Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Berichtdoor Statler Rail » Ma 30 Nov 2015, 13:51

Waarom toch steeds direct denken aan Arriva/DB als alternatief voor NS? DB vindt het nog niet eens de moeite om Amsterdam-Berlijn op ICE-niveau te brengen en de bestelling van Nederland-geschikte ICX/ICE4 is geannuleerd. Waarom zou Arriva/DB dan wel ineens wél willen investeren in de HSL-Zuid.

Ik zie veel liever Virgin Trains, of nog beter: open access. Laat iedere spoorvervoerder inschrijven op de treinpaden die hij wenst. Het denken in concessies - en dus monopolies - is iets wat de komende jaren steeds meer zal verdwijnen, zeker bij internationaal spoorvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Berichtdoor SuperGhost » Ma 30 Nov 2015, 14:01

Ik dacht juist dat DB in het verleden meerdere keren heeft gepleit om de IC Amsterdam-Berlijn te vervangen voor een ICE, maar dat NS dat niet wilde vanwege de intergratie van die IC in het binnenlandse net en de capaciteitsproblemen op het spoor door het Gooi om een extra trein erbij te gooien.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Berichtdoor n-evo » Ma 30 Nov 2015, 14:43

Statler Rail schreef:Waarom toch steeds direct denken aan Arriva/DB als alternatief voor NS? DB vindt het nog niet eens de moeite om Amsterdam-Berlijn op ICE-niveau te brengen en de bestelling van Nederland-geschikte ICX/ICE4 is geannuleerd. Waarom zou Arriva/DB dan wel ineens wél willen investeren in de HSL-Zuid.

Ik zie veel liever Virgin Trains, of nog beter: open access. Laat iedere spoorvervoerder inschrijven op de treinpaden die hij wenst. Het denken in concessies - en dus monopolies - is iets wat de komende jaren steeds meer zal verdwijnen, zeker bij internationaal spoorvervoer.

Ik snap je hele reactie niet zo goed. Arriva is degene die nu al paar keer zelf, publiekelijk met open brief in de media en al, geopperd heeft exploitatie van HSL-Zuid over te nemen van NS. Recentelijk weer. Dus Arriva als mogelijke vervanging is dus niet iets wat wij hier zelf verzinnen... Daadwerkelijke interesse van Virgin Trains heb ik nog nooit voorbij zien komen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Berichtdoor reisthijs » Ma 30 Nov 2015, 15:56

Dat heb ik wel voorbij zien komen:

Directeur Phil Pacey doet alvast één toezegging: als Virgin Trains de concessie zou krijgen voor de hsl, dan zal de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Breda eveneens ‘Virgin’ worden genoemd. Het bedrijf van multimiljonair Richard Branson is bereid de beroemde merknaam – „die overal ter wereld een aanzienlijke waarde vertegenwoordigt” – te verbinden aan het welslagen van de door problemen geplaagde hsl-zuid.

nrc.nl: Met Virgin van Amsterdam naar Breda
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9554
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Nov 2015, 22:45

Een gok durf ik zeker te nemen. Als Arriva/DB nu de kans krijgt om op de HSL te gaan rijden, nemen ze die met beide handen aan. Zelfs als het gevolg is dat er in Duitsland treinen uitvallen zullen ze de kans niet laten lopen. Ze weten donders goed dat het hun kans is om het monopolie op het hoofdrailnet aan de kaak te stellen als ze goed presteren, en zullen dat dan zeker niet laten.

Ik ben benieuwd of de politiek het echt zo ver laat komen. Voorlopig verwacht ik van niet.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten