspx

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:40
door MdJ
Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
Niet elke telefoon, maar telefoons die op zoek zijn naar wifi en bluetooth-verbindingen wel.

Je hoeft ook niet precies te weten of er 740 of 760 mensen zijn; als het model dan maar zegt dat het er ongeveer 750 zijn. (met logische aannames, bluetooth+wifi, gegevens van roodjassen/paarshesjes, totaal aantal reizigers, OV-chipkaart e.d.)

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 17:27
door deadlock
Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
Als jouw telefoon zich netjes aan de standaarden houdt dan kunnen ze het niet meten.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 17:29
door deadlock
Hainje schreef:
Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
NS kan het misschien niet, maar de pliesie kan sowieso wel elke telefoon 'uitpeilen'. Op die manier kan men zien tussen welke zendmasten iemand zich op een bepaald tijdstip bevindt/bevond. En een beetje statistische trucjes gebruiken om een goed beeld voor crowdmanagement te krijgen is ook nog een mogelijkheid.
Dat peilen gaat op basis van het imei nummer en niet via WiFi.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 17:34
door deadlock
Thom91 schreef:Nee alleen als jij Wi-Fi of BlueTooth hebt aan staan. Er is echt nog een flinke groep die gebruik maakt van de Wi-Fi in de trein, niet iedereen heeft een grote databundel.

Alles wordt gemeten, maak je geen zorgen. Gemeenste Amsterdam heeft overal door de stad beacons hangen met BlueTooth detectors om stromen en drukte te meten en daar op in te spelen.

Lees dit maar eens (Engels): Using Bluetooth and WiFi to unravel real-world slow mode activity travel behaviour
(Tip: lees eerst introduction en conclusie.)

Syntus gebruikt het ook: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... nzaal.aspx
Lol MAC adressen uniek....

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 17:49
door Bemined
Ik vermoed dat 98% nauwkeurigheid meer dan voldoende is om te bepalen welke treinen er te vol zijn. En door alle methoden te koppelen kun je die betrouwbaarheid wel bereiken. OV-Chipkaart alleen zal al voor 95% of meer nauwkeurig zijn, natuurlijk zijn er reizigers die niet de snelste route van incheck tot uitcheck nemen maar in vermoed op het totaal dat dit niet veel uit zal maken. Wat de OV-Chipkaart echter niet laat zien is de verdeling in de trein, soms is de ongelukkige verdeling in de trein (bijvoorbeeld doordat een deel van de trein pas later bijgeplaatst wordt, of doordat de trein niet netjes langs de trappen verdeeld staat) oorzaak van plaatselijke drukte, terwijl volgens de telcijfers de trein ruimte over zou hebben.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 17:54
door Hainje
deadlock schreef:
Hainje schreef:
Ardan schreef:Kunnen ze echt elke telefoon traceren? Ik gebruik 'buiten' geen wifi maar heb hem wel aanstaan. En ouderen met ouwe mobieltjes? Traceren ze die via het telefoonnet of hoe dan?
NS kan het misschien niet, maar de pliesie kan sowieso wel elke telefoon 'uitpeilen'. Op die manier kan men zien tussen welke zendmasten iemand zich op een bepaald tijdstip bevindt/bevond. En een beetje statistische trucjes gebruiken om een goed beeld voor crowdmanagement te krijgen is ook nog een mogelijkheid.
Dat peilen gaat op basis van het imei nummer en niet via WiFi.
Snap ik, maar had ik er inderdaad wel even bij moeten zetten. :@

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:16
door ODRAIL
Hainje schreef:Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.
Dan ben je niet de enige. Zelf heb ik ook geen wifi op mijn mobiel.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:17
door webguy
deadlock schreef: Lol MAC adressen uniek....
Geintje is over een jaar over gok ik - zowel Android 6.0 als iOS9 anonymiseren MAC adressen op het moment dat je geen wifi gebruikt. In plaats van het echte nummer stuurt je telefoon een nep nummer. Nog wel nuttig voor iets, maar veel minder te gebruiken voor enge dingen.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:17
door Hainje
KM46 schreef:
Hainje schreef:Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.
Dan ben je niet de enige. Zelf heb ik ook geen wifi op mijn mobiel.
Wifi heb ik dan wel weer op mijn mobiel, gelukkig. :P
Heb deze echter alleen thuis aan staan, openbare netwerken vermijd ik liever wegens hackmogelijkheden.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:23
door deadlock
Bemined schreef:Ik vermoed dat 98% nauwkeurigheid meer dan voldoende is om te bepalen welke treinen er te vol zijn. En door alle methoden te koppelen kun je die betrouwbaarheid wel bereiken. OV-Chipkaart alleen zal al voor 95% of meer nauwkeurig zijn, natuurlijk zijn er reizigers die niet de snelste route van incheck tot uitcheck nemen maar in vermoed op het totaal dat dit niet veel uit zal maken. Wat de OV-Chipkaart echter niet laat zien is de verdeling in de trein, soms is de ongelukkige verdeling in de trein (bijvoorbeeld doordat een deel van de trein pas later bijgeplaatst wordt, of doordat de trein niet netjes langs de trappen verdeeld staat) oorzaak van plaatselijke drukte, terwijl volgens de telcijfers de trein ruimte over zou hebben.
Slechts 20% van de mensen is dit op van toepassing, staat in de link van henkie91. Dat zullen wel alle hipsters met een iOS apparaat zijn omdat die een veiligheidsbug hebben waarbij ik alle persoonlijke informatie kan uitlezen vanwege een fout in hoe wifinetwerken gezocht worden.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:32
door deadlock
Hainje schreef:
KM46 schreef:
Hainje schreef:Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.
Dan ben je niet de enige. Zelf heb ik ook geen wifi op mijn mobiel.
Wifi heb ik dan wel weer op mijn mobiel, gelukkig. :P
Heb deze echter alleen thuis aan staan, openbare netwerken vermijd ik liever wegens hackmogelijkheden.
Een van de redenen dat ik het echt volledig achterlijk vind dat er nog steeds websites (zoals deze) bestaan zonder https terwijl zoiets voor 25,- per jaar geregeld kan worden. Want alles wat https is hoef je je in principe geen zorgen over te maken.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:38
door Hainje
Wat ik laatst ergens las was dat over een jaar ofzo een aantal browsers sites als deze (dus zonder https) gewoon gaan markeren als onveilig en je dus geen toegang meer geeft. Ik weet hier ook niet het fijne van, maar het is inderdaad wel een dingetje waar het beheer toch eens mee aan de gang moet.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 19:42
door deadlock
Als het aan Mozilla ligt wel, de andere browsers lopen nog niet zo hard. Wel wordt SHA1 als encryptiemethode voor certificaten volgend jaar al niet meer vertrouwd en kan je dus sites die hun certificaten niet opnieuw (gratis!) hebben laten uitgeven niet meer bezoeken.

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 22:08
door Geert
Och, SSL-certificaten kun je gratis krijgen (ik verwacht dat letsencrypt.org volgend jaar erg groot zal worden, rijdendetreinen.nl doet al mee met de closed beta), en de reden dat OVNL nog niet op https beschikbaar is ligt meer aan de serversoftware/config dan kosten. Verwacht dat dat volgend jaar wel verandert, maar dat ligt meer aan onze backend.

Interessante discussie maar we dwalen wellicht wat af... :)