Centraal station en alternatieven

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Daniel » Di 24 Nov 2015, 21:37

Vinny schreef:of, het station noemen naar de straatnaam (vergelijkbaar met Amsterdam Lelylaan).

Ik vrees dat je dan heel veel gevallen "... Stationsplein" krijgt :P Dan kan je ze net zo goed allemaal de benaming Centrum geven.

De gevallen waarin het belangrijkste station niet in (of vlakbij) het centrum ligt en die tegelijk niet aan boven de door JWM geopperde grens van inwoneraantallen komen zullen schaars zijn. En daarnaast heeft ProRail toch al laten zien dat stations soms maar wat willekeurige namen krijgen (zoals Hardinxveld Blauwe Zoom dat in de kern Giessendam ligt, en dus niet in Hardinxveld, om er maar eentje te noemen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 24 Nov 2015, 22:23

Je kan toch onderscheid maken tussen Station Centrum en Hoofdstation?
Leven, en laten leven.

dennistd
Berichten: 1382
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor dennistd » Wo 25 Nov 2015, 00:24

Osnabrück heeft ook de stations Hauptbahnhof en Altstadt. Tot een paar jaar terug heette die laatste Hasetor, maar dat was toch wat minder duidelijk voor de meeste reizigers.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor SuperGhost » Wo 25 Nov 2015, 05:56

Vinny schreef:Barneveld, Veenendaal en Ede hebben het manco dat het "Centrum" station niet het belangrijkste station van de stad is
Barneveld Centrum is gewoon het belangrijkste station daar hoor. Barneveld Centrum heeft meer dan het dubbele aan reizigers dan Barneveld Noord heeft.
Bij Veenendaal zal dat straks ook gaan veranderen als De Klomp over enkele jaren geen IC meer heeft, dan zal 'Centrum' gewoon het belangrijkste station zijn.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor marvinkok » Wo 25 Nov 2015, 08:49

Daniel schreef:
Vinny schreef:of, het station noemen naar de straatnaam (vergelijkbaar met Amsterdam Lelylaan).

Ik vrees dat je dan heel veel gevallen "... Stationsplein" krijgt :P Dan kan je ze net zo goed allemaal de benaming Centrum geven.

De gevallen waarin het belangrijkste station niet in (of vlakbij) het centrum ligt en die tegelijk niet aan boven de door JWM geopperde grens van inwoneraantallen komen zullen schaars zijn. En daarnaast heeft ProRail toch al laten zien dat stations soms maar wat willekeurige namen krijgen (zoals Hardinxveld Blauwe Zoom dat in de kern Giessendam ligt, en dus niet in Hardinxveld, om er maar eentje te noemen)

Dan is Lichtenvoorde-groenlo nog de mooiste, want dat ligt gewoon in Lievelde :p

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Ardan » Wo 25 Nov 2015, 12:56

Het gaat er dan ook niet altijd om waar het station ligt, maar wat het bedient. Net als station Venray dat helemaal niet in Venray ligt.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 25 Nov 2015, 15:23

Ach ja, nu rest nog de vraag. Wat zou iedereen zelf willen? Wat de een wilt, dat wilt de ander niet en andersom.
Leven, en laten leven.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Wubbo » Wo 25 Nov 2015, 18:22

Daniel schreef:En daarnaast heeft ProRail toch al laten zien dat stations soms maar wat willekeurige namen krijgen (zoals Hardinxveld Blauwe Zoom dat in de kern Giessendam ligt, en dus niet in Hardinxveld, om er maar eentje te noemen)
Wie bepaalt zo'n stationsnaam eigenlijk? Ik kan me niet voorstellen dat dat ProRail is. Even los van vernoemingen, maar hoe gaat dat bijvoorbeeld bij nieuwe stations?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Nov 2015, 18:51

Bij de naamsveranderingen van de Amsterdamse stations "Zuid" en "Bijlmer/ArenA" is dat door de gemeente in samenwerking met ProRail en de NS besloten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Nov 2015, 19:42

Ik heb het idee dat het in het specifieke voorbeeld iets uit de projectorganisatie MerwedeLingeLijn geweest is, waarbij dat station al hernoemd was voor het er lag trouwens: eerste plan sprak van Giessendam West, dat werd Blauwe Zoom bij de oplevering en later is daar dus Hardinxveld voor geplakt. Bij die laatste hernoeming is ook nog de verkorting gewijzigd volgens mij.
Wat het station bediend speelt hier ook niet echt een rol gezien dat in elk geval niet Hardinxveld is (want dat ligt globaal ten oosten van station Hardinxveld-Giessendam dat ongeveer op de grens van de twee kernen ligt)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Geert » Wo 25 Nov 2015, 21:26

NS schijnt een stationsnamencommissie te hebben. De gemeente gaat er in elk geval niet over (maar kan natuurlijk wel haar wensen kenbaar maken).

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor SuperGhost » Wo 25 Nov 2015, 21:47

Volgens mij gaat wettelijk gezien de gemeente erover, aangezien een station een openbare ruimte is en de enige die openbare ruimten een naam mag geven is de plaatselijke gemeente.
Echter kan NS natuurlijk wel de bordjes een totaal andere tekst geven.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 806
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor trolly » Vr 27 Nov 2015, 09:14

SuperGhost schreef: ...aangezien een station een openbare ruimte is...


Nou nee, een station is een voor het publiek opengestelde ruimte. Als het een openbare ruimte zou zijn, kon bijvoorbeeld de gemeente Leiden de NS simpelweg verbieden de doorgang door Leiden Centraal d.m.v. poortjes te blokkeren, in plaats van te jammeren en te smeken.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor JeffreyMeijer » Vr 27 Nov 2015, 12:28

Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs het geval te zijn volgens mij. Kijk naar de onderdoorgang in Hoofddorp. Die is 3/4 openbaar en 1/4 voor reizigers.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor JWM » Vr 27 Nov 2015, 14:46

Is het daar nog steeds zo dat de sportieve reizigers die met de trap gaan door poortjes moeten terwijl je met de lift dit eenvoudig kan omzeilen?

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 27 Nov 2015, 17:42

SuperGhost schreef:...aangezien een station een openbare ruimte is...

Stations zijn eigendom van NS en kan zodoende nooit tot de openbare ruimte worden gerekend. Iets kan alleen openbare ruimte zijn als het in bezit is van een overheid. NS is een bedrijf, dat de staat enig aandeelhouder hiervan is verandert daar niets aan.

NS en Prorail gaan over de stationsnamen. Gemeenten kunnen wel verzoeken indienen, (en betalen (A) ) maar beslissen wat dat betreft niks.
*Doorfietsen maar*

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor SuperGhost » Vr 27 Nov 2015, 19:52

Niet juist. NS is géén eigenaar van de perrons etc.

En het maakt niet uit het het terrein in handen is van de gemeente of van iemand anders, volgens Wet basisregistraties adressen en gebouwen is de gemeente verantwoordelijk hiervoor en voor het bijhouden van de gegevens.

Het verschil is dat vervoerders wel best een andere naam mogen gebruiken op het displays etc., maar dat is dan niet de officiële naam van het terrein.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor webguy » Vr 27 Nov 2015, 20:44

JWM schreef:Is het daar nog steeds zo dat de sportieve reizigers die met de trap gaan door poortjes moeten terwijl je met de lift dit eenvoudig kan omzeilen?

Plus op nog een aantal stations. De vraag is hoe lang nog, totdat iemand bedenkt dat het toch weer op een onmogelijke manier moet worden afgesloten.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Vinny » Vr 27 Nov 2015, 21:17

Op sommige stations van de Rotterdamse metro is het ook zo. Ik ben zelfs in Londen een paar metrostations tegengekomen waar je de poortjes kon omzeilen. Ik vind het wel een leuke sport om zulke zaken "uit te vinden" (natuurlijk niet om misbruik van te maken, maar puur om vergeten zaken op het spoor te komen), maar vaak is dat natuurlijk tijdelijk. Ik mag aannemen dat vervoerders zelf ook wel snappen dat een gesloten vervoerssysteem ook betekent dat je de boel echt moet afsluiten...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Geert » Vr 27 Nov 2015, 22:06

SuperGhost schreef:Niet juist. NS is géén eigenaar van de perrons etc.

Klopt, daar gaat ProRail over. Deze delen van de stations worden ook wel de 'transferruimte' genoemd. Maar het is in ieder geval geen openbare ruimte zoals een straat dat is, en daarom gelden de huisregels van NS ook op een station (en mag je bijvoorbeeld niet fietsen op het perron of roken onder de overkapping).

En het maakt niet uit het het terrein in handen is van de gemeente of van iemand anders, volgens Wet basisregistraties adressen en gebouwen is de gemeente verantwoordelijk hiervoor en voor het bijhouden van de gegevens.

De gemeente moet inderdaad alle gebouwen registreren, maar dat betekent niet dat ze daar een naam voor mogen bedenken. In de BAG wordt het gebouw opgemeten en wordt o.a. de functie geregistreerd, maar er wordt geen naam voor het gebouw zelf vastgelegd. Gemeenten mogen de straatnamen bedenken, maar dat geldt dan voor de hele straat en staat verder volledig los van de stationsnaam.

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Centraal station en alternatieven

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 27 Nov 2015, 22:14

Precies. Strekking van mijn reactie was dat de gemeente geen eigenaar is van de stations en stations daarom ook geen openbare ruimtes zijn. Of dat NS of Prorail eigenaar is dat maakt eigenlijk geen klap uit.
*Doorfietsen maar*


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten