Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3724
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Z2N » Vr 27 Nov 2015, 18:40

Als ik de journalistiek een beetje volg aan de andere kant van Belgoland denk ik eerder dat het gaat om mobiele controle, met metaaldetectiepoortjes en beveiligingspersoneel om verdachte reizigers te controleren. Dus dat is niets zoals bij de Eurostar, eerder een Eurostar-light die alleen gebruikt wordt als iemand er verdacht uitziet.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Bram » Za 28 Nov 2015, 04:19

Er hoeft ook geen hele check-inprocedure te zijn, maar een detectiepoortje en een baggagescanner (?) vereist wel een afgesloten deel op het perron. Of gaat het echt alleen om steekproeven?

Edit: Zelfs mét de Eurostar kun je misschien nog iets regelen met een Britse meneer die een blik werpt op identificatie na de veiligheidscontrole. Een kort "No ID, no travel, my apologies sir. Next!" moet genoeg zijn om het een beetje te laten doorstromen. Maar zo makkelijk zal het wel niet zijn...

ibodejoode
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 28 Nov 2015, 22:46

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor ibodejoode » Za 28 Nov 2015, 22:53

Als je nu met de Eurostar vanaf Parijs, Brussel of Lille naar Londen gaat moet je naar een afgesloten perron met controle. Hoe gaat dat straks in Amsterdam, Schiphol, Rotterdam? In Brussel er ergens uit en dan lopen naar het afgesloten deel?

bobo17
Berichten: 21
Lid geworden op: Wo 21 Jan 2015, 12:42

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor bobo17 » Za 28 Nov 2015, 23:09

tja, als we dat toch eens zouden weten. Er wordt gesproken over overstappen of een vorm van mobiele controle.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Suus » Za 28 Nov 2015, 23:14

Er is nog geen definitieve keuze gecommuniceerd maar er zijn twee danwel drie opties.

Optie 1 is dat de trein in Brussel leeggehaald wordt en alle reizigers voor Londen naar de sluis moeten waarmee ze de Schengenzone verlaten. De trein wordt daarna weggereden naar de sporenbundel Vorst Rijtuigen, gecontroleerd en teruggereden naar de afgesloten sporen van Brussel-Zuid.
Optie 2 is dat de veiligheidscontrole in Lille-Europe gebeurt. Daar wordt de trein op een afgesloten spoor binnen genomen, de reizigers moeten door de sluis waarmee ze de Schengenzone verlaten en kunnen daarna weer de trein in. De trein wordt gecontroleerd maar hoeft niet weggerangeerd te worden, wat in Brussel wel het geval is.

Een derde optie is dat er een aanpassing van het veiligheidsgebied van station Brussel-Zuid plaatsvindt, maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord over aanpassingen van het station.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Suus » Za 28 Nov 2015, 23:24

Bram schreef:Er hoeft ook geen hele check-inprocedure te zijn, maar een detectiepoortje en een baggagescanner (?) vereist wel een afgesloten deel op het perron. Of gaat het echt alleen om steekproeven?

Veiligheidspoortjes zijn hooguit het begin van een glijdende schaal die hooguit een procentpunt meer veiligheid opleveren en 100% meer hinder voor de reizigers. Vliegen is ook geen pretje, vanwege dat hele veiligheidsgedoe. En dan nog...

Dan laat je de reizigers door de veiligheidsscan gaan om te checken op wapens, en dan pleegt iemand een aanslag met een vloeibare stof. En dan mag ook de tube tandpasta in je toilettas opeens niet meer mee...

Dan blijkt dat een reiziger de sporen overgestoken te zijn en zo in de trein terecht gekomen te zijn. Dan moet het hele spoor maar met hekken afgezet worden, met beweegbare delen over het spoor heen.

Dan blijkt dat een crimineel op het opstelterrein in de trein is binnengedrongen. Dan moeten er opeens afsluitbare hekken rondom het opstelterrein.

Dan blijkt dan een crimineel op de trein is gesprongen terwijl deze stil stond voor een rood sein buiten het station. En dan?

En wat houdt het tegen? Er is nu één keer een mislukte poging tot een aanslag geweest in de 18 jaar dat Thalys rijdt. Dat is echt een verwaarloosbaar aantal op het aantal gemaakte ritten en het aantal reizigers dat Thalys heeft genomen.

Ik heb al afgelopen zomer al bij Thalys aangegeven (tijdens een persoonlijk interview i.h.k.v. Thalys Inside) dat veiligheidscontroles voor toegang van de treinen de aantrekkelijkheid van het product flink doet laten dalen. Toegangspoortjes waarmee op vervoersbewijzen wordt gecontroleerd zoals in Nederland al aanwezig, waar in België over nagedacht wordt en in Frankrijk al aangekondigd zijn voordat de aanslagen gepleegd werden zijn voor mij het verst dat je moet gaan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Ardan » Zo 29 Nov 2015, 00:25

Wat heeft zo'n intensieve controle op de trein überhaupt voor zin? Een gek die ergens iets uit wil halen doet dat echt wel, lukt het niet op manier A, dan wel op manier B. Zie Parijs maar, waar een hoop gekken op straat in het wilde weg schieten. Dat is niet tegen te houden, hoe treurig het ook is.

Okay, de trein mag dan misschien wel veilig zijn, maar dan wordt er wel ergens anders wat uitgehaald.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Ardan » Zo 29 Nov 2015, 00:33

Tot WOII was Winterswijk een superbelangrijk grensknooppunt. Ik heb foto's gezien waarop het perron voor treinen naar Duitsland was afgeschermd met een houten hekje op heuphoogte. De trein stopte ervóór, reizigers moesten eruit, de trein reed een stukje door tot achter het hek, reizigers werden op de overgang gecontroleerd en mochten weer instappen.
Met een Eurostar van 400 meter moet je dan wel erg lange perrons hebben (en betere hekjes), maar met een enkele Thalys moet dat wel te doen zijn..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor webguy » Zo 29 Nov 2015, 17:28

Bee schreef:Optie 2 is dat de veiligheidscontrole in Lille-Europe gebeurt. Daar wordt de trein op een afgesloten spoor binnen genomen, de reizigers moeten door de sluis waarmee ze de Schengenzone verlaten en kunnen daarna weer de trein in. De trein wordt gecontroleerd maar hoeft niet weggerangeerd te worden, wat in Brussel wel het geval is.

Dit gebeurt nu voor treinen die vanuit Zuid-Frankrijk naar Engeland gaan. Werkt denk ik vrij goed, vergeet niet dat je een lounge hebt. Niet super luxe, maar je staat niet op een of ander tocht perron. Daarnaast is de richting terug zonder controles.
Reisinformatie/nerd

Zabe
Berichten: 52
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Zabe » Do 03 Dec 2015, 18:17

Trouwens: die poortje in Parijs voor thalys zijn niet vergelijkbaar met vliegtuigen.

Die zijn gecalibreerd op een laag niveau, dus je gaat niet bippen met alleen maar bvb je sleutels. Niet iedereen wordt grondig gecontroleerd.

Dat neemt niet af dat deze hele gedoe is vervelend voor treinreizigers. Royal is gewoon echt dom... :N . Zij zegt bijvoorbeld dat alle reiZigers naar duitsland zijn nu gecontroleerd; maar dat gebeurt alleen maar in de ice/tgv. De vele stoptreinen (ters) zin gewoon niet gecontroleerd.

Et over Belgie, her intercity vanaf lille naar Antwerpen en Liege wordt ook gewoon niet gecontrolleerd.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Zugführer » Do 03 Dec 2015, 23:20

Heb je het nu over grondige controle inclusief bagage, of over paspoortcontrole?
Want dat gebeurde maandag toen toen ik naar Lille reisde juist wel.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3724
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Z2N » Vr 04 Dec 2015, 00:57

Het is vooral symboolpolitiek, alleen op de grote verbindingen is er controle, lokale treinen en bussen, maar ook wegen en paden worden feitelijk niet gecontroleerd. Een paar weken terug zat er in Le Petit Journal (Franse TV) een item daarover, een journaliste zig-zagde over de grens, en werd alleen op de snelweg en bij de Thalys staande gehouden en gecontroleerd op identiteit.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Accelerat
Berichten: 43
Lid geworden op: Ma 23 Nov 2015, 22:01

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Accelerat » Di 08 Dec 2015, 19:26

Heb je daar toevallig een link van Z2N? Ik krijg het zo 1,2,3 niet gevonden in ieder geval.
Να πάμε, върви, живей!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3724
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Z2N » Di 08 Dec 2015, 22:11

Ik moest het ook even zoeken (ik kijk normaal gesproken live) maar het fragment staat hier (vanaf 06:45).
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Suus » Zo 20 Dec 2015, 17:43

De poortjes in Paris-Nord en Lille-Europe zijn vandaag in gebruik genomen. Reizigers worden geadviseerd 20 minuten eerder dan de aangegeven vertrektijd naar het perron te gaan.

In Parijs is de toegang tot het Thalys-perron vanuit de tunnel nu verzegeld, een snelle overstap is niet meer mogelijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Geert » Zo 20 Dec 2015, 18:34

En wanneer wordt deze idioterie weer afgeschaft? -o-

Zabe
Berichten: 52
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Zabe » Zo 20 Dec 2015, 19:54

Helaas nooit :N
Nochtans niet in de komende jaren. Idioot symbool politiek :roll:
Dus nu voor hetzelfde geld 20 minuten meer reistijd. En geen ticketless reizen mogelijk. Mooi cadeautje voor de vliegtuigmaatschaapijen...

Gelukkig komt dit onzin niet in nederland en antwerp. De duitsers willen dit ook niet.
En idd zeer slecht voor overstappen...

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3724
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Z2N » Ma 21 Dec 2015, 00:28

Ik zet mijn geld trouwens op halverwege Februari opdat de maatregelen weer beëindigd worden, dan loopt in Frankrijk de noodtoestand af. Rond dat moment moeten ook de maatregelen bij de grens weer afgebouwd worden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Zabe
Berichten: 52
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Zabe » Ma 21 Dec 2015, 22:58

Denk ik helaas niet. (Zullen wee eens gokken? :P ).

De noodtoestand is een ding. Het gaat over passportcontrole bijvoorbeld, dit gaat idd ooit af.
Maar de poortjes zijn iets anders; en niet direct aan het noodtoestand gelateerd. Het is meer algemeen (schijn)-veiligheid. In nederland zijn er toch ook poortjes :wink:

Trouwens heb ik met een vriend die is net naar paris gegaan gesproken. Blijkbaar zijn de controles niet echt streng, de poortjes zijn niet gecalibreerd zoals op een airport en piepen nauwelijks. Nochtans vertrekken de meest treinen met ~10 minuten vertraging. Ja, de sporen zijn ~15 minuten van tevoren aangekondigd, en dat betekent 700 reizigers naar die krappe portjes.

In lille zijn er ook poortjes. Maar...niet voor de gewone TGV's die vertrekken ook naar Brussels. En uiteraard ook niet van de IC treinen naar Antwerpen en Liege. Even serieus :lol:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Bram » Wo 23 Dec 2015, 04:16

Ik begrijp het probleem niet zo eigenlijk... Ik vind het best okee als er gecontroleerd wordt op groot metaal voor een lange reis in een kleine afgesloten ruimte, schijn of niet. In Spanje is dit op de hogesnelheidslijnen ook gewoon, en daar is het ook geen moeite om ietsjes eerder op het station te zijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Suus » Wo 23 Dec 2015, 07:39

Op een vliegveld werkt het omdat de controle voor alle passagiers van toepassing is en op alle vliegvelden wordt uitgevoerd. De manier zoals dit wordt toegepast is kansloos. Het is extreem selectief, wordt letterlijk met de Franse slag uitgevoerd en moet een probleem oplossen dat in zeventien jaar dagelijkse ritten een keer is voorgekomen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Bram » Wo 23 Dec 2015, 20:13

Is het niet zo dat iedereen die zich op het perron wil begeven door het poortje en de baggagescanner moet? Dan heb je een mooie cul de sac voor de reizigers om zich op te hopen, waarna kaartcontrole bij de treindeuren kan gebeuren. Dit vermindert de wachttijden bij een niet-selectief systeem. Kost wel veel personeel...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Suus » Wo 23 Dec 2015, 20:19

In Parijs werden in de meeste gevallen de tickets al bij de deuren gecontroleerd.

Ik heb overigens begrepen dat bezitters van een ThalysTheCard Platinum of Platinum+ mogen voordringen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3724
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Z2N » Wo 23 Dec 2015, 21:19

In de Thalys-Enquête van deze maand werd ook gesproken over een Fastpass voor snellere toegang tot de trein, ik hoop echt niet dat het zo ver gaat komen. :N
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Zabe
Berichten: 52
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Berichtdoor Zabe » Wo 23 Dec 2015, 22:36

Ik begrijp het probleem niet zo eigenlijk... Ik vind het best okee als er gecontroleerd wordt op groot metaal voor een lange reis in een kleine afgesloten ruimte, schijn of niet. In Spanje is dit op de hogesnelheidslijnen ook gewoon, en daar is het ook geen moeite om ietsjes eerder op het station te zijn.


Waarom alleen maar in de Thalys? Waarom niet in alle treinen dan?
En het is ook vervelend om 20 minuten van tevoren te komen. Dat betekent bijvoorbeld dat je moet ~15 minuten meer rekenen voor overstappen.
Zou je er tevreden zijn; als je elke dag 20 minuten van tevoren op het perron aanwezig moet, voor je reis naar werk?

Op een vliegveld werkt het omdat de controle voor alle passagiers van toepassing is en op alle vliegvelden wordt uitgevoerd. De manier zoals dit wordt toegepast is kansloos. Het is extreem selectief, wordt letterlijk met de Franse slag uitgevoerd en moet een probleem oplossen dat in zeventien jaar dagelijkse ritten een keer is voorgekomen.


Aan de andere kant kan je ook niet 700 passagiers grondig controleren in 20 minuten.

Ik heb overigens begrepen dat bezitters van een ThalysTheCard Platinum of Platinum+ mogen voordringen.

Klopt, er is een apart rij voor houders.

In de Thalys-Enquête van deze maand werd ook gesproken over een Fastpass voor snellere toegang tot de trein, ik hoop echt niet dat het zo ver gaat komen. :N


Helaas wordt treinreizen steeds meer zoals het vliegtuig :?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten