Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Vinny schreef:of, het station noemen naar de straatnaam (vergelijkbaar met Amsterdam Lelylaan).
Ik vrees dat je dan heel veel gevallen "... Stationsplein" krijgt Dan kan je ze net zo goed allemaal de benaming Centrum geven.
De gevallen waarin het belangrijkste station niet in (of vlakbij) het centrum ligt en die tegelijk niet aan boven de door JWM geopperde grens van inwoneraantallen komen zullen schaars zijn. En daarnaast heeft ProRail toch al laten zien dat stations soms maar wat willekeurige namen krijgen (zoals Hardinxveld Blauwe Zoom dat in de kern Giessendam ligt, en dus niet in Hardinxveld, om er maar eentje te noemen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Osnabrück heeft ook de stations Hauptbahnhof en Altstadt. Tot een paar jaar terug heette die laatste Hasetor, maar dat was toch wat minder duidelijk voor de meeste reizigers.
Vinny schreef:Barneveld, Veenendaal en Ede hebben het manco dat het "Centrum" station niet het belangrijkste station van de stad is
Barneveld Centrum is gewoon het belangrijkste station daar hoor. Barneveld Centrum heeft meer dan het dubbele aan reizigers dan Barneveld Noord heeft.
Bij Veenendaal zal dat straks ook gaan veranderen als De Klomp over enkele jaren geen IC meer heeft, dan zal 'Centrum' gewoon het belangrijkste station zijn.
Vinny schreef:of, het station noemen naar de straatnaam (vergelijkbaar met Amsterdam Lelylaan).
Ik vrees dat je dan heel veel gevallen "... Stationsplein" krijgt Dan kan je ze net zo goed allemaal de benaming Centrum geven.
De gevallen waarin het belangrijkste station niet in (of vlakbij) het centrum ligt en die tegelijk niet aan boven de door JWM geopperde grens van inwoneraantallen komen zullen schaars zijn. En daarnaast heeft ProRail toch al laten zien dat stations soms maar wat willekeurige namen krijgen (zoals Hardinxveld Blauwe Zoom dat in de kern Giessendam ligt, en dus niet in Hardinxveld, om er maar eentje te noemen)
Dan is Lichtenvoorde-groenlo nog de mooiste, want dat ligt gewoon in Lievelde
Daniel schreef:En daarnaast heeft ProRail toch al laten zien dat stations soms maar wat willekeurige namen krijgen (zoals Hardinxveld Blauwe Zoom dat in de kern Giessendam ligt, en dus niet in Hardinxveld, om er maar eentje te noemen)
Wie bepaalt zo'n stationsnaam eigenlijk? Ik kan me niet voorstellen dat dat ProRail is. Even los van vernoemingen, maar hoe gaat dat bijvoorbeeld bij nieuwe stations?
Ik heb het idee dat het in het specifieke voorbeeld iets uit de projectorganisatie MerwedeLingeLijn geweest is, waarbij dat station al hernoemd was voor het er lag trouwens: eerste plan sprak van Giessendam West, dat werd Blauwe Zoom bij de oplevering en later is daar dus Hardinxveld voor geplakt. Bij die laatste hernoeming is ook nog de verkorting gewijzigd volgens mij.
Wat het station bediend speelt hier ook niet echt een rol gezien dat in elk geval niet Hardinxveld is (want dat ligt globaal ten oosten van station Hardinxveld-Giessendam dat ongeveer op de grens van de twee kernen ligt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Volgens mij gaat wettelijk gezien de gemeente erover, aangezien een station een openbare ruimte is en de enige die openbare ruimten een naam mag geven is de plaatselijke gemeente.
Echter kan NS natuurlijk wel de bordjes een totaal andere tekst geven.
SuperGhost schreef: ...aangezien een station een openbare ruimte is...
Nou nee, een station is een voor het publiek opengestelde ruimte. Als het een openbare ruimte zou zijn, kon bijvoorbeeld de gemeente Leiden de NS simpelweg verbieden de doorgang door Leiden Centraal d.m.v. poortjes te blokkeren, in plaats van te jammeren en te smeken.
SuperGhost schreef:...aangezien een station een openbare ruimte is...
Stations zijn eigendom van NS en kan zodoende nooit tot de openbare ruimte worden gerekend. Iets kan alleen openbare ruimte zijn als het in bezit is van een overheid. NS is een bedrijf, dat de staat enig aandeelhouder hiervan is verandert daar niets aan.
NS en Prorail gaan over de stationsnamen. Gemeenten kunnen wel verzoeken indienen, (en betalen (A) ) maar beslissen wat dat betreft niks.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Niet juist. NS is géén eigenaar van de perrons etc.
En het maakt niet uit het het terrein in handen is van de gemeente of van iemand anders, volgens Wet basisregistraties adressen en gebouwen is de gemeente verantwoordelijk hiervoor en voor het bijhouden van de gegevens.
Het verschil is dat vervoerders wel best een andere naam mogen gebruiken op het displays etc., maar dat is dan niet de officiële naam van het terrein.
JWM schreef:Is het daar nog steeds zo dat de sportieve reizigers die met de trap gaan door poortjes moeten terwijl je met de lift dit eenvoudig kan omzeilen?
Plus op nog een aantal stations. De vraag is hoe lang nog, totdat iemand bedenkt dat het toch weer op een onmogelijke manier moet worden afgesloten.
Op sommige stations van de Rotterdamse metro is het ook zo. Ik ben zelfs in Londen een paar metrostations tegengekomen waar je de poortjes kon omzeilen. Ik vind het wel een leuke sport om zulke zaken "uit te vinden" (natuurlijk niet om misbruik van te maken, maar puur om vergeten zaken op het spoor te komen), maar vaak is dat natuurlijk tijdelijk. Ik mag aannemen dat vervoerders zelf ook wel snappen dat een gesloten vervoerssysteem ook betekent dat je de boel echt moet afsluiten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost schreef:Niet juist. NS is géén eigenaar van de perrons etc.
Klopt, daar gaat ProRail over. Deze delen van de stations worden ook wel de 'transferruimte' genoemd. Maar het is in ieder geval geen openbare ruimte zoals een straat dat is, en daarom gelden de huisregels van NS ook op een station (en mag je bijvoorbeeld niet fietsen op het perron of roken onder de overkapping).
En het maakt niet uit het het terrein in handen is van de gemeente of van iemand anders, volgens Wet basisregistraties adressen en gebouwen is de gemeente verantwoordelijk hiervoor en voor het bijhouden van de gegevens.
De gemeente moet inderdaad alle gebouwen registreren, maar dat betekent niet dat ze daar een naam voor mogen bedenken. In de BAG wordt het gebouw opgemeten en wordt o.a. de functie geregistreerd, maar er wordt geen naam voor het gebouw zelf vastgelegd. Gemeenten mogen de straatnamen bedenken, maar dat geldt dan voor de hele straat en staat verder volledig los van de stationsnaam.
Precies. Strekking van mijn reactie was dat de gemeente geen eigenaar is van de stations en stations daarom ook geen openbare ruimtes zijn. Of dat NS of Prorail eigenaar is dat maakt eigenlijk geen klap uit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.