Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TomSteyl
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 25 Mei 2009, 14:33

Korte vragen #17

Berichtdoor TomSteyl » Wo 25 Nov 2015, 08:50

TomSteyl schreef:In Limburg wordt sinterklaas vaker per trein binnengehaald. Is dit iets wat vaker in Nederland voorkomt?
Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat 2 sinterklaascomites in Maastricht tegelijkertijd binnenhaalden, met 2 Sinterklazen en nog veel meer pieten tot gevolg op hetzelfde station... :roll:

Spoiler: show

Blijkbaar komt Sinterklaas toch vaak aan per trein. Behalve de antwoorden die ik hier al kreeg heb ik ook Ruurlo, Echt, Zandvoort, Lent, Hengelo, Bunde, Venray voorbij zien komen en dat zal waarschijnlijk niet het enige zijn :wink:
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.

2015: (09-11)
Trein: 1500 km · Metro: 0 km · Tram: 6 km · Bus: 219 km · Veer: 2 km · Auto: >7000 km

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor rww » Wo 25 Nov 2015, 20:06

Heeft iemand verstand van de kanaaltunnel?


Ik lees dat er twee spoortunnels liggen met een servicetunnel er tussen, ik lees verder dat er op de helft en 2/3 wissels liggen tussen de twee buizen.


Nu vraag ik me af hoe zien die servicetunnel eruit ten hoogte van de wissels, die twee moeten elkaar kruizen, en mijn gezonde verstand zegt dat er dan een stuk servicetunnel onstaat die niet is aangesloten, maar dat kan natuurlijk niet.


Wat zie ik over het hoofd?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Geert » Wo 25 Nov 2015, 21:48

Goede vraag :)
Geen idee of dit diagram overeenkomt met de fysieke werkelijkheid, maar de kanaaltunnel is inderdaad opgedeeld in meerdere secties. Als je dit kaartje moet geloven loopt de diensttunnel los van de kruising zelf (waarschijnlijk dan onder of bovenlangs zou ik zeggen).

Afbeelding

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor SuperGhost » Wo 25 Nov 2015, 21:53

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Ardan » Wo 25 Nov 2015, 21:59

Ik ben in 2002 door de Kanaaltunnel geweest en dat vond mijn moeder eigenlijk helemaal niet leuk, ze heeft het niet zo op tunnels. Ze was ook best bang dat de tunnel zou breken, al helemaal toen er regenwater door het dak kwam en een medewerker 'geruststelde' met 'it's only sea water' _O-

Maar toch.. Engeland 'drijft' elk jaar een paar centimeter verder weg. Hoe wordt dat opgevangen?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Suus » Wo 25 Nov 2015, 22:37

Ardan schreef:Maar toch.. Engeland 'drijft' elk jaar een paar centimeter verder weg. Hoe wordt dat opgevangen?

??

De Britse eilanden liggen op dezelfde tektonische plaat als Europa? Het is Amerika dat wegdrijft en IJsland wat elk jaar groter wordt.
Rame à l'approche

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor verfmeer » Wo 25 Nov 2015, 22:49

Ardan schreef:Ik ben in 2002 door de Kanaaltunnel geweest en dat vond mijn moeder eigenlijk helemaal niet leuk, ze heeft het niet zo op tunnels. Ze was ook best bang dat de tunnel zou breken, al helemaal toen er regenwater door het dak kwam en een medewerker 'geruststelde' met 'it's only sea water' _O-

Maar toch.. Engeland 'drijft' elk jaar een paar centimeter verder weg. Hoe wordt dat opgevangen?


Engeland drijft niet weg, maar Frankrijk en Engeland worden ieder jaar kleiner. Het kanaal groeit doordat de kliffen eroderen, niet doordat de afstand tussen Londen en Parijs groeit.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Ardan » Wo 25 Nov 2015, 23:08

Dan zal moeders het wel verkeerd begrepen hebben toendertijd :P Heb het verder eigenlijk ook nooit ergens gelezen..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor SuperGhost » Do 26 Nov 2015, 08:55

En vergeet de stijgende zeespiegel niet.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Meltrain » Vr 27 Nov 2015, 22:27

Daniel in 'Missers in de reisinformatie' schreef:De RRF 4402, juist ja die loc die net drie maanden terug Utrecht Centraal urenlang platlegde, had vandaag hetzelfde kunstje in Amersfoort uitgehaald: bovenleiding naar beneden en daarop vrijwel heel het station plat.

Ligt dat dan aan de locomotief zelf of aan de besturing dat die loc voor de tweede keer in drie maanden de bovenleiding naar beneden haalt?
En hoe kan een locomotief eigenlijk de bovenleiding naar beneden halen? Waar gaat dat dan (meestal) fout?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Nov 2015, 22:35

Logischerwijs gaat het fout met het enige onderdeel wat daar in de buurt komt: de stroomafnemer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Milco » Vr 27 Nov 2015, 22:36

Ik heb een vraag: met een lijnbus mag, als er file is, meestal over de vluchtstrook worden gereden.

Wat ik me afvraag:
- Wanneer geldt er 'file'? Moet het verkeer dan echt stil staan of stapvoets rollen of geldt hier een bepaalde snelheid voor vanaf waar er file is?
- Hoe geldt het vluchtstrook rijden bij af- en opritten als een bus de snelweg moet blijven volgen? Mag de bus dan van de afrit gebruikmaken en over het puntstuk de vluchtstrook volgen naar de invoegstrook van de oprit of moet de bus voor de afrit de file in om pas na de afslag (en na de oprit) weer van de vluchtstrook gebruik te mogen maken?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Aking » Vr 27 Nov 2015, 22:36

Daniel schreef:Logischerwijs gaat het fout met het enige onderdeel wat daar in de buurt komt: de stroomafnemer.


Niet met de zandstrooier? (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Meltrain » Vr 27 Nov 2015, 22:40

Daniel schreef:Logischerwijs gaat het fout met het enige onderdeel wat daar in de buurt komt: de stroomafnemer.

Maar hóe gaat dat dan fout? Zit er op de bovenleiding iets "scheef" ofzo? En gaat het dan meestal bij splitsingen en kruisingen mis?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Nov 2015, 22:46

@Milco: In de praktijk wordt met name bij stilstaand verkeer de vluchtstrook gebruikt. Dat kan immers ook niet op volle vaart dus als het nog rijdt is het vaak net zo handig op de normale rijbaan te blijven.
Bij afritten is het verschillend per situatie. Op knooppunt Avelingen bij Gorinchem gaat de bus bijvoorbeeld een stukje de afrit af en vervolgens linksaf een busbaantje op om zo weer op de oprit in te voegen.
Op andere plekken moet de bus bij afritten weer even invoegen tussen het doorgaande verkeer.

@Meltrain: Vaak blijft de stroomafnemer ergens achter haken. Maar het kan ook dat deze versleten is en zelf de bovenleiding beschadigd waardoor die breekt. En ook kortsluiting waardoor de draad breekt kan voorkomen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor nvdw » Za 28 Nov 2015, 11:35

Milco,

In de vergunning staat beschreven onder welke voorwaarden de vluchtstrook gebruikt mag worden. Dat mag alleen op de door borden aangegeven plaatsen, en alleen als het verkeer niet harder rijdt dan 40 km/h. Het snelheidsverschil mag niet hoger zijn dan 10 km/h. Voor motorrijders die tussen de file doorrijden gelden dezelfde voorwaarden.

De borden geven voor een afrit aan dat de lijnbus weer moet invoegen. Juist bij afritten bestaat namelijk het gevaar dat een automobilist ineens uit de file ontsnapt en dan een bus in zijn nek krijgt.

Verder is het gebruik van de vluchtstrook verboden bij sneeuw en dichte mist.

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Milco » Za 28 Nov 2015, 12:07

Bedankt voor het antwoord! :pos:

Borden die aangeven dat voor een afslag ingevoegd moet worden heb ik nooit opgemerkt eigenlijk.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 30 Nov 2015, 09:26

Vraagje; ik wil graag 4 plaatsen reserveren in de ICE van Utrecht naar Duisburg. Tickets heb ik al. Is dit online mogelijk, of ergens zonder extra boekingskosten? Op bahn.de staat dat dit niet voor internationale reizen kan, op NS internationaal lukt het ook niet zonder kaartje. Aan het internationale loket moet je volgens mij boekingskosten betalen (of heb ik dit mis?), en dat maakt het 2x zo duur. Treinreiswinkel doet volgens mij niet aan reserveringen zonder tickets, en daar moet je ook boekingskosten betalen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Meltrain » Ma 30 Nov 2015, 09:36

Volgens mij kan dit alleen bij een internationaal loket en dan moet je helaas inderdaad boekingskosten betalen. :(
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Suus » Ma 30 Nov 2015, 09:53

Het kan ook nog telefonisch, maar ook dan heb je reserveringskosten.
Rame à l'approche

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 30 Nov 2015, 14:44

Wat een waanzin weer; waarom bieden ze dat niet gewoon online aan. :evil:

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor SuperGhost » Ma 30 Nov 2015, 15:33

Dat is te klantvriendelijk, dat kunnen we niet maken :X

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 30 Nov 2015, 16:45

Al over Flixbus nagedacht? Rijden 2x per dag in 2 uur van Utrecht naar Duisburg. Enkeltje kost €11

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Z2N » Ma 30 Nov 2015, 20:41

Hij heeft al tickets voor de ICE, en bovendien is de ICE natuurlijk vele malen comfortabeler dan een bus. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor microshit » Ma 30 Nov 2015, 21:31

Hoe zit het nu eigenlijk met het garanderen van overstaps?

Praktisch voorbeeld... Ik moet dagelijks uit Hfd terug naar Ut - dus de reisplanner adviseert ook met overstap te Shl.
Echter heeft de 5700 regelmatig +3 bij aankomst in Hfd waardoor deze dan in Shl aankomt terwijl 3100 wordt afgefloten. Soms met luttele secondes verschil (deuren worden gesloten terwijl die van de aankomende trein net ontgrendeld zijn). Zou zo'n trein dan niet heel even kunnen wachten? Heb eigenlijk minstens 3x per week +15 op deze manier.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten