Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 693
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Berichtdoor Durashift » Zo 22 Nov 2015, 22:35

Bee schreef:Het slepen is amper een probleem te noemen, zeker omdat er nu met dubbele tractie gereden kan worden.


.. toch wel indien er ergens een homologatie voor slechts 140 km/h is afgegeven bij sleep?
Lekker hoor.. nog jarenlang met reguliere snelheid over een speciaal aangelegd hogesnelheidsspoor 'wandelen'.. :neg:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Berichtdoor Suus » Zo 22 Nov 2015, 22:36

Er wordt echter zelden tot nooit met locomotieven gesleept...

Als een trein op de HSL met een locomotief voor en achter rijdt zijn deze allebei in dienst en kan er gewoon 160 kilometer per uur gereden worden.
Rame à l'approche

Jultar
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Berichtdoor Jultar » Ma 23 Nov 2015, 06:45

De enige treinen waarbij een loc gesleept meegaat is het lege materieel van Rotterdam naar Breda 's ochtends vroeg (dan is de loc er al voor de volgende trein en wordt zo de dienst opgestart) en 's avonds laat omgekeerd. Dit is verleden tijd zodra de 900 ook sandwich gaat rijden.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Berichtdoor Gekko123 » Ma 23 Nov 2015, 07:19

Als ik het mij goed herinner is er in het verleden ook al geregeld gepland gesleept met locs achter de ICD. Dit was dan wel altijd in combinatie met een korter traject en werkzaamheden.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Berichtdoor Klaasje » Ma 23 Nov 2015, 10:29

Ja, klopt. Die gingen maar 140 km/h. Overigens is de beremming wel een beetje een probleem.. Iemand heeft ooit bedacht dat we de afgeleide van de ATB-remtabel, de tabel met snelheden en beremmingen van 0 - 160 km/h, in de wet moesten vastleggen (waarom? Geen idee). Dan krijg je dus ook al snel gezeur op het moment dat een trein 160 km/h gaat rijden met een lager rempercentage dan 160 % (119 % voor 140 km/h). Een veel beter vastgelegde regel bestaat niet echt. En nu komt de grap.. Afgezien van wat Bombardier wel of niet vindt.. Een dode TRAXX achterop de trein maakt het rempercentage lager dan 160 %. De ED-rem is nodig om daar weer bovenuit te komen en daarvoor moet de loc "aan staan". Dus zelfs als die regel vanuit Bombardier wel of niet zou bestaan mag je niet harder dan 140 km/h met een dode TRAXX achterop.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Berichtdoor timtrein » Ma 23 Nov 2015, 21:19

Dat is dus wat ik bedoel. Sowieso zijn het al locs die van 140 naar 160 zijn "opgeplust" dus dat de locs dat qua rempercentage zonder ED-rem niet aankunnen bij 160 km/h verbaast me niet.
En inderdaad, praktisch gezien geen enkel probleem door ERTMS, maarja...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten