Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Dit week-end ben ik naar Parijs geagaan.
Op de heenreis werden iedere reiziger paasport gecontroleerd. Dus flinke files na uitgang. En idd het "Rue de Maubeuge" uitgang is gesloten. Reken er op voor eventuele overstappen.
Opzich snap ik wel dat af en toe controles kunnen. Maar ik snap het niet waarom het niet in het trein kan. Er waren ook politie in het trein aanwezig; die kunnen ook prima controleren toch?
Op de terugreis het controle...Het was een los treinstel; niet eens vol; 30 minuten van tevoren aangekondigd, met veel personeel. Toch moet je 15 minuten staan voor controle.
Het wordt echt een grote chaos met 2 gekoppelde thalys :(
En ook veel personeel aanwezig. Ik sprak met een paar mederwekers en zij verwachten volgende jaar 5% meer voor een treinticket (het gaat "securitytax" heten of iets vergelijkbaar)
Kortom; trein wordt niet beter dan vliegtuig. Wat een zinloos actie.
Op de heenreis werden iedere reiziger paasport gecontroleerd. Dus flinke files na uitgang. En idd het "Rue de Maubeuge" uitgang is gesloten. Reken er op voor eventuele overstappen.
Opzich snap ik wel dat af en toe controles kunnen. Maar ik snap het niet waarom het niet in het trein kan. Er waren ook politie in het trein aanwezig; die kunnen ook prima controleren toch?
Op de terugreis het controle...Het was een los treinstel; niet eens vol; 30 minuten van tevoren aangekondigd, met veel personeel. Toch moet je 15 minuten staan voor controle.
Het wordt echt een grote chaos met 2 gekoppelde thalys :(
En ook veel personeel aanwezig. Ik sprak met een paar mederwekers en zij verwachten volgende jaar 5% meer voor een treinticket (het gaat "securitytax" heten of iets vergelijkbaar)
Kortom; trein wordt niet beter dan vliegtuig. Wat een zinloos actie.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Die controle binnen de EU gaat naar mijn mening wel heel erg in tegen het Schengenverdrag. Volgens mij houden de maatregelen geen stand als iemand die bij een of andere rechter aan zou kaarten.
🍉
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Nou ja, wat is verboden is systematische passport-controle.
Hier is het gewoon bagage/ticket controle. Passporten zijn niet systematisch gecheckt. Op de terugreis moest ik niet mijn passport tonen.
Ik vrees dat dit gaat voor een lange tijd blijven.
Edit: In vluchten tussen bijvoorbeld Nederland en Duitsland zijn ID-kaarten systematisch op Schiphol gecheckt. En het is dus geldig ook sinds Schenghen.
Hier is het gewoon bagage/ticket controle. Passporten zijn niet systematisch gecheckt. Op de terugreis moest ik niet mijn passport tonen.
Ik vrees dat dit gaat voor een lange tijd blijven.
Edit: In vluchten tussen bijvoorbeld Nederland en Duitsland zijn ID-kaarten systematisch op Schiphol gecheckt. En het is dus geldig ook sinds Schenghen.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Als ik op Schiphol naar een Schengen-gebied vlieg hoef ik mijn ID niet te laten zien. Als dat in Parijs wel moet als je het perron verlaat is dat een overtreding van Schengen, al zullen de Fransen dan wel op de noodtoestand wijzen.
Maar de Franse noodtoestand lijkt nu vooral op het lekker makkelijk aanpakken van iedereen die verdacht wordt van de wet overtreden met huiszoekingen en supersnelrecht zonder recht op beroep.
Maar de Franse noodtoestand lijkt nu vooral op het lekker makkelijk aanpakken van iedereen die verdacht wordt van de wet overtreden met huiszoekingen en supersnelrecht zonder recht op beroep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Oh ja? Ik neem het vliegtuig niet vaak; maar ik moest elke keer mijn ID tonen. Ook binnen Schenghen (Italie/Polen).Bee schreef:Als ik op Schiphol naar een Schengen-gebied vlieg hoef ik mijn ID niet te laten zien. Als dat in Parijs wel moet als je het perron verlaat is dat een overtreding van Schengen, al zullen de Fransen dan wel op de noodtoestand wijzen.
In Parijs is het niet systematisch trouwens. Wel bagage scan die is verplicht.
Ben jij zeker dat je kan vliegen zonder ID? denk ik van niet...
Het komt ook in Nederland...Bee schreef:Maar de Franse noodtoestand lijkt nu vooral op het lekker makkelijk aanpakken van iedereen die verdacht wordt van de wet overtreden met huiszoekingen en supersnelrecht zonder recht op beroep.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Paniekvoetbal. In Zweden is het erger, daar worden treindiensten opgesplitst. Ik hoop dat de rust snel weerkeert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Toch echt niet, op een paar kraaiers blijven de meeste hier toch echt nuchter.Zabe schreef:Het komt ook in Nederland...Bee schreef:Maar de Franse noodtoestand lijkt nu vooral op het lekker makkelijk aanpakken van iedereen die verdacht wordt van de wet overtreden met huiszoekingen en supersnelrecht zonder recht op beroep.
Je schrijfwijze komt mij trouwens bekend voor, had je niet eerder een account onder een andere naam hier?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Vanuit Schengen kun je binnen de aangesloten landen theoretisch zonder enige vorm van identiteitsbewijs de grens over. Geen enkele luchtvaartmaatschappij gaat dat in praktijk ook doen, aangezien zij controleren of de naam op je ticket of instapkaart overeenkomt met die op je identiteitsbewijs. Buiten dat heb je ook toonplicht in de meeste landen en dien je altijd een identiteitsbewijs te kunnen tonen.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Klopt, maar vergeet niet dat Frankrijk is dit jaar getroffen door veel gebeurtenissen. Bataclan uiteraard, Charlie Hebdo, Thalys, Chassieu, en een paar anderen. Je kan ook enige reacties verwachten...Toch echt niet, op een paar kraaiers blijven de meeste hier toch echt nuchter.
Klopt. Ik werd niet geband (hoop ik althans :D); maar gewoon password vergeten en kan het niet meer resetten. En Nederland is helaas inderdaad niet met eerste taal; dus je moet mij niet kwalijk nemen voor taalfoutenJe schrijfwijze komt mij trouwens bekend voor, had je niet eerder een account onder een andere naam hier?
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Gewoon even contact opnemen met een beheerder, die kan jouw wachtwoord resetten.Zabe schreef:Klopt. Ik werd niet geband (hoop ik althans :D); maar gewoon password vergeten en kan het niet meer resetten. En Nederland is helaas inderdaad niet met eerste taal; dus je moet mij niet kwalijk nemen voor taalfouten
🍉
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Erger dan Frankrijk, Zweden.
http://www.bbc.com/news/world-europe-35218921
Tussen Denmark en Zweden moet je met 30 minuten meer reistijd rekenen. En dit is een route die is veel door forenzen gebruikt...
http://www.bbc.com/news/world-europe-35218921
Tussen Denmark en Zweden moet je met 30 minuten meer reistijd rekenen. En dit is een route die is veel door forenzen gebruikt...
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
SNCF: we kunnen niet iedereen controleren in die 20 minuten. Maar als ze langer de tijd nemen voor de veiligheidscheck, gaan reizigers tussen Parijs en Brussel weer de auto in.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
De SNCF en de Franse regering zijn niet echt tevreden met het resultaat van de veiligheidspoortjes voor de Thalys. De enorme rij voor de toegangspoortjes zou een gemakkelijk doelwit voor een aanslag kunnen zijn.
Een vervolgproef voor binnenlandse treinen op Gare d'Est in Parijs is ook stilletjes niet doorgegaan, volgens de SNCF "wordt er naar een andere oplossing gezocht". Het plaatsen van toegangspoortjes waardoor je alleen met een geldig treinkaartje op het perron van grotere stations kan komen gaat wel door.
Bron: http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... 59466.html
Een vervolgproef voor binnenlandse treinen op Gare d'Est in Parijs is ook stilletjes niet doorgegaan, volgens de SNCF "wordt er naar een andere oplossing gezocht". Het plaatsen van toegangspoortjes waardoor je alleen met een geldig treinkaartje op het perron van grotere stations kan komen gaat wel door.
Bron: http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... 59466.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Want een zelfmoordterrorist zal nooit de moeite nemen om een ticket te kopen? :')
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Dat is een punt inderdaad.Bee schreef:De SNCF en de Franse regering zijn niet echt tevreden met het resultaat van de veiligheidspoortjes voor de Thalys. De enorme rij voor de toegangspoortjes zou een gemakkelijk doelwit voor een aanslag kunnen zijn.
Een vervolgproef voor binnenlandse treinen op Gare d'Est in Parijs is ook stilletjes niet doorgegaan, volgens de SNCF "wordt er naar een andere oplossing gezocht". Het plaatsen van toegangspoortjes waardoor je alleen met een geldig treinkaartje op het perron van grotere stations kan komen gaat wel door.
Bron: http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... 59466.html
In Brussels-Noord waren er afgelopen dinsdag duizenden reizigers buiten het station door politie gehouden. Het was enorm gevaarlijk; niet alleen ivm aanslagen maar ook gewoon chaos en paniek.
Ik heb liever gewoon controle op willikeurige treinen. Dat kan sinds dag 1 met Schenghen trouwens.
Maar helaas blijven de thalys portieken tot nader order wel.
SNCF wil ook tickets op naam sinds lamge tijd. Dat gaat ook zeker komen voor lange afstand internationale treinen. Ik zie het niet gebreuren voor binnenlandse treinen maar wie weet. En je kan ook gewoon een verkeerde naam geven.Want een zelfmoordterrorist zal nooit de moeite nemen om een ticket te kopen? :')
En het is ook commerciel interessant voor het SCNF want daarna kan jij je ticket niet meer doorverkopen; en je krijgt een enorme database bestand met informatie over wie reist wanneer en waar (zoals met het NS die weet precies met het OVC waneer je reist en kan dan marketing advertentie op maat maken).
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Die poortjes zijn niet tegen terrorisme maar tegen zwartrijden, wat nogal een probleem schijnt te zijn op de TGV.SuperGhost schreef:Want een zelfmoordterrorist zal nooit de moeite nemen om een ticket te kopen? :')
Waarom dat zo is is mij een raadsel, die treinen leggen vaak langere afstanden af dus het treinpersoneel zou ruim de tijd moeten hebben om de kaartjes te knippen.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Mijn persoonlijk record is ruim zes uur aan TGV op een dag zonder ook maar één controlerondje te zien op de trein, ik mocht het doen met één servicerondje aan het begin van de TGV Straatsburg - Parijs, en een mobiele controle op het station Montparnasse, die overigens nog vrij makkelijk te omzeilen was... (A)
Maar zonder te generaliseren: Zwartrijden is niet alleen een probleem bij de TGV, alle takken van de SNCF hebben er last van, in de regio meer dan op de langeafstandstreinen, in Languedoc meer dan de Elzas, en de regio's PACA en Île-de-France die strijden om het hoogste aantal fraudeurs. In totaal gaat het om ongeveer 300 miljoen mislopen omzet per jaar, dat is elke vijftien jaar voldoende om de benodigde spoorvernieuwing te betalen op de bedreigde regionale spoorlijnen (die elke 30 jaar spoorvernieuwing nodig hebben).
Maar zonder te generaliseren: Zwartrijden is niet alleen een probleem bij de TGV, alle takken van de SNCF hebben er last van, in de regio meer dan op de langeafstandstreinen, in Languedoc meer dan de Elzas, en de regio's PACA en Île-de-France die strijden om het hoogste aantal fraudeurs. In totaal gaat het om ongeveer 300 miljoen mislopen omzet per jaar, dat is elke vijftien jaar voldoende om de benodigde spoorvernieuwing te betalen op de bedreigde regionale spoorlijnen (die elke 30 jaar spoorvernieuwing nodig hebben).
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Ik dacht dat die de poortjes voor de Thalys er juist waren gekomen nadat die terrorist was tegengehouden op het toilet van de Thalystrein naar Parijs.AlexNL schreef:Die poortjes zijn niet tegen terrorisme maar tegen zwartrijden, wat nogal een probleem schijnt te zijn op de TGV.SuperGhost schreef:Want een zelfmoordterrorist zal nooit de moeite nemen om een ticket te kopen? :')
Waarom dat zo is is mij een raadsel, die treinen leggen vaak langere afstanden af dus het treinpersoneel zou ruim de tijd moeten hebben om de kaartjes te knippen.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Daartegen blijken de poortjes niet te werken, het risico verschuift namelijk van een volle trein naar de wachtrij in de stationshal. :X
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Ja, die wel. Als ik de Franse media mag geloven blijven die poortjes er - helaas - staan.SuperGhost schreef:Ik dacht dat die de poortjes voor de Thalys er juist waren gekomen nadat die terrorist was tegengehouden op het toilet van de Thalystrein naar Parijs.
Met mijn reactie doelde ik op het andere soort poortjes: "toegangspoortjes waardoor je alleen met een geldig treinkaartje op het perron van grotere stations kan komen."
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Ik zit nu in een thalys tussen Parijs en Brussel. Het perron in Parijs Noord was met hekken afgezet en reizigers moesten door een security checkpoint met rontgen en metaalpoortjes. Overal stonden security-mensen en politie op het perron, een enkele agent met een groot geweer. Kaartcontrole gebeurde op het perron bij de deuren. In mijn thalys reist ook een legertje Franse politie mee.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Dat is nu de standaardprocedure op de Thalys sinds 2015. Overigens is het vooral voor de schijn, een beetje vriendelijk doen en plots hoef je dan ineens niet meer door de controle. (A)
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Het helpt ook niet dat de andere kant op niet gecontroleerd wordt.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Er mag ook niemand het perron op totdat de laatste passagier uit de aangekomen Thalys van het perron is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten