Pagina 2 van 2

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 22:35
door Durashift
Bee schreef:Het slepen is amper een probleem te noemen, zeker omdat er nu met dubbele tractie gereden kan worden.
.. toch wel indien er ergens een homologatie voor slechts 140 km/h is afgegeven bij sleep?
Lekker hoor.. nog jarenlang met reguliere snelheid over een speciaal aangelegd hogesnelheidsspoor 'wandelen'.. :neg:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 22:36
door Suus
Er wordt echter zelden tot nooit met locomotieven gesleept...

Als een trein op de HSL met een locomotief voor en achter rijdt zijn deze allebei in dienst en kan er gewoon 160 kilometer per uur gereden worden.

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 06:45
door Jultar
De enige treinen waarbij een loc gesleept meegaat is het lege materieel van Rotterdam naar Breda 's ochtends vroeg (dan is de loc er al voor de volgende trein en wordt zo de dienst opgestart) en 's avonds laat omgekeerd. Dit is verleden tijd zodra de 900 ook sandwich gaat rijden.

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 07:19
door Gekko123
Als ik het mij goed herinner is er in het verleden ook al geregeld gepland gesleept met locs achter de ICD. Dit was dan wel altijd in combinatie met een korter traject en werkzaamheden.

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 10:29
door Klaasje
Ja, klopt. Die gingen maar 140 km/h. Overigens is de beremming wel een beetje een probleem.. Iemand heeft ooit bedacht dat we de afgeleide van de ATB-remtabel, de tabel met snelheden en beremmingen van 0 - 160 km/h, in de wet moesten vastleggen (waarom? Geen idee). Dan krijg je dus ook al snel gezeur op het moment dat een trein 160 km/h gaat rijden met een lager rempercentage dan 160 % (119 % voor 140 km/h). Een veel beter vastgelegde regel bestaat niet echt. En nu komt de grap.. Afgezien van wat Bombardier wel of niet vindt.. Een dode TRAXX achterop de trein maakt het rempercentage lager dan 160 %. De ED-rem is nodig om daar weer bovenuit te komen en daarvoor moet de loc "aan staan". Dus zelfs als die regel vanuit Bombardier wel of niet zou bestaan mag je niet harder dan 140 km/h met een dode TRAXX achterop.

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 21:19
door timtrein
Dat is dus wat ik bedoel. Sowieso zijn het al locs die van 140 naar 160 zijn "opgeplust" dus dat de locs dat qua rempercentage zonder ED-rem niet aankunnen bij 160 km/h verbaast me niet.
En inderdaad, praktisch gezien geen enkel probleem door ERTMS, maarja...